hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ditt verste fall?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ditt verste fall?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 20/12/2004 :  21:46:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm......jeg har falt av så mange ganger mer eller mindre smertefullt!! den hesten jeg har falt av mest er min egen!

men det værste falle var når hesten min falt over meg
vi rei i ridehuse på sommeren for et år siden, og noen hadde vannet der inne fordi det var så støvete der!! det de ikke tenkte på var at det ble såpe-glatt der inne. jeg galloperte og skulle bryte av til trav. men han har en tildens til å løpe litt i traven etter at han har gallopert, så sklei han og datt førts i veggen og så sklei beina og da datt han ned på bakken.
han landet i fart oppå beine mitt!!!

jeg ble kjørt rett til sykehuse og der fant de ut at jeg hadde brekt beine!! og for ikke å glømme hesten så var han helt fin etterpå.

jeg satt på etter to dager og da skritta jeg og trava, men jeg turte ikke å gallopere for jeg var redd for at når jeg skulle ned til trav igjenn så ville han skli. og sånn hold jeg på i et halvt år. jeg hoppa litt og sånt, men jeg ville ikke gallopere!!!!

men jeg har ikke akurat tellinga på hvor mange ganger jeg har detti av, hehe jeg husker første gang jeg datt av!!! jeg var på rideleir og rei en nordlands hest som heter jeppe, og han merka at jeg var usikker på hindre så han stoppa!! jeg kom på tre ganger og fjerde gangen så stoppa han og da jeg skulle svinge han ut til spore igjenn så hoppa han stilleståanes over. jeg var nesten nybegynner så jeg fløy av.... og slo albuen!!! det var skikkelig skummelt. hehe, men jeg satt meg på igjenn og rei videre!!
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 22/12/2004 :  09:47:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Datt nok av en del da jeg rei shettiser barbak og ikke kunne ri.
Men med Lyngen har vi kun hatt fire fall på 9 år, og tre av gangene har hele hesten falt.
To ganger har jeg dratt til legevakten, så de er nok de værste.
Første gangen var på tur sammen med to andre. Vi skulle galopere rundt ett jorde (grusvei gikk rundt det), men Lyngen fikk for seg at han skulle ut på jordet. Han tok ca 6 galopp steg, før hele hesten falt sidelengs. Da landet jeg på skulderen og slo den ganske bra. Hesten kom til meg igjen når han hadde fått reist seg. Fikk litt hjelp til å komme meg i salen igjen(kunne ikke bruke høyre armen). Red til stallen, ringte hjem, de kom å kjørte meg til legen. De fant aldri noe galt, men armen var ubruklig i nesten tre uker. Red på tur igjen etter to uker, men det gjorde vondt!

Den andre gangen var på den tiden her. Red barbaktur, vi var i våre egene tanker begge to (Lyngen og jeg), satt på slakke tøyler ned en bakke i et boligfelt. Plutselig smalt det, skudd eller kinaputter rett ved oss, hesten satte i fullgalopp, jeg tok tak i en tøyle, havnet på siden av hesten, måtte slippe meg av. Havnet under hesten og han var borti meg med ene benet (fikk skrapemerke av brodden på magen). Han løp hjem, jeg reiste meg opp (det fortsatte å smelle), ringt til stallen. Mens jeg gikk hjemover (de tok med seg hesten og møtte meg) fikk jeg telefon om at jeg hadde fått lånet til å kjøpe han. Møtte hesten, hoppet på, rei hjem, stelte han og dro på legevakta.
Der fikk jeg verdens dårlilgste lege, ble egentlig ikke sjekka, til tross for å bli tråkket på i magen.Dro til min faste lege noen uker senere.
Sleit da litt med ryggen en god stund.
Dette var nok den ekleste gangen å dette av, for dette var like ved veien, og hesten løp hjem via veien. (hjelper ikke så mye med reflex, når hesten løper midt i veien rundt en sving). Gudskjelov gikk det bra.
Men har en hest som nå er ganske skuddredd, og liker absolutt ikke tiden vi er i nå(det smeller ute hver kveld nå).

