hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kva er hard trening av hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kva er hard trening av hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

jalla

Skrevet - 17/11/2004 :  21:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hard trening i mine øyner er når man bruker hesten slik at den kjenner at den virkelig har brukt seg selv. Nå er det jo vanskelig for vi mennesker å kjenne hvor sliten heste er, men vi tolker det ut i fra hva vi ser (jeg vertfall).
Men det varierer jo innenfor de forskjellige greinene.

Her ute på bygda som jeg bor er det som regel ikke noen "koseturer" vi snakker om når det er turriding. Her rir vi på lange turer i alle gangarter. Terrenget varierer fra flate jorder, skog, stier og veier til så og si opp/ned terreng. Legger gjerne inn intervaller i trav og galopp. Gjerne en heisatur inni mellom.

Jeg vil påstå at turryttere er mye flinkere til å bruke hesten sin mere (med tanke på å bygge muskler og virkelig "bruke" hesten) på tur enn det baneryttere gjør på tur, men det kommer jo selvsagt an på smak og behag hos rytteren.
Jeg rir dressur på banen ca 3-4 ganger i uka, men vanskelig og definere hardt arbeid her. Varierer fra hver enkelt hest, men jeg kjenner min hest såpass godt at jeg vet når den har arbeidet godt og har brukt seg selv slik den skal gjøre. Så får man heller definere sin egen trening selv.

Ble noe rotete og rart dette innlegget her, men hvis dere legger godviljen til så skjønner dere sikkert poenget mitt
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  15:30:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Det var også grunnen til att eg begynte denne diskusjonen, for å sjå om mine oppfatninger av att mange trur dei trener hestene sine hardt stemmer. Og eg kan vel foreløpig sei att mine oppfatninger om att kanskje altfor mange trur dei trener hestane sine hardare enn dei gjere stemmer."opprinnelig postet av lucinda

Skjønner fortsatt ikke helt hvor du vil med dette innlegget, mener du at en hest som har jobbet på banen med f.eks longering( og evt innspenningstøyler e.l) ikke har jobbet hardt når den etter en økt er tydelig sliten( Intensitet og lengde varierer etter hvor hesten er i sin utdannelse)? Er din mening da at den ikke har jobbet hardt? Skal man da presse den ut på tur eller ta en time til på banen? Jeg kan ikke få understrekt nok at det er KVALITETEN på økten som bestemmer om den har vært hard, ikke KVANTITETEN( lengde i tid)
Synes det blir litt "flåsete" av deg å komme med slike uttalelser som du gjør, de fleste som seriøst jobber hesten på banen planlegger økten og legger mye arbeid i få hesten til å jobbe godt.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  12:43:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Å jobbe hardt og å jobbe godt er ikkje det samme.

Dersom ei økt med longering kallast hard, kva då med ei økt med f.eks gymnastikkhopping.

Er det å "presse hesten" att den går f.eks ein tur etter longering. Det kan no gjere veldig godt for hesten.

Sjølvsagt har kvaliteten veldig mykje å seie, men man må også ha ei viss lengde på treninga før den blir hard og ikkje middels/moderat.

Pulsen spiller vel sånn sett inn her. Anngående intensitet. Nedenfor er notis frå boka Unghester frå Landbruksforlaget , forfattere: Ingrid Andersson og Charlie Lindberg:

Arbeidsnivå under konkurranser:
Dressur 60-160 slag/min
Sprang 150-200 slag/min
Feltritt, terrengprøven 170-200 slag/min
Køyring, maratondelen 145-200 slag/min

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  12:55:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hva som er hard trening er ganske relativt. Det er stor forskjell på hva jeg synst er hard trening, og hva en aktividrettsutøver mener er hardt. Når noen mener at det er hard trening å ri dressur på bane en time eller to, så kan man ikke si at "Nei, det er ikke hard trening i det hele tatt!" Hva man legger i det er opp til hver enkelt, og i forhold til hvordan hesten normalt trenes. En hest i normal form tåler fint i bli ridd mye mer enn en gjennomsnitts rytter har tid og ork til i løpet av en dag, så sånn sett er det vel ytterst få hester som er i hard trening hvis man med det mener at den trenes opp mot det den makter. Jeg synst en ridetur på et par timer med mye løping og bakker er hard trening, men for hesten sin del så kunne han mer enn gjerne tatt en tur til uten å måtte bæres hjem etterpå Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 21/11/2004 :  18:17:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er uansvarlig å jobbe intensivt med dressur på bane noe stort mer enn en time.Det er en stor belastning for hesten.Men man kan godt ri/tusle på tur både før og etter.En hest har bare godt av å f.eks skritte en tur først,og ri en tur i moderat tempo etter treningsøkten for å roe ned.Man må jo uansett varme opp og ri ned i forbindelse med treningsøkten,og jeg tror hestene synes dette er mer gøy på tur enn bane.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  15:34:28  Vis profil  Svar med kopi av melding

lucinda:

