hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - trening av føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 trening av føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Guro
» VIP

Skrevet - 08/12/2004 :  21:38:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hehe..fancy bilde inni hodet mitt av "bittelille" Lolita på rygg med bena bundet pent i rosett, by Tone "superwoman" ;-) sitt verk...

Tror nesten man må være "Elastigirl" (se: The Incredibles) for å fikse noe sånt med hester på size Lolita :)

Guro
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  22:12:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
hehe :P

Jeg har også hørt om folk som har drevet med "nedlegging" av hester(utenom hestehviskeren) for at de skal lære seg underkastelse, men da er det vel store sterke karer og ikke typisk hestejenter.. Det går vel mest på å tvinge den ned, ta tak i et bein og dytte så den ikke klarer og holde balansen rett og slett... Høres ikke særlig godt ut, men.

Hehe, bare kom på at hesten jeg stelte før var ganske "dum", to kunne løfte opp en fot hver og han merket ingenting, sto bare på to bein (et frambein og et bakbein)

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  23:06:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hehe, ser oxo for meg Lolita i en litt uvanlig posisjon inni hodet mitt nå...

Trenger forøvrig ikke være stor og sterk for å få hesten til å legge seg, og hvorfor tvinge når man kan be pent (med litt nammis på lur)? Her har de store,sterke,tøffe hestekarene noe å lære:) Løftet opp ene framfoten til Holter jeg, og lokket med nammis mellom frambena, og boms så låg hun (en smule forfjamset Holter, men dog...hehe, hva gjør man ikke for litt nammis?). Men igjen bygger jo dette på tillit, noe man ikke oppnår via tvang.

Må si denne følltreningsdebatten har sklidd litt ut nå..hehe:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  23:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja litt trist det synes jeg
Var i utgangspunktet et veldig hyggelig emne...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2004 :  09:22:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Delvis "bringe temaet tilbake" :
Når man trener føll, så vil man jo i starten ha føllets mor med, og det vil vel da i stor grad følge moren, og man kan da kanskje få en del gratis gjennom at den lille går på henger, og går igjennom farer. Men hva gjør man når moren ikke er med lenger, og man står der med et 6-7 månder gammelt føll som i grunnen ikke syns det er like trygt og gøy å følge deg som å følge mamma!?
Jeg skjønner jo at man begynner med å få føllet tillitsfullt osv. og at dette gjerne er noe man han har gjort en goood stund sammen med moren også. Men hvor mye av all den treningen har man kastet bort om man da er for "tidlig" ute med å introdusere farene på nytt. Ala gå på henger!? Eller vil det ikke egentlig være noe forskjell på når moren er med eller ikke!?

Guro
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 09/12/2004 :  11:49:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er kommet mange intresante ting når det gjelder å slå hester, men jeg synes at denne diskusjonen bør avsluttes....den utviklet seg til å bli ganske "ekkel".
det var jo egentlig trening av føll det hele begynte med og alt det andre har ikke så mye med saken å gjøre.
Jeg er glad for at det endelig er noen som prøverå få evnet på banen igjen!
Men det står så mye annet her, kaqn vi ikke begynne i et nytt emne?
Jeg skal laget et med navnet Tips om trening av føll2
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  14:09:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Roxira: Hadde jeg vært deg hadde jeg til enhver tid hatt med meg en jumbo dressurpisk, og gitt han et rapp over mulen når han beit. Det er bare noe forb***et TULL at alle hester blir redde for trynet sitt, det er det stort sett bare de nevrotiske som blir. Og når en hest biter en hestekompis av høyere rang, HVA skjer da?

Denne karen virker jo ganske bastant, så jeg tror nok du må ty til ganske sterke midler her. Være kjapp, ta litt i og så lat som ingenting. Han kommer knapt til å skjønne hva som stakk han, og han vil ikke skjønne at det var du som gjorde det om du er litt "diskret".

Så da slipper du at han blir redd for hodet sitt.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  14:22:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Og mens jeg er i gang:

Kopi av melding:
For det første snakker vi her om føll Roxira! Og ikke kom og fortell meg at du tjener noe på å klaske til eller slå en hest i hodet, det blir rett og slett for dumt! I likhet med kommunikasjon mellom mennesker, finnes det også dårlige og lite gjennomtenkte måter å kommunisere på når det gjelder hest også.

Det finnes tusen veier til Rom Renegate, og jeg må ærlig innrømme at jeg er stort sett enig med Roxira... Å slå en hest i hodet blir muligens litt feil, men i ansiktet er meget effektivt. Det er stort sett noe man bare trenger å gjøre en gang så er beskjeden din prentet inn. Nå vet ikke jeg om du har hatt så mye med farlige hester å gjøre Renegate, men har du det, er jeg imponert over at du har et slikt innskrenket syn på ting.

