hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fòrryttere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Fòrryttere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

jalla

Skrevet - 27/11/2004 :  17:43:50  Vis profil  Svar med kopi av melding

Svært mange og flere og flere skaffer fòrryttere på hesten(e) sin(e). Spørsmålet mitt er; hvorfor er det så mange som skaffer seg hester, men som absolutt må ha fòrryttere på den/dem fordi de ikke har tid selv??

Litt av poenget med å ha egen hest er å ta ansvaret for sin egen hest, og ikke la alle andre trene/ri, møkke, stelle, pusse utstyr, fòre, slippe inn/ut, osv. Jeg tror at hest og eier trenger en spesiell kontakt seg i mellom for at ting skal fungere best mulig. Både trening, psykisk og generelt i hverdagen for både hest og eier.

Selvfølgelig er det et kjempefint tilbud for dem som ikke har tid og/eller råd til å ha egen hest, men likevel skjønner jeg ikke helt poenget.

For meg virker det mere som en "trend" dette med å ha fòrrytter. Da slipper man mye arbeid selv, samtidig som man får betaling for det. Dette er etter min mening helt feil. Har man skaffet seg hest, får man ta vare på den, og bruke tiden sammen med hesten!

Muligens jeg provoserer mange her nå, men dette var altså min mening.

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  18:29:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er fa,stisk helt enig med deg jalla enda jeg søker etter forrytter selv. For meg er det ikke en trend, men jeg har etterhvert fått ansvar for fler hester enn tiden strekker til og da er det kjekt med litt hjelp innimellom. Så for meg er det ikke akkurat noen "trend".
Jeg har alltid vært vant til å gjøre allt selv siden jeg fikk hest, og har alltid hatt den holdningen at jeg gjør det heller selv enn å få hjelp fra noen. Liker å vite at ting blir gjort skikkelig.

Har selv meningen om at skal man ha egen hest så får man ta seg tid til den eller selge den!!!

Så nå om dagen strider jeg i mot mitt eget motto. Men hadde jeg ikke vært så glad i hestene mine og de ikke hadde hatt problemer hadde jeg nok solgt unna noen. Og de jeg er medeier i føler jeg ikke agt bare er mitt ansvar. Der er det litt kluss frem og tilbake pga andre eiers sykdom. Og da har jeg hesten masse.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  18:32:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dette er jeg faktisk helt enig i. Jeg har ikke særlig til overs for de som planlegger å kjøpe hest - eller i verstefall ha på helfôr og så finner seg en fôrrytter før de har fått hesten (Selv om jeg skal å prøve en såden hest selv).

Fôrrytter er noe jeg synes er OK om jobb/familie/sykdom e.l slår inn uventet, eller at man bare synes det er hyggelig med avveksling for hesten og seg selv. Første hesten jeg var fôrrytter for var mer slik, litt pga. skade, litt pga. jobb og litt pga. avveksling (velger jeg og tro) - og da betalte jeg deretter - 400 kr. i månenden, og da red jeg mye mer enn den ene dagen i uken jeg egentlig betalte for.

Og tilbake til de som skaffer seg hest på helfôr og så fôrrytter.. Er ikke litt av poenget borte da? Skal man ikke ha hest på helfôr som en trening til en evt. egen hest? Man får ikke dette når man har fôrrytter x-antall dager i uken.
Det er synd å si det, men en dag kan fôrrytteren plutselig være borte - og da står man uten en inntektskilde og noen som tar en porsjon av jobben.

Dessuten er det jo de som skaffer fôrrytter for xxxx-antall kr. pr måned - for å trene opp hesten i stedet for å faktisk betale for at en god trener skal gjøre det.