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2004 :  11:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Roxette tok en combo av Spin/Rollback og Arab Teleport Trick med meg for noen år tilbake. Traktor med kjettinger, varsel-lys og to grasballer foran og tre bak ble for mye for henne... He-he... Jeg fór på ryggkulen av og landa på stivtæla grusvei med den vonde hofta først (Hurra!). Hun stakk hjem fortere enn svint mens jeg lå igjen og stønnet au-au-au... Sjekket at ingenting var brukket og kravlet meg på bena og haltet hjemover. 20 meter unna på veien lå en halv tøyle... Og på boksen hjemme (løp rett inn på plassen sin, hun), stod en hest med au-au og kutt i tunga som blødde ganske bra. Jeg salte av og ringte veterinæren. Da hun kom visste hun ikke helt hvem av oss hun burde sjekke først, sa hun... Jeg med blod på hendene og ødelagte klær, eller hesten med trillrunde øyne og blod på leppene.. Hesten måtte dopes og sy 4 sting i tunga (artig for en hest med "oralfobi", stakkars) og jeg assisterte så godt mine skjelvende hender greide. En tur på legevakta avslørte blå rumpe med avtrykk etter småstein, litt skrubbsår her og der... Så alt i alt gikk det bra. Men jeg er ikke glad i å falle av, nei!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  01:16:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Jeg kan nok ikke matche alle de nevnte fallene, men falt en god del av min kjære ponni i mine yngre dager. Og har alltid hatt en lei tendens til å ta imot med hodet...

Det mest alvorlige var på en ridetime noen kilometer hjemmefra hvor hun begynte å bukke som besatt på sprangtime og jeg ble nødt til å gi meg og slippe. Hodet først og full knockout. Jeg ble båret/kjørt hjem (vi var langt inne i skogen) og husker bare bruddstykker. Det jeg husker aller best var alle forsvarstalene fra meg og pappa, for å hindre mamma i å sette foten ned og bli kvitt vår kjære rare ponni. ("Det var ikke hestens skyld!!")

Ellers har det vært hjernerystelser i titall og en svært bekymret mor, men utover dette lite å "skryte" av. Langtidsskaden er at jeg kan sovne dypt så og si hvor som helst - på forelesning (selv de interessante), midt i en spennende bok, og til og med foran PCén på jobb...

Holder meg stort sett på hesten nå, og kan faktisk ikke huske sist gang jeg måtte bite i grusen... Bank i bordet!

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Dream

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  02:49:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDream  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt mange rare fall, men jeg tror dette har vært det værste!

En gang var jeg ute og red på en stor kaldblods. Jeg var 1-2 kilometer hjemmefra og vi var på vei hjem. Vi red nedover en vei, men så oppdaget jeg at i kanten av veien sto det en stor traktor (det var en traktorvei i skogen). Det var ett par meter mellom den andre kanten av veien og traktoren og det skulle ikke være noe problem å ri forbi den! Jeg red rolig forbi, men akkurat da jeg var på siden av traktoren skvatt hesten av noe, og hoppet i full fart rett inn i det store bakhjulet på traktoren! Mellom hesten og traktorhjulet lå selvfølgelig foten min da... :-( Hesten hoppet så videre nedover veien og jeg falt av! Etter litt streving kom ejg meg oppå hesten og rei hjem.
Da jeg kom til stallen måtte mamma sale av hesten for meg, jeg dro hjem og la meg, men neste morgen var det ikke bedere, så da bars det til legen. Jeg fikk beskjed om at jeg muligens hadde bristet et bein lr to, men vi skulle vente noen dager å se, og heldigvis ble det bra av seg selv! :)

Mvh. Therese og Fanta! :)
Gå til toppen av siden

Lille hyl

Norway

Skrevet - 31/12/2004 :  20:23:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hahaha... dette får meg til å mimre om mer eller mindre vonde fall. Jeg har falt av utallige ganger, og på sprang banen er jeg veldig flink til å treffe støttene. hihi....
Men et fall jeg ikke glemmer var da en rimelig stor kaldblods snudde og skulle hjem på tur. uff.... han var ikke til å stoppe og veien var for smal til å vrenge han rundt, så vi for da hjemover. Må forresten vært et artige syn. Jeg som haler og drar og prøver små triks for å få han til å stoppe, mens hesten beinflyr hjem
Oppe i gården står det en båt oppe på en heger, og bak på den hang selvfølgelig en påhengsmotor. Den traff selvfølgelig venstrebeinet mitt. Takk resulterte i en uke på krykker (da gadd jeg ikke mer) og seneskader i beinet. Tok nesten et år før jeg fløy fullgalopp igjen, men man lærer av alt
godt nytt år folkens

