hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering av sprek unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering av sprek unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  15:40:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en stor tilhenger av longering, synes det er en flott måte å jobbe hesten på, spesielt unghester med lite utviklede muskler.
Unghesten min er av typen som synes banen er "lekestue" når vi kommer inn på den, dvs lekne bukk av typen yaahooooI tillegg til litt ukonsentrert og høy.
Har derfor begynt å longere ham før vi skal jobbe på banen for å dempe overskuddet hans litt. Er helt ærlig litt redd for at jeg gjør meg selv en "bjørnetjeneste" ved å longere før jeg setter meg opp hver gang, og om jeg heller bare skal ta den energien som kommer uten å longere først. Tenker litt ifht det med at det blir en vane( både for han og meg) at jeg må dempe han ved å longere. Noen som har noen meninger/ synspunkter ang. dette?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

eligj

Skrevet - 07/12/2004 :  18:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes dette høres lurt ut jeg. Ved å longere, slipper du å slite deg igjennom de første 10 minuttene, med fare for at ting bare blir krangel. Mye bedre at den får løpe av seg litt. Jeg tror ikke det gjør noe at du longerer ham hver gang du skal jobbe heller. Hvorfor skulle det gjøre noe? Ja, han blir vant til det, men er det et problem?

Men jeg ville vært forsiktig med måten du longerer på, og hvor lenge. Noen mener at mye (ofte) longering belaster hesten mye. Hvis du longerer hver dag, blir det jo ofte belastning. Noen runder, bare akkurat så han får løpt fra seg, går sikkert bra, men jeg ville vært forsiktig med å holde på lenge. Ellers passe på at man ikke spenner inn feil eller for mye.

Andre igjen mener at longering ikke er så belastende. Et argument jeg har hørt, er at hester har blitt longert i årevis, og de har greid seg bra allikevel.

Ikke godt å vite egentlig. Jeg har en voksen hest som ikke har behov for longering, så jeg longerer ham kun hvis jeg har en eller annen spesiell grunn. Hver og en må vel gjøre seg opp sin egen mening.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  21:42:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar eligj
Men hva tenker du på når det gjelder longering og belastning? Må ærlig innrømme at jeg ikke har hørt dette før, selvfølgelig må en spenne inn riktig osv men bortsett fra det ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være en belastning å longere mye?
For min hest blir det jo mer belastning på ryggen om jeg rir han når han ikke enda har søkt ned fordi han er sprek osv.
Er takknemlig for flere svar

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/12/2004 :  22:45:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man longerer på den måten at hesten går rundt og rundt i ring lenge av gangen, utsetter man hesten for ensidig belastning. Særlig det innvendige bakbenet bærer konstant over lengre tid. Når man rir, kan man ri på rette spor, bytte hånd osv, faren for å belaste ensidig er mindre. Dette er det ene potensielle problemet med longering. (Det andre er dette med inspenning, men så lenge det gjøres riktig, så bør ikke det være noe problem.)

Hvis man longerer feks. med to liner, eller med et sett med lange tøyler, kan man lede hesten på rette linjer, og variere "longeveiene" mye mer. Da er sjansen for å påføre hesten ensartet belastning mindre.

Men som sagt: De lærde strides om hvor skadelig det er å longere. Noen mener at det er skadelig allerede med 20 minutter i uka (men jeg tror det er de langsiktige effektene de stort sett tenker på, normalt ikke akkutte overanstrengelser). Andre mener at 10 minutter hver dag går helt fint.

På den annen side, og som du sier: Å ri hesten hvis den løper av gårde med ryggen unna og nesa i været er uansett også belastende.

Jeg longerer som sagt lite, men hvis jeg gjør det, prøver jeg å variere så mye som mulig i tempo, retning, voltestørrelse og alt som varieres kan. Funderer på å teste ut litt lang-tøyle-dressur på gampen, men har ikke kommet så langt enda.
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 07/12/2004 :  22:46:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
HeI!!! Det kan bli stor belastning på hesten å bli longert mye fordi det er veldig ensformig trening. Rundt og rundt på volte i lang tid. jo mindre volte, jo større belastning. Det samme gjelder tempo. Jo høyere tempo, jo større belastning. Selv longerer jeg aldri i øket trav(så sant det kan unngås med sprek hest). Går vel mest utover ben, med tanke på slitasje. Når du rir varierer du mye oftere ridemønster, har rette linjer til å øke og korte gangarter osv.

Men Renate, ikke glemme eksamensoppgave om tolking av kjønnsroller nå da.....

Hæ? Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 07/12/2004 :  22:48:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ha ha Eligj, du kom meg et minutt i forkjøpet her....

