hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - TYNN kaldblods
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 TYNN kaldblods
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  20:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei på dere..

Jeg lurer på en ting om foring. Jeg har en kaldblods x-traver på snart 12 år. Han er av den heite typen. Han kan stå og svette og skjelve hvis jeg finner frem sal eller sele.. (!!) Han er blitt sjekket for magesår, raspet tenner på, gitt markkur, vaksine m.m Jeg har hatt han i ett og ett halvt år nå, om han legger ikke på seg. Han går bare nedover i vekt. Han har gått på grønt hele året, med tilskudd av pellets (champion komplett og energi), vitaminer, brød og o.l Men han går bare ned.
Før sommeren gikk han ganske hardt, lange turer med vogn og lange turer med meg. (han er ikke innridd..) Vi jobbet med innridning og det gikk greit, han hadde fin fremgang. Men han ble for tynn.. Dyrlegen kom og skulle se på han. Og hun mente at jeg MÅTTE få han opp i vekt for han var altfor tynn.. (noe jeg var 110 % enig i..) Så hun ba meg gi han rundt åtte kg høy, og begynne med minst 7 kg bygg.. +vitaminer. Bygg + heit hest = dårlig kombinasjon. Han ble ustyrlig, og vill. Løp og løp og løp på beite, helt til han ble gjennom våt. (jeg prøvde å forklare det til dyrlegen, men hun ville ikke høre.) Dermed måtte jeg enten slutte med å ri han eller slutte med å gi han bygg. Jeg lot han stå ute og fikk fri tilgang på høy.. jeg begynte å gi han champion komplett i tillegg til bygg, noe han heller ikke "tålte".. Nå har han stått hele sommeren, lagt på seg rundt 20 kg. Jeg har begynt smått og longere og ri han i rolig tempo og han får champion gull, energi og bygg (tilsammen 2, 5 liter) og dette funker rimelig bra. Men han er fortsatt heit, men det er overkommelig..) Han er en rimelig stor kaldblods på rundt 1,58. Han veier ca. 420 kg. i sommmer veide han i underkant av 400.. (før jeg fikk han hadde han stått på beite siden han var fire. Jeg fikk han som 11åring. Ingen som hadde turt å ri han eller håndtere han, fordi de mente han var gal... Jeg fikk han for 9000 kr for han skulle egentlig slaktes.. )

Noen som har hatt lignende tilfelle, eller noen som har noen råd? Noen forslag?
Jeg trenger hjelp!! Jeg vil ha en frisk, sunn og litt rund hest!!
(jeg har byttet dyrlege..)

Camilla & Kvass Best

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  21:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror kanskje jeg ville byttet ut ordet "heit" med nervøs og stresset utifra det du skriver her. Virker som problemet ligger i hodet på hesten din, tror kanskje du burde prøve å finne ut hva det er han blir så stresset og nervøs av. Står han alene? Er han vant til å stå sammen med andre hester? Tror jeg ville gått helt tilbake til basic med denne hesten og gjort ting, som å gå turer, med han hvis han blir rolig av det.
Dette er kun forslag fra meg, litt vanskelig å gi råd over nettet.
Lykke til og skriv gjerne hvordan det går videre med hesten din og deg

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  12:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med renegate, høres heller ut som hesten er nervøs og stresset! Virker som du må jobbe med psyken hans (samtidig som du gir han fri tilgang på høy, og oppfetende kraftfor). Hesten må få tillit til deg og det miljøet den er i, og bli trent på "stimulerende" måte! Tydelig at problemet ligger "dypt", så jeg vil rett og slett anbefale deg å få hjelp fra noen kyndige til å få hesten til å slappe av, hvordan håndtere den osv osv. (ex nhs)
Hege Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 30/11/2004 :  13:38:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
er du sikker på at høyet du gir er av god nok kvalitet? Hva med å prøve å gi mais til hesten, det funket på hesten til venninna mi..hun kjøpte en varmblodstraver som var ganske heit, og veldig tynn...hun forer med greenpower, mais, og kli...han har lagt på seg en god del, men så blir han ikke trent så mye heller.... Gå til toppen av siden

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  13:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere har vel rett om det at han er nervøs og stresset, men han er også heit. :) Jeg tror jeg vet det meste om fortiden hans og de forrige eierne. Men det er ikke lett og få ærlige svar når "ingen av dem har gjort noe.."
eller "han hadde ikke det når han stod hos meg.."

