hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Svarte fjordinger...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Svarte fjordinger...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 30/11/2004 :  13:23:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva vet dere om dem? finnes det noen? hvorfor er de svarte? er de renrasede? jeg er nysgjerrig!!!

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  13:32:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tror nok ikke det finnes noen svarte fjordingen, det har jeg iallefall aldri hørt om eller sett. Og hvis det finnes noen tror jeg ikke de er renraset, eller så er de iallefall ikke godkjent, for fargen svart står ikke under fjordingens farger på fjordhest sidene.

Men det finnes jo Grå fjordinger. også kallt musegrå.

De er jo kjempe lekkre!!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  13:42:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
har verken hørt om "musegrå" fjordinger eller svarte.. De kalles vell bare grå fjording?
Therese
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  14:07:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grå fjordhest kalles Ulsblakk( litt usikker på hvordan det skrives)
Denne fjorhesten har tilbake i linjene døl i seg.
Svart fjording tror jeg neppe finnes

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  14:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordhesten sine særeigne fargar og avteikn:

GRÅ

Frå heilt lys til mørkare grått hårlag, ofte med mørkt muleparti.
Svart midtstol
Svart og kvit lugg, hale og hovskjegg.
Svart ål

RAUDBLAKK

Raudgyllent hårlag som kan variere frå lys til mørk raudleg
Lys eller mørk raudleg midtstol
Lys raudleg mot kvit lugg, hale og hovskjegg.
Brun ål

ULSBLAKK

Tilnærma kvitt hårlag
Svart eller mørk grå midtstol
Svart eller mørk grå og kvit lugg, hale og hovskjegg
Brun ål

BRUNBLAKK

Hålaget kan variere frå svært lys til mørk gyllenbrun
Svart eller mørk brun midtstol
Svart/ mørk brun og kvit lugg
Brun ål

GULBLAKK

Kremgult mot gulaktig hårlag
Lys eller gulaktig midtstol
Lys mot kvit lugg, hale og hovskjegg
Lys brunleg ål
Då gulblakke hestar er svært lyse, er avteikna ofte utydelige/ svake.

Begrepsforklaringar:
Primitive avteikn (urteikn)

Midtstol: Den mørke stripa i midten av mana.
Ål: Stripa langs midten av ryggen
Halefjør: Det mørke midtpartiet i halen
Sebrastriper: Mørke, tverrgåande striper på beina.
Grep: Mørk stripe over manken
Njålsmerke: Liten, mørk brun eller svart flekk i hårlaget på kjeven.
Mørke øyretippar: Sjå godt etter på fjordhesten, svært mange har mørke øyretippar (samme farge som dei andre avteikna.)

Fant noen forklaringer som var litt bedre enn min.....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 30/11/2004 :  15:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingene har berre de 5 fargene som Renegate beskriver.

Men det fantes svarte "fjordinger" under Rimfaksestirden. Rimfakse var en dølahingst som ble innkjøpt for å blandes med fjordingen, slik at det ble en bedre arbeidshest. Avkomma var fine de, men i neste generasjon gikk det galt. Så godt som alle avkomma der ble "mannevonde", de hadde et forferdelig gemytt, var sinte og aggresive. Etter det ble Rimfakse tatt ut av fjordingsavlen.

Mener å huske at dette gikk for seg rundt slutten av 1800-tallet eller noe.
Gå til toppen av siden

rigro
» VIP

Skrevet - 30/11/2004 :  17:41:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det fantes svarte fjordinger unden rimfakse striden,ja,MEN det var ikke på grunn av rimfakse!!! de fantes lenge før det....men da de skulle rense opp på grunn av dølablodet,ble alle de mørke-inkludert de svarte-fjordingene tatt ut av avlen( rimfakse hadde nesten bare litt mørkere avkom) og de valgte å satse på de lyse fjordingene siden det var mer sjanse for at de var rene. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  18:29:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Veldig off-topic, men jeg jeg fått dette spørsmålet fra en voksen dame. Helt seriøst stilt.. Det var litt morsomt Jeg og en venninde hadde vært og badet to av fjordingene på hytta. Da vi var ferdige, slapp vi dem ut på beitet, og begge to rullet seg veldig godt inn i den fine sanda. Så kom en dame, helt seriøst, og spurte om det fantes svarte fjordinger.

