hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Opptrening av rytter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Opptrening av rytter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sadie

» VIP

Skrevet - 14/12/2004 :  15:59:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har endelig fått meg fôrhest etter mange år vekke fra ridingen og trenger noen tips for å trene opp meg selv, spesielt ben- og setemusklene, ting jeg kan gjøre både med og uten hest. Gjerne 'øvelser' jeg kan gjøre med hesten på tur, da ridebanen ikke er i så god stand akkurat nå pga været.. Hesten er eks-traver og relativt sprek med høyt tempo.

Er også litt redd for at jeg er litt hard med hånden, noe jeg kan gjøre for å 'myke opp'? Skal ri hesten for første gang om et par dager, men vil gjerne forberede meg litt Også en ting til : hesten går med stangbitt ( ikke helt sikker på hvilken type enda, bare sett det på bilde ), jeg har aldri ridd med stangbitt før.. Blir dette et problem tror dere? Er derfor jeg er redd for å være for hard med hånden..

Takker for alle tips Kommer tilbake og skriver mer når jeg har ridd henne, hvis det er noe dere lurer på i forhold til hesten.

Hefa

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  19:14:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Det finnes en bok om styrkeøvelser for rytter på dansk.

Ellers er det alltid smart med generell styrketrening. Den beste øvelsen for ben og sete er nok knebøy. Men VÆR FORSIKTIG MED RYGGEN! Du bør få noen til å vise deg hvordan det gjøres hvis du ikke vet det. Husk å trene korsrygg og mage omtrent like mye, så ikke du feilbelaster ryggen. Sit-ups, ryggløft og chin-ups(da trenger du stativ, gjerne med hjelpevekt) er bra.

På tur kan du trene på lettsits. Det ser jo ikke alltid likesmart ut, men du trener både ben, rygg og ikke minst balanse. Hvis du trener på sideførende øvelser, øker/minsker steglengder osv på tur, trener du jo både deg og hesten, selv om det først og fremst gjelder hesten. Gå(evt. jogg) ved siden av hesten. Da trener du ben og kondis, og blir kjent med hesten (og den med deg) fra bakken).

Når det gjelder myke hender, er det vel mest viktig å være obs på det, og det virker det jo som du er.

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 14/12/2004 :  20:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du er nervøs for om du blir for sterk i hånden kan det kansje være lurt å bytte bitt...men du merker nok fort hvis du tar for hardt i, hesten kommer nok til å kaste litt på hodet, prøve å få friere tøyler, osv...

bra at du er oppmerksom på det, vertfall...

det finnes endel øvelser du kan gjøre: ri uten stigbøyler en stund og prøv å stå i salen når du klarer(uten stigbøyler), da får du fort muskler i beina...jogg med hesten på slep...gå på treningsstudio...få noen til å longere deg uten sal og uten tøyler...kommer ikke på mer for øyeblikket:-)
Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  23:14:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Vil annbefale litt hofteøvelser! Får du en rett sits vil alt bli mye lettere! Sitsen har nesten alt å si!
Løft knærne opp mot hværanre over salen, strekk låran ut til sia - bak- frem, asså rotere! D menge sliter med e å holde sjenklan bak uten å ha mye bøy i knærne! Ri mye uten stigbøyler å lær dæ å trekke hofta tilbake, ikke leggen! Mykere du e i hoftan, jo bedre sitter du!

Hvis hesten er ridd me et stangbitt (pelham for eks) så ville ikke æ ha bytta til et mildere bitt før æ va blitt kjent med hesten!
Husk, et skarpt bitt e ikke skarpt om d havner i rette hender! Man må jo ikke hale å dra i d! Gi å ta! Girer den, ta tak å brems! slipp ut strax den roer tempo!
Husk ettergift! Nøtter ikke holde inne bremsa etter den har stoppa! Gi ut, ettergift e en form for ros! Ikke bli henganes i tøylen om den får litt fasrt! d vil bare gire den enda mere!

Lykke til!

Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden! Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  10:30:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Husk at en traver har lært at den skal løpe fortere når man tar i tøylen (kusken tar i tøylen, for at hesten skal støtte seg på bittet, og dermed få mer mer kraft til å sparke fra, og løpe fortere), så den må lære å gi etter for trykk (her er timingen viktig), som Rødkøver sier. Og, som tidligere nevnt, et bitt er ikke skarpere enn hånda som holder tøylen. Men ja, et stangbitt er et meget skarpt bitt, hvis det havner i feil hender:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 15/12/2004 :  14:22:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg jobber som fysioterapeut.

En ting som det er blitt veldig mye fokus på de siste årene innenfor vårt fagområde er trening av stabilitetsmusklatur. Dette er muskler som stabiliserer ryggraden, og som skal slå inn før de store musklene begynner å bevege ryggen vår (meget kort fortalt!). Å gi instruksjon i hvordan man gjør dette over nettet, er en nesten umulig oppgave, da denne typen trening fokuserer på veldig små bevegelser, og det er små forskjeller på hva som er riktig å galt. Det er trening som er veldig viktig, OG nyttig for ryttere. Og dersom man har problemer med ryggen er det ekstra viktig! Denne typen trening kalles gjerne core trening på treningssentrene. Lurt å få veiledning de første gangene.

