hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løshopping
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Løshopping
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

teddy

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2004 :  20:57:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseteddy  Svar med kopi av melding
Hvordan går dere frem ved løshopping? Når jeg tenker etter i hjernebarken er dette faktisk noe jeg aldri har gjort...Selv etter så mange år som aktiv hestejente... Fint om noen kommer med noen "utredninger"

God helg folkens!

*Camilla*

kjersti *

» VIP

Skrevet - 26/11/2004 :  21:31:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei :)
jeg har ikke allverdens erfaring med løshopping, men jeg har gjordt det en del ganger både i sammenheng med jobb og med egne hester. løshopping har fungert godt for å lære hesten å se steg selv. Jeg har pleid å lagd en langside eller en hel bane ved hjelp av sperretau (plasttau som ryker hvis hesten løper på det slik at man unngår skader!!!!) deretter har jeg bedt hesten hoppe først et lite kryss noen ganger, og deretter økt vanskelighetsgraden ut fra hestens utdanningsnivå! til å begynne med har jeg bare satt opp stuss med 2,5-3m mellomrom(hest) eller kombinasjon med tre hinder, først stuss og så ett eller to steg mellom. dersom hesten ikke greier å ta steget har jeg pleid å legge hjelpebom mellom de to siste hindrene. etterhvert kan man sette inn "skumle" hinder eller sette opp høyden for å øke vanskelighetsgraden.
Under løshoppingen har jeg pleid å la hesten hoppe hver kombinasjon/høyde 2-3 ganger og så stoppe den som belønning når den har vært flink :)
Håper dette hjelper litt hilsen kjersti (har nettopp fått unghest som syns det er gøy med løshopping!)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2004 :  22:38:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det samme som kjersti, men vi pleier å sette opp bommer mellom hinderene og før, ikke tau. De faller jo ned hvis hesten løper i de, men som i sprang generelt kan jo fallende bommer være litt vondt å få på seg. :/
Ellers springer hesten løs, etter å ha blitt leid rundt i skritt og travet fritt i banen/ridehuset. Bruker stemme og longeringspisk til å kontrollere hesten. Det er selvfølgelig viktig med skikkelige gjerde hvis det er ute. I min erfaring går løshopping greit med de fleste hester, og det er gøy å se hvor fint og høyt hestene hopper uten rytter. Har sett trause, litt late skoleponnier plutselig suse over hindre opptill 130cm høye når de ikke lenger har nølende ryttere oppå ;) Når det gjelder høydehopp er det viktig å stoppe mens leken er god, strekker du det for langt, blir det fort ulykker, og da er det ikke sikkert hesten vil hoppe neste gang. Stuss trening som er nevnt, er kjempegod trening :)

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  00:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å varme opp hesten nesten normalt, for så å slippe den løs i ridehuset (kun med grime og beinbeskyttere). Hittil har jeg bare løshoppet ved å lage en trakt på den ene langsiden med bommer og har en kombinasjon på 2 steg inni (Har også løshoppet ved å bare sett opp et enkelt hinder med skråbom som belønning etter feks longering). Hinderne høynes og avstanden tilpasses hver hest, og det samme gjør vanskelighetsgrad, kikkehinder, bredde og høyde.

Jeg synes det er kjempe viktig å se an hesten, ha en god bygget trakt der hesten ikke blir skadet (tau som ikke ryker er kjempe skummelt!!) eller kommer seg lett ut av (hvis hesten ikke skjønner det helt, trenger den å bli vist vei), longeringspisk for å korrigere tempo (særlig ved store høyder) og belønning (feks gulrøtter).

Har sett noen tilfeller der eierne ikke har sett hestens begrensninger, og ikke stoppet før "leken er god".. Dette bryter heller ned hesten enn å styrke selvtilliten og få den til å tenke selv. Det er også viktig å gi den pauser, og enda mer viktig at man tilpasser vanskelighetsgraden- på alle områder (at det feks ikke blir for trangt eller langt inne i kombinasjonen).

Er ikke noe fan av å gjøre dette så veldig ofte, men det er lærerikt å se hvordan hesten hopper høyt over store hindere:) Sier litt om hvor mye rytter kan ødelegge for hesten! Første gang jeg løshoppet den hesten jeg har nå, fikk jeg hjelp av ei som er mer erfaren enn meg, og sammen vurderte vi hvor langt vi skulle tøye det. Siden alle høydene oppover gikk lett, stoppet vi på 1.50, da hesten begynte å bli litt sliten og den hadde gjort en veldig bra jobb.

Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  10:38:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Angående dette med løshopning synes jeg boka «Hestehold i praksis» av Mats Mellberg har et godt underkapittel om dette. Mats henviser her i stor grad til løshopning av unghester, men det han skriver er til stor hjelp for andre hester også.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  12:10:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg bruker å leie hesten i 10-15 min, så longerer eg i ca 5 min på kvar side med innspenningstøyler. Etter dette slipper eg hesten laus i ridehallen der det er gjerdet inn rundt heile bana. Bruker helst plastband som ryker dersom hesten springer igjennom. Lar som regel hesten trave og galoppere over bommer på bakken først begge veier. Deretter setter eg opp eit og eit krysshinder. Har som regel eit hinder 2 galoppsteg hinder eit galoppsteg hinder. Det første bruker eg å beholde som kryss. Dei andre hinderne setter eg etterkvert opp til rekk og okser. Avlutter igjen med å legge bommane på bakken slik att hesten kan trave og galoppere over igjen begge veier. Til slutt leier eg hesten minst 15-20 min gjerne på tur.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 27/11/2004 :  21:10:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skrev en gang et ganske langt innlegg med masse ill.fotoer om akkurat emnet løshopping. Vet ikke om det gir deg svar på det du spør om, men emnet er jo det samme, selv om det er mer vinklet i retning unghester.
Innlegget finner du her!

Gå til toppen av siden

teddy

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  12:19:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseteddy  Svar med kopi av melding
Hei og HOPP! Tusen takk for mye nyttig stoff.. Nå har jeg dessverre ikke tilgang på noe ridehus,og siden vinteren har inntatt bakken kan jeg kanskje bruke vinteren til å lære meg selv det teoretisk for å prøve til våren!?
*Camilla* Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  12:44:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Går ann å laushoppe på ein egna veg også. Det har eg gjort tidlegare i mangel på både ridehall og ridebane.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.