hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva mener du om sprangrytternes dressurfobi?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hva mener du om sprangrytternes dressurfobi?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2003 :  12:39:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er sikkert en del yngre sprangryttere som "rakker ned" på dressuren rett og slett pga uviten om hvor viktig det er.

Men jeg har faktisk opplevd det motsatte også.. På rideskolen jeg lærte å ri, og som jeg stelte skolehester på de første årene som hestemenneske så hadde vi en sjef som faktisk hadde disse holdningene. Det er helt utrolig.. Han nektet oppstallørene å ha andre trenere enn han, og iom at han bare underviste i sprang så ble ting litt vanskelig. Istedet rei alle rundt med gramantøyler, og trodde dette var dressur. Så og si.. Denne sjefen var tidligere blandt de bedre sprangrytterne i Norge (ikke blandt den virkelige eliten, men blandt dem som ofte konkurrerte med dem iallfall). Et av årene jeg rei der klarte han også å kvalifisere seg til en cup i spektrum, og da hoppet han faktisk hver dag en uke før, ga hesten fri en dag, og stilte opp i spektrum. Ellers rei hestepassern "bakkearbeid". Det var slik han trente.. Og det var slik oppstallørene også trente, bortsett fra at de kunne finne på å ri "dressur" eller bakkearbeid uten en eneste bom inn i bilde faktisk på egenhånd (altså ikke avløst av hestepasser), men med gramantøyler selvfølgelig. Gramantøyler kan være bra til sitt bruk, og ved riktig bruk. Men her var det altfor mange som rei med dem for stramme, og på hester som faktisk gikk LB/LA dressur uten og som overhode ikke trengte det. Hva som var hans og deres ideer med slik trening vet nå ikke jeg, men det var iallfall et miljø du ble ledd rått av om du skulle finne på å si noe om at dressur faktisk var gøy. Det skulle av prinsipp ikke være gøy det.. Og her "lærte jeg å ri". Men har heldigvis vært andre steder etter dette og lært å ri dressur. Og for min del er iallfall det bra..

Nå skal det sies at samme rideskole nå har endret seg veldig. "Sprangsjefen" fikk sparken for noen år siden (av helt andre grunner selvfølgelig), og det er faktisk en bedre dressurrytter som er daglig leder på denne rideskolen nå. Oppstallørene er fremdeles omtrent samme gjeng, men sprang som første prioritet. Men nå også med interesse for å trene dressur. Selv om de ikke nødvendigvis starter (noen av dem gjør faktisk det også). Jeg tror den tidligere sjefen på stallen gjorde miljøet som det var. Og siden han kunne sprang best, så visste vel han også best. Men jeg har desverre inntrykk av at selv om dette stedet har fått andre holdninger, så finnes det fremdeles mange sprangryttere som rett og slett har dressurfobi. Og egentlig litt trist.. For selv tror jeg det er dem og deres hester hele fobien egentlig går utover. Og ingen andre.. Men selvfølgelig. Det er deres valg, og dressur er da ingen tvang!

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 08/05/2003 :  19:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har planer om å kjøpe meg hest igjen. Jeg har ikke trent noe særlig sprang/dressur de siste årene, så jeg ser etter en allround hest. Da jeg var yngre synes jeg sprang var gøyest, nå er jeg kanskje mer fasinert av dressur. Uansett tror jeg at jeg vil la hesten få velge hva vi skal satse på. Jeg tror vi går for det den liker best.
Forstår at ikke folk med store ambisjoner kan gjøre det slik, men jeg vet ikke helt hva jeg vil nå... da er det kanskje greiest å se det an og finne ut hva hesten liker best.

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 10/05/2003 :  06:37:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Tror grunnen til at mange rakker ned paa dressuren er fordi det er vanskelig, eller at de ikke skjoonner det. I sprang( de laveste klassene ihvertfall) er det ganske lett aa bare sitte paa hvilkensom helst hest og klamre seg fast. Mens i dressur maa man virkelig jobbe hele tiden. Det er nok MYE lettere aa ri feilfritt i sprang enn aa faa 10/10 i dressur!

