hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilke krav bør en rytter ha før en kjøper hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvilke krav bør en rytter ha før en kjøper hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

anki15

» VIP

Skrevet - 12/12/2004 :  15:19:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva syns dere?

Jeg skal kjøpe meg hest, men er ikke sikker på hva som er best for hesten viss jeg ikke kan de spesielle kravene...

Hvilke krav bør en rytter ha før en kjøper seg hest, mener dere?

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  15:32:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Heisann du...
Hvor mye erfaring har du med hester da? Husk: Alder har ikke mye å si på rytteren! Erfaringer er det som er viktig!
Hvis du finner ut at du har tid, peng og plass til hesten, og mener du har erfaringer nåkk (som desverre alt for mange mener men som ikke har det)
Først må du finne ut hva du vil bruke hesten din til!
Bare ri turer, dressur, sprang, konkurrere litt, traver...

Sååå kan du bynne å tenke på hvordan hest du vil ha!

Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden! Gå til toppen av siden

anki15

» VIP

Skrevet - 12/12/2004 :  15:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ridd i et år med vanlig ridetimer...falt av 2 ganger og fikk litt skrekk, men begynte på privatundervisning som gikk sååå mye bedre...Har nå kommet fra skritt til galopp på ca 1 måned...rir hver torsdag...
Har jobbet i stallen med masse hester i et halvt år nå, og har endel erfaring med alt det som har skjedd osv...

skal bare ri tur med min framtidige hest...

Føler at jeg er klar for hest nå, men trenger bare litt råd om jeg virkelig er klar...generelt....

Takk for hjelpen alle som svarer

Gå til toppen av siden

pingla

» VIP

Skrevet - 12/12/2004 :  15:49:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei... hvis du skal kjøpe dg hest så kan det være lurt å tenke litt på egen erfaring.. hva du skal bruke den til... og høyden på hesten... hva slags hesterase det skal være oxo kan du gå ut derfra...
lykke til videre
koz
Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  16:00:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Hvor skal du ha hesten? er det voksne der å hjelpe til me skader, forplaner, +++?
Å ha hest består ikke bare av å måkke å ri og gi litt mat inni mellom!
Hadde hatt 4 hester på for i 5 år... forde fikk jeg meg noen overaskelser da jeg kjøpte egen.. Men ikke noe mer enn jeg mestrett! Kjøpte ikke min egen hest før jeg var 18! skulle ikke kjøpe hest heller da pga akole, jobb, osv osv, men jeg ville satse litt dressur å sprang! Ingen hester hær som kunne slikt som skulle settes på for, så da var jeg pent nøtt å kjøpe engen! Har ikke angret et eneste sekund!

Men tenk deg goooodt om, og hør med noen andre me masse erfaringer!

Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden! Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 13/12/2004 :  08:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis jeg var deg ville jeg ventet til du var helt sikker på ridningen din...når du føler du mestrer en del forskjellige hester i alle gangarter er du et skritt på vei, men det er mye du må vite om utstyr/tilpasning, fòring, sykdommer(du må f.eks vite hva du skal gjøre om hesten får sår, kolikk osv), eventuelt skoing osv...pluss at hest er dyrt, vertfall hvis du skal ha den på stall og ikke hjemme...

men om du nå kjøper deg hest så må du være helt sikker på at du har mulighet til å få hjelp hvis du trenger det...selv om du bare skal bruke hesten til tur er det greit å kunne litt dressur osv, slik at hesten ikke blir stiv av å bare gå/løpe på tur...

du må være såpass trygg på deg selv at du vet om du faller av så tør du å sette deg oppå hesten igjen...det er endel som kjøper seg hest for tidlig, faller av, og blir redde for å ri igjen...så står hesten der, uten å bli mosjonert...

dette var bare noen tips ifra meg, det er jo vanskelig å se hva noen kan uten å ha sett vedkommende i stallen....
Gå til toppen av siden

teddy

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  10:29:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseteddy  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg fikk min første hest når jeg var 8.5 år. Jeg hadde da ridd "aktivt" siden jeg var 5. Har alltid hatt hest rundt meg. I perioden fra 5-8 hadde vi et par hester her som vi "passet". Hadde ikke mine foreldre hjulpet meg, så hadde det selvsagt ikke vært noe å vurdere en gang. Men det var jeg som hadde alt ansvar. Jeg sto opp tidlig for å fore, slippe ut og måke før jeg dro på skolen. Mamma foret lunsj, og jeg foret når jeg kom hjem, spiste middag, gjorde lekser og rei.
Hvis jeg skulle noe tok de voksene selvsagt "jobben" når jeg var borte, men jeg lærte tidlig at det var en som ventet på meg.. Man kan ikke bare komme og gå akkurat som man vil når det er noen som er avhengig av at du kommer med mat og kjærlighet!

Jeg fikk denne gangen en hest som var 14-godt opplært, og en super læremester! Vi hadde det stort sett kjempe flott sammen, men også noen uoverensstemmelser innemellom. I krig og kjærlighet er alt tillat! ;o)

Jeg var alltid med når vi måtte avgårde å hente høy og flis. Det nødvendige utstyret jeg måtte ha hjalp mamma og pappa meg med økonomisk, men alt jeg ville ha som ikke var nædvendig måtte jeg fint nødt til å spare til selv! Og det fungerte også greit. Sparte bursdags og julepenger. Og også ukelønnen min!

Når jeg ser tilbake på denne tiden er det bare gode minner, som jeg alltid kommer til å bære med meg.. Angrer ikke et sekund på at jeg maste hull i hode på papps! Jeg har på alle mulige måter lært veldig mye av dette... Både i heste sammenheng, og med tanke på mange andre ting man møter på her i livet!

