hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva mener du om sprangrytternes dressurfobi?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hva mener du om sprangrytternes dressurfobi?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mix1

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  20:45:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Mange sprangryttere ser veldig ned på dressurridningen. De vil ofte ikke ri dressur, da det er "kjedelig". Er dette riktig holdning å ha av en sprangrytter? Som det står i alle bøker, og som alle topp sprangryttere påpeker, så er dressuren grunnleggende for all ridning, og deriblant sprang.
  • Hvordan oppfatter du at sprangryttere ser på dressuren? Er holdningene slik de bør være?
  • Hvilket nivå i dressur burde være et minimumskrav for en sprangrytter å ri?
  • Stemmer det at dressur er grunnleggende for all ridning?
  • Hvordan bør sprangryttere trene dressur? Er hjelpetøyler er bra alternativ for å gjøre dressuren enklere og mindre arbeidskrevende for en som synes at dressur er "kjedelig"?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 11:51:16

meg

Skrevet - 04/01/2003 :  20:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en sprangrytter, jeg rir ikke ofte dressur, siden det er som du sier: KJEDELIG! Rir dressur en gang i måneden på hver hest, det holder! Rir også på tur, så da blir det jo ikke sprang hele tida! Ja, jeg bruker også hjelpetøyler, sporer og pisk når jeg først rir dressur. Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  21:09:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg er sprangrytter, og jeg rir masse dressur! Dressur er da vel ikke kjedelig! Dressur er helt utrolig morsomt hvis du får hesten til å gå riktig. Det er ikke noe moro å ri dressur på en stri hest, men hvordan får man en stri hest? Jo, man får en stri hest ved å ri lite dressur. En liten sammenheng her kanskje? Som f.eks. i forrige innlegg her, dressur èn gang i mnd? Det er da altfor lite. Dressur er hestens grunnleggende trening! Hvordan skal man få en topphest som kan gå internasjonale klasser i sprang uten den grunnleggende dressurridningen? Man får ikke en hest som er smidig og lydig mellom hinderne hvis man ikke rir dressur. Ved å bare ri dressur vil hesten ta bittet og løpe, fordi den aldri blir ridd ordentlig i form noen gang. Jeg hopper kun èn gang i uken, rir dressur 3-4 ganger i uken, også rir jeg noe på tur. Men jeg varierer dressurtimene mine, og jeg jobber ofte dressur over bommer. Jeg synes ikke det noe minimumskrav i dressur for en sprangrytter, men man bør i det minste kunne ri hesten ordentlig til tøylen, ri hesten unna for sjenkel og ri en hest riktig, slik at den blir myk i munnen og aksepterer bittet. Hjelpetøyler er ikke noe bra alternativ, kun for en kort periode. Dressurpisk og sporer er greit, men det skal brukes med måte.

Så dere sprangryttere med en dårlig holdning til dressur, skjerp dere! Dressur er som sagt hestens grunntrening!!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  21:09:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til "meg"
Enten er du utrolig barnslig og liker å kverrulere, ellers er du en udugelig hesteeier. Selv har jeg mest tro på det første. Leste ditt innlegg som Mix1 slettet under "Har du noen gode treningstips?". Lær å oppføre deg! Skal vi kunne ta deg seriøst i enhver debatt er du nesten nødt til det. Å anbefale eller fortelle deg noe som helst under "Rideleir" f.eks. som virker som en debatt du har tatt seriøst har iallfall ikke jeg lyst til å gjøre.

Oppfør deg som alle andre gjør her!

--
spoff

Redigert av spoff den 04/01/2003 21:26:19
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  21:46:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg er og sprangrytter, og jeg synes dressur er kjedelig. likevel trener jeg dressur to dager i uka fordi det trengs. en gang i mnd blir altfor lite. en kan ikke bare trene sprang og ri på tur, en må tenke på hesten også. bra med litt forandring!

dressur er grunntreninga for både rytter og hest, og den sprangrytter som ikke trener dressur, kommer til å få et problem.

på sprangtreninger flest, er det også dressur. (før hoppinga, så man får samlet og gjort klar hesten)

ryttere bør kunne en del innen dressuren, sjenkelvirkninger, den riktige halvparaden osv.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  03:01:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dressur er jo kjempe gøy! Selv foretrekker jeg en dressurtime fremfor en time sprang, selv om det er kjempe morro å hoppe også. Nå har ikke jeg noen hest da.. Kommer nok til å hoppe den hesten jeg en gang kjøper hvis den liker det, men ikke ellers. Mest for hestens skyld, og for å variere treninga litt. Kommer nok til å kjøpe en dressurhest, men mange dressurhester liker å hoppe også. Skulle den derimot ikke like det så vil det selvfølgelig ikke være noe tvang..