Jeg går turer med han og jobber med det grunnleggende fra bakken (vike for press/sjenkler o.l) Han er flink og får ros og "fri" når han gjør det bra. (NHS) Jeg jobber veldig mye med å få han lydig til stemme og kommandoer.. som STÅ, KOM, BEN, ROLIG.. Det hjelper veldig når han er stresset. Iallefall ordet rolig. :)
Vi leker en del på beitet (NHS longering..) og gjør "tenke" oppgaver...

Han var redd før hvis man løftet hånda over hodet (sånn at det så ut som man skulle slå..) eller raske og brå bevegelser. Jeg tror nemlig de har slått han når han har vært vanskelig å håndtere. Han var også redd pisken før. Nå kan jeg klø han mellom ørene med pisk og kose med hodet hans. Han stoler nok på meg, men det er verre med andre (spess. menn..) Jeg kan klø han på rumpa og han løfter halen for han vil bli klødd under også.. ;) Jeg har lagt pressening over hodet hans og gått tur med'n.. jeg kan spraye han med sprayflaske uten særlig hopp og sprell. Før skalv han og gjemte seg når han så fluesprayen.

Der han stod først fra han var føll til han var fire år. Hadde han vært ustyrlig. Han hadde steilet og slått til dattera hans, stikki m.m
Hesten hadde en dag satt deg fast i en sprinkelboks med forbeinet og eieren hadde bare røsket det ut igjen. Hesten ble totalt ødelagt og har idag et overbein på størrelse med en appelsin. Da ga han bort hesten til venninna mi. Hun og familien turte ikke bruke han. De kunne ikke lukke opp boksdøren uten at han stakk ut. Nå står døøren oppe hele tiden mens jeg er i stallen og han setter ikke en eneste hov utenfor den døra hvis ikke heg tar han i grima og leier han ut.. Hesten stod hos venninnen min til hun flyttet hjemmefra og hadde ikke tid til to hester lenger. Det var da han kom til meg, 11 år og ikke håndtert siden han var fire. (det fikk ikke jeg vite før jeg hadde hatt han i over et halvt år.. )

Men jeg neker og gi opp. Han er blitt barnet mitt og skal ha det godt til han dør av alderdom. Koste hva det koste vil..

Jeg har tenkt på å gå til hestekyndige med erfaring. Jeg kontaktet en mann med lignende hest, og han sa "ta han med hit så skal jeg få'n skikkelig.." Det han mente med det var å ri hesten til den stupte i oppover bakker og litt til... (!!!)
Hesten er vanskelig å komme inn på og jeg er redd for at noen ikke skal forstå det og straffe han med pisk og ting som verre er...

Camilla & Kvass Best Gå til toppen av siden

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  13:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han får høy av beste kvalitet. :)

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  14:51:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener du forresten med mais? maismel??

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 30/11/2004 :  16:36:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg neker og gi opp. Han er blitt barnet mitt og skal ha det godt til han dør av alderdom. Koste hva det koste vil..

Har han det egentlig bra da, og vil han egentlig noen gang få det bra? Det spørsmålet bør du virkelig stille deg selv før du sier noe slikt som du gjorde her. Noen ganger må vi mennesker også innse at hesten bør få slippe å lide.

Når det er sagt... Jeg synes det er bra at du tar på deg dette ansvaret, at du i det minste vil prøve. Selv om man noen ganger bør innse at nok er nok. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kontaktet noen ehstekyndige folk, trenre, for når du har hatt hesten i 1 1/2 år, så har det gått litt tid. Hesten er gammel også, og om den har vært lite vanskelig hele livet sitt så skal det nok litt til for å få han rolig igjen.

Energi ville jeg ikke fort med. Grunnen ligger i navnet Det brukes til løpshester og hester i hard trening. Jeg ville fort med mer fiber og fett. Fri tilgang på høy håper jeg han har enda? Du kunne prøvd betfor, kanskje Speedi Beet som ikke inneholder melasse(sukker= mye energi), og gi olje. Det er ikke anbefalt å gi stort mer enn 3dl om dagen tror jeg det er. Lucerne har du også.