For det første har jeg ikke påstått at hesten ikke har godt av en tur etter longering/ banejobbing, der tror jeg du "flisespikker" unødvendig på innlegget mitt.
For det andre lurer jeg litt på hva slags mal du går ut ifra når kommenterer hard jobbing av hesten.
Går du ut i fra den edle ridehesten, arbeidsgampen, skolehesten osv?
For det tredje lurer jeg på om du tar hensyn til hestens nivå, alder osv.
Hvis dette skulle blitt en "fruktbar" diskusjon måtte du nesten presisert hva slags type hest, alder( og spesielt det), utdanning/ nivå osv.

Jeg skal gi deg rett i at det nok er mange som påstår at de jobber hesten hardt når de ikke gjør det, men da tror jeg kanskje vi prater om ryttere som ikke har kunnskap og/ eller erfaring nok til å vurdere det.

Til slutt vil jeg kommentere div. innlegg ang skolehester/ hard jobbing ; det mange skolehester går igjennom daglig kaller jeg seigpining

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 24/11/2004 :  12:31:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
man må se det i forhold til hesten også...en fjording kan ikke trenes nøyaktig like hardt som en hest som går grand prix dressur....

men det sier seg jo selv...det jeg mener er at det som er lett trening for en hest kan være tungt arbeid for en annen hest....
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  15:34:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det din hest det er bilde av Weingi? Den er jo bare lekker!!!!

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  21:01:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja, det er først og fremst ryttere med lite kunnskap som bruker dette i feil meining. Ser så ofte her på debattsidene i forbindelse med foring. Å jo hesten min går veldig hardt..... osv. Når det er heilt tydeleg att det ikkje stemmer overhode.

Men ser også mange her som, slik eg oppfatter det meiner att bare man trener så hesten blir passe sliten så trenes hesten hardt. Gjør man det???

Som Destrier nemnte i eit tidlegare innlegg så er det ikkje nødvendigvis positivt att hesten går i hard trening. I alle fall ikkje over lang tid. Når man trener hard så bryter man ned, og dette må sjølvsagt til for å betre styrke, kondisjon osv. Men man kan ikkje trene hard for lenge , for ofte , for mykje. Hesten må også få restituere seg for å komme opp på eit høgare nivå av styrke, kondisjon osv. Feks bør ikkje ein hest trenast for hard i konkurranseperioden nettopp for å restituere seg og ha overskudd til konkurransen. Har ikkje derfor sagt att ikkje det er tungt, hardt og krevande for hesten å konkurrere. Misforstå meg rett her.

Ja, det har betydning, hestens alder, nivå osv. Men det igjen begrenser seg i intensiteten f.eks ved ein time med dressurarbeid. Ein fersk hest må ha lavare intensitet, då gjerne med innslag av fleire skrittepauser enn ein hest som er eldre og på eit høgare nivå. Men den ferske hesten blir vel ikkje trent hard sjølv om den nettopp er fersk, på lavt nivå etc. Man tilpasser økta etter dette.

I forbindelse med dressurarbeid vil vel f.eks galoppbytter, galopppiruetter, piaff og passage vere øvelser som krever på den øvre skalaen av det som krevest av intensitet for ein dressurhest. Øvelser som dette er sjølvsagt hardt for ein fersk hest å utføre i forhold til ein godt trent dressurhest på dette nivået, men så skal vel kanskje ikkje den ferske hesten utføre slike øvelser heller da, før den har fått meir trening og er komt opp på dette nivået.

Sjølvsagt kan ei økt vere "hardare" enn ei anna, men trener man hardt likevel??? Eg tenkte no egentleg ikkje på kvar enkelt økt, men meir på trening over ein viss periode.