Jeg kjenner forøvrig til mange sprangryttere som er late med dressuren. Egentlig litt trist.. Mange tror jeg rett og slett mangler fantasi og kunnskap til å kunne få dressurtimene til å bli morsomme. Selv hatet jeg også dressur før. Tror mange sprangryttere kunne ha godt av litt undervisning i dressur også. Ikke bare sprang. Rett og slett for å få litt mere ut av dressuren. En kan jo fint ri for instruksjon i dressur uten å måtte være dressurtante eller starte dressurstevner av den grunn.

--
spoff
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  13:23:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg er sprangrytter! Og ser ikke ned på dressuren av den grunn! Jeg trener faktisk mye dressur som jeg gjør sprang.. faktisk mer også!

Og hjelpetøyler? hvorfor skulle da sprangryttere som ikke liker dressur få bruke det? nei.. Det som er gøy med dressur, er at det er så mye å en kan jobbe og holde på med! eh.. noe sånn vertfall.. er ikke glad i hjelpetøyler!

Gå til toppen av siden

meg

Skrevet - 05/01/2003 :  18:28:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Til "meg"
Enten er du utrolig barnslig og liker å kverrulere, ellers er du en udugelig hesteeier. Selv har jeg mest tro på det første. Leste ditt innlegg som Mix1 slettet under "Har du noen gode treningstips?". Lær å oppføre deg! Skal vi kunne ta deg seriøst i enhver debatt er du nesten nødt til det. Å anbefale eller fortelle deg noe som helst under "Rideleir" f.eks. som virker som en debatt du har tatt seriøst har iallfall ikke jeg lyst til å gjøre.

Oppfør deg som alle andre gjør her!

--
spoff

Redigert av spoff den 04/01/2003 21:26:19

Grunnen til at jeg skrev litt bullshit på kotogorinen trening, var at jeg synes hesteeiere bør ha vett til å finne ut hvordan man trener hesten selv, uten å få tips, hjelp og råd fra andre!! Dette er min mening, greit at andre vil hjelpe hver og en, alle er jo drit FALSKE her på forumet! Jeg vedder på at du, Spoff aldri villet hjelpet en liten jente i stallen, eller en som ikke vet hvem vei salen skal ligge. Men her på forumet er det lett og dra på seg en drakt, og virke hjelpsom, seriøs og sååå flink. Vær deg selv, Spoff! Så er jeg MEG!!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  20:32:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til "meg"
Ok. Deg om det. De som kjenner meg vet best.. Er det noe jeg ikke er så er det en overlegen idiot som ikke vil hjelpe andre. I forumet her spiller jeg på å være meg selv 100%. Gidder ikke å skryte på meg noen hest, for det har jeg ikke (tror stortsett folk snakker sant her på MIX, men på chaten eier alle araberhingster, og det tror jeg desverre ikke på..). Jeg svarer ofte på at jeg tror ting er sånn og sånn, og stiller spørsmål om hva folk mener er rett. Jeg er her fordi jeg tror de andre som er her kan ha mye å gi meg. Både iform av gode ideer til ting og iform av helt nye ting jeg kan lære. Dessuten synes jeg det er ok å kunne bidra med noe positivt i den grad jeg kan det. Og komme med mine syn på ting.. Jeg er ingen proff. Det har jeg ikke utgitt meg for å være heller. Men jeg har mange år bak meg. Både med erfaring fra hestemiljøet (selv om jeg aldri har hatt egen hest) og hva som betyr noe ellers i livet (at jeg kan si at hest ikke betyr alt her i verden har jeg faktisk grunnlag til å mene.. Iallfall når jenter på 11 synes det er livets undergang at pappa ikke kjøper hest). I den grad dette kan hjelpe andre at jeg forteller om mine erfaringer så gjør jeg det.