There is no seacret that close,then that between a rider and it`s horse Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  01:29:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehe, falt av i forgår faktisk. Datt rett i et stort gjørmehøl så gjørma tok for fallet. Men hun så red bak så ikke at jeg lå der og kavet, så hun red rett på meg! Ble tråkka godt på.. Har nå broddemerker og et digert blåmerke på rompa/låret :P Mens jeg satt der å fikk summet meg kom en gravemaskinmann bort og informerte meg og at "riding er en faalig sport det altså", hehe.
Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  03:31:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Ja man har opplevd utroli mye oppgjennom årene med hest!
Har hatt utallige av småfall der man har dotte av i dypsnø eller landa på beinan!
Men d har blitt en del ikke fult så artige fall også!
Alt i fra å henge etter i stigbøyla bortover aslfalten, blitt skrelt av i grantrær, hevet av og landa på andre siden av ridebanegjærdet, landa oppi gammelt bål, osv osv!
Det æ vil se på som d verste fallet, ikke nødvendigvis det som gjorde mest vondt, men d som kunne ført til d verste var for noen sommere siden, da æ å vænninna mi skulle i elva å bade med hestene!
Ra rei æ lyngsen "min" Simba. Etter å ha svømt å kosa oss skulle vi ri opp til plassen vi hadde klærn våre. Barbakk, vått og glatt!
Hesten til vænninna mi bynte å tulle, og di galopperte bortover stranda! Simba skulle jo også følge etter å så en hundredels sekund starta han avgårde! Over steiner, små bekker og busker bar d! Glatt som d va på han hadde æ vel egentli nåkk med å holde mæ på! Skulle ta årntli tak i han da han reiv ned hode! Endte med at æ for med hode først å sklei av forran han! Han klarte å hoppe til sia så æ tror ikke har trødde på mæ... Men æ landa på hode i fjærasteinan! Hadde heeeldivis hjelm på! Fløyelet ble revet av, og isoporen inni var sprokket!
Hadde æ ikke hatt hjelm på skulle æ knust hode, å ikke sotte hær i dag!
Klarte også forstue beinet... kossen æ klarte d e uvist, men kan hende Simba tråkka på...!? Kæm vet...

Men husk: BRUK HJELM selv om dere bare skal bade eller noe med hestene! Alt muli kan skje!

Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden!
Redigert av - Rødkløver den 01/01/2005 15:10:55 Gå til toppen av siden

Skriver May

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  12:51:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.. ja det har væll vært en del knall å fall på oss alle opp gjennom åran.. :)

Har et par som va au, au, å en drøss som bare e komisk..! :)

1) Æ å ei vænninne va ute å rei på tur, å kappsprang. Æ Rei Frida, en stor tungdøl. Hadde sællfølgeli glemt å stramme gjorden, så plutselig sklei saln rund å æ datt av under ho. Ho trødde på mæi me ene bakfotn, som (typisk min uflaks) va rimelig nyskodd med brodda. Hovna opp i heile foten å va blå å øm i langsommelig tid..

2) Rei me May langs gruskanten i hurtig trav da ho plutselig mista fotfeste å snubbla, å æ flaksa av å traff me sia av hode rett i asfalten. Hadde heldivis hjelm på!! Slo kjæven kraftig å klarte så vidt å åpne kjæften på flere daga, samt blåveis å skrubbsår på hele den ene sia.
Det blei nån daga me yoghurt å suppa til mat ja.. Plages enda me den kjæven. (4 år sia nu) May gikk det bare bra me, kom sæi likefort opp som ho datt, å sto bare å kjeik rart på mæi.. :p

Du skal behandle din dårligste hest like bra som din beste.. Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  13:31:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Hmm...la oss nå se! Har også hadd en del fall gjennom åran...trur ikke det e 100 enda, men ikke langt unna

