hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - trening av føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 trening av føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

rawdy

» VIP

Skrevet - 07/12/2004 :  03:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann.....
det tar jo helt av her jo....
Jeg tror ikke man kan bli enige om hvordan man skal håndtere hesten sin eller ikke.alle har forskjellige meninger.Mener ikke at man skal gyve løs på en uskyldig hest,men heller ikka la den slippe unna...
Her om dagen steilet unghesten min i demonstrasjon om å gå tilbake veien vi kom fra.Slipper ikke unna med det, da lærer han jo at det er greit.Etter masse krangling og ett rapp med pisken hørte han.
hva mener dere andre?Er det for hard straff?
En annen raste gjennom gjerdet her en dag....ga han en karamell...

Og ikke kom å si at dere alle her inne bare sier "å slemme hesten,ikke gjøre sånn".Jeg mener at man må ha en gjensidig respekt med dyrene.Men hester er voldsomme store dyr.Kan fort bli farlig dersom ikke kommunikasjonen er riktig.

Og må ærlig si at jeg har sett og hørt værre behandlig av hest en det som er beskrevet her tidligere.

Som jeg pleier å si til folk: Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør med hesten (dyrene) sine så lenge det ikke går på helsa løs og forventer at andre ikke bryr seg med hva jeg gjør med mine. (og ikke misforstå det)

Lykke til alle sammen!
Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 07/12/2004 :  05:28:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eehm..Roxira : hvis hesten din har bitt etter deg i 11 år, så er det vel ganske tydelig at 'treningsmetoden' din IKKE funker så veldig bra?? Ikke for å være spydig altså, men etter 11 år uten suksess er det vel kanskje på tide å vurdere å prøve noe nytt? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  10:07:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
heisann.....
det tar jo helt av her jo....
Jeg tror ikke man kan bli enige om hvordan man skal håndtere hesten sin eller ikke.alle har forskjellige meninger.Mener ikke at man skal gyve løs på en uskyldig hest,men heller ikka la den slippe unna...
Her om dagen steilet unghesten min i demonstrasjon om å gå tilbake veien vi kom fra.Slipper ikke unna med det, da lærer han jo at det er greit.Etter masse krangling og ett rapp med pisken hørte han.
hva mener dere andre?Er det for hard straff?
En annen raste gjennom gjerdet her en dag....ga han en karamell...

Og ikke kom å si at dere alle her inne bare sier "å slemme hesten,ikke gjøre sånn".Jeg mener at man må ha en gjensidig respekt med dyrene.Men hester er voldsomme store dyr.Kan fort bli farlig dersom ikke kommunikasjonen er riktig.

Og må ærlig si at jeg har sett og hørt værre behandlig av hest en det som er beskrevet her tidligere.

Som jeg pleier å si til folk: Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør med hesten (dyrene) sine så lenge det ikke går på helsa løs og forventer at andre ikke bryr seg med hva jeg gjør med mine. (og ikke misforstå det)

Lykke til alle sammen!

Opprinnelig postet av rawdy

Les tidligere innlegg; gjensidig respekt ikke redsel

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  11:01:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eehm..Roxira : hvis hesten din har bitt etter deg i 11 år, så er det vel ganske tydelig at 'treningsmetoden' din IKKE funker så veldig bra?? Ikke for å være spydig altså, men etter 11 år uten suksess er det vel kanskje på tide å vurdere å prøve noe nytt?

Opprinnelig postet av sadie

Jeg har prøvd det meste med den karen jeg, men han er sterke og større enn et fjell i hodet, så han driter i hva du gjør med ham!! Han tørr som regel ikke bite meg noe skikkelig for da vet han hva som skjer, men da biter han heller andre folk som står i nærheten!
Nå om dagen har han fått et rapptus at han skal bite skikkelig igjen, allt som kommer foran hans mule skal i munnen, enten det er tau, tøyler, børster, jakker, menneske hender osv...