Hadde vel ridehesten mest i tankane, ikkje skolehesten eller arbeidshesten.

Kan no ta min hest som eksempel da.

4 år blir 5. Fjording,hoppe. Kun ridd på tur frå 3 til 4 år. Driver nå med grunnridninga. Startet med trening på bane 1.okt i år

Hesten går 3 til 5 økter dressurarbeid pr veke ca 50min til 1 time med oppskritting 15 min, ikkje avskritting rekna med. Hesten går stabilt til tøylen i alle gangarter, bruker/løfter ryggen sin og setter bakbena godt under seg i alle gangarter. Vi trener mykje åttetallsridning. Masse overganger og tempovekslinger. Legger inn skrittepauser innimellom. Er begynt med litt sjenkelvikning i skritt, ikkje i trav endå. Hesten blir godt svett og passe sliten.

Ellers så har vi økter med tømmelongering(longering med to tømmer) eller "vanleg longering med innspenningstøyler 1 til 2 økter i veka alt etter kor mange økter med dressur. Varer i ca 40 min med oppskritting.

Ellers rir vi på tur 1,5 til 2 timer der vi helst klatrer ein del i bakker. (ganske bratte) 1 til 2 ganger i veka no midt på vinteren, oftere høst og vår.

Eg kaller ikkje dette hard trening. Men den er vel heller ikkje lett.

Kva synest dere andre????

Redigert av - Lucinda: den 24/11/2004 23:14:52 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 24/11/2004 :  21:24:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
en fjording kan ikke trenes nøyaktig like hardt som en hest som går grand prix dressur....

Hvorfor i alle dager kan den ikke det?

Om du tenker på dressurarbeidet så skjønner jeg hva du mener. Men når du slriver det slik, så virker det som om en fjording ikke kan trenes hardt på andre måter. Det er kanskje pirkete, men det er nettopp slike 'utsagn' som lett blir oppfattet feil

Jeg forstår hvor du vil hen Lucinda, men jeg holder fremdeles en knapp på at en times trening kan være rimelig hardt for en hest. Man må ikke holde på i flere timer. Selv om hestene så absolutt klarer mer enn vi tror. Etter en times trening er nok hesten sliten, men etter en pause så kan de fortsette en stund til.

Treningen må man se ut fra alder, nivå osv hos hesten.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  21:43:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Irriducibili, du kom meg i forkjøpet med å kommentere innlegget til Weingi.

Eg også spør korfor i alle dager kan den ikkje det???

For ein fjording, eller vilken som helst anna rase for den del, som feks går Vanskeleg køyring, maraton spesielt må trenast minst like hard, for den del hardere enn ein grand prix hest. Det krevast i allefall høgre intensitet i ein vanskeleg maraton konkurranse enn ein grand prix. Henviser til tidlegare innlegg om intensitet i dei forskjellige greinene:

Arbeidsnivå under konkurranser:
Dressur 60-160 slag/min
Sprang 150-200 slag/min
Feltritt, terrengprøven 170-200 slag/min
Køyring, maratondelen 145-200 slag/min

Fra boka Unghester.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  23:09:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der er jeg nok enig med deg lucinda. Jeg tror nok uansett at vi ikke er så voldsomt uenige i tidligere innlegg lucinda, tror vi har pratet litt forbi hverandre her :0)

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  23:12:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Seier meg einig i det Renegate. Det kan vel av og til "ta av litt" og man misforstår kvarandre, og det er ikkje alltid like lett å få forklart kva man meiner. :o)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  23:21:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he he enig:o)

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 26/11/2004 :  21:16:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel, det er jo uansett interressant å vite hva folk generelt legger i definisjonen av hard eller mindre hard trening. Selv antar jeg at de aller fleste privateide hester ikke akkurat lider av overbelastning fordi de blir trent for hardt. Jeg definerer i hvertfall hard trening som den type trening en hest som blir brukt i skogen, løpshest i full trening eller rideskole som hard trening, moderat trening er sprang/dressur/felt/distanse osv konkurransehest og moderat til lett trening er de fleste privathester som gjerne ris seks-syv dager uken 1/2 til to timer pr dag. Det er i hvertfall slik jeg har lært å definere trening utfra forplanlegging. Der ble det også presisert at en hest som bare skrittes på tur blir definert til å være en hest som ikke trenes!

hilsen kjersti
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.