Så kjøp deg hest du-hvis du føler deg klar for det, og har noen til å hjelpe deg! Endten familien din eller gode venner som har masse erfaring. Det er mange tunge tak i hesteverdenen, ikke alt er en dans på roser. Du må gi av deg selv hele tiden, men får tusen gleder igjen!

Lykke til!!!

Jeg var så heldig at jeg fikk ha min øyesten i hele 12 år. Det beste vennskapet jeg noengang har hatt!

*Elsker deg gullet mitt*

*Camilla* Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 13/12/2004 :  11:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er viktig med noen til å hjelpe seg...jeg har ridd i 6 år, hatt hest i to år, og fremdeles må jeg få råd og hjelp av folk som har mer erfaring enn meg...det dukker hele tiden opp ting jeg ikke har greie på...

det er så viktig å tenke på hestens beste, selv om en har lyst på hest er det ikke alltid like lurt....vil bare at folk tenker seg om to ganger....

men hvis du lurer på hva slags ferdigheter du må ha ridemessig for å kjøpe hest er det veldig individuelt....jeg mener en må kunne ri minimum et LC dressurprogram før en kjøper seg hest...

Redigert av - Mona_Wendy den 13/12/2004 11:37:01 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  12:08:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg er 18 og har ridd i snart 12år.
Jeg har hatt egen hest de siste 7årene. første hesten hadde jeg i 4år fra den var føll, andre hesten var en ponni og nå har jeg (for et år siden) gått over til "stor" hest. det krever masse erfaring å ha egen hest. Jeg ville foreslått for deg at du begynner med å ha hest på för. Da ser du hvor stort ansvar det er å ha en egen hest. Kanskje du etter noen mnd. at du ikke er klar for det og da er det bra at du bare har hesten på fôr.
Kanskje du finner ut at du er klar for det og da kan du evnt. kjøpe deg egen hest etterhvert. Dette er en laaaaaaaaaang prossess, som du ikke kan finne ut av på en dag eller en uke. Du må ta deg GOD tid! Det er ikke nødvendig å stresse med heste kjøp. Før jeg fikk første hesten min hadde jeg hatt hest på fôr i 5år. Forskjellige hester, gamle,unge, ponnier, hester, noen som kunne litt dressur, noen som kunne litt sprang, noen som kunne begge deler. Da fant jeg liksom ut hva som passet for meg.

Det burde du også gjøre. Ta deg god tid, starte med å ha hest på fôr syns jeg. Kanksje en ponni eller kanksje en liten hest. Finn ut hva som passer best for DEG!

Lykke til.
Klem fra hanne og amillion

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  12:24:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg mener en må kunne ri minimum et LC dressurprogram før en kjøper seg hest...

Håper du mener å mestre gangartene... Jeg har ridd hele mitt liv men lærte ikke LC PROGRAMMET før i våres i år;)

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 15/12/2004 :  12:35:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det var gangartene jeg mente...da mener jeg jo at man må være 100% sikker i både skritt, trav og galopp...kjente eigang ei jente som fikk seg hest etter et år med ridetimer....hun kunne trave og galloppere,men det eneste hun gjorde var å galloppere rundt og rundt på banen til hesten tilslutt ble så stiv at den nesten ikke kunne bevege seg skikkelig...det var et stygt tilfelle, men det skjer dessverre med mange hester at de blir behandlet så fælt...hun var en jente som nektet å ta imot hjelp og råd fra andre.....

husk at hvis man tar ridetimer et år kan man ikke si man har ridd et år...en ridetime er vanligvis på 1 time en gang i uka, og det er 52 uker i et år...så må man trekke fra ferier osv der det ikke er timer..det er faktisk ikke så mye en lærer på bare ca 40 timer i året...
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 15/12/2004 :  12:38:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
må legge til at 40 timer bare er ca en og en halv dag...det er jo litt å tenke over... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  12:41:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om man skal ha hesten "alene", uten støtte fra foreldre, så synes jeg nok man bør ha mer enn ett års hesteerfaring før man gjør noe så stort som å kjøpe egen. Av rideerfaring mener jeg at man skal takle gangartene (ja, skal), og være klar over gitte situasjoner som når hesten stikker o.l. I tillegg, for hestens skyld, burde man kunne/vite litt om hvordan man myker opp hesten.

Av "teori" så burde man vite hvordan man legger bandasjer, steller sår, når det er på tide å ringe veterinæren, grunnleggende om foring, utstyr og stallarbeide.
:-)
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  11:48:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Av "teori" så burde man vite hvordan man legger bandasjer, steller sår, når det er på tide å ringe veterinæren, grunnleggende om foring, utstyr og stallarbeide.
Kopi av melding:

Helt enig med deg her altså!
Det er ikke bare riding man skal kunne for å ha egen hest! Dessuten er det mye av "teorien" man ikke kan lese seg til! Det er veldig viktig å huske at, hestestell/riding er praktiske ting og det går ikke ann å lese seg til alt!

God Jul

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  11:59:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei anki 14!

Tror jeg ville anbefalt deg å være hestepasser/ forrytter en periode før du kjøpte hest. Lag en avtale med eier av hesten om å lære deg grunnleggende om foring, stell, sykdommer, atferd osv. Ridningen er det som tar minst tid når man har hest.I tillegg ville jeg kjøpt eller lånt noen bøker om disse temaene og lest mye ved siden.
Og ikke minst, still masse spørsmål om alt du måtte lure på. Bedre å være føre var enn etter snar...

Lykke til og god jul

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

anki15

» VIP

Skrevet - 17/12/2004 :  19:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding

Tusen takk for alle rådene

Har tenkt meg om 2 ganger nå, og skal prøve en hest snart
Føler at jeg er klar for å ha hest. har en i familien som kan dette med hester, så jeg tror dette går godt.

Mvh:anki14
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.