Jeg mener ikke at man skal denge og slå en hest uhemmet og villt i fjeset, men et lite rapp med en dressurpisk er uhyre virkningsfullt. Har selv hatt en hingst jeg tok med dressurpisk... Den måtte få den tre ganger, og da fattet den poenget mitt. Kansje vondt der og da, men han sluttet iallefall å bite. Jeg ser skrekkeksempler hver dag på uoppdragne hester som kommer flaksende langs veiene og som fullstendig mangler respekt.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  17:13:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og mens jeg er i gang:

Kopi av melding:
For det første snakker vi her om føll Roxira! Og ikke kom og fortell meg at du tjener noe på å klaske til eller slå en hest i hodet, det blir rett og slett for dumt! I likhet med kommunikasjon mellom mennesker, finnes det også dårlige og lite gjennomtenkte måter å kommunisere på når det gjelder hest også.

Det finnes tusen veier til Rom Renegate, og jeg må ærlig innrømme at jeg er stort sett enig med Roxira... Å slå en hest i hodet blir muligens litt feil, men i ansiktet er meget effektivt. Det er stort sett noe man bare trenger å gjøre en gang så er beskjeden din prentet inn. Nå vet ikke jeg om du har hatt så mye med farlige hester å gjøre Renegate, men har du det, er jeg imponert over at du har et slikt innskrenket syn på ting.

Jeg mener ikke at man skal denge og slå en hest uhemmet og villt i fjeset, men et lite rapp med en dressurpisk er uhyre virkningsfullt. Har selv hatt en hingst jeg tok med dressurpisk... Den måtte få den tre ganger, og da fattet den poenget mitt. Kansje vondt der og da, men han sluttet iallefall å bite. Jeg ser skrekkeksempler hver dag på uoppdragne hester som kommer flaksende langs veiene og som fullstendig mangler respekt.

Opprinnelig postet av Real Storm

Innlegget ditt taler vel for seg selv Real Storm?

For det første: Ja det finnes tusen veier til Rom, men etthvert menneske med i hvertfall en smule logisk sans vet at ikke alle veier fører deg hel og trygt frem. Siden du er så glad i å bruke metaforer regner jeg med at du forstod denne?

For det andre: Ja jeg har jobbet med og har erfaring med det du kaller "farlige" hester, har mye erfaring med hingster som står i avl i tillegg til unghingster.

For det tredje: Du snakker om at jeg har innskrenket syn på ting, utrolig modig sagt av en som tydeligvis bare har en måte å takle en vanskelig hest på synes du ikke?

For det fjerde: Det er feil å slå en hest i hodet men ikke i ansiktet? Hva er det du prøver å si her? At hodet sitter foran på hesten og ansiktet bak?

Jeg skriver igjen det samme som jeg skrev innledningsvis: Ditt innlegg Real Storm, taler for seg selv...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  02:29:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For det andre: Ja jeg har jobbet med og har erfaring med det du kaller "farlige" hester, har mye erfaring med hingster som står i avl i tillegg til unghingster.

For det tredje: Du snakker om at jeg har innskrenket syn på ting, utrolig modig sagt av en som tydeligvis bare har en måte å takle en vanskelig hest på synes du ikke?

For det fjerde: Det er feil å slå en hest i hodet men ikke i ansiktet? Hva er det du prøver å si her? At hodet sitter foran på hesten og ansiktet bak?

Jeg skriver igjen det samme som jeg skrev innledningsvis: Ditt innlegg Real Storm, taler for seg selv...

1: JEG kaller ikke hingster farlige, både hopper og vallaker og hingster kan være farlige... Kan være jeg misforstod om du hadde missforstått meg, men... En uoppdragen hest er som regel en farlig hest ja.

2: JA, du snakker som om du er litt inngrodd i èn metode. JEG driver ikke å tar hester som ikke trenger det, men NOEN hester trenger faktisk en som kjennes eller to. Stort sett holder det med kroppspråk og en advarende holdning, men denne hesten til Roxira er av den typen som bare ikke enten FATTER poenget eller som mangler FULLSTENDIG respekt såvidt jeg har skjønt på det hun skriver om den. Den tåler også en støyt. Jeg behandler enhver hest i min vei svært individuelt, om det gjelder farlige uvaner eller småting.

3: Når man sier hodet til hesten tenker jeg automatisk topplokket, du vet, mellom ørene???????

4: Og til det første du skrev: HVA er trygt i omgang med hest Renegate? Jeg ser gjerne din definisjon på dette... JEG foretrekker å bruke såkalt "vold" som en utvei på en hest som rett og slett blir farlig for omgivelsene sine. Det er aldri det første jeg tyr til, men det er uhyre virkningsfullt. Den forstår det meget godt.

Ta en hest som sparker: Hva gjør du med den??? Jeg sparker igjen, og da er stort sett den uenigheten gått over i enighet om at hesten skal oppføre seg i nærheten av meg og andre mennesker. Jeg er hestens sjef 4-6 timer i døgnet, og i boks og luftegård må den gjøre hva den vil for meg.

En uoppdragen og bortskjemt hest er som regel en farlig hest.