Dette skjer nok mest i de lavere klassene, for i de hooyere klassene kommer du ingen vei om hesten ikke er smidig, oppmerksom for skjenkler og haand, og balansert.

Grunnen til at dressur er "kjedelig" er nok netopp at det er saa vanskelig. Dessuten ser det ikke saerlig imponerende ut for det utrente ooyet. Tilskuerne paa dressur stevner er ALLTID hesteinterreserte, for de skjoonner poenget. Mens i sprang synes hvem som helst det er gooy aa se paa hester som hopper saa hooyt som mulig!

Selv synes jeg det er gooy aa trene dressur, fordi vi faktisk kan utfoore oovelser nogenlunde bra. Men paa stevner maa jeg si at jeg fooler meg litt liten og udugelig blant alle de dyre flotte dressur hestene. Og noen ganger fooles det til og med litt deprimerende naar du faar tilbake resultatet og ser masse negative kommentarer. Men det er jo netopp det som er pointet, at man skal se hva man kan forbedre! Kanskje dressur dommere kunne hjelpe folks selv tilitt litt ved aa ogsaa kommentere det som faktisk var bra, for NOE maa vi vel ha gjort rett

Jeg synes nok det er lettere og mer oppmuntrende aa konkurere sprang, fordi det er lettere aa klare en feilfri runde! Og naar man faar det til hjelper det litt paa selvtilitten. Saa noen ganger naar jeg fooler meg litt nede hender det jeg deltar i ett sprangstevne for moro skyld.

Jeg sier IKKE at sprang er en ridegren der folk bare sitter paa hesten og klamrer seg fast. Det er mye mer enn det! Og jeg sier heller ikke at det er lett aa komme opp i klassene i sprang, for det er det nemlig IKKE! Men det er nok LETTERE aa konkurere sprang enn dressur! Dressur er vel mer serioost, og sprang mer moro...

Vil du heller ta en vanskelig Kjemi examen der du maa pugge hver dag for aa gjoor middels bra, eller vil du sparke fotball og proove aa score ett maal?
Gå til toppen av siden

netland

Norway

Skrevet - 10/05/2003 :  17:51:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
er ganske ening med beauty, mange syntes nok at det er "kjedelig" med dressur på grunn av de ikke får det til.. rir både sprang og dressur på kurs, men tror kanskje at jeg liker dressur best..
(ihvertfall for det meste..) syntes at sprang er kjempegøy, men liker bedre når du må jobbe med hesten, når du lærer på en timen.
er ikke noe stevnemenneske( vet ikke helt hvorfor) har kunn startet et par ganger.
men syntes at det er veldig viktig med dressur for det ER grunnleggende for all riding!
Dressur er gøy!!

*K*

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2003 :  17:59:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg rir både dressur og sprang.
I begynnelsen red jeg mest sprang og synes dressur var kjempe kjedelig! Så begynte jeg å ri en traver og trene han i dressur + at vi fikk instruksjon, og da vi begynte å få til ting ble det moro:)
Da jeg fikk min første hest, som kunne en del dressur, ble det bare enda mer gøy. Nå synes jeg dressur er minst like moro som sprang, men de to grenene er jo veldig forkjellige, selv om de har en sammenheng.
Det er liksom mer fart&spenning i sprang.
Har oxo merket at jo mer dressur du og hesten kan, jo mer kontroll har du ofte.
Synes det er teit at mange sprangryttere har "dressurfobi". Det sier seg jo selv at for å oppnå et bra resultat i sprang må man kunne en del dressur! Bare se på mange av de som rir sprang på verdensbasis: de er gjerne med i dressurklassene også!

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2003 :  19:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
du er så jæv*** barnslig meg! du er på grensen amayan dressur er grunnleggende og kunne for en topp sprangrytter, de som synes dressur er kjedelig har ikke noe oppå en hest og gjøre! enig med deg spoff
hun er en uuuudugelig heste eier. hilsen en mer vettug ponnisteller.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2003 :  17:06:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En morsom artikkel på svenske marengo.nu som jeg kom over:
"Ombytta roller: Se kända hoppryttare rida dressyr!".

