hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kva er hard trening av hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kva er hard trening av hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2004 :  18:43:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
å spør andre om de sin mening, diskutere emnet.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/11/2004 :  23:33:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
MissEva har forstått kva eg var ute etter.

Eg har min meining, (noko eg har min fulle rett til) men synest det kan vere interessant å høyre kva andre meiner.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  09:36:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, mener no fortsatt att ein hest som går ca 1 time på banen 4-5 ganger i veka ikkje går hardt.

Og da tenker eg på skikkeleg trening der hesten går til tøylen, bruker ryggen godt og setter bakbena godt innunder seg.

Opprinnelig postet av lucinda

Hva mener du egentlig med dette innlegget?
Mener du at en hest som går på tøylen, bruker ryggen godt og setter bakbena godt under seg ikke jobber hardt, eller det motsatte?
Lurer litt på hva slags bakgrunn du har ift. det å jobbe en hest på banen siden du kommer med de uttalelsene du gjør?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 15/11/2004 :  16:38:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester er i hard trening og går 1 time på banen 6 dager pr uke og en tusletur (mye skritt,litt trav og galopp) i skogen 1 gang pr uke.
Om 1 times trening på bane er hard trening kommen ann på hva hest og rytter kan.
Men hvis man rir dressur på banen og både rytter og hest er godt utdannet,blir 1 time trening MYE,da regner jeg ikke med f.eks 15 min skritt på lange tøyler før og etter ridepasset.
Men en ridetime som består av f.eks 20 min løsgjørende arbeide i lav form,versader,volter,serpentiner,traverser,renverser o.l
20 min intensivt arbeide i høy form/program (et er i meste laget for de fleste hester,5-10 minutter er som regel mer enn nok) galoppiruetter,piruettgalopp,passage,treningspiaffe,tramp,sax o.l
og til slutt 20 min nedtrapping/løsgjørende versader,sjenkelvikninger,volter o.l
Jeg vil like å se den hesten dette IKKE er hard trening for,etter 20 min hard trening i høy form,er hesten skikkelig svett og og muskelgruppene du har jobbet med dirrer.
Mine hester blir i allefall mye mer slitne av en times dressurtrening enn f.eks 3 timers skogstur med skritt,trav og galopp.
Men det er selvfølgelig mulig å ri rundt på en bane i 1 time uten tegn til at hesten er sliten,det kommer ann på intensiteten,samlingsgraden og utdannelses nivå på hest og rytter.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  17:19:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Til sammenligning regnes 1 time hoppning som middels trening. Feltritthester som skal trene både hoppning, dressur og utholdenhet (ofte flere timer per dag) går i hard trening. Rideskolehester går også ofte i hard trening, det samme gjelder enkelte løpshester. Når det gjelder generell dressurtrening, regnes ikke dette til den hardeste treningen, med mindre man har en hest med veldig sterk psyke som trenger flere økter per dag. Matador til Kyra Kyrklund var en slik hest, det sies at hun måtte ri den 5 timer per dag for at den skulle fungere bra.

Det er en alminnelig oppfatning at man tror man trener hardere enn man egentlig gjør. Dette er nok kansje utgangspunktet for diskusjonen. Når det er sagt, er det stor forskjell mellom effektiviteten på det man gjør, slik at effekten av en times arbeide kan variere sterkt fra en rytter til en annen. Det er her som med alt annet - det er mye som kommer an på.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 15/11/2004 :  17:33:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du tror hester som i utgangspunktet er så giret at de trenger mer enn 1 times hard trening,ta Matador som eksempel ris /trenes i 5 timer har du misforstått en smule.De blir ridd av overskudd,det er ikke det samme som å trene den,Ingen hest blir ridd 5 timer hard dressur,f.eks 5 timer passage,piaffearbeid ;).Ta Salinero som et annet eksempel,han blir ridd i 2 timer hver dag uten å legge på så mye som en sjenkel,så blir han jobbet i 20-25 min pr dag,med øvelser. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  20:52:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Oslojente: Om det er meg innlegget ditt er til, tror jeg ikke jeg helt forstår hva du mener. Hva har jeg misforstått? Forklar gjerne.

Nå har denne diskusjonen kommet inn på trening av dressurhester, noe som nok er litt på siden av det opprinnelige temaet. En normal dressurhest går faktisk ikke i veldig hard trening, om man tenker i sammenheng med å lage forplan f.eks. hvor man da skiller mellom lett, middels og hard trening. Når man skal regne på forplaner, må man ta hensyn til arbeid. Og det er da hvor mange timer hesten arbeider som er vesentlig. Hester som brukes i jordbruket kan også arbeide hardt, jeg er også sikker på at det før i gamle dager var mange hester som gikk mye hardere enn det man regner som hard trening i dag. Forplaner beregnes ut fra litt under en forenhet per 100 kilo hest (temperament og rase spiller inn), pluss en forenhet per time arbeide. Så skiller man igjen mellom lett, middels og hard trening. I dag er det som sagt nesten bare noen få veddeløpere og rideskolehester som egentlig går i det man kaller hardt arbeide.

Det er ikke min hensikt å 'fornærme' noen, og jeg sier heller ikke at dressurhester ikke arbeider - for det vet jeg at de gjør.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  22:45:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Takk Destrier

Du er inne på akkurat det eg meiner og som var poenget med diskusjonen.

Har blitt mykje diskusjon om dressurtrening ja. Kanskje eg må ta min del av skylda for det. Vil og påpeike att eg ikkje har noko imot dressurridning og trening på bana. Tvert imot. Eg trener mykje på bana sjølv, og er nok mest dressurmenneske sjølv. Men eg vil påpeike att eg berre brukte trening på banen og då dressur som eksempel. Eg er fullstendig klar over att det er forskjell på å ri på bana og ri på bana. Eg er også veldig klar over att det kjem an på alder, nivå etc. Men som ein generell "regel" meiner eg, som også Destrier er inne på att man ikkje kan kalle det hard trening, heller moderat/middels trening kanskje. Det skal faktisk noko til å trene hesten hardt.

Det var også grunnen til att eg begynte denne diskusjonen, for å sjå om mine oppfatninger av att mange trur dei trener hestene sine hardt stemmer. Og eg kan vel foreløpig sei att mine oppfatninger om att kanskje altfor mange trur dei trener hestane sine hardare enn dei gjere stemmer.

Siden Renegate spør om min bakgrunn for å ri på bakken får eg komme med litt info.

Eg har sjølv erfaring frå starter i dressur opp til LA:3, dette med fjording som eg rei opp frå kun tur som 4 åring til 55% i LA:3 som 5 åring. Ellers har eg ridd inn 4-5 fjordinger til ulike lette nivå i dressur. Eg har køyrt inn ein del unghester og tatt køyreprøver med dei på utstilling der eg har oppnådd 41, 42 og 45 poeng av 50 oppnåelige. Blir rekna som svært bra. Har også trent fjordhingster for bruksprøvetest og for utstilling. Eg har trent hopper for utstilling. Har jobba eit år på Norsk Fjordhestgard der vi trente mykje unghester til utstilling. Har gått eit år på Fjordane Folkehøgskule der eg rei to dressurtimer i veka for svært dyktig ridelærer utdanna i Nederland (rir på middelsnivå), hadde ein sprangtime i veka for dyktig spranglærer, ein køyretime i veka. I tillegg har eg som regel alltid (siden 94) hatt to eigne hester, der ein ofte har vore unghest som eg har trent opp sjølv. Har hatt alt sekretariatansvar under NM Fjordhest 2004 og NM Køyring 2002 og 2004, som krever litt innsikt i sporten. