hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - TYNN kaldblods
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 TYNN kaldblods
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  20:44:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle innslag.. :) Jeg tar leser alle og prøver å trekke en konklusjon av det hele.. :)

takk for alt.. :)

Camilla & Kvass Best Gå til toppen av siden

Skriver May

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  05:02:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, finnt å høre at du vil ta dæi av en sånn hest, å sette av så mye tid og krefta for at han skal få det bra!! E ikke alle som hadde tatt på sæi det ansvare, trur nok du vil få han kjempefin med tia! :)

Lykke til

Du skal behandle din dårligste hest like bra som din beste.. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  15:23:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
jeg anbefaler ikke brød i store mengder til hest.. Brød inneholder gjær, og bør kun gies som godbit i tørket tilstand. Dessuten er det ikke mye næring i det sett i forhold til andre ting.

Hva anngår mais... Dette er rikt på stivelse, som går rett i blodet på de. Dersom man har en heit hest ønsker man jo ikke å gjøre den enda varmere i toppen, ergo man styrer unna stivelse som best man kan. Havre f.eks inneholder snaue 50% stivelse. Olje er energirikt ja, men dette gir en energi som kommer litt etter litt, altså ikke går rett i blodet på de. Derfor er olje en bedre energikilde enn mais til heite hester. Et annen fôrmiddel som frigir energien sakte er f.eks speedibeet. Dette er god fiber, som også er mikronisert (bra opptak for hesten din) samt 95% sukkerfritt.

Ergo: Fiberrik mat og olje gir ikke heit hest
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 12/12/2004 :  23:01:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min var utrolig underernärt når jeg fikk han som åring og etter ett år hadde han fremdeles ikke lagt på seg, så fikk jeg ett tips:
Vanlig kumelk rett fra tanken og blande en liter cultura oppi ti liter melk og la dette stå i ca. 3 dager. Ubehandlet fett inneholder mye fett og med cultura blandt i så blir det de samme bakteriene i hele melken, og dette er både bra for magen og inneholder ikke mye energi men mye fett jeg ga hesten 5 liter om dagen og det funket utrolig bra.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  19:35:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro hesten din har vondt... Fòrallergi kansje? Min hest var også svært tynn en periode, og vi fòrte mer vi var gode til både meg høy og i det hele tatt. Blodprøver ble tatt, vitaminsprøyter, sjekk for magesår, U name it... Redningen hennes var så enkel som å kutte ut Kompletten(som er noe dritt som ikke burde være lov å selge) og alt med bygg. Vi fòrte kun på Energi, Betfòr, havre og div. kosttilskudd. Hesten min bare este ut, ble frisk, og ikke minst flott å se på...

Dette var hun som eier stallen jeg står på som fant ut, det blodprøvene ikke kunne finne... Få en homeøpat til å teste hesten din på div. fòr og sånt, og gjerne en healer til å roe ned nervene hans litt...

Gå til toppen av siden

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2004 :  18:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei på alle dere! :)

Jeg har valgt meg ut følgende plan: 1/2 energi morgen, og middag. 1/2 med bygg middag. Han får ProPell vitamin tilskudd, rundt to dl maisolje, applelytes elektrolytter, biotin på våren og hvitløk om sommeren. 1 kg gulrøtter om mulig og tørt brød. Han får 8 kg høy om dagen. (den andre hesten spiser opp all maten om det ligger fremme på beitet.)

Vi trener forsiktig og "øver" på å ikke stresse ute... :)

Han ser faktisk bedre ut, og travfortøyet som jeg kjøpte til han før sommeren er blitt for lite.. :)
Han brukte 110 gjordt for et år siden. Nå må han ha 120 med strikk. :)

Jeg har vært på ferie i utlandet og hesten fikk selvsagt gave; en grime og leietau fra zaldi i spanske farger.. :)) hehe... Han har egen julekalender med rosiner og til jul får han egen pakke.. ;)

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/12/2004 :  21:00:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester skulle hatt en eier som deg Camilla

God jul til deg og gampen
Mvh. Renate

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Live77

Skrevet - 14/01/2005 :  13:53:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang maismel har jeg hatt god erfaring med dette, men man må for all del ikke gi for mye! Min hest var en stor hest på 170 og over 600 kg, men fikk allikevel ikke mer enn en halvliter maismel en gang om dagen. Man skal også vite at maismel gir energi, så man bør kanskje ikke gi så mye kraft i tillegg om hesten fort blir sprek. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  16:36:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Live77: Maismel? hun sier hun gir maisolje da.. Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 15/01/2005 :  21:26:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du tatt blodprøve av han?? Han kan kanskje mangle noe? Dårlig nyrefunksjon ol kan gi tynne hester. Det er så lenge siden han ble trent skikkelig (før du fikk han) at med mindre han har stått på samme mengde i alle år uten å bli trent hadde jeg ikke Gnudd i han for mye mat!!!! Det kan i verste fall gjøre han virkelig syk.
Fri tilgang på høy og for uten for mye energi (mais er nevnt, og det er meget bra til formålet)
Hadde en hest for mange år siden som også var stresset. Han var ikke nervøs og redd! Denne hesten var tynn, og fikk aldri lagt på han. Jeg skjekket jevnlig (med blodprøve) men så lenge hesten ikke manglet noe, og var frisk ellers måtte jeg bare godta at han var tynn. Forskjell på oss mennesker også. Noen kan spise hva som helst og være virkelig magre, mens andre ikke engang kan se en sjokolade....
Gå til toppen av siden

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  20:07:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!! :)

Det så ut til at det gikk bedre med Kvass en stund, helt til en venninne skulle prøve han.. Nå er han blitt enda mer "klikk"... :p Desstuten gikk han ned igjen fra ca 445 kg til ca 415 kg, fordi han stresset.. Venninna mi datt av og hesten kom løpende til meg.. Uff... Skulle sette meg på han idag, og det første han gjorde (red med grime..) Det var å steile.. Men jeg gir han fortsatt det samme, legen har sjekket han, hun mente han var fin, og ikke noe var galt med han.. (har byttet dyrlege) Men jeg får bare begynne på nytt og fortsette med samme fòring.. :))

Koselig med tips! :)

(jeg har også barbert han, for han svettet så innmari..(dekkenklipp) Og det syntes han var kjeeempe deilig! :)

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.