hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Går for dypt"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "Går for dypt"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 01/12/2004 :  15:26:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min går for dypt når den går på tøylen..
Hvordan skal jeg få hun til å ikke gå så dypt..?

munti

Skrevet - 01/12/2004 :  15:53:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor gammel er hesten da ?
Er den i god form ?
Har den nok muskler.?
Tar den støtte på bittet eller går den bakom for slippe kontakt ?
Er den hard i munnen ?
Går hesten godt frem eller er den treg ?
Rir du den på ridebanen ?

får vi svar på dette er det sikkert lettere å svare
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 01/12/2004 :  21:36:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er 11 år..
Hun er i veldig god form.
Har mye muskler.
Prøver ikke å slippe kontakt, hun støtter seg på bittet men går for lavt med hodet.. Selvom hun går på tøylen..
Hun er ikke noe hard i munnen, er myk og fin.
Hun er ikke treg, men går ikke sånn kjempemye fram heller.. Hun er ganske liten og har korte bein..
Rir hun på banen, ja..

Det er det at hun søker veldig bra støtte på tøylen, og bøyer seg.
Men hun for lavt med hodet..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  22:39:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har samme problemet, ponnien holder hodet for langt ned når jeg rir. Han låser liksom halsen fast nede, han har generelt sett lang hals. Dessuten er han ikke særlig fremover på banen, så det er vanskelig og ri fram og tilbake igjen og holde framdriften. Må bruke lang tid for å få han til å gå godt på tøylen, men gøy når det går bra :) Bruker jeg hjelpetøyler korter han inn halsen og konsentrerer seg fortere, men går for dypt, prøver å pirke han litt opp med tøylene og gjøre diverse løsgjørende arbeid, men hvis noen har bedre råd og tips sitter jeg på enden av stolen og venter. :P Hm, ja, as you were.
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 02/12/2004 :  12:07:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå skal jeg skal prøve og gi deg noen tips til hvordan du kan få hesten til å gå som du vil

Det første du må gjøre er å begynne med å ri overganger og tempovekslinger
Trav. Skritt. Trav. Holdt. Trav. Holdt. osv. Mange muligheter der

Dette skal du gjøre for og lære deg og hesten å få fokus på det der bak.
da er det viktig er at du kan klare og komme løs i hånden ikke gi hesten mulighet til støtte når den går inn og ut av overgangene.
Timing er viktig her du må løsne i det sekundet hesten går inn/ut av overgangen.

Jeg mener ikke at du skal slippe all kontakt men du skal ikke ri overganger med tøylen
mange hester tusler rundt på banen og hånden som holder tøylen bærer hesten trykt og godt rundt så kommer bakbeina som en slingrekjøl etter

Klapp gjerne hesten på halsen i overgangene for og sjekke om den er løs !

Den følelsen du få når du klarer å gjøre et pent holdt med hesten i riktig holdning "uten" støtte på tøylen. Det er den følelsen du skal bruke når du rir overganger og halvparader

Ikke ri rundt i mange runder uten øvelser det holder ikke med 10 overganger men kansje 40-50 stykker på en rideøkt

Vær konsekvent og tolmodig.

Hodet og nakken kommer på plass av seg selv når hesten klarer å flytte tyngdpunktet lenger bak og for å få til det er overganger nyttig og bra hvis du klarer å komme løs.

Blir hun for dyp må du gjøre en øvelse til hun er i riktig form og ros når hesten gjør det du vil. klapp på halsen med invendig tøyle for å rose og sjekke om støtten er på utvendig tøyle husk invendig sjenkel, den bør ligge ved hjorten og passe på skuldern.

Håper du får det til

Hilsen Munti
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 02/12/2004 :  19:30:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk;) Skal virkelig prøve det;) Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  11:38:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Heisann. tenkte jeg også skulle sende et svar her.
Nå har jeg jo ikke sett hesten din men ut ifra det jeg leser så kan jeg nok komme med en mulighet.
Det kan hende at hesten din har en lavt ansatt hals. Dette gjør at det er vanskelig for hesten å gå i en noe høyere form. Det er ikke galt at hest går i lav form så lenge den ikke slipper kontakten.
Kopi av melding:

Ikke ri rundt i mange runder uten øvelser det holder ikke med 10 overganger men kansje 40-50 stykker på en rideøkt

Enig med Munti der ja! Det er ikke gjordt på en dag, kanskje ikke en månde en gang. Men hvis hesten kan klare å bære seg i en høyere form vil det komme, men ikke for en dag. det må jobbes med hele tiden...

Prøv å ri den mer frem også. Hesten skal alltid tenke fremover, selv når den skal rygge. Da har den fokus på de signalene du gir og ikke alt det som skjer rundt.

Lykke til videre!
Klem fra hanne

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 09/12/2004 :  12:35:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og pass på at den ikke går bak loddplanet...:-) Det er verre enn at den går dypt. Å arbeide hesten i en dyp form er en viktig del av løsgjørings arbeidet, men pass på at den har nok fremdrift, som mange andre her sier. Uten fremdriften blir det vaskelig å få hesten opp i høyere form. Og hvis du etterhvert får hesten opp, så pass på at dere ikke glemmer bakparten. Den kommer med om du gjør som munti sier og rir masse overganger og tempovekslinger.

Litt rotete og mye gjentakelse av de andre, men men..... Snart JUL!!!!

Hæ? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.