hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ditt verste fall?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ditt verste fall?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  07:23:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Etter min lille opplevelse i går fikk jeg lyst til å lage en slik tråd, beklager om den finnes fra før.

Hva er ditt verste fall - evt. det fallet hvor du har tatt mest skade? Hva skjedde? Red du igjen med en gang?

Selv fikk jeg en lærepenge i går - jeg lærte at sikkerhetsvest er noe man bør bruke. Selv om selve fallet mitt egentlig bare var en rimelig elegant flytur, så klarte jeg å briste et par ribbein og slå på meg lette blødninger i leveren (eneste grunnen til at jeg er her nå, er at jeg var sta og ville hjem).

Jeg vet ikke hva som forårsaket at jeg fikk den turen som gjorde at jeg falt av. Var på vei opp på hesten, og så tar hesten av i en sinnsyk fart. Siden jeg ikke har klart å komme meg helt opp, sklir salen omtrent runt og jeg sitter på den ene salkappen. Tenker at dette går aldri bra, så jeg får kvittet meg med den stigbøylen jeg har, hvorpå hesten setter inn en serie bukkesprang.. Yiha :-s

Kanskje ikke det -verste- fallet, men i allefall det fallet som hadde verst utfall for meg.

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 18/12/2004 :  11:07:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt mange smertefulle fall men aldri noen skader, derfor tenkte jeg at jeg skulle fortelle om det rareste fallet mitt istedenfor.

Dette er mange år siden, og jeg red molly (meget rask varmblodstraver) i full gallopp over et stort flatt gjorde. Plutseligen dukket det opp en hund fra venstre side, Molly er vanligvis langt fra redd hunder, men denne kom så brått på at hun skvatt mange over på høyre side i en veldig fart, Jeg derimot fortsatte fremover og på grunn av den store farten jeg hadde, landet jeg på siden og trillet så fort rundt at jeg havnet opp på bena igjen, stående å svaie uten å vite hvorfor jeg stod på bena så jeg molly på full fart inn i nærmeste boligfelt med halen opp som en fane. Molly pleier å stoppe opp med en gang rytter er borte, for ingen rytter = ingen jobb.
Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  11:38:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm, som sprø ponnirytter har jeg hatt mange fall.
En gang red jeg på en fjording i bare grime leietau og sal. (dette var i et ingjæret område) Plutselig tok han det verste bukket eg noen sinne har vært med på. Bakbena sto omtrent loddrett over hode på han. Jeg fløy av og landet på skulderen, fikk en vond brist i kravebenet. Jeg brukte heller ikke hjelm, for jeg skulle jo bare skritte med til stallen... Dumt dumt!

En gang kappløp jeg og to andre. Så skulle ponnien min løpe forbi den forann. Det likte ikke den hesten forann så hun langet ut en fot etter ponnien min. Denne forten, med brodder og det hele, traff meg midt på skinnleggen. Jeg falt jo av og, men det var vel ikke det verste med det for jeg landet jo mykt i snøen. Jeg kom meg ned fra fjellet og til legevakten. Det var et ca 7 cm langt åpent sår. AU. Så nå har jeg et laangt arr fordi jeg ikke turde å sy...

Det er farlig å drive med hest!!! Men å så gøy!

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  13:41:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har ikke hatt noe "verste fall" egentlig, faller av i hytt og pine vær uten alvorlige følger, bare masse blåmerker :D

Det verste var vel det første fallet, da var jeg 9 år og skulle lære å galloppere. Falt av og havnet under hesten, men hoppet opp igjen med en gang. Men så stakk hesten igjen og jeg falt av en gang til, mellom beina igjen. Når jeg hadde kommet meg på en gang til, gikk den i rolig gallopp, men jeg falt framover og ble hengene rundt halsen til hesten i en halv runde før jeg etterhvert slapp taket og havnet under hesten igjen. Hehe, var ganske forslått da, og hadde angst for å gallopere i et halv år etterpå.