Nei, får nok gjøre som en del horsemanship folk gjør, vil ikke hesten underkaste seg, ja så hiv hesten på rygg og lær den at den er død!!! Har sett mange hester som ikke tåler dette og blir etter noe sånt snille ja, men de er jo som Renegate har skrevet i et innlegg helt tomme!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  14:17:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Eehm..Roxira : hvis hesten din har bitt etter deg i 11 år, så er det vel ganske tydelig at 'treningsmetoden' din IKKE funker så veldig bra?? Ikke for å være spydig altså, men etter 11 år uten suksess er det vel kanskje på tide å vurdere å prøve noe nytt?

Opprinnelig postet av sadie

Jeg har prøvd det meste med den karen jeg, men han er sterke og større enn et fjell i hodet, så han driter i hva du gjør med ham!! Han tørr som regel ikke bite meg noe skikkelig for da vet han hva som skjer, men da biter han heller andre folk som står i nærheten!
Nå om dagen har han fått et rapptus at han skal bite skikkelig igjen, allt som kommer foran hans mule skal i munnen, enten det er tau, tøyler, børster, jakker, menneske hender osv...

Nei, får nok gjøre som en del horsemanship folk gjør, vil ikke hesten underkaste seg, ja så hiv hesten på rygg og lær den at den er død!!! Har sett mange hester som ikke tåler dette og blir etter noe sånt snille ja, men de er jo som Renegate har skrevet i et innlegg helt tomme!

Opprinnelig postet av Roxira

Noen NHS - folk som har lyst til å utdype denne metoden Roxira beskriver.....
Synes jeg husker å ha sett Robert Redford gjøre dette i filmen " Hestehviskeren"......
Jeg har personlig aldri sett noen i virkeligheten som har brukt denne metoden, men du kan jo kanskje utdype det litt Roxira siden du har sett mange hester som ikke tåler denne behandlingen?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  12:14:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er ikke så mye å utdype, hesten blir kastet på rygg, for at hesten skal lære seg at menneske er sterke enn den.... Og da var det jo igjen dette med å være leder ikke sjef!
(jeg er flink til å kalle leder rollen for sjef, derfor blir jeg misforstått en del, min feil det da.. men var ike det jeg skulle snakke om her)

Spørr du meg så ser det ut som at etter denne behandlingen tørr rett og slett hestene ike annet enn å underkaste seg.. og gjøre allt da sjef/lederen/herskeren ber om...
Og hestene ser gjerne triste ut spør du meg!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 08/12/2004 :  13:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lest det dere har skrevet og jeg er enig i at hvis en hest har bitt deg i 11 år så fungere ikke trenings metoden helt....
Jeg skjønner at det kan være vanskelig og at en hest av og til må bli rette satt, men hvis det ikke fungere å gi den et klaps på mulen så tror jeg ikke at du skal bruke denne metoden mer!
Kankje hesten oppfatter deg som en rival eller noe sånt!
Hilsen toyjenta
Håper hesten din slutterå bite snart!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  14:50:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. nå er ikke jeg noen ekspert... Men en hest med respekt skal vel ikke bite etter deg? Hva med å prøve NH Roxira ? :) Etter hva jeg har hørt og sett kommer man lenger med kroppspråk enn med fysiske metoder..

(Og å slenge en hest i bakken vil ihvertfall ikke JEG kalle fornuftig. Jeg vet at de legger hesten i bakken i Hesteviskeren, men mye av det de gjør i den filmen får meg til å fundere litt... synes ikke det ser ut som god horsemanship)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  15:15:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja må si jeg stusset litt over det jeg også BabyLunah....Om det er tilfelle at dette er en metode som faktisk blir brukt så vil jeg tro at det kun brukes i ekstreme tilfeller...
Uansett Roxira: et menneske er ikke sterkere fysisk enn en hest, men jeg regner ikke med at det var det du mente? Det psykiske "overtaket" en får på en hest vil vel uansett ikke kunne oppnåes på en god måte ved å ty til fysiske avstraffelser, da må en vel i stedet tenke på hva slags holdning, kroppsspråk, stemmebruk osv en har overfor hesten, eller hur?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  15:36:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding

