hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - trening av føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 trening av føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  14:00:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Rart hestene i gamle dager ikke ble helt sinnsyke da det ikke fantes noe NH eller Horsemanship.

NH er gammelt som alle hauger, og har vært der siden den første villhest ble tam...

Horsemanship er et ord som betyr forhold mellom hest og mann, og har altså ingen filosofisk betydning. Forholdet kan jo være så som så, og allikevel er det Horsemanship uansett.

Bare sånn til opplysning, altså..

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Takker og bukker for at du fikk frem den opplysningen Cowgirlchris da den er ganske viktig

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  15:42:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

1. Roxira : Selvmotsigende er vel det eneste jeg kan si om ditt innlegg.
Du skriver at vi mennesker aldri kan herme en hest 100% fordi vi ikke har noe til felles med de i forhold til atferd, men allikevel sverger du til å sparke en hest tilbake som sparker deg, altså du svarer på dens " språk". Logikken i det er ?

Opprinnelig postet av Renegate

Jeg mener at vi ikke kan herme hesten 100%, da mener jeg altså at man da kan gjøre allt som en hest gjør!! Jeg klarer ikke å leke med en hest slik som de leker med hverandre for eksempel, og jeg klarer ikke la hesten være snill med meg å la den klø meg igjen hvis jeg klør den (for dette gjør jo sabla vondt)...
Her kan jeg jo komme med en del eksempler men, jeg regner med at du skjønner hva jeg vil frem til.

Forresten Renegate jeg har svart på innlegget ditt under polocrosse, så ta en titt der

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  22:16:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
1. Real Storm : Hvordan skiller hesten på om du slår den mellom ørene eller i resten av hodet?

2. Hva tror du hesten forstår når du slår den med pisken, tror du bare den forstår at den ikke skal bite eller sparke mer. ( du undervurdere hesten kraftig om du svarer ja her)

3. En hest som er farlig for omgivelsene sine har antagelig en fortid, hvordan tror du den ser ut?

1: To hester som står face to face og "krangler" biter stort sett etter ansiktene på en annen.

2: JA, det forstår den SVÆRT godt om du klarer å gjøre ting i rette øyeblikk Renegate. Ikke bare svært godt, men så godt at de stort sett aldri prøver seg igjen. For å si det sånn... Slår hesten igjen hvis jeg har tatt den for å slå en gang, da får den da! Og jeg har med meg gjerne pisk når jeg da er OBS på dette. Jeg har IKKE sagt, og sier heller ikke at dette fungerer på alle hester, men de jeg har vært borti har måttet gi seg til slutt. JEG er hestens sjef de få timene på dagen jeg håndterer den, og det får den bare finne seg i.

3: Ikke kom å si at DE FLESTE problemhester har en vond fortid, DET er bare tull. Den fortiden etter mitt inntrykk de fleste sånne hester blir slik av er dill, degg og dull.

Hestene mine, og alle de andre jeg har vært borti, iflg. mye som er skrevet om håndering av div. problem, kan ikke hestespråket de. Rart ikke sant? Men, alle har lov til å synse og mene, vi kan ikke alltid være enige:) Det viktigste er at hestene får lagt opp et opplegg etter det individet den enkelte er, og at de trives:)

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  23:39:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første Real Storm tror jeg ikke du vet forskjell på respekt og redsel hos en hest, det kan enhver se utifra svarene du kommer med.
For det andre Real Storm: har du i det hele tatt erfaring med hester( andre enn dine egne) som er preget av at de har blitt slått? Det tror jeg ikke, da hadde du lært deg andre måter å håndtere en "problemhest" på.

Jeg skjønner etter å ha diskutert med deg her inne at vi har to vidt forskjellige mål når det gjelder håndtering av hest, dessverre...
Vanligvis tror jeg ikke jeg hadde kastet bort en kalori på å diskutere med deg, men det blir litt vanskelig å la være når du åpenlyst oppfordrer blandt annet Roxira til å slå hesten sin i hodet med en "jumbo-dressurpisk" som du selv sier.