Merkelig at dette kommer fra meg. Kanskje derfor jeg har slike problemer med å finne fôrhest :-s
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 11/12/2004 :  16:43:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen flere synspunkter på dette her? Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 11/12/2004 :  18:17:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hadde forrytter for at ikke hesten min skulle bli noen enmannshest...liker tanken på at hester kan rides av flere enn en person...derfor var jeg som oftest tilstede de dagene forrytteren min skulle ri, sli at jeg kunne hjelpe til/trene henne...

men det er klart at jeg spurte henne om hun kunne hjelpe meg med å overta ansvaret for hesten in hvis jeg skulle reise bort en tur osv...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  19:14:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig i at man ikke burde kjøpe hest hvis man ikke har tid til å ha den helt selv og er avhenging av forrytter.

Eieren til hesten jeg har på for (helfor når, halv før) kjøpte hest for at hun skulle eie den og en venninne ha på halvfor, slik at de liksom skulle dele på hesten. Men venninna fik ketterhvert ike tid lenger og hun slet litt da for hun hadde ikke tid eller penger til å ha den selv. Var jo veldig heldig med at jeg så etter hest akkurat da, ellers hadde hun måttet selge den. Så å kjøpe hest "med venninne" synes jeg ikke er noen god ide.

Jeg har hest på helfor nå og skulle egentlig gjerne hatt forrytter, ettersom jeg er på siste året på videregående og burde egentlig konsentrere meg mer om skolen :P Men eieren ville sette hesten vekk på helfor, så jeg ble "oppgradert" fra halvfor til helfor. Synes det er bare kjekt å ha hest på helfor. Jeg har skaffet meg hestepasser til en gang i uka, men er ikke avhengig av at hun kan hver uke.

Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 12/12/2004 :  17:46:45  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Enig med Jalla her, men det er mange forskjellige grunner for at folk skaffer seg forrytter(e). Jeg tror og har ( dette gjelder da noen voksne)sett at mange som likte hester og rei hester da de var mindre, og har fått tilbake interessen, og mener at de har tid og penger nok, skal skaffe seg hest.
Så gjør de det, de rir den omtrent hver dag, men etter en tid blir de oppgradert på jobben, må bruke mer tid til venner og familie, og pengene må fordeles over flere ting. Da tenker jo de fleste at fôrryttere er tingen, for de både betaler og jobber for deg. Og at det er en veldig fin sjangse for at unge folk får se åssen det er å ha hest noen dager i uka. Det er jo det og, men dyret da? Man må jo selvfølgelig se om HESTEN trives med forrytteren osv.. Mange tar den første og beste forrytteren di finner, og det var vel ikke helt meningen..?

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/12/2004 :  18:51:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det å ri sin egen hest 365 dager i året er for de fleste en umulighet, i perioder er jobben for krevende, hus/mann/barn/hund (det man måtte ha) etc krever også sitt. Samtidig er det mange som ikke har hest på utegang, eller under optimale forhold med oppstalling kun i få timer hver natt. Dermed sitter man der og kan velge: få noen til å ri den et par dager for uken, slik at en selv har tid til å ta seg av de andre forpliktelsene man har i livet sitt, eller la hesten stå og bare gjøre nødvendigheter et par dager i uken. Da hadde jeg uten tvil valgt det første, slik at min hest fikk mosjon selvom jeg ikke kan gi den det selv alle dager.
En annen ting er jo de som er økonomisk heeelt avhengig av forrytter. Det blir en værre løsning. Man må ha høyde for at forryttere "kommer og går" er jeg redd.

Hvis bare de som har tid/råd til å ha hesten sin selv 365 dager i året, ha hest på utegang og uten sko, dekken etc skal få lov å ha hest, da er jeg stygt redd det hadde blitt få hester i Norge

Men, forskjellen fra da jeg var "liten" til nå er at når jeg var liten hadde alle hestepassere. Sånne som var der et par ganger i uken, fikk ri på tur og fikk betalt gjennom å bli instruert av hesteeier eller andre kompetente personer innimellom. Derfor var det litt kultursjokk for meg å komme til Trondheim, hvor ingen har hestepassere og alle har forryttere. Jeg skjønner faktisk at folk som har hest på hobby + nivået syns hestepasser er en fin deal. Da har man noen til å hjelpe seg, og denne får jo også betalt i utøkende kunnskap om hest og alt som har med hester å gjøre. En forrytter er jo mer en person som har ansvaret for hesten "helt på egenhånd", ikke en som hesteeier har tatt under sine beskyttende vinger og ønsker å lære opp.

