hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stramme tooyler og sits
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Stramme tooyler og sits
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 14/11/2004 :  04:50:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Lenge siden jeg har vaert her naa, kanskje noen husker meg og Nick? Vel, det gaar ihvertfall ganske bra med oss. Han hopper 80-100 cm baner rolig og fint, men siden vi har jobbet saa mye med sprangen har dressuren stoppa opp litt. Rir fortsatt dressur 2 ganger i uken, men jeg ser ikke saa mye fremgang. Etter aa ha sett fil av meg, ser jeg at sitsen min er grusom, og at tooylene er for slakke. Trenger litt tips her:

SITSEN:
Tar med dette problemet, siden jeg tror det henger sammen med tooyle problemet:
Skjenklene mine er for langt fram i forhold til overkroppen. Har proovd aa flytte overkroppen frem, men da stikker rompa ut:( Om jeg flytter hele skjenkelen lenger bak, ser det my bedre ut, men skjenklene mine er halveis av salkappene. Dette er IKKE behagelig, og dessuten er det slitsomt. Har allround sal, Wintec 2000. Liker godt aa skylde paa salen, men kanskje ligger problemet dypere. Jeg sitter helt fint uten sal og uten stigbooyler, og naturlig blir skjenklene liggende lenger bak, men fortsatt halveis av salkappen. Er dette riktig? Hva skal jeg gjoore for aa fikse sitsen min?

TOOYLER:
Etter aa haa ridd fullblods i mange aar har jeg faatt til vane aa ri med veldig myke og slakke tooyler, og foolge hesten med hendene. Dette trives hesten godt med, men Nick, fullblodsen jeg har ridd i 2 aar naa, maa laere seg aa gaa med litt mer kontakt i munnen. Vet ikke helt hvordan jeg skal gaa frem, er jo vanskelig for meg og. En vennine av meg hjelp meg litt. Jeg strammet tooylene, spesielt ytter tooylen, og proovde aa holde dem stramme. Men det likte ikke gutten min. Han looftet hodet og begnte aa dra i tooylene. Min reaksjon blir aa automatisk aa slippe ut paa tooylene, men det var jo akkurat det jeg IKKE skulle gjoorde... hmm... Insisterer paa aa holde tooylene stramme litt til, men da stopper han. Jeg oppfatter det som at han trodde jeg ba ham om holdt, og han var forrvirreyt fordi han fikk saa sterkt signal. Jeg har laert han aa stoppe med kun aa stenge fingrene, og aa stoppe han med setet.

Hva skal jeg gjoore? Han gaar med hodet i riktig stilling naar jeg rir paa slakke tooyler, og han holder formen sin selv til og med naar jeg slipper tooylene. Det er jo vel og bra, men det er paa tide aa ri med litt mer kontakt. Hvordan boor jeg gaa frem? Jeg vil ikke at han skal bli hard i munnen, han er jo saa myk og fin naa. I dressur skal man jo ri med stramme tooyler, og hesten skal akseptere det. Noen tips?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2004 :  10:53:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
HEI! Ja, det var lenge siden!
Prøv å få tak i boken til en dame som heter Sally Swift. Hun har skrevet en bok om sentrert ridning. Boken og øvelsene vil gjøre mirakler med sitsen din!

Angående tøylene. Man skal ikke ri med stramme tøyler innen dressuren... Det skal være kontakt, men minimal vekt på tøylene. Tren altså selv på hvor myk du kan greie å bli i hendene dine. Husk at du kan flekse med hele hånden inntil du greier å beholde en myk, myk kontakt med ham med minst mulig synlige bevegelser fra deg... Det høres ut som det går supert med Nick nå, siden han bærer seg bra og finner en god holdning av seg selv! Gratulerer med vel utført jobb!

Masse hilsener fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2004 :  13:29:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
HEI! Ja, det var lenge siden!
Prøv å få tak i boken til en dame som heter Sally Swift. Hun har skrevet en bok om sentrert ridning. Boken og øvelsene vil gjøre mirakler med sitsen din!

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Som Cowgirlchris sier.. "Sentrert Ridning" av Sally Swift er en bra bok. Er fortiden i lesemodus av denne boka, og må si at jeg har fått endel a-ha opplevelser og tips til hvorfor og hvordan man bør sitte riktig.

Du som for en tid tilbake også var litt nysjerrig på denne Alexander teknikken, kan jeg si at Sally Swift snakker litt om den i sin bok. Jeg svarte egentlig dette på et av dine tidligere innlegg («Alexander Teknikk?»), men som du kanskje ikke har sett. I det innlegget finner du nok litt mer info om Sally Swifts bok også. Den finnes på engelsk, og for din del er sikkert den versjonen enklere å få fatt i.

Velkommen tilbake igjen, håper du ikke forsvinner igjen nå

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/11/2004 :  14:25:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Bare en liten "bi tanke", om du ønsker å samle Nick mer sammen, og derved av "naturlige årsaker" få litt kortere tøyler er du også avhengig av en viss sammneheng mellom "å holde i front" og "å drive bakfra" (her ble det veldig mang " tegn gitt..)
Det jeg litt ser for meg er at du kanskje fokuserer så mye på at du skal holde tøylen stramt at du glemmer to ting
1. at du fortsatt skal følge hesten med henda (man sitter jo ikke med henda heeeeeeeelt i ro)
2. at du faktisk må drive han framover litt også.
Det er jo ikke bare å sanke sammen tøylene og tro at han skal skjønne hva du ber om.