Dine svar viser meg kun at du har store begrensninger når det gjelder håndtering av hest. Jeg vil uansett ønske deg lykke til videre med hest, og håper at du med tiden forandrer din innstilling.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  23:55:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Roxira, du sier at du aldri har vært borti en hest som sparker igjen når den blir sparket av et menneske, som svar på spørsmål på om det ikke er ganske farlig. Vil bare si, det har jeg, det er ganske naturlig at hesten reagerer med spark tilbake. Og Ixnay har rett, det kan oppstå farlige situasjoner hvis du skal begynne og sloss mot hesten på den måten. Får du et spark fra hesten gjør det mye vondere for deg, enn det gjør for han hvis han får et spark fra deg, for å si det sånn.. Å ha respekt er en ting, men måle fysisk makt med et så stort dyr kan bli farlig.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  00:40:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For det første Real Storm tror jeg ikke du vet forskjell på respekt og redsel hos en hest, det kan enhver se utifra svarene du kommer med.
For det andre Real Storm: har du i det hele tatt erfaring med hester( andre enn dine egne) som er preget av at de har blitt slått? Det tror jeg ikke, da hadde du lært deg andre måter å håndtere en "problemhest" på.

Jeg skjønner etter å ha diskutert med deg her inne at vi har to vidt forskjellige mål når det gjelder håndtering av hest, dessverre...
Vanligvis tror jeg ikke jeg hadde kastet bort en kalori på å diskutere med deg, men det blir litt vanskelig å la være når du åpenlyst oppfordrer blandt annet Roxira til å slå hesten sin i hodet med en "jumbo-dressurpisk" som du selv sier.

Dine svar viser meg kun at du har store begrensninger når det gjelder håndtering av hest. Jeg vil uansett ønske deg lykke til videre med hest, og håper at du med tiden forandrer din innstilling.

Kjære deg Renegate, har du LEST innleggene mine? At jeg ikke vet forskjell på RESPEKT og REDSEL? HVA vet du om det? Jeg har vært ute for veldig, og da mener jeg VELDIG mange personligheter i løpet av de årene jeg har vært i gamet, og er fullstendig klar over at ikke alle hester tåler å "få igjen med samme mynt". Og at mine hester bærer preg av å ha blitt slått... Alvorlig talt Renegate, du kjenner ikke meg og ikke hestene mine, og hadde du giddet å LESE innleggene mine så hadde du kansje fattet poenget mitt. Om du lurer på hvordan hestene mine er så er det bare å ta kontakt neste gang du er i nærområdet. Når en hest har bitt i ELLEVE år, DA er det på tide å revurdere opdragelsen dens en smule...

Jeg tror både du og jeg har samme mål Renegate... Mitt mål er iallefall å ha en hest som kan oppføre seg, som jeg kan stole på og vice versa, og som er trygg for seg selv og omgivelsene sine.

Ja, jeg syns Roxira skal prøve det når hesten styrer på som den gjør, eller gjerne sende den bort et sted den får begynne på nytt, på enten den ene eller den andre måten.

Og at du sitter der på pidestallen din og snakker om mine begrensninger og at mine hester "bærer preg av å bli slått" hører ingensteds hjemme. Hvis det er noe du lurer på angående meg eller mine hester får du skrive en PM eller en e-mail, ikke sitte og kaste skitt på et forum. Det er LOV å synse og mene Renegate, men det blir dumt å kaste skitt til meg offentlig.