Konklusjon: Du synes jeg er en idiot, og jeg synes du bør skaffe deg en mer voksen holdning. MIX er ikke ment for å henge ut folk som i utgangspunktet ikke er her for å terge. Jeg er voksen og tårler dette.. Så for min del lar jeg meg ikke dytte av pinnen pga deg. Men skal andre som ikke kanskje er like "hardføre" som meg bli utsatt for dette er det trist.

En viktig ting for å få igang et bra debattforum er at forumet ikke skal virke som et skummelt sted å uttale seg. Har erfaringer fra mer "harde" diskusjonsforum (news/nyhetsgrupper). Noen av disse tørr ikke jeg si et pip på, fordi enkelte kverrulerer så innmari med de nye. Forall del.. Ikke la MIX bli sånn!

Ingen spørsmål er for dumme! Alle meninger i den grad de er seriøse er lovelige! Det er meninga at folk skal ha ulike syn på ting.. Vi er her for å hjelpe hverandre, og for å gi hverandre ideer og kunnskap.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 07/05/2003 :  11:59:03  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
helt enig med deg spoff!!!
og foresten: dresus er kjempe gøy. finnes det noe bedre enn når du rir og merker at hesten begynner å gå under deg og du kjenner at hesten samler seg? da føler du at du har gjort en bra jobb når du har ridd den dagen.
desuten skal du ri sprang er det like viktig med dresur som å hoppe. kan ikke hesten dresur så kan den heller ikke bli no super duper sprang hest! sier ikke at en hest som ikke kan dresur ikke kan være god i sprang, men en hest som blir brukt til sprang burde bli ridd dresur på oxo. det er like viktig med bakkearbeid som å hoppe!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/05/2003 :  22:41:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir for tiden på en stall hvor de fleste driver mest med sprang. Selv er jeg mest interessert i dressur, og derfor tok jeg initiativ til å få en dressurtrener til å komme og undervise ca. en gang i uka. Nå er det stadig flere av sprangrytterne som vil være med å ri, problemet er faktisk at dressurtreneren ikke kan komme ofte nok.

Nå skal det selvfølgelig nevnes at rytterne på vår stall i utgangspunktet var flinke til å jobbe hestene sine på bakken. Derfor har de mye erfaring også med bakketrening, og når de da får instruksjon som går direkte på grunnleggende dressurridning, så får de stadig flere ting på plass. I og med at de har mye erfaring med baneridning, så har de et godt grunnlag for å få til ting, også typiske "dressurting", når de får beskjed om hva de skal gjøre.

I et sprangmiljø finnes det ofte en eller flere sprangtrenere som underviser både sprang og bakkearbeid, og man tenker kanskje derfor at man ikke trenger en egen dressurtrener, eller det er upraktisk å få det til fordi det ikke er dressurtrenere på stallen. Men bakkearbeidet blir da ofte veldig rettet mot sprangtreningene. En dressurtrener vil legge opp treningen litt annerledes, og man oppdager kanskje nye sider ved seg og sin hest. De fleste, både hester og ryttere, setter pris på litt variasjon. Så folkens: Ta initiativ, forsøk en periode med instruksjon fra en dressurtrener, så kanskje dressurridningen faktisk blir litt mindre kjedelig :).

Som sagt, så er de på stallen hos oss flinke til å ri dressur i tillegg til sprang. Jeg håper virkelig at det er sånn på de fleste andre sprangstaller. Å ri dressur en gang i måneden og ellers på tur i tillegg til sprangridning, høres helt håpløst ut. Det å bevege seg rundt på en bane, er en stor del av sprangridning, og det er noe man må trene på jevnlig. Dessuten gir dressurridning styrke, balanse, smidighet og lydighet, ting som er kjempeviktig i sprangridning. Det kommer selvfølgelig an på hvilke mål man har for ridningen sin. Hvis man er fornøyd med å hoppe relativt enkle baner og hindere, og ellers ri på tur i skogen, så går det sikkert greit å ri dressur 1 gang i måneden (så lenge man ikke hopper i stykker beina til hesten). Men hvis man vil utvikle seg og hesten, så må det dressurtrening til. Det er i alle fall jeg hellig overbevist om :).
Gå til toppen av siden