Har hadd to kraftige fall/flat trampa;
- Den første var da jeg var "ung og dum", hvor jeg og en barndomsveninne av meg rei barbak i full galopp i skogen - to på en hest (med mye futt i). Plutselig mistet en av oss balansen, noe som resulterte i at begge tok en aldri så elegant salto av hesten! Og jeg klarte selvfølgelig å lande på den eneste steinen i mils omkrets, og knakk håndleddet Veninna mi løp etter hesten, mens jeg stakkar ble igjen i skogen - tror jeg må ha svimt av flere genger på vei hjem, for når jeg en gang kom hjem var det mørkt ute...husker bare at det gjord djæ.... ont, og at jeg måtte sette meg ned flere ganger!

- Den andre gangen ble jeg spronget ned (av samme hest). Jeg gikk framfor å leide ponnien jeg hadde på for, hvor veninna mi kom ridende bak meg. Hva som skjedde har jeg ingen aning om, bare at jeg så masse hover over alt - fikk meg en kraftig en over kjeften + at hesten trødde mæ på skuldra så kravebeinet knakk Dette var nå også i min yngere tid...

Eller har jeg et par fall i de senere åra, som jeg husker godt!
- En av gangene var jeg en sommerkveld å rei Islandshesten min Blakkur (som nå er død) på en av sandstrandene hjemme i Finnmark. Jeg satte hesten i galopp, og nøt den friske galoppen over en lang hvit strand. Plutselig så jeg til min store forskrekkelse at "noen" hadde grevd en stor grøft på tvers av stranden...og jeg heiv meg i stoppings, men Blakkur var ikke akkurat kjent for å ha kort bremselengde! Så da jeg så at dette med stor sannsynelighet ikke kom til å gå, var det å begynne å tenke på plan B! Det eneste fornuftige som falt meg inn var å hoppe! Jeg gjorde meg klar, og håpet at "dette kom til å gå bra" - nå skal det nevnes at jeg aldri hadde prøvd å hoppe med den hesten før! Vi nærmet oss grøfta i ras galopp, og Blakkur hoppet, men ikke OVER grøfta men NED i den - og vi begge landet på trynet på den andre siden Blakkur stablet seg på bena og sprang hjem...så da var det bare å ta apostlenes hester fatt å tusle etter!

- Den andre gangen var jeg ute å rei min tidligere nordlandshingst Artax en vinter kveld i måneskinn! Vi rei langs en smal og bekmørk skogssti og ante fred og ingen fare. Plutselig snur Artax seg på tvers av veien for å se seg bakover! ...og jeg så da ingen ting! Men plutselig så smalt det, og det var som om vi fikk en planet i hodet - og både jeg og Artax ble slengt i grøfta Det viste seg at ei annen jente hadde kommet ridende i full galopp langs skogsstien i mørket, kor ho da hadde sprunget oss rett ned Artax klarte nå foresten å tråkke meg på låret med bråddesko da han skulle kravle seg på beina igjen, så da hadde jeg et flott hestesko merke på låret i lang tid!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  17:38:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Har ikje tall over kor mang gang æ har falt av

Men de verste...hmmm

Må ha vært da araber flikk-flakken som æ hadde på fôr la ut på ei åpen mark... Ridelærern stod å ropa "sving ho rundt!! sving ho rundt!!" Og så æ gjor...men det va bærre haue som gikk til sia, selve hesten fortsatte rett fram!
Og selvfølgeli falt ho over...
Gla æ hadde western-sal da...ho landa litt oppå fotn min, men æ slo skuldran og haue vældi my. D blei "sprettball-effekt".
Både hesten og æ kom oss på føten...og æ greide å hindre hestn fra å renn avgårde!! *stolt* Men æ så både stjerne og måne! greide ikje å stå rett opp og ned engang. Æ blei beordra te å sett mæ, tross for at æ helst ville sjekk om hesten hadde skada sæ
Hadde vondt i nakken og hodepine i flere uke etter det..

En annen gang, va med samme hest, men denna gangen på banen. Hesten tryna over et hinder og æ tok salto over hodet Fikk et par kilo sand i øyan og ei kraftig hodepine.