Lykke til med ny fôrhest i allefall!

Mvh Torill.
Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  20:04:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Torill i det med coremuskulatur. Lærte om det i forbindelse med at jeg ble prolapsoperert. (Prolapsen pådro jeg meg da jeg jobbet i stall). Etter at jeg lærte hvordan jeg skal "få tak i " og bruke kjernemuskulaturen, merker jeg hvor viktig det er å ha den på plass - både med stallarbeid og til hest. Særlig for å få en avslappet, men kontrolllert sits. Og å ikke slite ut ryggen hvis du skal ri mange hester eller møkke mange bokser.

Så core-trening anbefaler jeg sterkt! Det er gøy (ikke aerobic stil), du får god fokusert og nyttig trening OG en flat muskuløs mage (det er jo greit å tenke på et halvt år før sommeren)!

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 16/12/2004 :  04:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar alle sammen! Hun har heldigvis gått som ridehest en del år, kommer ikke rett fra banen=) Fikk høre at hesten er litt 'ubalansert' i banen, hva kan menes med dette? Baneridingen min blir jo ganske enkel i begynnelsen, så er jo ikke sikkert jeg merker det med en gang? Hun er også litt stiv på ene siden, noen enkle øvelser jeg kan gjøre? Vet jo f.eks volter, serpentiner osv, men noe jeg kan gjøre på tur? Må begynne veldig basic, akkurat nå er bare det å sitte ned i trav et problem *huff* Får jo se hvordan det går i morgen, vil bare forberede meg mest mulig, er faktisk litt nervøs jeg...ikke for hesten, men å ri foran publikum og sånn..hehe..går nok fint! Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  08:56:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Mange bruker veldig mange rare uttrykk for å beskrive hvordan hesten er å ri, den jeg rir er f. eks "tung" å få på bittet, men hun må bare varmes opp og strekkes frem lenge før hun aksepterer bittet.

"Ubalansert" kan vel gå på stivheten på den ene siden, konsentrasjonsvansker, osv. Når du leser dette, har du vel funnet det ut allerede...

Det finnes mange mykende øvelser du kan gjøre på tur. En enkel øvelse er å på lange tøyler få hesten til å bøye seg rundt sjenkelen din uten å svinge, slik at den går på et bøyd spor rett fram. Er ikke alltid de skjønner det til å begynne med, så ikke krev for mye bøyning. den trenger ikke gå på bittet, bare du kjenner/ser at den bøyer seg rundt sjenkelen. Gjør dette litt oftere på den stive siden enn den myke, men gjør det på begge sider. Husk å hold tilbake med ytterhjelperne hvis den tror den skal svinge. Begynn i skritt, og etterhvert i trav når du har fått det til.

Et tips til: Ønsk deg en bok i grunnleggende ridning/løsgjørende arbeid til jul! Gøy å få noe nyttig, og det finnes alltids tips der som man ikke kommer på selv, eller som ikke du får på hestemarked.no.

Lykke til! Spennende å høre hvordan det gikk!
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  11:47:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
MAnge har komemt med gode tips her, men en ting jeg savner og det er utholdenhet. Den er så uendelig mye viktigere en sterke lårmuskler. Sykling/spinning er veldig bra, du trener beina, for økt utholdenhet(oksygenopptaket bedres) og i tillegg trenr du ryggmusklene. Ta sykkelen med ut i skogen og vips kan du finne mange morsomme ridestier også. Eneste man må passe på er å ikke bårbremse med forbremsen (har svidd meg på den et par ganger) og ikke bremse og styre for mye over sleipe røtter, da mister du nemlig mye av kontrollen på sykkelen. Nå som det er vinter er det to ting man kan gjøre: 1, slippe ut litt luft av dekken 2. vinterdekk.

En annen morsom og bra ting å trene er alpint (snowboard er ikke like effektivt) det trener balansen, beinmuskelaturen, teknikk, og mage rygg/ armer. i tillegg lærer du litt fallteknikk (kanskje) og du lærer å bruke vekten og ikke hendene til å svinge. Og dette er jo noe man øsnker seg på hesteryggen også.

Men absolutt syrtketrening er også et godt supplement. Sitter nå på skolen, men har en veldig bra artikkel hjemme som jeg fatt på internett om ryttertrening, og da spesielt for å få en korrekt sits.
Skal prøve å finne tilbake adressen og legge den ut her:)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  21:45:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
vel hjemme og tror dette skal være adressen til riktig artikkel:
http://www.horsemagazine.com/CLINIC/Fitness/lisachampion_part1.html

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  22:30:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anbefaler deg å prøve yoga
Det er bra for balansen, konsentrasjon, mykheten i kroppen, og ikke minst til å holde evt. nerver i sjakk hvis du rir konkurranse.

Lykke til og god jul

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.