hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fòrryttere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Fòrryttere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Nikita

» VIP

Skrevet - 28/06/2005 :  22:51:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Jeg skjønner dere som argumenterer for at man ikke burde kjøpe hest hvis man er avhengig av forrytter (enten fordi man ikke har tid eller råd).

Men disse har igjen forskjellige grunner til dette. Tenker nå å kjøpe meg hest, og leter nå etter noen som kan ha den på halvfor eller være forrytter.

Jeg velger å ha egen hest fordi jeg p.g.a. en skade ikke kan gjøre mye av jobben som noen krever når man er forrytter. Jeg liker dessuten å ha kontrollen selv, da jeg ikke kan møte opp på dager fordi eieren ikke kan ha hesten.

Dessuten synes jeg det er sosialt å ha forrytter, og det er godt for hesten å bli ridd av flere (men to holder).

Jeg har rett og slett ikke den sammen gleden av ridingen hvis det ikke er min egen hest. Vet ikke om dere skjønner det, høres kanskje rart ut.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  11:25:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tja, kinkig spørsmål det der..
Jeg har hestene mine hjemme. Dvs at jeg gjør alt selv...alle foringer, ut og inn, måking osv, noe som betyr at jeg aldri kan være borte for lenge. Og ikke misforstå; det er verdt det! Men jeg leter etter en forrytter nå, av den enkle grunn at det av og til hadde vært greit med en "fridag" av og til... Tror også det er sunt for hestene og bli ridd av forskjellige mennesker - ikke bare en person.
For å ha råd til å ha hestene, jobber jeg hver helg og jeg synes det er bedre at noen tar seg av de når jeg ikke kan, enn at de bare står der... Dessuten har jeg selv vært forrytter, og synes det er fint å kunne gi andre muligheten til å ri også...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 03/07/2005 :  00:58:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at det er greit å ha en fòrrytter på hesten sin noen dager i uka. Tror ikke dette er en trend,men noen som er viktig for at hesten skal lære å stole på andre. Jeg hadde egen hest i 12 år som bare jeg tok meg av. Jeg tror ikke det er helt bra. Bedre at hestene blir vandt til litt flere ryttere. Mener ikke at man skal ha mange,men kanskje en til som kan hjelpe til. Skaffet meg ny hest for 6 måneder siden. Bare jeg som har tatt seg av den i de 6 månedene,men jeg skal skaffe meg en fòrrytter til høsten. Både fordi jeg vil at hun skal ha flere rundt seg og fordi jeg jobber og derfor trenger en eller 2 fridager fra hesten. Dette er jo også bra for de som ikke har råd til egen hest. De får jo på en måte en de kan kalle sin.

Hilsen Renate og Killan
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 15/07/2005 :  11:42:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er helt greit å ha fòrryttere jeg! Tenk på alle de som ikke hadde fått ridd om hesteiere ikke hadde trengt fòrryttere!? Selv har jeg to hester + fòrryttere som rir hestene mine på faste dager i uka. Nå har jeg stretokokkinfeksjon i halsen og har ikke nubbsjangs å dra i stallen. Istedet for at hestene skulle stått ustelt, ikke blitt møkka for, eller ikke blitt ridd(alt dette vil uansett vært utenkelig, men..)så har jeg kjempeflinke fòrryttere som hjelper til. De betaler riktignok en fast sum i mnd. for å ri, men får til gjengjeld låne hestene til div. treninger innimellom. Jeg er hverken tidsmessig eller økonomisk avhengig av fòrryttere, men synes det er hyggelig med fòrryttere. Så lenge det er etterspørsel så er det marked, og det gjelder begge veier! Av og til tror jeg hestene har godt av å blitt ridd og stelt litt av andre også. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  13:09:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er for tiden selv på jakt etter forrytter/hestepasser,og har og fått dette spørsmålet... For min del er det ikke slik at jeg ha en til å ta hesten for meg,ettersom jeg har hesten min hjemme hos meg selv... Jeg tar alle foringer og all trening selv,og har helt fint råd til å ha hesten.
Men...når man har holdt på lenge med hest hender det at man kunne tenke seg å ha fri et par ganger i uken,få tid til litt andre ting av og til også. Og hvorfor ikke da la noen andre som gjerne ikke har tid/råd til å ha hest på full-tid få sjangsen til å ha hest et par ganger i uken? Det var slik jeg begynnte selv,og har i dag drevet på med hest i 20 år...for meg er dette en livsstil jeg ikke ville vært foruten...