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  23:53:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
HeI!!! Det kan bli stor belastning på hesten å bli longert mye fordi det er veldig ensformig trening. Rundt og rundt på volte i lang tid. jo mindre volte, jo større belastning. Det samme gjelder tempo. Jo høyere tempo, jo større belastning. Selv longerer jeg aldri i øket trav(så sant det kan unngås med sprek hest). Går vel mest utover ben, med tanke på slitasje. Når du rir varierer du mye oftere ridemønster, har rette linjer til å øke og korte gangarter osv.

Men Renate, ikke glemme eksamensoppgave om tolking av kjønnsroller nå da.....

Opprinnelig postet av kjerstikur

Neida mor jeg skriver for harde livet jeg
Takk for gode tips fra både Kjersti og eligj

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  15:16:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Unghesten min må også igjennom litt hopp-og-sprett trening før vi spenner han for vognen og kjører med han. Jeg slipper han ut i en mindre luftegård, og leker med han så han får ut peppen sin. Ruller på tønner (er fantastisk morsomt, en utmerket grunn for å finne på noe tull) og lignende. Han får ut mye pepp og kan bestemme selv hvor han skal løpe.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  16:30:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg bruker nok også innimellom samme metode som deg renegate. Longerer før ridningen. Gjør det spesielt i dei tider der snøen raser frå taket i ridehallen for ellers blir eg sittande på ein hest med hodet i været og senket rygg. Når hesten får gå seg varm først er den meir roleg og klar til å jobbe under rytter. Og alt det andre er ikkje like skummelt lenger.

Eg foretrekker da å longere hesten med to tømmer slik att eg lettere kan regulere tempo, rett/bøyd spor , skifte hand osv. (Legger tømmekøyringsgjorten over salen.)

Etter min meining er ikkje dette meir belastande for hesten enn om man rir den. Men man skal sjølvsagt ha det i tankane att for mykje longering er belastande.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  23:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men en liten ting bare, det må jo ikke gå bare rundt og rundt når man longerer? En veldig dyktig hesteperson sa til meg at når du longerer skal du bli minst like sliten som hesten.Dvs løp ved siden av hesten på langsidene, få den til å øke osv. Når man longerer på den måten blir det jo en avveksling fra bare " rundt og rundt" eller hur?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  11:43:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
enig med Eligj og kjerstikur. For mye longering kan være skadelig!
Men hvis man bare skal bruke de første 5-10min på å få ut hopp og sprett av hesten ansees det som ganske normalt og lite skadelig. Jeg måtte longere Mille nesten hver dag det første halve året. Bare 5 minutter så hun fikk bukket fra seg. Det var ikke fordi jeg er redd for å falle av eller noe sånt, men rett og slett for at hun er en hest jeg IKKE kan/må/får lov til å krangle med. Mye bedre å få ut hennes frustrasjoner først da...;o)

Lykke til videre.
Unghester er kule!
klemklem

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  12:13:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan skjønne det om man selv er lite aktiv under longeringen, men om man er flink til å bruke langsider og diagonalen vil det da strengt tatt ikke være så ille?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 09/12/2004 :  12:21:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men en liten ting bare, det må jo ikke gå bare rundt og rundt når man longerer? En veldig dyktig hesteperson sa til meg at når du longerer skal du bli minst like sliten som hesten.Dvs løp ved siden av hesten på langsidene, få den til å øke osv. Når man longerer på den måten blir det jo en avveksling fra bare " rundt og rundt" eller hur?

Riktig det Renate. Selvom mange mener at man skal holde seg til volten når man longerer, uvisst av hvilke grunner. Kanskje noe med at man ikke skal miste kontakten med hesten pga slakt tau el.l. Er ikke så nøye på det selv, men nå er hesten min omtrent ti år eldre enn din og vet hva han skal når longetauet kommer på. Og tommekjøring er ganske genialt, men det krever endel trening for å få skikkelig til. Kanske ikke så lett å få til når hesten raser rundt og hopper og spretter. Men hadde jeg hatt utstyr til dette ville jeg valgt dette i stedet for longering. Kanskje noe å ønske seg til jul.....

kjerstikur

Skrevet - 09/12/2004 :  12:23:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Amillon: Hesten din heter (eller kalles?) det samme som datteren min....Artig!!

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  12:31:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
AAhhh der ferska du meg Kjersti! Men jeg er snart ferdig på oppgaven min nå, måtte bare innom her en liten tur
Har bestilt boka "Lange tøyler dressur" men jeg har ikke fått den ennå, og longeringsgjorten min ligger fortsatt på posten
Men etter nyttår skal det nok bli andre boller tenker jeg

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  13:50:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Offtopic svar. Kjerstikur: Hesten min heter amillion, men kalles Mille, Nemi, Milli, Millemor, Millemus, Lotto, Snoopy, Paaany (ponni på en merkelig måte) og mutter'n som en skrue løs mutter.
Kjært barn har MANGE navn...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.