Dette er en diskusjon hvor det sporet av til problemhester, og jeg har gitt mitt svar på hva JEG ville gjort med en slik hest. Hadde JEG fått en sånn idag ville jeg selvsagt prøvd noe annet først, men det er den siste, og som regel mest lettfattelige metoden. Det har jeg også skrevet i ene innlegget mitt.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  00:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff å uff... Det er vel ingen hest som skjønner at den ikke skal bite eller sparke ved å bli slått/sparket tilbake??!! Som Natalie skrev tidligere, vil et føll bite tilbake fordi den tar det som lek, og voksne hester kan også leke!
Jeg har aldri brukt fysisk avstraffelse for å korrigere uakseptabel oppførsel, bare NH og sunn fornuft. Det handler ikke om å "denge" vett inn i hodet til hesten, det handler om gjensidig respekt og tillit.
Som det har blitt nevnt tidligere, handler ikke hester uten grunn, noe får den til å oppføre seg som den gjør, og mye av det ligger i oppdragelsen i barndommen og videre behandlig. Feil behandling er det samme som null hestevett, og kan både være dårlig behandling og "dulling".

Vi har blant annet et hingsteføll på stallen som til tider har vært veldig vanskelig å ha med å gjøre, og som har en meget sterk psyke. Men han som eier han, har stor innsikt i NH, og har jobbet mye med hesten, så nå har oppfører den seg pent- uten å måtte bruke fysiske metoder!
Hesten min har også en sterk psyke, men hun har alltid vært snill, meget mulig fordi hun alltid har blitt pent behandlet, men samtidig ikke dullet med.
Har også en unghest på 4 år som til å begynne med var meget egenrådig (meget sterk vilje), men hun har også sluttet å bite og oppføre seg "tullete", kun med bruk av NH metoder!

Selvfølgelig må hesten vite "hvor skapet står", men det finnes mange andre muligheter til å få den til å forstå det, uten å behøve å banke det inn i hodet dens!
Jeg har lært gjennom NH at man må spille på lag med hesten, og ved hjelp av ulike metoder og signaler, bruker man et kroppsspråk som hesten skjønner. Å slå/sparke et dyr på 500 kg, fører ingen sted, tenk på den lille kraften man som menneske klarer å gi gjennom et slag/sprak i forhold til hesten! Det er så lite at det vil knapt kjennes!! Har også opplevd at dyr med sterk psyke ikke vil la seg påvirke av fysisk straff- rett og slett fordi psyken er sterk! Har blant annet en hund som er knall hard, og det eneste som hjelper er å overse henne! Og det hjelper! Men som alt annet, tar ting tid, man kan ikke forvente resultater over natta! Unge dyr trenger man også enda mer tolmodighet med, rett og slett fordi de ikke vet bedre enda:)
Jeg arbeider alltid med NH på hestene fra første stund, uansett hvor snille de er. Og så lenge man forsår metodene og utfører de riktig, hjelper de, og man vil få en hest som oppfører seg pent. Det er slik jeg liker å ha hestene mine, og jeg slipper da å tenke på å "terpe" på eller "denge" de til vett- de har respekt og tillit til meg, og det er et ganske bekymringsløst og deilig hesteliv:) (nå ble jeg litt vel "med" her, hehe:))

Hege Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  01:17:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hege.jo:

Jeg sier ikke at man skal denge vett inn i skallen på alle sammen, men når hesten har bitt etter henne i 11 år er det på tide å gi den en lite lærepenge.

Jeg har tro på NH, for all del, men der må man igjen sile ut hva man selv føler er riktig. Jeg sparker igjen når en hest sparker meg, og det virker, ikke uten unntak, men de fleste tar hintet. Og det kjenns UTMERKET, tro mine ord. Og de jeg har gjort dette på tok det IKKE som lek...........

Men det er opp til hver enkelt hvordan man skal takle ting, det viktigste er å ha en trygg, harmonisk hest som ikke er til fare for seg selv eller andre. Jeg tror de fleste som kjenner hesten sin vet selv best hva den reagerer på og hva som ikke funker i det hele tatt...

Og NOK en gang, jeg DENGER ikke fornuft og respekt inn i hestene mine.