Jeg er på jakt etter en som kan gi meg litt fri innimellom,og setter da erfaring høyere enn alder.... Kan være behjelpelig med å lære opp en person til det hun trenger på min hest,dette har jeg gjordt før.
Men selvfølgelig må jo rytteren kunne endel fra før...er jo derfor en hestepasser/forrytter ønsker hest på for,er det ikke? For en person som går til dette skrittet å ta på seg et slikt ansvar,vil jo nødvendigvis måtte vite hva det innebærer av tid (og penger)....og helst også erfaring...(selv om det viser seg gang på gang at endel setter sine egne
kunnskaper/erfaring veldig høyt...for høyt ofte)

Vi heste-eiere som har passer(forrytter) har et tilbud til dem som driver på med hest,men ikke har råd/tid til egen...og passerne har igjen et tilbud om hjelp/fritid til oss heste-eiere... Ser ikke at det er galt å nytte seg av hverandre,så lenge det er på begges premisser...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  14:15:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Mange velger nok å ha forrytter fordi de vil ha litt bedre tid til bla lekser (vis du går på skole) venner, eventuelt kjæreste, eller kun en fridag.. Det å ha hest tar nok en god del tid og en god del penger.. Det er også et fint tilbud for de som ikke har råd/tid til å ha hest.. Selv er jeg veldig glad for at jeg er forrytter for jeg mener selv at jeg lærer mer av det en å komme på et ridesenter sette meg opp på en ferdig oppsalt hest og ri for instruktør 45 min og så gå av å gi hesten til neste rytter. Jeg lærer nok en del ridning av dette, men ikke så mye annet. Og ridning er kun en liten del av d å ha hest=)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lady stardust

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  18:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet dere hva? forverter er en utrolig bra ting! Først og fremst. Det ville vært få hester til lands om man skulle avskaffe det! Vi lever i en postmodernistisk verden, der alle skal være med på alt til enhver tid. Mange ønsker å kjøpe en hest, men har ikke kapasitet til å dra til stallen hver dag. Er det ikke da fint å anskaffe forvert? Å være forvert er også en flott mulighet for dem som ikke selv har mulighet til å kjøpe hest selv. Rideskole kan i lengden være lite utfordrene!
Så jeg må igjen bare konkludere med at forvert er en absolutt fabelaktig løsning! Og det er flott at folk benytter seg av det!

Gå til toppen av siden

lady stardust

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  19:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet dere hva? forverter er en utrolig bra ting! Først og fremst. Det ville vært få hester til lands om man skulle avskaffe det! Vi lever i en postmodernistisk verden, der alle skal være med på alt til enhver tid. Mange ønsker å kjøpe en hest, men har ikke kapasitet til å dra til stallen hver dag. Er det ikke da fint å anskaffe forvert? Å være forvert er også en flott mulighet for dem som ikke selv har mulighet til å kjøpe hest selv. Rideskole kan i lengden være lite utfordrene!
Så jeg må igjen bare konkludere med at forvert er en absolutt fabelaktig løsning! Og det er flott at folk benytter seg av det!
Gå til toppen av siden

Lerum og Den Magiske Ponnien

Skrevet - 03/08/2005 :  05:13:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Svært mange og flere og flere skaffer fòrryttere på hesten(e) sin(e). Spørsmålet mitt er; hvorfor er det så mange som skaffer seg hester, men som absolutt må ha fòrryttere på den/dem fordi de ikke har tid selv??

Litt av poenget med å ha egen hest er å ta ansvaret for sin egen hest, og ikke la alle andre trene/ri, møkke, stelle, pusse utstyr, fòre, slippe inn/ut, osv. Jeg tror at hest og eier trenger en spesiell kontakt seg i mellom for at ting skal fungere best mulig. Både trening, psykisk og generelt i hverdagen for både hest og eier.

Selvfølgelig er det et kjempefint tilbud for dem som ikke har tid og/eller råd til å ha egen hest, men likevel skjønner jeg ikke helt poenget.

For meg virker det mere som en "trend" dette med å ha fòrrytter. Da slipper man mye arbeid selv, samtidig som man får betaling for det. Dette er etter min mening helt feil. Har man skaffet seg hest, får man ta vare på den, og bruke tiden sammen med hesten!

Muligens jeg provoserer mange her nå, men dette var altså min mening.

Opprinnelig postet av jalla

Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 30/08/2005 :  00:16:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, jeg må da være hesteeier av verste sorten!

Jeg har som regel hatt forrytter/hestepasser til min gamle hest 2 ganger i uken, og kommer nok til å få det på min nye når hun blir mer erfaren.