Gå til toppen av siden

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  19:51:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja.. jeg skal innrømme det, at det var vel kanskje å gape litt over men, Det jeg mente med det var at han kommer til å få leve uansett om jeg ikke får brukt han til annet enn kose og selskapshest. Jeg har påtatt meg ansvaret og kommer til å gjøre det beste jeg kan for at han har det best mulig.. :)

Men som sagt går det fremover med han i treningsveien... :) Verre med foring og for mye energi.. :)

det er vanskelig å vite hva man skal gjøre når man får så mange forskjellige meninger.. :) Jeg mener selv at jeg har nogenlunde peiling på foring.. om innhold og behov. Men akkurat i dette tilfelle får jeg ikke til noen ting..

Jeg har fått så mange forskjellige meninger at jeg blir helt surrete. også av erfarne hestemennesker.. :)
betfor, halm, høy, annetslått høy, bygg, havre, olje, div champion, lucerne(?) m.m
Jeg vil prøve å gi han spillers foret... det cool mix greiene! :) jeg håper det kan funke.. :)

Jeg trodde champion energi var bare ett tilleggsfor til bygg eller havre (?) At det ikke var havre eller bygg i det..? Og at komplett var nesten 50 % bygg og havre? (eller har jeg misforstått helt?!) :/

Jeg syns det er utrolig kjekt gjort av dere som tar dere til til å hjelpe meg! :) Og at dere snakker fra levra.. :) Hvis det er noen som bor i buskerud omerådet, så er det bare å ta kontakt hvis noen har lyst til å hilse på eller titte på hesten.. :)

jalla

Skrevet - 30/11/2004 :  21:36:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Komplett heter komplett fordi det er komplett Skal IKKE fòres sammen med havre og/eller bygg, da dette blir alt for mye protein.

Gi hesten fri tilgang på høy, dette er fiber og svært godt for fordøyelsen. Hva med å sette ut rundball på beite/paddocken hans? Da mener jeg rundball med tørrfòr, ikke silo. Da kan han spise når han vil hele dagen, han har noe å ousle med, og blir kanskje ikke så stressa.

Men jeg vil bare tilføye noe jeg har lært av en travtrener og kusk som fremdeles er aktiv på Biri idag; så godt som alle travhester har ødelagt fordøyelse og magesystem. Dette er fordi at fra de er små føll blir fòret på alt for mye kraftfòr enn det magen deres tåler. Videre som unghester og senere løpshester øker man fòringa i takt med treninga, da mener jeg kraftfòr og lite høy i forhold til kraftfòret. Denne slags fòring ødelegger tarmfloraen i tjukktarmen og hesten greier ikke å ta til seg næringen de trenger. SÅ lenge de blir fòret i stoooore mengder kraftfòr går det bra. Så går det ikke helt som det skal på løpsbanen, og de blir solgt som ridehester. De får da (som regel) "normal" kraftfòrmende og høy som ridehester. Resultatet blir at de "plutselig" bli "sykelige tynne". Kanskje litt overdrevet, men jeg har sett mange stygge tilfeller. Det hjelper ikke med mange måneder på sommerbeite da, fordi tarmfloraen allerede er ødelagt av alt kraftfòr som de fikk da de gikk i trening og løpshester.

Vi hadde en avdanket traver på den gamle stallen jeg stod på. Den hadde det problemet som jeg beskrev overfor her. Han måtte (dessverre) fortsette på disse store mengdene kraftfòr for at han skulle se sånn noenlunde ut. Det var etter anbefaling av den travtrener/kusken jeg nevnte, etter at han hadde vært i stallen og sett på den.

Ble kanskje litt uoversiktlig, men håper du forstod innholdet og hva jeg mente.
Gå til toppen av siden

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  22:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oki! :) Tusen takk.. Det hjelper faktisk veldig.. :) Jeg har spurt de jeg har hesten hos om vi kan ha rundball ute, men den hesten de har overspiser og blir feit... Det er bare to hester på stallen og de går sammen ute. Hadde det ikke vært for den gamle og rolige ville min ha løpt rundt og lekt bajas hele tiden. Han har roet den "unge" masse.. :)
Så de skal stå sammen. Men vi forer alltid dobbelt mengde til min, slik at han står og syssler med høyet nesten helt til neste foring. :)

Så du mener alstå at jeg burde prøve å fore store mengder, slik han kanskje ble foret før? (Jeg vet han fikk mye havre)
Han er en spinkel hest i bygningen, men han er tynn fordet.. Ikke spesielt pent å se på..