Guro
Gå til toppen av siden

Girlygirl=)

» VIP

Skrevet - 26/12/2004 :  18:39:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det er jeg enig i..men skal tenkte gjennom om man har tid til egen hest før man skaffer seg det, slik at man slipper fôrrytter...men for min del er jeg jo ganske glad, ettersom jeg snart skal bli fôrrytter selv! som en god del andre folk også.. så egentlig går jo alt i en "balanse", og begge parter blir fornøyd.
men det kan virke som en trend iblant, jeg skjønner det..
Gå til toppen av siden

Horzigirl
» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  20:20:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHorzigirl  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er helt greit å få seg hest selv om man ikke har tid alle dager=) Det er jo mange som vil ha egen hest, men som feks. ikke har råd.....Da er det jo kjempe gøy for dem å få være forrytter! Og det er jo akkurat det samme med folk som har unger og barnevakter! Skal vi lage det til et krav at alle måå være hjemme å passe barna sine?? Tenk så mange barnevakter som ikke hadde hatt jobb, da!!! Det er jo best for alle at du "deler" litt på hesten din=)
-Don`t just talk to the horse, listen to the horse- Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 03/01/2005 :  21:27:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er og helt enig med jalla og dere andre med samme synspunkt, selv om jeg selv har fått hestepasser på hesten min, men da av helsemessige grunner. Jeg har kronisk migrene og får dermed ikke ridd så mye når jeg er dårlig i migrenen. Jeg ville jo helst at Svarten skulle bli brukt litt mer og fikk da hestepasser som KUN skal ri. ikke pusse utstyr og møkke o.l. Dessuten vil jeg gjerne gå litt tur med lille Rosalita så hun og kan komme seg ut litt og ikke bare gå på jordet, men så har det seg sånn at ikke Svarten kan gå alene.. Så da er det og greit at noen kommer og tar Svarten med seg ut.
Rotete innlegg dette her da men...
Gå til toppen av siden

Keesha
» VIP

Skrevet - 31/01/2005 :  08:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener også at man skal kunne ta ansvar for en hest der som man velger å kjøpe. Det finnes mange flotte muligheter for dem som ikke har tid til å ta hesten hver dag. Jeg jobber som lærling i en stall, og her har vi et tilbud der jeg møkker,slipper ut/tar inn og fôrer tre måltid hver dag! Også i helgene. Så en oppstallør hos oss trenger strengt tatt ikke å komme i det hele tatt...Men man bør jo for all del prioritere hesten sin! Ellers blir også hestene vaksinert, raspet og får ormekur uten at eier trenger å fikse dette selv.

Jeg ser på det å få fôr rytter som siste utveg. Men jeg forstår dem som ønsker dette, og det er jo positivt for dem som ikke har penger til å holde egen hest Men bare velg deres fôr rytter med omhu!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  00:21:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg for min del kunne godt tenke meg å ha ein forrytter(eller kanskje hestepasser). Dette pga att eg har to unger og det fører til att hesten plutseleg ikkje får sin daglige dose med trim. For når ungene er sjuke så kan eg ikkje akkurat drasse dei med meg i stallen og trene hest. Da hadde det vore godt å hatt nokon som kunne gi hesten litt trim på slike dager.

Kvifor skal eg ikkje likevel kunne ha egen hest. Uten det er det ikkje like lett å sette seg skikkelege mål, og man kan ikkje gjøre som man sjølv ønsker. Det er greit når man er ung og ikkje har stifta familie enda. Da kan man lettare prioritere hesten først. Det kan ikkje eg lenger. Ungene kommer først, hesten etter. Vil ikkje påstå att eg er noko dårlegare hesteeigar pga dette.