Når det kommer til NH, føler jeg at de hestene jeg har vært ute for ikke snakker hestespråket, selv om de går ute i flokk hver dag...??? Lederene i flokkene jeg har sett må isåfall ha vært usedvanlig voldelige...

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  02:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Real storm: jeg snakket litt generelt jeg nå da, var ikke ment til noen spesielle egentlig:) Men jo da, folk må finne ut selv hvordan de vil takle hesten sin, bare gir min oppfatning av hva som kan være lurt å gjøre.
Jeg ble forresten sparket av en åring engang (uten sko), og jeg skal love deg at det kjentes godt. Hadde jeg sparket tilbake da, hadde den ikke kjent noe annet enn et lite "dask" i forhold! For kraften i det sparket var STOR, selvom det var et føll! Vi mennesker har ikke en sjanse til å komme i nærheten engang.

Det med hestespråk kan vel defineres og oppfattes på flere måter. Det jeg mener med det er signaler som hesten forstår (og tro meg- det funker på alle hester!), og som gjør at oppdragelse og læring blir lettere, og fører til en harmoni med respekt og tillit. Poenget er vel at man vet hva man driver med, er konsekvent og klar over at ting kan ta litt tid:)

Hester som biter og sparker, har helt klart ikke "skjønt" det helt. Dette er jo en farlig adferd, men man bør også tenke på hva som forårsaker den. Og for å si det sånn: prøver man en viss metode, men endrer ikke adferden seg, har man helt klart ikke brukt riktig metode- er vel ganske innlysende. Har sett mange "problemhest" tilfeller som har blitt løst på andre måter enn fysisk straff, og har jo også sett hester som har blitt fysisk straffet, og min oppfattelse er at de ikke har skjønt poenget og heller ikke vært særlig harmoniske.. De har rett og slett vært redde for og usikre på eieren sin.

Anngående Roxira, så sa hun at hun hadde knipset eller lignende når hesten har bitt- da hjelper det ikke å slå hardere!!

Hege Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  07:30:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Anngående Roxira, så sa hun at hun hadde knipset eller lignende når hesten har bitt- da hjelper det ikke å slå hardere!!

Opprinnelig postet av hege.jo

Denne hesten har jeg prøvd allt fra å gi han en skikkelig en til å overse han totalt, men tro meg ingenting hjelper han gir rett og slett den store f***!

Men da han biter står han med ørene frem, så dette er jo en lek for ham, sånn at det er sagt... Eneste når han legger på ørene og biter er når man kommer med (i følge hesten selv) disse tåplige dekkenene, eller børsten (det er regne torturen for han er UTROLIG kilen!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  15:16:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Såg filmene "Hester med Problemer" av Ellen Ofstad i går, og jeg vil virkelig anbefale andre å se disse, tror de fleste vil få en a-ha opplevelse eller flere. Bare for å sitere Ellen; Men må gjøre noe med årsaken til problemene, ikke symptomene (biting eller sparking er symptomer, årsaken kan være at hesten har vondt (mange hester liker ikke å få på dekken fordi de er ubehagelige og gir gnagsår, vi vet vel alle hvor vondt gnagsår kan gjøre), kanskje forstår de ikke hva som kreves av dem, eller har aldri lært hvordan de skal oppføre seg, eller de kan rett og slett være redde for et eller annet etc). Så altså, se etter årsaker til hestens oppførsel (og da må man lese hestens kroppsspråk). Og tilslutt som Hege sier; Vær rolig, tålmodig og konsekvent i all håndtering av hest.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  15:17:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Real Storm:
Ja jeg har lest innleggene dine....nøye...
Mulig det var klønete skrevet av meg men jeg påstår ikke at hestene dine er preget av å bli slått, det har jeg ingen forutsetning får å uttale meg om, så er det sagt.
Man blir ikke automatisk en god håndterer av hest fordi om man har drevet med hest i mange år Real Storm, det krever faktisk evne og vilje til å sette seg inn i hestens atferd/ kroppsspråk osv.
Jeg tror fortsatt ikke vi har samme mål, ja jeg ønsker å ha en hest som jeg kan stole på, men i tillegg vil jeg ha en hest som kan stole på meg....og der har du den vesentlige forskjellen på våre mål.
Jeg setter meg ikke opp på noen "pidestall" Real Storm, jeg argumenterer kun for en retferdig behandling av et dyr som fortjener det.
Er det noen som setter seg opp på en såkalt "pidestall" må det være deg......grunnen til at jeg påstår det er at du sverger til en metode som de fleste kompetente hestefolk mener av erfaring er ikke bare skadelig for hestens psyke men også ødelegger forholdet mellom hest og eier, kanskje for alltid. ( Da prater jeg om mennesker som har en mannsalder av erfaring innen håndtering av hest)
Hvis du oppfatter mine innlegg som "skittkasting" til deg personlig, tror jeg du må prøve å skille litt mellom person og sak, jeg argumenterer kun mot din metode ikke mot deg som person.