Menmen...hestesportens urokkelige lov! DU SKAL ALLTID OPP PÅ HESTEN IGJEN!!

Har hatt sikkert 1000 småfall...blitt tråkka på av shetlandsponnia osv

Gå til toppen av siden

Olin&Bella

» VIP

Skrevet - 21/02/2005 :  11:33:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ponnien min sklei på isen når jeg rei han. Han datt da på siden og landa oppå foten min... etter noen minutter rei jeg litt på han igjen, men dagen etter var foten min dobbelt så stor og jeg dro til legen...
veldig kraftig forstuelse og det kunne hende jeg måtte gå på krykker i over en månde... jeg har akkurat lagt dem fra meg og jeg har gått på dem i tre uker...
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 21/02/2005 :  14:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke så mange fall bak meg - eller er det fordi jeg ikke husker dem.

Første fall fra rideskolehesten da salen skled rundt. Ingen dramatikk i det. Ikke slo jeg meg noe særlig heller.

Andre fall fra min egen som gikk direkte fra fri skritt til rodeo (1-2-3 på det fjerde spranget skal det skje). Fikk en liten hjernerystelse, men var tilbake i normalen etter et par dager.

Tredje fall fra samme hest på sprangtrening. Hopp, hopp - nei, eller jo. Med den følge at var på vei av i det hesten hoppet, og hang med på siden over hinderet. Han kom over, jeg rev to bommer. AU - alle nyanser av blått på knærne.

Fjerde og siste fall hittil var på ridebanen under dressurtrening på vinterføre. Red overganger skritt-galopp-skritt, og mot hjørnet sluttet bremsene å virke. Hesten veltet, og jeg havnet på midtlinjen. Inntok landing med skyggen på hjelmen som første treffpunkt - AU på nesa. Lovte meg selv å ALDRI ha på hjelm mer.

10 år siden forrige fall, regner med å flagre av igjen snart. Har vært veldig nær, men har uten tvil hatt god nytte av lange bein. For øvrig bruker jeg fortsatt hjelm .
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  23:33:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ser dette er en gammel tråd men fikk lyst til å skrive noen ord likevel:)

Jeg har hatt kvoten nin med ufrivillig bakkekontakt, dog heldigvis aldri alvorlig. Det jeg husker best er dog den gangen jeg IKKE falt av (noe jeg burde gjort). Dette er (desverre) også foreviget på fim av min far som sto med relativt skjelvne hender og filmet sin eneste datters debut på sprangbanen.

Jeg var 10 år gammel (ca) og red en stort hest ved navn Bjarne. Hindrene var ca 30 cm høye og jeg freste til i fullt trav (hehe). Hesten hoppet, og jeg hoppet høyere for å si det sånn. Landet oppå nakke / hodet til hesten (ikke halsen nei) og der ble jeg hengende. Kom meg verken opp eller ned. Hesten ruslet sakte rundt med nokså bøyd hode, men jeg var ganske bestemt på å ikke gå i bakken. Etter kanskje 1,5 minutt greide jeg å karre meg tilbake til salen etter stooor julbel (og latter) fra publikum og ridelærer. Allerede da var jeg kanskje litt sta.....

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  12:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm.. det værste fallet mitt av alle fall.. hehe..
det var vel på en ridetime for cirka 3-4 år siden.. vi travet stillferdig på sporet.. jeg red på Oson fjordingen jeg var hestepasser for.. han var alltid snill og grei kanskje litt daff etter min mening..
så kom sofus i en vill galopp bak oss..(shettis) sofus stikker alltid av og denne gangen skremte det oson.

Oson begynte i i full galopp og i det neste sekundet bukket han noe forferdelig.. jeg tok salto over hodet hans og fikk brudd i armen.. men jeg satt meg opp med en gang, selv om jeg ikke hadde så veldig lyst og skrittet resten av ridetimen.. så dro jeg til legen..Hehehehe..(hadde ikke kjøpt sikkerhetsvesten min enda da)

<3 My Little Pony
Redigert av - MyLittlePony den 08/05/2005 12:32:01 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.