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  12:41:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Jeg ser at dere skriver at hvis hesten sparker, sparker dere tilbake. Hva om hesten sparker tilbake ennå en gang? At den da ikke gir seg liksom.. Det kan jo oppstå temmelig farlige situasjoner da??
hestene kan jo legge litt mer kraft i et spark en det vi klarer..

Bare nysgjerrig her nå altså?

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen"
Redigert av - Ixnay den 11/12/2004 12:42:30 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  13:12:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ser at dere skriver at hvis hesten sparker, sparker dere tilbake. Hva om hesten sparker tilbake ennå en gang? At den da ikke gir seg liksom.. Det kan jo oppstå temmelig farlige situasjoner da??
hestene kan jo legge litt mer kraft i et spark en det vi klarer..

Bare nysgjerrig her nå altså?

Opprinnelig postet av Ixnay

Hesten blir som regel veldig forfjamset over at vi oxo kan sparke... Jeg har aldri vært borti eller sett en hest som sparker igjen!!

De fleste hester skjønner at vi mennesker ikke er hester, og jeg synes det er en bra ting, for vi har jo ikke en eneste felles ting med hestene, sånn i atferd...
Jeg synes ganske synd på hester som tror eieren sin er en hest og vil gjerne være snill å klø tilbake når den blir klødd, men blir bare dyttet vekk...
Og når det gjelder foringstid... Leder hesten jager som regel vekk de andre hestene fra maten, og den kommer ikke bærende med maten og sier vær så god og vel bekomme! Noen lederhester lar noen av de hestene som er nesderst på ranglisten få spise sammen med seg, men det er gjerne ikke før lederhesten begynner å få fyllt opp magen sin.

Så dere må nok innrømme at vi kommer aldri til å kunne herme en hest 100%!

Når jeg bruker hestens språk tilbake på mine hester blir de skikkelig forfjamset og glaner på meg som jeg skulle ha vært noe de aldri hadde sett før...
Så jeg synes det er best å lære hesten at jeg er menneske og den er hest!! For jeg kan jo aldri leke med et føll, på samme måten som føll gjør.. Steile på hverandre og bite og slikt... Er ikke helt min stil... AU

Rart hestene i gamle dager ikke ble helt sinnsyke da det ikke fantes noe NH eller Horsemanship.

Mine hester fungerer iallefall kjempe fint sånn som jeg behandler de og de stoler 110% på meg!
De vet det at jeg aldri ville gjøre de noe vondt, men tar igjen det gjør jeg!!
Og de er fullstendig klar over at jeg ikke er noen hest! Og det synes jeg er bra, for hesten er vel ikke helt dum, ser de ikke forskjell på menneske og hest bør den få seg briller!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  13:24:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rart hestene i gamle dager ikke ble helt sinnsyke da det ikke fantes noe NH eller Horsemanship.

NH er gammelt som alle hauger, og har vært der siden den første villhest ble tam...

Horsemanship er et ord som betyr forhold mellom hest og mann, og har altså ingen filosofisk betydning. Forholdet kan jo være så som så, og allikevel er det Horsemanship uansett.

Bare sånn til opplysning, altså..

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  13:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira, jeg tror nok ikke kroppspråket vårt er SÅ forskjellig fra hestenes.. Hvis man er litt bevist på sine egne bevegelser merker man fort at det finnes fellestrekk.

En hest kan aldri lære menneskespråk, så hvis vi skal ha noen sjanse til å komunisere med den (altså, da mener jeg TO-veis komunikasjon !) har vi ikke noe annet valg enn å gjøre den på dens prinsipper og bruke signaler som hester bruker seg imellom.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  13:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira og Real Storm........

Hvis dere har lest noe av Monty Roberts( noe jeg mistenker at dere ikke har) vil dere lære at lederhesten i en flokk fryser ut en eventuell bråkmaker ved å stirre på den, ingen fysisk kontakt what so ever.
Da det tar altfor lang tid å kommentere innleggene deres hver for seg velger jeg å skrive til dere begge i dette innlegget. Jeg har noen spørsmål til dere begge to som er fint om dere svarer på da jeg for min del ikke skjønner logikken i tankegangen deres.

1. Real Storm : Hvordan skiller hesten på om du slår den mellom ørene eller i resten av hodet?

2. Hva tror du hesten forstår når du slår den med pisken, tror du bare den forstår at den ikke skal bite eller sparke mer. ( du undervurdere hesten kraftig om du svarer ja her)

3. En hest som er farlig for omgivelsene sine har antagelig en fortid, hvordan tror du den ser ut?

1. Roxira : Selvmotsigende er vel det eneste jeg kan si om ditt innlegg.
Du skriver at vi mennesker aldri kan herme en hest 100% fordi vi ikke har noe til felles med de i forhold til atferd, men allikevel sverger du til å sparke en hest tilbake som sparker deg, altså du svarer på dens " språk". Logikken i det er ?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.