hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kva er hard trening av hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kva er hard trening av hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/11/2004 :  18:05:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ser gang på gang folk som seier att hestane deira går i "hard" trening.

Og når eg så får høyre att hesten gjerne blir ridd på bane 4-5 ganger (ca 1 til 1,5 time) i veka og tur resten av dagene, ja då begynner eg å lure litt.

Etter min meining er ikkje dette snakk om noko hard trening.

For å seie att hestane blir trent hard vil no eg seie att då må man snakke om mange timer lange rideturer, fleire timer lange køyreturer i f.eks oppoverbakker. Timeslange klatreturer i skogen osv. Eventuelt fleire økter for dagen. Då begynner man å snakke om hard trening.

Sjølv rir eg hesten min stort sett på bana i vekedagane pga att eg må ha med meg ungane mine, og pga att det blir for mørkt til å ri noko særleg på tur. I helgene blir det gjerne tid og anledning til både lange turer, med klatring og masse bakker og til trening på bana.

Rir mest dressur på bana eller longerer eller laushopper. Hesten jobber godt og blir god og svett. Likevel vil ikkje eg akkurat seie att hesten min går hardt. Men eg ser at mange andre kaller det samme for hard trening.

Hører gjerne andre sin meining om dette med lett, middels og hard trening og kva som skal til for å kalle treningen for lett, middels, hard etc.

Redigert av - Lucinda: den 10/11/2004 18:09:20

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/11/2004 :  18:54:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når de fleste ryttere snakker om hard trening så vil jeg ikke tro at det ikke er lengden ifht tid, eller hvor mange bratte bakker en rir....
Det blir en ganske relativ uttalelse : hard trening, da det kommer helt an på hvor akkurat din hest ligger an ifht alder, nivå osv. Synes det er drøyt av deg å skrive at en hest som går 4-5 ganger i uken på banen og resten på tur ikke går hardt, men det er selvfølgelig først og fremst avhengig av kvaliteten på arbeidet. Det er noe som heter å jobbe hesten på banen vettu...

Kvalitet fremfor kvantitet, men helst begge deler..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 10/11/2004 :  19:00:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og trene en hest på bane i hard trening i 1 time pluss 2 x 15 min skritting er ikke det samme som å ri hesten på banen i 1 1/2 time.
Det kommer ann på hvordan hesten blir jobbet,hvordan du jobber de forskjellige muskelgrupper,intensitet,samlingsgrad,overganger o.l
Det er MYE hardere for en hest å bli trent 1 time hardt på bane enn en vanlig ridetur på 3 timer.Både fysisk men også i hodet.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2004 :  20:07:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med lucinda, jeg, "hardt trent" brukes ofte litt for ofte. Tenk på skolehester for eksempel, som kan gå opptill 3-5 timer til dagen, kanskje to timer med lett arbeid og to-tre timer med skikkelige harde økter. Og da er det snakk om hel time også, for elevene skal ha valuta for pengene. Da blir det feil å si at fordi man rir på banen mer en 4 dager i uka så er det hard trening. Og som sagt kan hard trening også foregå på rideturer, hvis de er lange med vekslende terreng og tempo. Konkurransehester som blir ridd på for eksempel sprangtrening to dager i uka og dressurtrening to dager i uka, og turer/stevne i helga, vil jeg derimot også kalle hardt trente. Det er kvaliteten på treningen som teller, ikke bare kvantitet og lengde. En hardt trent hest må også være i toppform, så sier man at hesten blir ridd i hard trening, skal man vite at det er en hest som er i god form.

(ikke så sammenhengende det der, men)

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/11/2004 :  20:18:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vel, mener no fortsatt att ein hest som går ca 1 time på banen 4-5 ganger i veka ikkje går hardt.

Og da tenker eg på skikkeleg trening der hesten går til tøylen, bruker ryggen godt og setter bakbena godt innunder seg.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2004 :  20:45:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i mange av svarene her- å ri 1 time på bakken/sprang kan godt kalles hard arbeid- alt avhenger av innholdet i timen og nivå på rytter! Hadde ikke jeg som rytter vært i stand til å ri hesten min "hardt" innimellom, ville treningen vært på et "vanlig" nivå. Men når jeg kan velge selv hvordan intensitet på økten blir, kan jeg trene hesten min fysisk/psykisk sliten- altså en hard økt!
Hege Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 10/11/2004 :  23:14:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Lucinda, en hardt trent hest er for meg en som blir omtrent like godt trent som löpshester. Å ri på banen 4 dager i uka syns ikke jeg er mer enn moderat trening. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/11/2004 :  23:33:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er MYE hardere for en hest å bli trent 1 time hardt på bane enn en vanlig ridetur på 3 timer.Både fysisk men også i hodet.