Her har du noen argumenter for ikke å bruke fysiske avstraffelser mot hesten, det er notater hentet på nettet fra div. kurs, med blandt annet Stefan Forsman.

"Hesten er ikke kjempesnill og i harmoni med sin eier den ene dagen og så pang skader den eieren den neste. Det er vi mennesker som ikke ser signalene på forhånd. Vi er vant med at det alltid har vært slik og tolker ikke hestens signaler. Menneskene lærer hesten feil og feil, og til slutt blir vi forbannet. Hesten blir ødelagt. En slik hest kan skade og drepe i panikk. Det er ikke hestens feil. Hesten er et produkt av vår inkompetanse.
Noen man ikke har respekt for kan man ikke elske. Vi legger ofte en negativ betydning i ordet respekt. I respekt finnes det ikke noe negativt. Redsel har ikke noe med respekt å gjøre.
Tar man to hester vil den ene alltid være høyere enn den andre i rang. Hestene flytter seg alltid unna for alfa-hesten. Den dominante hesten får alltid den andre hesten til å flytte på føttene, selv om den andre egentlig ikke vil. Den dominante hesten kan også alltid få den andre til å slutte å bevege seg ved f.eks. å gå inn foran den og sperre veien for den. Hestene er eksperter på denne leken. Hvem viker unna for hvem.

Hvordan sier vi til hesten at det er vi som er alfa-dyret? Kontroller hans bevegelser. Vik ikke unna for hesten. Hesten skal vike unna for deg. Kontroller hestens bevegelser og opptre på en måte som hesten forstår.
Vi må være oppmerksomme på hestens signaler. Hesten sender hele tiden signaler til oss, men vi overser dem.

Ofte så oppmuntrer vi hesten til dårlig oppførsel. Står hesten med ørene bakover når man kommer med havre, så gir vi den havre og går vekk eller klapper den. På denne måten lærer vi hesten at dette er ok oppførsel. Neste gang kan den angripe oss. Hesten tuller ikke. Når han legger ørene bakover er det en reel trussel."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  18:12:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Finnes det noen gode bøker på emnet?
Kunne godt tenkt meg å lese mer om det du sier her renegate :)
Gjerne noe som omfatter akurat det å omgås hest på dens premisser. I første omgang er jeg da ute etter en bok som helst dreier seg rundt akurat dette, og ikke sporer for mye over på andre ting.

Edit pga snodig skrivemåte

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen"
Redigert av - Ixnay den 13/12/2004 18:14:02 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  18:21:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Natural Horsemanship - på bakken og i salen" av Peer Werner Vogel
Landbruksforlaget.
"The man who listens to horses" av Monty Roberts( Finner den i bokhandlere med stort utvalg)
Ellers kan du gå inn på www. Pat Parelli. com( ?)

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  18:40:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
takk skal du ha :) Skal undersøke de forskjellige nå. Haugen bok here I come ;)

Ha en fin kveld :D

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.