Boka som spoff og Line nevner har jeg bare hørt god ord om (og jeg skal få sosa meg til å kjøpt den, etter jul, når ikke julegaver er mitt pengesluk lenger)

Guro

Ps: velkommen tilbake, og ikke stikk av med en gang igjen nå da:)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/11/2004 :  21:18:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøp en god sal. Det er mitt tips :) Hvis man ikke sitter pent og riktig fra naturens side, får man heller bruke de hjelpemidler man kan. En god sal kan gjøre underverker med selv den mest håpløse sits (jeg håper i alle fall det stemmer for min del, kjøper ny sal i disse dager). Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 15/11/2004 :  08:06:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Takk for tips. Skal lete etter den boka jeg. Stoler ikke helt paa bestilling over nett inn til dette landet... om det i hele tatt kommer fram tar det evigheter! Skal titte litt rundt omkring paa hestebutikker her omkring... faar se hva jeg finner... krysser fingrene!

Guro, du har nok rett i at jeg konsentrer for mye paa mine stramme tooyler saa jeg glemmer aa drive framover... skal proove om jeg klarer aa konsentrere meg om hele TO ting om gangen Skulle tro at slike ting kom automatisk naar man har ridd en stund...

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  20:29:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann, velkommen tilbake:)

jeg har selv en wintec sal, riktig nok en 500, men likevel. på den så er stigebøylefestene alt for langt fremme, så man får en forferdelig sits i den. har selv prøvd å sitte rett i den, men da må jeg tvinge beina bak, og hælene popper opp, og jeg ender opp med å sitte å klemme inntil Loli... hvis du vil ha en bedre sits i den salen, så vil jeg egentlig anbefale deg en annen sal, som har stigebøylefestene litt lengre bak, for wintec sine er 'thumbs down' på det punktet (eneste minuset med salene)...

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  21:22:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Tja, om problemet er at stigbøylefester er for langt frem, så er jo løsningen å ri uten stigbøyler - da har man jo eliminert det problemet iallefall. Inntil videre.

Er enig med flere her, at du ikke nødvendigvis trenger å ri med masse kontakt. Men, som med alt annet er det egentlig umulig å si uten å ha sett det i virkeligheten.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 15/11/2004 :  22:39:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Ville bare legge til en liten ting, en feil mange gjör er å jobbe for höyt med hendene, for mange (inkludert meg) så skjer dette automatisk når töylene strammes og da har også hesten lett for å löfte hodet.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/11/2004 :  08:12:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forskjell på å ha stramme tøyler og hard kontakt til bittet, og stramme tøyler med myk, jevn og ettergivende kontakt. Man kan fint ha løse tøyler å være hard på hånden samtidig. Faktisk er tøyler som er stramme og slakke om hverandre noe av det værste, fordi det napper hesten i munnen (såkalt "ta og gi" som man lærer på rideskolen).

Jeg ville kanskje ikke kalle den ideelle tøylekontakten for "stramme tøyler", det høres hardt ut i mine ører. Men hva man sier er nå det samme - så lenge kontakten er passelig når man rir :).

Jeg tar lenger ned på tøylen hvis jeg enten merker at tøylen henger, eller hvis jeg plutselig sitter med hendene i fanget, eller oppunder haka.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2004 :  10:36:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Å-nå, eligj! Greier ikke helt se for meg at du plutselig sitter med hendene oppunder haka uten å ha merket at de havnet der! ;-) He-he-he!!!

Takk for dagens morsomste mentale bilde!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 26/11/2004 :  19:36:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener dere med at man skal ta i tøylene som om det var silke eller sytråd? Det har jeg prøvd flere ganger og det funker bare ikke, ender bare opp med at jeg sitter med lange tøyler til slutt for de sklir når jeg prøver å følge bevegelsen til hesten. Ifølge ridelæreren min, (utdannet rideintruktør), så går det helt sikkert fint sånn ideelt sett, men funker ikke på alle hester i praksis, ikke alle er så lette på hånden. Hun hadde selv sett (lurer på om hun het kyrre, hun som har gitt ut bok i dressurridning) ikke følge sine egne prinsipper i den boka hun hadde gitt ut. Hun var alt annet enn som silke i hånden når hun hadde oppvarming før et stevne. Men på selve stevnet hadde hun "silkegrep" på tøylene. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2004 :  19:40:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>
Ifølge ridelæreren min, (utdannet rideintruktør), så går det helt sikkert fint sånn ideelt sett, men funker ikke på alle hester i praksis, ikke alle er så lette på hånden. Hun hadde selv sett (lurer på om hun het kyrre, hun som har gitt ut bok i dressurridning) ikke følge sine egne prinsipper i den boka hun hadde gitt ut.
<klipp>

Opprinnelig postet av Nefertiti

Kyra? Isåfall.. Kyra Kyrklund er hennes fulle navn. Hun har gitt ut boka «Dressur med Kyra». En veldig bra bok..

Litt by-the-way, da det egentlig ikke var det du henviste til i innlegget

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 26/11/2004 :  19:49:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alså rideintruktøren min hadde sett Kyra på stevne, ikke at kyra er ridelæreren min Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2004 :  20:34:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alså rideintruktøren min hadde sett Kyra på stevne, ikke at kyra er ridelæreren min

Opprinnelig postet av Nefertiti

Skjønte det

Guro
» VIP

Skrevet - 26/11/2004 :  22:15:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å-nå, eligj! Greier ikke helt se for meg at du plutselig sitter med hendene oppunder haka uten å ha merket at de havnet der! ;-) He-he-he!!!

Takk for dagens morsomste mentale bilde!

Hilsen Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Hehe..tenkte ikke over det før nå..men enig

mental note to self: "finne Eli og se på ridetime"

Beauty: hvordan går det med dere!? Framover håper jeg..
Har du fått til å korte inn på tøylene!? (det hørtes helt feil ut når jeg skrev det sånn..men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener)

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.