Ok.. Disse fjordingene kan absolutt betraktes som svarte der og da Men deres egentlige farge er nok blakk!

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 30/11/2004 18:30:30 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  23:42:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Må arrestere deg litt her Renegate. Ein grå fjording kalles ikkje ullsblakk som du skreiv i dit tidlegare innlegg, men det såg du kanskje når du seinere la inn beskrivelse av dei fem fargene.

rigro: har du kilder å henvise til om svarte fjordinger, spør kun av interesse altså

Weingi, tenker du på heilt svarte, eller tenker du på dei som er gråblakke. Som av den mørkaste typen kan vere ganske svarte i hodet og på beina.

Redigert av - Lucinda: den 30/11/2004 23:43:22 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  23:46:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja la merke til det selv Lucinda he he.
Må si jeg ble overrasket over hvor mange fargevarianter fjordhesten har.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  23:49:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja det er litt gøy med alle fargene synest eg. Dessverre er den gulblakke veldig sjelden. Dog eg har fått æren av å ri ein ganske fin gulblakk. Gøy.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  23:57:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg red en ulsblakk med lang man for mange år siden, utrolig vakker hoppe men dessverre altfor glad i å løpe ut med hun som eide henne, endte faktisk med brudd på kjeven på to steder for jenta...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  00:05:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
uff da!!!!!!!!!!!

Venninna mi har ein som dreiv på med det samme med sin tidlegare eigar (ung uerfaren, lite bestemt) Nå må hesten alltid ha kyndig rytter på ryggen, ellers kan han finne på å stikke.

Han kan forresten piaff og har ein gyngande, elastisk gang.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  21:21:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
La merke til at du kalte den grå fjordingen for ulsblakk, feil. Og at du motsier deg selv på det neste innlegget hehe..

Therese
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  23:03:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Svarte Fjordinger finnes ikke mer. De er ivertfall ikke renraset.

Før fantes der riktignok svarte, brune, røde (osb) fjordinger pga innblanding av andre raser i fjordhestavlen.

Tror også Danmark hadde mye av skylden for dette, for da Norge lå under Danmark skulle jo alle hester være store og "danske". De prøvde jo å ødelegge hele fjordhesten.. (omtrent.)
All ære til de bøndene som "gjemte bort" fjordingene sine!

Før var også fjordhestens blakke farger mye mer varierte enn i dag.
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  09:42:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Er samd med siste innlegg her. Eg hugser at eg las ein tekst på vidaregåande ein gong (hugser ikkje av kven, eller om kva, trur det var ei reiseskildring, og sjølvsagt av ein norsk forfattar) der det vart nemnt ein svart fjording sånn i forbifarta, som om det var heilt vanlig. (Eg trur det gjekk føre seg på 1800-talet ein gong). Det var nok på grunn av innblanding frå andre rasar, anten det eller så var ikkje fjordhestane homozygote for blakkgenet på den tida (sjølv om det kanskje var vanleg).

Eg las forresten noko rart på ei britisk hesteside http://www.equiworld.net/uk/horsecare/reproduction/colourgenetics.htm:

"Z silver dapple, causes eumelanin to be diluted to flaxen, this gene is really only a factor for breeds such as Shetlands, Icelandics, Dutch Warmbloods and Norwegian Fjords, Norwegian Fjords may have a combination of dun and silver dapple genes"

Fjording med sølvgen, har de høyrt om det før? Eg har aldri sett ein fjording som har sett sølvblakk ut (alle med svart i grunnfargen har hatt klåre, mørke teikningar i man og hale). Skal tru kvar ho har fått den tanken frå?
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.