Uansett, eg har ikkje forrytter/hestepasser for det er omtrent umuleg å få tak i her eg bur. Miljøet er lite og da er tilgangen på gode forryttere dertil. Og betaling for det kan man i allefall sjå langt etter. Det vil ikkje være mitt motiv for å finne hestepasser att den eventuelt dekker ein del utgifter. Nei da blir det for hesten sin del. Men som sagt så går ikkje det for min del å få forrytter, sjølv om eg gjerne skulle hatt det.

Synest derfor att folk skal vere glade for å kunne få tak i forryttere til hesten sin. I tillegg trur eg hestemiljøet har behov for att folk trenger forryttere. Det er vel her vi har ein del av rekruteringa til framtidas hesteeigarar. Er det ikkje?

Redigert av - Lucinda: den 02/02/2005 12:37:00 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  01:00:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Foe meg har det aldri vært en "trend"- men livet er en gang slik når man kommer litt opp i årene (!) at skole, jobb og diverse andre ting, tar mye tid, og dermed har man rett og slett i mulig til å være i stallen hver dag!

Trenger egentlig ikke si så mye mer, synes blant annet Guro (min tidligere forrytter!) og Lucinda ga gode kommentarer:)

Hege Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2005 :  02:22:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
For min del er en fòrrytter en glimrende løsning.

Jeg jobber mye, har to hester, en samboer som til tider spør pent om å få stjele litt av min tid, og venner.

Ene hesten min eier jeg sammen med mamma, så der tar hun seg av fòringer, møkking, o.l. Treningen tar jeg meg av, og allikevel har jeg og hesten et sterkt bånd.

Den andre hesten min er i øyeblikket satt ut på helfòr i en overgangsperiode da nå som jeg har to jobber, men jeg besøker henne så ofte muligheten byr seg. Hun er like glad for å se meg hver gang, og hun som har henne på fòr lar meg bruke henne nesten når jeg vil.

For å kunne ha hest, må man ha penger... For å få penger må man jobbe... Og da forsvinner plutselig mye tid... Hva gjør man da? Bare lar være å kjøpe hest?

Da tror jeg ikke dere som mener at fòrrytter er bare tull har måttet jobbe hardt og mye for å greie å forsørge seg selv OG hesten over lengre tid. Når du har jobbet tolv timers dag kan det være deilig å¨vite at noen du stoler på tar seg av gullet uten at du får dårlig samvittighet.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/02/2005 :  13:52:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synest derfor att folk skal vere glade for å kunne få tak i forryttere til hesten sin. I tillegg trur eg hestemiljøet har behov for att folk trenger forryttere. Det er vel her vi har ein del av rekruteringa til framtidas hesteeigarar. Er det ikkje?

Opprinnelig postet av Lucinda:

Jeg er jo glad for at noen har bruk for fôrrytter jeg da..for hvis ingen har det så hadde jo ikke jeg fått ridd annet enn på timer på rideskolen, og da går man glipp av mye. Jeg er jo som de fleste andre svært så glad i å lære nye ting, men mest av alt er jeg glad i "friheten" ved å være forrytter (iallfall har jeg hatt frihet når jeg har vært det). Friheten til å tenke selv, selvsagt med hesten som første pri, men at man selv kan bestemme om man skal på tur, eller om man skal ri innendørs osv. er veldig behagelig, det gir deg også et større rom for å lese hesten, for å lære hesterelaterte ting (ikke nødvendigvis riderelaterte), du skjønner hva hvilke tegn som viser sliten hest, lei hest, glad hest osv.
Jeg hadde ikke hatt muligheten til noe av dette om det ikke hadde vært for at noen trenger forrytter, for jeg har ikke penger eller tid til å kjøpe min egen hest for øyeblikket, så for meg er det en god løsning.

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.