hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hest som bukker
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hest som bukker
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mayah89

Skrevet - 04/12/2004 :  11:31:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei. hva skal jeg gjøre? når jeg er på banen og rir hesten min, så bukker hun ofte, særlig når jeg gir gallopfatning. Jeg har fallt av og brekt begge håndleddene en gang. Hva skal jeg gjøre for å få henne til å slutte. og en ting til; hun er ganske gretten og slikt inne. Er det en spesiell teknikk jeg kan bruke mot det?
Hva kan jeg gjøre, for å skape et bedre bånd mellom meg og henne?
kos

xxxx

Skrevet - 04/12/2004 :  12:08:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekk aller først om hesten er frisk før du starter å korrigere det vekk.
Kan virke som om hesten prøver å fortelle deg noe..
Dårlig humør,bukking osv.

De fleste hester som bukker har ofte vondt i ryggen, ( forårsaket av problemer med beina ) eller sal som ikke passer.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/12/2004 :  19:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
At hun er gretten og slikt inne også tyder som regel på at de har vondt er sted. Og når hun i tillegg bukker når du rir, så ville jeg nok sjekket rygg, ben og munn. Hvordan reagerer hun når du skal legge på salen? Dersom hun blir sur og viser motvilje er det sannsynlig at det er i ryggen hun har vondt. Det kan komme av salen, eller at hun har problemer andre steder i kroppen.

Jeg oppleer sjeldent hester som driver å bukker uten grunn. Vanligvis er det vondt et sted.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2004 :  20:08:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis det ikke er noe galt med henne, fysisk sett, kan det hjelpe som du sier, å få et bedre bånd til hesten din og få henne til å respektere deg mer. Kan jo prøve å begynne med litt natural horsemanship og klikkertrening, eller bare back to basic tillitstrening. Masse kos og bare være med hesten uten å arbeide. Gå turer med henne og børst henne godt og lenge. Ros henne med klapp og/eller godbiter når hun er flink. Hvis hun koser seg sammen med deg blir hun gjerne litt gladere. Men noen hester er bare gretne i stallen, gjerne spesielt hopper. Hvis hun bukker bare for å "prøve seg" på deg, må du få henne til å respektere deg. De fleste ponnier jeg har vært borti som bukker, gjør det fordi de kan. Med en uvøren eller nervøs rytter hopper de og spretter som de vil, men med mer bestemte rytter skjerper de seg. Hvis du har falt av et par ganger er du gjerne litt nervøs for at det skal skje igjen? Hvis hesten er frisk ellers og utstyret sitter som det skal, prøv å la en annen som er erfaren og bestem ri henne og se om hun skjerper seg litt.

Uansett må du som de andre sier se til at hesten ikke har vondt noen plass og at utsyret passer før du gjør noe annet. Lykke til!

Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2004 :  20:22:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det virker som om hun har vondt et sted. Det skal en god del til for at en hest oppfører seg som dette. Hvor lenge har du eid henne? Kjenner du fortiden hennes? Om hun har blitt misshandlet tidligere kan det jo være som MissEva sier; at hun ikke stoler på deg eller ikke respekterer deg.
Jeg ville fått en kiropraktor til å se på hesten. Skjekket tenner, og utstyr. Ofte passer ikke salen skikkelig...

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2004 :  21:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
er du sikker på at hesten din er frisk og har sjekka om alt utstyret er satt riktig på og passer til hesten???

jeg har hatt en hest på for før som bukket ganske mye, jeg fikk beskjed om å sitte tilbake og holde hendene høyere når jeg kjente at hun kom til og bukke...
etter en stund så sluttet hun, bare sørg for at hun ikke får tatt hodet sitt ned.

Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2004 :  03:50:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med resten her- sjekk hele hesten først og fremst, og om utstyr passer. Samtidig bør du absolutt begynne med arbeid som går på respekt og tillit, som nhs. Hesten kan være "frekk", men sjekk ut om den har vondt først. Jeg hadde en hest en gang, som plutselig begynte å teste meg ut (bukka i galoppfatningen osv). Den hadde altså ikke vondt, og der gikk det kun på forholdet mellom meg og hesten. Men jeg begynte å trene nhs, og hesten ble snill som et lam:)
Hege Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  09:34:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Som de andre sier, sjekk hesten og utstyret først, og om dette skulle være i orden, kan også en slakk sjekk være til hjelp.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.