Eneste gangen jeg har fått en skade utenom blåmerker og småsår var en gang når hesten sklei og falt meg meg oppå. Fikk hele hesten oppå foten så den ble forstuet. Var litt kjipt å måtte hinke hjem :P

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  14:29:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Var ute og rei på ein ung stor fjording ein gang. Vi galopperte i roleg kontrollert galopp da hesten sklei. Hesten prøvde alt ho kunne å gjenfinne balansen men klarte det ikkje. Ho datt over på siden slik att eg fekk henne over min venstre fot. Pga att dette skjedde i galopp var farten i fallet stort slik att eg og hesten på en måte sklei bortover bakken. Alt gjekk fint med både meg og hest, men foten min var stiv, støl og tjukk nokre dager. Pluss att eg hadde ein veldig "fin" blåfarge langs heile innsiden av foten min ei god stund framover.

Var også med på eit galoppløp ein gang for ca 10 år siden der eg rei ein ex-kaldblodstraver. Vi låg i tet da hesten plutseleg fant ut att han ville ut av bana. Eg la meg mot venstre og styrte alt eg kunne i den retningen, men hesten var for sterk for lille meg så eg måtte gi tapt. Dermed fauk eg av i svært stor fart (full galopp). Heldigvis har eg alltid vore god til å dette så eg krøllet meg sammen og trilla vel minst 15-20 meter. Trilla også under beina på fleire hester som stod i utkanten av bana. Hadde egentleg utruleg flaks. Alt gjekk bra med både meg og hesten. Var berre kraftig mørbanka etterpå.

Redigert av - Lucinda: den 18/12/2004 14:31:33 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  14:36:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Mitt verste fall må være da jeg fallt ut av vogn.

Vi kjørte på et jorde, og travet frem og tilbake, men ponnien ville bare trave den ene veien, så da vi skulle trave tilbake igjen ble han så "furt" for at vi ikke skulle rett opp i stallen at han satt avgårde i galopp med vogna, og vi (SHAME ON US!!) satt tre i roadcarten som gjorde at det ble litt trangt siden det bare er plass til to. Vi var to unger og en voksen/ungdom.
Hun eldste og mest erfarne av oss kjørte, men da hesten satt avgårde fallt hun ut av vogna. Og vi to som ble igjen kunne ikke kjøre særlig og hadde ikke lært noen triks enda, for hva man burde gjøre når hesten stikker.

Så jeg tok da tommene og prøvde å stoppe ponnien (hadde jeg visst litt mer burde jeg ha prøvd å svinge ponnien å få den til å løpe rundt på jordet til den ikke orket mer, da jeg merket at jeg ikke klarte stoppe). Men ponnien bare løp og løp!! Jeg dro allt jeg hadde, sto i vogna og dro!!
Ponnien hadde kursen mot en grøft som var 1,5 m bred og ca 50cm dyp. Og det ponnien gjør da han kom til grøfta var å hoppe!!
Og da ramlet jo vogna selvfølgelig ned i grøfta, så fra full galopp ble det brå stopp, og feste på vogna (der man fester ore) røyk, så hesten satt avgårde videre uten vogn.
Og vi som satt i vogna vi ble jo slengt baklengs ut av vogna... Heldigvis måtte vi unger kjøre med hjelm!! Jeg landet på hodet, slo hodet mot en stein, så det ble sånn sprettball effekt og da spratt hjelmen av og jeg slo hodet ned i steinen igjen. Jeg besvimte da det ble brå stopp tror jeg, for derifra husker jeg ingenting.
Husker at nå jeg våknet satt hun andre som hadde vært med i grøfta og gråt å prøvde å få liv i meg mens store søstera mi, som hadde dettet av lengre bort kom løpende, og satt seg med hodet mitt i fanget. Jeg så bare allt i blått!! Og skjønte ikke hvorfor hjelmen min lå langt unna. Og moren min kom leiende på ponnien som pent måtte være med tilbake igjen til ulykkes stedet! Noe han ikke ville, han var skikkelig skamfull over hva han hadde gjort.