Morsomt

Hørte jo at Morten Wasmuth debuterte i dressur under Lier Horse show også (les "Stilfullt sidesprang" i Drammens Tidene), men det er jo ikke snakk om helt tilsvarende konkurranse som svenskene hadde. Synes det var litt morro Og selvfølgelig en tilsvarende konkurranse for dressurrytterne i 130 hopning: "Ombytta roller: Se kända dressyrryttare hoppa!".

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 14/09/2003 :  18:05:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har inntrykk av at sprangmiljøet har endret litt syn på dressuren.
Jeg var selv aktiv sprangrytter på slutten av 80,begynnelsen av 90 tallet,og da var dressur usj og æsj og man red hestene mye tøffere.I dag har jeg inntrykk av at sprangmiljøet har sett fordelene med en god grunntrening og det oppbyggende og mykgjørende ved dressuren.
Selv har jeg sluttet helt med sprang og blitt dressurtante
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  18:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Grunnen til at jeg skrev litt bull**** på kotogorinen trening, var at jeg synes hesteeiere bør ha vett til å finne ut hvordan man trener hesten selv, uten å få tips, hjelp og råd fra andre!! Dette er min mening, greit at andre vil hjelpe hver og en, alle er jo drit FALSKE her på forumet! Jeg vedder på at du, Spoff aldri villet hjelpet en liten jente i stallen, eller en som ikke vet hvem vei salen skal ligge. Men her på forumet er det lett og dra på seg en drakt, og virke hjelpsom, seriøs og sååå flink. Vær deg selv, Spoff! Så er jeg MEG!!

hadde egentlig ikke tenkt å kommentere dette, men jeg klarer ikke å holde meg... så: hvem i ******* tror du du er som kan så mye!!! de fleste heste eiere kan faktisk å trene hesten sin, men det er noen som faktisk vil ha råd og tips fra andre!!!!!! det betyr ikke at de ikke kan å trene hesten sin, tvert imot: de har innsett at ingen er verdensmestere!! og hvis du tror alle her er så falske, hvorfor gidder du å lese noe her? da tror jeg heller det er du som er falsk og har bare som mål å provosere... og en ting til: hva er det som er så kjedelig med dressur? all ridning (nesten) er dressur, så hvis det er kjedelig, hvorfor rir du? det er litt dressur i det å i det hele tatt vite hvordan man (på en korrekt måte) gir hesten beskjed om å skritte, trave, galoppere og stoppe!

jeg er en hobbyrytter, rir tur og litt sprang/dressur... gleder meg til vi får en privat trener på stallen, så jeg kan lære mer dressur, så jeg kan få bedre kontroll over hesten min (hun er stresset og tripper hele tiden), og kanskje roe henne ned litt også..... siden hun ikke kan kjøres med, og den eneste klatreruten her ble stengt for ridning i dag så får hun ikke brukt ryggen sin, så jeg gleder meg til å få hjelp slik at jeg kan få henne til å gå på tøylen... er ikke i mot hjelpetøyler, bare de blir brukt riktig. på stallen jeg red på timer før så måtte de bruke hjepetøyler på tur (!!!) for å kontrollere hestene, det synes jeg er å gå for langt! hjelpetøyler skal kun brukes for å "vise" hesten hvordan ting skal gjøres, etter den har lært det så er det ikke noe vits i dem...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/09/2003 :  01:15:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

De beste spranghestene vi har her i landet og ellers verden over på høyt nivå, går dressur opptil flere ganger i uka for å beholde styrke,smidighet,lydighet,og etterstrebe de stadige høyere vanklighets-gradene på banene.Har du ikke en hest som går dressur kommer du deg heller ikke gjennom de vansklige banene med æren og hesten i behold!De sprangrytterne som ikke vil ri dressur kommer aldri opp i eliten som en god rytter, og gjør noen det har det kostet dem mange hester for å si det sån..Du har alltid noen "dollar-knoller" som ikke kan ri og som bruker opp hester som om de skulle vært sokker..synd, men sant.Dressur er LYDIGHET, og det må alle ha for å ri trygt og fornuftig!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/09/2003 :  01:17:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
TIL "meg"...