Mette88
» VIP

Denmark

Skrevet - 08/05/2003 :  07:22:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMette88  Svar med kopi av melding
Jeg er sq helt ening med alle der siger at man skal træne dressur også.
Hvis ikke mna rider dressur, tjaa hvorfor så ride? I lærer jo slet ikke de grundlæggende øvelser og hvordan i skal træne hesten til at blive blød og smidig så den kan vende på en 5 øre.
Og "meg", stakkels dine heste, jeg ville nødig være en af dine! Springe rigtig tit, og ride tur engang imellem. Det ender fanme med at de får så dårlige ben fordi at du ikke træner dem i dressur, at de andag knækker sammen med dig!
Lad os gætte på at du ikke rider dressur fordi at du ikke kan finde ud af det!!!! Dvs. at du heller ikke kan springe, du kan lige holde dig på i sadlen, for du har jo alrig lært hvordan man skal sidde lorrekt på en hest!?
Har du/I slet ikke medlidenhed med dyret?!
Det skal sku variere hvad man rider! Selv de store dressurryttere, de springer sku da for fanden også engang om ugen eller noed!
Eller tærren, distance, voltigering, western, reining ryttere de rider sku da også varieret.
Og hvis folk ikke gør det, jaa, så ender det med at hesten kører sur i det, fordi at det er det samme den skal lave hver gang den er ude at ride!!!! Og når den kører sur i det... så er der ikke så meget at gøre!

RID VARIERET! Det er min holdning! Rid en tur, rid dressur, spring lidt, gymnastik på hest, longer den, horsemanship, ta en tur til stranden eller skoven. Sværer er det alså ikke!!!

MetteMathers - Dabiatch666

Redigert av Mette88 den 08/05/2003 07:23:06
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/05/2003 :  09:58:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
eligj:
Må si jeg syns du "taklet" å stå på sprangstall på best mulig måte I stedet for å klage så gjorde du noe med det

Jeg tror forresten det er mest unge sprangryttere som ikke forstår verdien av bakkearbeid. En skulle nå iallfall tro at mennesker som rir omhopping der hvert tidel teller vet viktigheten av å ha en myk og oppmerksom hest, og at de også vet hvordan de skal få det...nettopp det ja, gjennom dressurridning!!

Men for ikke å bli for ensrettet her; det er vel noen dressurryttere som kunne tenke litt på at det kan være gøy for hesten å hoppe litt også (jeg har opplevd de som tror hesten kommer til å brekke beina bare den hopper et bittelite hinder...)

Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/05/2003 :  11:12:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: Taklet og taklet.. :)

Poenget var heller at da sprangrytterne fikk muligheten til å være
med på dressurtreninger, så var det mange som hang seg på - og de
gjorde det bra på treningene. Hvis man synes det er
kjedelig med dressur, så kan det kanskje henge sammen med at man står
og stanger litt i veggen i dressurridningen. Eller eventuelt at man
føler man får til det de trenger og kunne, og ikke ser poenget i å
trene mer på det. Da kan det bli mindre kjedelig hvis man får litt
hjelp og merker at man gjør fremgang.

Et annet problem er naturligvis å finne en flink dressurtrener. Det er
ikke nødvendigvis så lett i et sprangmiljø.
Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 08/05/2003 :  11:33:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv rir jeg både dressur og sprang,men jeg rir mest dressur. Jeg tror at de sprangrytterne som rakker ned på dressuren,gjør det fordi de ikke kan ri dressur selv og må dekke over det på et vis!

-hesten,menneskets beste venn-
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/05/2003 :  11:51:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Eligj skrev:
Kopi av melding:

Guro: Taklet og taklet.. :)

Poenget var heller at da sprangrytterne fikk muligheten til å være
med på dressurtreninger, så var det mange som hang seg på - og de
gjorde det bra på treningene. Hvis man synes det er
kjedelig med dressur, så kan det kanskje henge sammen med at man står
og stanger litt i veggen i dressurridningen. Eller eventuelt at man
føler man får til det de trenger og kunne, og ikke ser poenget i å
trene mer på det. Da kan det bli mindre kjedelig hvis man får litt
hjelp og merker at man gjør fremgang.

Et annet problem er naturligvis å finne en flink dressurtrener. Det er
ikke nødvendigvis så lett i et sprangmiljø.

Det var vel det jeg mente da
At det er bra at noen tar initativ til at det skal skje noe, istedet for å bare sette seg på baken og bestemme seg for at her er det bare dressurfolk eller bare sprangfolk så da er det nok ingen vits i å prøve å få tak i en trener til den andre grenen.
Det er jo bare slik vi alle kan bli bedre

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.