Etter ulykken fikk jeg hjernrystelse og den ene armen var helt forslått, et mega stort sår fra albuen og nedover mot hånden.

Det tok sin tid etter dette før jeg var trygg på å kjøre igjen ja, og vi visste ikke om hesten kunne kjøres med heller siden han hadde jo fått seg den "trøkken" etter brå stoppen med vogna. Tipper det gjorde vondt for ham!
Så siden vi da "kjørte inn" hesten på nytt, hjalp vel dette meg til å bli trygg igjen! Og til å begynne med kjørte vi bare på ridebanen med porten lukket, og da føler man jo en viss mer trygghets følelse.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  14:45:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Har fått meg en del kakker de siste årene, men i høst endte det på sykehus. Red sammen med to andre i rolig trav på travbanen der vi varmet opp før vi skulle på klubbtrening i sprang på ridebanen. Hetsen jeg har på fôr er en utrolig snill og rolig fjordingvallak på fire år. Vet ikke hva som skjedde, og de andre så ingenting da det var mørkt. Etter fallet oppførte jeg meg kjemperart og visste ikke hvor jeg var eller hvem hesten var - i det hele tatt... Instruktøren vår kjørte meg hjem, og i løpet av en mil sa jeg mye merkelig og lo en hel del. Vel hjemme til en engstelig pappa lå jeg på sofaen til sykepleiermamma kom hjem fra trim. Da bar det rett på legevakten der jeg spydde utover hele gulvet og sa flere rare ting. Det husker jeg litt av nå. Så fikk jeg kjøre i ambulanse til sykehuset og lå på overvåkningen et døgn og så to døgn på kirurgisk. Hadde en meget kraftig hjernerystelse.

Tok det med ro litt over en uke hjemme før jeg så smått begynte å gå på skole og i stallen, men det tok nesten tre uker før jeg fikk lov til å ri. Var ikke redd eller nervøs for å ri, tenkte mest på hesten som ikke hadde fått så mye trening og kos de siste ukene... Litt senere var jeg til lege og vart sendt itl kiropraktor med en slags nakkeslengskade som var blitt "oversett", og har gått til 5 behandlinger der - nakke, skuldre og øvre del av ryggraden var helt låste, og musklene var ganske så stive. HAr hatt mye hodepine etter ulykken, men d et er visst vanlig.

Er veldig glad for at jeg hadde på meg hjelm. Merkelig at det går an å bli såpass skadet som jeg ble, hadde på hjelm og datt på myk sand.
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 18/12/2004 :  15:04:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
da jeg hadde fjordhoppa mi falt jeg mye av...husker spesielt godt to fall som var VONDE!

1; skulle ha sprangtime, men den ble avlyst pga bråk som forstyrret hestene (gravemaskiner,osv...) så jeg skulle ri litt dressur for den daværende eieren uten stigbøyler...det gikk greit, helt til hesten ikke ville mere...hun satte avgårde inn til stallen, og på veien måtte vi forbi et tregjerde som var ganske oppfliset etter at hester hadde tygget på det...da vi rundet en sving falt jeg rett oppå gjerdet på ryggen, og humpa bortover to-tre meter...det var kanonvondt, og jeg hadde fliser og tre i rompa og ryggen en god stund etter det...