Opprinnelig postet av Christine71

Tja, det kommer vel an på innholdet i rideturen det, og kva slags terreng du rir i både når det gjelder fysisk men også i hodet.

Synest det er mykje oppfatning rundt omkring att å ri på tur ikkje er noko særleg trening og fysisk utfording for ein hest. Da er eg av ein anna oppfatning. Men man må sjølvsagt ha godt og egna terreng å ri i da.

Ikkje det att eg ikkje synest trening på bane er god fysisk trening for hesten, for all del. Eg rir mykje dressurarbeid på bane. Men eg meiner att det på langt nær er nok for å trene hestens utholdenhet og styrke. Da tyr eg til lange gode klatreturer i masse bakker.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/11/2004 :  23:48:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det kommer vel helt an på nivået man rir på? Jeg vil tro at om en trener mye vanskelige dressurøvelser, mye sprang på høyere nivå og/eller mye gangartstrening på bane, så kan dette regnes som hardt arbeide, avhengig av hvor mange ganger i uken den går og hvor lenge pr. gang.
Men en tur kan også være hardt arbeid, men nå er det slik at det ser ut til å være mest ute "på bygda" man tyr til å ri på laaange, koslige turer, mens her er de mest for å skritte opp eller ned ;-)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/11/2004 :  16:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig ganske håpløs diskusjon iom. at hard trening er et relativt begrep ifht både nivå, hestens alder, kvalitet på trening osv. En kan godt ri på banen i to timer og ikke få hesten svett fordi kunnskap mangler hos rytter og den blir ikke jobbet godt nok frem. Man kan i andre tilfeller si at for en" hardbarka turhest" ikke er hard nok jobbing å gå en tre timers tur. som sagt: hard jobbing kan nok ikke settes noen "bås" til det er uttrykket altfor relativt...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/11/2004 :  22:38:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Renegate, "hardt" er veldig relativt. Hvis man rir en hest som ikke er i form 1 time hver dag, 3 dager i uka på ridebanen, 4 dager i uka på tur med en del trav og galopp, så er det kanskje veldig hardt for den hesten.

Jeg lurer på: Hva er "poenget" med dette spørsmålet egentlig? Det viktige må vel være at hesten går passelig hardt i forhold til alder, nivå, hvor utviklet den er, hvor god form den er, og hvilke mål man har for ridningen sin. Om man kaller det hardt, eller middels hardt, er vel ikke så farlig.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/11/2004 :  12:37:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slenger meg på spørsmålet til eligji jeg.......hva er poenget med spørsmålet?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2004 :  14:57:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Må det absolutt være et poeng med alt? ;)

Detter er et disksjonsforum, ikke spørsmål og svar.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/11/2004 :  15:09:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget er vel å finne ut hva folk mener med hardt arbeid, da dette er veldig forskjellig fra person til person. Og også ganske viktig dersom man skal hjelpe til når fol lurer på trening, foring og alt mulig egentlig.

Selv trener jeg travhester, og har trening for meg trenger ikke vare i mer en 1 ime. Men hestene bli slitne og svette. Treningen kan være vanlig arbeidstrav i lange intervaller, treningstur på2-3 timer, eller hurtigarbeid. Når jeg snakker om hard trening, mener jeg en hest som har fått brukt seg så pass at den er blitt sliten, men ikke mer enn at den klarer litt til. Og hvor mye trening hesten må få for å bli så pass sliten, det avhenger helt av hesten selv.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/11/2004 :  15:25:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Poenget med spørsmålet var å sjå kva andre legger i begrepet hard trening.

Det er vel derfor vi har forumet, for att folk skal diskutere ting. Det er jo egentleg ganske vesentleg å vere klar over kor intensiv trening man gir hesten når man har mål man skal nå og for å fore hesten rett etc.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/11/2004 :  18:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke så rart vi spør når opprinnelig forfatter av emnet allerede i sitt første innlegg konkluderer med at 4- 5 ganger i uken på bane ikke er hard trening........
Derfor lurte i alle fall jeg på hva som var poenget med spørsmålet..

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.