FINN DEG EN ANNEN HOBBY...og bli der.
Gå til toppen av siden

catta

» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  20:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei

I lave sprang klasser så er det ikke så viktig at hesten kan så mye dresser, den må jo selvføligelig kunne litt. Men når man kommer opp i klasser over 120 så er det VELDIG viktig at hesten kan endel dressur. Husk: hesten skal jo ris mellom hinderene også! Mange har den holdning at det er bare å styre, men det er helt feil! Man må ri hesten mellom hinderne også!

Det er sant at det er mange sprangryttere som synes dressur er kjedelig. Det er helt greit at de har den meningen, men man må ri dressur selv om det er kjedelig!

Selv så synes jeg at sprang er kjempe gøy. Men jeg liker nok dressur bedre.
Gå til toppen av siden

HeleneFøllesdal

Norway

Skrevet - 09/11/2004 :  08:18:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHeleneFøllesdal  Svar med kopi av melding
Jeg har en liten kommentar til sprangrytterne som synes dressur er kjedelig. Selv vil jeg kalle meg dressurrytter, og rir følgelig mest dressur, men en sprangrytter kan ikke bare hoppe hele tiden, da dette raskt går utover beina til hesten.
Jeg dømmer sprangstevner i måneden, og jeg ser mye rart. Det meste av refuseringer og riv er på grunn av rytteren, men også på grunn av dressurtreningen til ekvipasjen. Man kan ikke starte 130 når hesten hopper 140, hvis man ikke kan ri mellom hinderne, og da stilles det store krav til dressurarbeidet. Ikke minst ryggen til hesten, som får det vanskelig dersom hesten ikke er ridd i en riktig form, hvor den bruker ryggen, noe jeg ikke har sett så ofte i de lavere klassene.
Så, for å oppsummere; ri dressur ofte (har hørt at "proffene" rir dressur hele tida, for hestene kan jo hoppe..), så blir sprangstevnene hyggeligere for både dere og tilskuere..
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 14/11/2004 :  23:44:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Hei! Syns at det er helt teit å høre på sprangryttere som sier at de ikke gidder å ri hesten sin skikkelig på bakken, for det er "kjedlig"!! Dressur er jo kjempe gøy! Selv er jeg sprangrytter, men de dagene jeg ikke rir sprang, så rir jeg dressur eller på tur!! Dressur er noe av det viktigeste innen sprangridning! En spranghest skal være myk, smidig og lydig, og en slik hest blir det ikke av seg selv! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  00:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmmm. må innrømme at dette er litt trist lesning.
Er utrolig interessert i å vite hvem "sprangryttere" som ser ned på dressurridning? Har selv jobbet i profesjonell sprangstall for en del år tilbake, og jeg fatter bare ikke hvor folk får tanken om at sprangryttere hopper hestene sine "syv dager" i uken fra?
De fleste seriøse sprangryttere hopper kanskje hver enkelt hest et par dager i uken + stevner, resten av dagene er det bakkearbeid og beinhard jobbing for å få en kontrollert og selvbærende hest.
Tror kanskje denne diskusjonen burde snus litt på hodet og spørre hvorfor enkelte her har så mye negativt å si om sprangridning?
Blir utrolig useriøst hvis den ene ridegrenens tilhengere skal rakke ned på den andre, eller hva? Skjerp dere!!!!!

Også en liten kommentar til "Meg": du burde kanskje vurdere å endre holdningene dine litt, jeg er i alle fall hellig overbevist om at du ikke helt vet hva du uttaler deg om. Vær litt mer vennlig innstilt for det er faktisk endel kloke hestefolk her inne du kan lære mye av, det er i alle fall min erfaring

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.