2; skulle ri på et gjorde en dag det var litt vått, og vi skrittet bare...da vi kom ned en liten bakke mot stallen sklei plutselig hesten og falt sidelengs rett oppå foten min...det var ikke vondt der og da, men senere på kvelden holdt jeg på å dø...det var utrolig vondt, og jeg måtte holde foten høyere enn hodet mitt for ikke å kjenne smerten så godt....

men fjording er best:-)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  15:37:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Har ingen verste fall, har faktisk aldi falt slik at jeg har skadet meg stygt, men noen blåmerker er det blitt. Holter har aldri kastet meg av, men vi har tryna et utall ganger. Husker spesielt en gang da vi red stusshinder med kun 2,5m mellomrom (sprangtime), altfor smalt for Holter som kommer i 120km/t mot hindrene:) De to første gikk greit, men så snublet hun over det tredje, og klarte ikke ta seg igjen, så det ble tryn over det siste, og så (jeg skjønner fremdeles ikke hvordan det gikk til) stupte jeg rett inn i oxeren som stod 6m unna det siste stusshinderet (hadde nok gjort ganske vondt hvis jeg ikke hadde hatt hjelm), Holter hadde så stor fart så hun tok omtrent salto over meg. Men ingen av oss kom til skade, og Holter tok like stor fart mot hindrene igjen etterpå (men da gikk det helt fint), skal endel til for å skremme denne dama (men det er vel ikke så rart at jeg vanligvis ikke rir sprang på denne frøkna?:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 18/12/2004 :  17:21:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har egentlig ikke noe spesielt fall, men det har blitt en del skader i løpet av åra.... Blant anna så knakk jeg beint i armen min første gang jeg hoppa med hesten min. Dæven så ildt det var!!
Ellers har det gått en del ribbein, enkelte hjernerystelser, ufattlige blåveiser og skrubbsår, brist i bein både her og der....
Ridning er en farlig sport, men gud så gøy
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  19:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pleier som regel å holde meg på, og heldigvis aldri blitt skadet. Men red en sprangtime for noen år siden med en skolehest jeg leide da. Han kasta meg av 2 ganger, og andre gangen mistet jeg pusten. Da var jeg veldig skjelven, men jeg satt meg på igjen, men det ble 60 bane resten av treningen .. Dagen etter var jeg å prøvde en hest jeg kanskje skulle kjøpe, men allerede da følte jeg meg mye mer trygg:)
Hege Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  20:14:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har ikke falt av noen gang sånn "farlig" hvis jeg kan si det sånn :p

En gang ridde jeg på volte ute på gårdsplassen, det var vinter og hadde vært glatt før.. men snøen hadde lagt seg skikkelig, kjentes det ut som ihvertfall! Skulle øve på galopp fatning, første gang gikk helt fint og skulle til å ta andre veien.. Alle fire beina på hesten ble "slått" bort og vi gikk rett i bakken! Vi datt rett på sia, jeg ble liggende akkurat der vi landet mens hesten sklei så elegant vidre bortover bakken på sia.. Like forbauset begge to røyste vi oss opp.. hun noen meter lenger bort, hun riste på seg og stod å så på meg akkurat som om hun var litt flau over at hun datt :P

men ingen slo seg ..

Therese
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  20:50:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har endel fall bak meg, men det værste må være for ca ti år siden da jeg skulle ri en rimelig fersk femårig varmblods på banen. jeg hadde kommet halvveis opp i salen da hesten av en eller annen grunn "tok av" og nesten galloperte på stedet. Resultatet ble ,pga av at jeg hadde mesteparten av vekten i den ene stigbøylen, at hesten sklei over på den ene siden, og jeg falt av ved siden av den. Kjentes ikke så forferdelig ille ut med en gang, var mest bekymret for hesten,så etter å ha sjekket over han satte jeg meg opp igjen og red en halvtime på banen.
Etter en stund ble håndleddet så ille at jeg måtte kjøres på sykehuset, det viste seg at da jeg hadde tatt av for fallet med den ene hånden hadde jeg brekt et lite bein i håndleddet. Resultatet ble gips i åtte uker og skinne i syv uker - og ingen ridning