Jeg har fått mye skryt av travgubber, og de mener jeg burde få startet han på bjerke, men det mener jeg bare styrker stresset og nervøsiteten.. Hva syns dere?!

jalla

Skrevet - 01/12/2004 :  09:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mener (eller det jeg vill gjort) er å fòre han slik han ble før, altså under travtreningen. Deretter begynne å GRADVIS gå over på "normal" fòring for en ridehest. Skjønner det er vanskelig siden han blir så giret av kraftfòret, men det er da altså det jeg ville gjort.

Når det gjelder den startingen med han, ville ikke jeg gjort det dersom du skal bruke han som ride/kosehest. Da vil han som du sier kanskje bli enda mere stresset og "kaotisk" enn før. Vært borti noen tilfeller av dette..
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 01/12/2004 :  14:14:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
med mais mener jeg ikke maismel, men mais som en kan få kjøpt i sekker....det ligner litt på cornflakes og er beregnet på hester...

dessverre vet jeg ikke hvor det går an å få tak i dette...

olje er riktignok fetende, men det inneholder også mye energi...
Gå til toppen av siden

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  14:52:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok.. :) Da skal jeg spørre litt rundt og høre med butikker og kjeder.. :) Jeg tror ikke jeg skal gi riktig så mye som han fikk da han gikk løp, men noen kg under. Han får et veldig godt vitamintilskudd som jeg tror hjelper han å ta opp de viktigste stoffene og forhåpentligvis fett.. :) Nå som det er kaldt er det jo viktig med litt ekstra på kroppen. :) Selvom han er kaldblods setter han ikke full vinterpels før på slutten av januar. :) Den andre har full teddypels allerede.. :)

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/12/2004 :  17:22:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Planen din var å bruke Energi sammen med bygg var det ikke? Det er da Energi blir for kraftig og energirikt til hesten din. Løpshestene får som regel Energi og havre, og forskjellen på havre og bygg er ikke så stor, så det blir nok for mye for din hest. Om du i tillegg skal bruke Gull, som også bruker til hester som yter mye, så får du en dårlig sammensatt forplan med masser av energi. Helt imot det du ønsker. Forøvrig stemmer det du sier, Energi inneholder ikke havre, fordi de som bruker det som regel vil bestemme mengden havre selv- siden det avhenger av hvor mye energi hesten trenger.

Jeg tror jeg ville prøvd uten noen kraftfor produkter. Om du får det til så er det som regel bedre å sette sammen en forplan selv av ulike typer for. Bygg, betfor, olje, lucerne er fortyper som kan være gunstige å bruke.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  17:42:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Fri tilgang på grovfor er det viktigste, da det stimulerer spyttproduksjonen, dekker tyggebehovet hos hesten og sørger for normal tilgang på mat til hestens fordøyelses-system. Det demper også uro og nervøsitet hos hest. Dersom hesten din har problemer med tarmfloraen kan veterinæren hjelpe. Det finnes spesiell medisin for dette som inneholder naturlig tarmbakterie og kan bidra til en normalisering av fordøyelsen hos hesten din der han igjen klarer ta opp de næringsstoffene han trenger. Da vil han også legge på seg på sikt.

Bare fortsett treningen din. Du har en hest som har liten selvtillit og masse dårlig erfaring med mennesker som gjør ham usikker. Skriv gjerne ned forandringene og hva du trener på, så ser du lettere den store fremgangen han har gjort siden han kom i dine hender. Lykke til! Dette får du til!

Mvh Line.

Edit; ville bare minne om at han også selvfølgelig trenger tilskudd av vitaminer og mineraler uansett. Og at en overdosering av disse like gjerne kan føre til sykdom og ubalanse som en mangel... Derfor er jeg ikke begeistret for stor døgndose av kraftfór av komplett-typen som inneholder vitaminer og mineraler. Hesten kan komme til å få mere enn det som godt er. Hva med å fóre med to-tre brød om dagen, endel gulerot samt fri tilgang på grovfor og gi ham det han trenger av tilskudd for seg evt. i en grøt med en til to liter kraftfór? Vet at jeg kan pådra meg fóringsprogram-tilhengernes vrede med dette, men har erfart at når magen får nok å jobbe på og hodet har det bra, så hjelper det på holdet til hesten også...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 02/12/2004 17:49:21 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.