Og hvorfor??? Fordi jeg ikke gidder å gå i stallen hver dag...OJJJJ!
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 30/08/2005 :  09:06:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at de fleste her som mener at fôrrytter burde være unødvendig er tja...fra 20 år og nedover?? Går fortsatt på skole, eller jobber ikke i det hele tatt? Ingen familie å forsørge? Bor kanskje tilogmed hjemme hos foreldre ennå?? Vent til livet som voksen kommer....Til dere får barn, jobb og hjem som krever sitt. Det blir ikke noe lettere å selge en hest man elsker selvom man blir eldre eller får barn og hjem. Følelesen er like vond om man er 30 eller 20.... Da er det faktisk bedre å skaffe seg en fôrrytter om det er mulig. Det er sjelden at man skaffer seg fôrrytter fordi man ikke gidder å dra i stallen (bortsett fra deg da BirgitteG...hehe). Greit nok, man trenger ikke skaffe seg hest når man vet at tiden ikke strekker til, men hva om man har hatt hesten lenge og ting skjer som forandrer hverdagen drastisk?? La hesten stå og forfalle fordi man elsker den så høyt at man ikke greier å selge?? Nei....tror ikke det.... TAKK TIL ALLE SOM ER VILLIG TIL Å VÆRE FÔRRYTTERE! Hva skulle vi gjort uten....

Mvh en noe emosjonell Kjersti som måtte selge sin elskede Balaton fordi fôrrytter ikke var å oppdrive.....

Hæ? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/08/2005 :  09:21:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ser at de fleste her som mener at fôrrytter burde være unødvendig er tja...fra 20 år og nedover?? Går fortsatt på skole, eller jobber ikke i det hele tatt? Ingen familie å forsørge? Bor kanskje tilogmed hjemme hos foreldre ennå?? Vent til livet som voksen kommer....Til dere får barn, jobb og hjem som krever sitt. Det blir ikke noe lettere å selge en hest man elsker selvom man blir eldre eller får barn og hjem. Følelesen er like vond om man er 30 eller 20.... Da er det faktisk bedre å skaffe seg en fôrrytter om det er mulig. Det er sjelden at man skaffer seg fôrrytter fordi man ikke gidder å dra i stallen (bortsett fra deg da BirgitteG...hehe). Greit nok, man trenger ikke skaffe seg hest når man vet at tiden ikke strekker til, men hva om man har hatt hesten lenge og ting skjer som forandrer hverdagen drastisk?? La hesten stå og forfalle fordi man elsker den så høyt at man ikke greier å selge?? Nei....tror ikke det.... TAKK TIL ALLE SOM ER VILLIG TIL Å VÆRE FÔRRYTTERE! Hva skulle vi gjort uten....

Mvh en noe emosjonell Kjersti som måtte selge sin elskede Balaton fordi fôrrytter ikke var å oppdrive.....

Opprinnelig postet av kjerstikur

Amen..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  14:59:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
det er jo bra for hesten(e) å ikke bli ridd av den samme rytteren hver eneste dag da. De blir jo ganske lei etterhvert. Så får du som er eieren tid til noe annet enn bare være i stallen. Det synes hvertfall jeg:)

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  01:38:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Øh,det å se ned på hesteeiere som har fôrrytter/e er kansje litt søkt(?!)
Jeg vil ha fôrrytter til hesten min.Det er IKKE fordi jeg trenger pengene,selv om det kommer godt med når stalleia er på over 3000...det er heller ikke fordi jeg overhodet ikke hadde greid det selv...men jeg syns det er en støtte og trøst å vite at de dagene jeg kansje ville vært sliten og litt for slapp til å yte 100% om jeg skulle hatt pånnin selv,er det en annen(som følgelig skal være en jeg stoler på med allt som er)som tar ridninga ol.Jeg pleier å ta en tur opp i stallen i kveldinga selv om jeg har hatt fôrrytter,bare for å si hei til søtnosen.
Jeg syns det er viktig å ha et godt forhold til fôrrytter da,man skal kunne dra i stallen og trene sammen...og ingen skal være redd for å komme med forslag osv.
Jeg har selv vært fôrrytter i mange år,og det er dette jeg lærte stallarbeid og praktiske ting av!Viktig lærdom!Og alle har ikke råd/tid til egen hest.Så da skal vi bare være glade for at vi kan hjelpe hverandre med å oppfylle hverandres "ønske"...å eie/stelle en glad og lykkelig hest.

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 03/09/2005 :  12:16:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Syntes det er helt greit med fôrrytter jeg (er der jo selv da)
Det er jo en fin mulighet for di som vil ri litt extra i tilleg til f.eks rideskole.

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.