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Nonino
» VIP

Skrevet - 18/12/2004 :  21:36:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt værste fall var på rideskolen for 3 år siden. Vi skulle ri barbak og nesten bare skritte siden banen var beinhard (det var i november). Vi hadde bare såvidt begynt å ri, så ridelærern var ikke kommet ned på banen. Jeg red da med termodress og skulle dra den ned på beinet da hesten pluteslig skvetter og setter avgårdet. Jeg fløy av og landet rett på hofta. Da jeg ikke klarte å sette ned beinet, fikk jeg hjelp til å komme meg opp til stallen. Fikk ringt til stemoren min og hun kom å hentet meg så vi fikk dratt på legevakta. Hadde så vondt i hofta at jeg ikke klarte å røre på meg og ble båret ut i bilen på en stol. Det gjorde sinnsykt vondt hver gang bilden svingte. På legevakta fikk de tatt rønken og fant ut at jeg hadde brakt lårhalsen (sånn som når gamle damer detter på isen ). Ble sendt i sykebil til sykehuset og ble operert. Fikk satt inn to skruer i hofta.
Jeg måtte gå på krykker i over en mnd, måtte ga mange timer hos fysoterapauten og kunne ikke ri på 4 mnd. De to første gangene jeg red igjen bare skrittet og travet jeg litt. Tredje gangen red jeg den samme hesten som jeg falt av, men da travet jeg mye og galopperte litt. Må inrømme at jeg var sinnsykt nærvøs de første gangene. Ble også ganske nærvøs på tur og i sprang.
Kjøpte meg sikkerhetsvest og rir nesten aldri i tremodress lenger.
Ett år etter måtte jeg også operere ut skruene igjen og kunne ikke ri på 1 mnd.

Har også falt av flere ganger...Som regel i sprang eller når ehsten har bukka =P
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  21:36:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
værste fall?
hmm, som mange andre her har jeg falt en del opp igjen om årene. Og spesielt da jeg var ung rytter og red rundt på kilne shetlandsponnier. Å falle av var jo bare det beste, for hvert fall var man nærmere en god rytter(100 fall= god rytter er det blitt sagt). Men disse fallene endte sjeldent med noe annet enn en møkkete ridebukse.

Mitt værste fall var på jueltur for et par år siden, jeg red på en flotters liten skolehest ved navn Logi. En rød vallakk som egentlig var et dovent lite dyr, men med andre på tur og full fart gira han seg opp. Og jeg havnet i klemma, litt for langt forran hadde vi privathestene(tropp en av følget) og litt for langt bak kom resten av skolehestene(tropp2 av følget). Så da var valget, hodle igjen og vente? eller la Logi ta igjen de andre? prøvde først å holde igjen men skjønte straks at nå løp han. Og litt kortenkt som jeg var tenkte jeg"ok, løp" slapp opp på tøylen og vips slo både jeg og hesten kråke (ja hesten gjorde det samme) kommer aldri til å glemme de to sekundene det tok fra hesten skled, slo kråke med meg i salen, jeg landet på bakken for så og se at hesten landet opp og som om det ikke var nok hadde Nøs og Maren tatt oss igjen. Vi ble plutselig til levende hinder!

Jeg slapp billig fra fallet med et blåslått kne som verket i en uke, men vant til vonde knær så brydde meg heller lite. Maren fikk nok større sjokk.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Doffeloffen

Skrevet - 20/12/2004 :  20:18:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har egentlig ikke hatt noen veldig fæle fall, men jeg har dettet av 55 ganger og aldri fått noe særlig vondt bortsett fra to ganger.

Den ene gangen rei jeg på tur og det var lenge siden jeg hadde ridd på ponnien min og da blir han VELDIG sprek. Han tok et skikkelig bukkesprang og jeg fløy opp i lufta og landa på bakken.
Og da hoppet han over meg også hang beinet mitt fast i stigbøylen og da fikk han panikk og løp bortover. Hele stigbøyle reimen datt av.

Den andre gangen galoperte jeg veldig fort også ble han plutselig skremt av en bil. Og da tok han en veldig brå sving så jeg ble slengt av.
Jeg landet på hodet og besvimte.

Men jeg setter meg alltid opp på hesten igjen med en gang etter jeg har falt!
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.