hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen som har erfaring med å gi olje til hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Noen som har erfaring med å gi olje til hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Live77

Skrevet - 14/01/2005 :  14:04:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at en del gir oljer, men hvilken olje til hvilket formål, og evt hvor mye og hvor ofte?
Håper noen kan svare meg på dette. Jeg forer fra før med Komplett og havre + champion vitaminer.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  22:15:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ga olje til min ene hest for å fete den opp litt, ga ca 1-2 dl hver dag. Ga også til min andre hest, men den la for fort på seg, og dessuten ble pelsen veldig fettete, dermed var det ingen vits i å gi. Olje er bra for mange formål, men det funker ulikt på ulike hester. Jeg ville heller ha gitt polarolje, selv om det er en god del dyrere:)
Hege Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/01/2005 :  22:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har gitt olje istedet for havre til hest som var litt for hissig. Løpshest som gikk på for mye havre. Bruker det også dersom hesten trenger å legge på seg. Jeg har fått gode resultater med olje, og bruker det til forskjellige formål. Siden olje er bare fett, så frigjøres energien litt saktere, og du får ikke den eksplosive energien havre kan gi.

Hvilken olje du vil bruke må du se litt ann. Hva du vil ha ut av oljen. Å fore på veg. olje er mest naturlig for hesten. Type soyaolje, solsikke og maisolje er det meste vanlige. Jeg har brukt soya. Selolje har jeg ikke hørt at man bruker for å fete opp hest o.l., men for å 'smøre' leddene. Det skal visst gi gode resultater det også. Du kan få kjøpt en billigere variant av Polarolje, selolje går det ann å få tak i til en billigere penge.

Det blir anbefalt en 0.5dl pr. 100kg. hest. Normalt gir man 2-3 dl hver dag. 1dl olje kan sammenlignes med 1l havre (sånn ca. da)

Forøvrig er det havre i Komplett, så det trenger du strengt tatt ikke fore med. Vil du fore med havre så er det bedre å bruke Løpshest og slike produkter som ikke inneholder havre, og der man vil bestemme havreinnholdet selv. Forer du med mye Komplett trenger du som regel heller ikke gi vitaminer utenom, forer du med mer enn 1l Komplett så skal det inneholde det hesten trenger av vitaminer og mineraler. Det er bare de som forer på små mengder kraftfor, eller så kalt 'rent' for, som kan behøve å gi tillskudd av vit. og min.

Litt utenom det du spurte om, men kanskje av interesse allikevel?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.