Opprinnelig postet av Roxira

[/quote]

Håper virkelig ikke dette gjelder flertallet! NHS betyr ikke at hesten skal underkaste seg, jages rundt i rundpen etc, du skal gjøre deg fortjent til ledertittelen, den kommer ved gjensidig respekt og tillit. Lederhesten i en hesteflokk er den hesten som er mest skikket til å ta vare på de andre, og få de andre til å føle seg trygge i alle situasjoner, det er denne tittelen vi mennesker skal prøve å oppnå; Men som Pat Parelli sier, en slik gjensisig tillit er utrolig vanskelig å oppnå, men utrolig lett å miste. (må bare poengtere at jeg synes ikke filmen hestehviskeren får frem prinsippet bak NH (det synes heller ikke Monty Roberts, som den faktiske boken til Evans er basert på).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  17:59:42  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg mener at man må ha en gjensidig respekt med dyrene.Men hester er voldsomme store dyr.Kan fort bli farlig dersom ikke kommunikasjonen er riktig.

Opprinnelig postet av rawdy

[/quote]

Om kommunikasjonen er riktig? Hva er riktig kommunikasjon? Kommuniserer man riktig om man slår en hest eller skriker til den?
Bare spør jeg...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  19:41:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Nettopp fordi hester er store, sterke dyr, bør vi ha dem på vår side, vi må jobbe MED hesten, ikke mot dem. Og etter min mening får vi ikke hestens tillit og respekt ved å slå dem, skrike til dem etc. (Bare så det er sagt, jeg har en utrolig veloppdragen liten hestefrøken, og det har jeg oppnådd ved å å være rolig og tålmodig i min omgang med hesten, slik at den ser på det å være sammen med meg som noe trygt, og et sted den gjerne vil være).:)

Og når det gjelder kommunikasjon, så vet vel alle at hester kommuniserer med kroppsspråk, og så lenge ingen har funnet en metode for å lære hesten å snakke, må nesten vi lære oss deres språk, og jeg tror faktisk at de fleste problemer med hester kommer at at hest og mennesket ikke forstår hverandre (hester gjør som regel alt de kan, men de må jo bare gjette seg frem til det du vil, det dummeste man gjør da er jo selvsagt å straffe hesten for å gjette feil, da vil den jo ikke tørre å prøve igjen).

Og; en siste ting, etter min mening finnes det ikke frekke hester, hester gjør ingenting uten grunn (men at det finnes mange frustrerte hester rundt omkring er det ingen tvil om), så når hesten gjør det den gjør, kan men spørre seg selv, hvorfor gjør den slik? Hva kan jeg gjøre for at det skal blir lettere for hesten min å forstå hva jeg mener?

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/12/2004 :  19:45:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kunne alle gidde å ta seg tid til å se om tagger etc blir med, mye lettere å lese innlegg når det framkommer hva som er sitering og ikke. Og det er _fullt_ mulig å redigere innlegg, bare å trykke på blyanten som framkommer øverst på alle innlegg som er dine..

Bare et lite OT sukk fra Guro
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  20:02:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Enig med Guro

F.eks om man ser på Renegate og Natalie S sine innleg rett over så mangler taggen [quote] foran øverste teksten.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  20:48:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira: hvordan kaster man en hest på rygg? jada, jeg har sett hesteviskeren (som forøvrig er en film som har lite med NH å gjøre...), men til og med den metoden krever tillitt. Lolita stoler en del på meg, men uansett hvor sliten jeg gjør henne så tror jeg ikke jeg klarer å tvinge henne ned...

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.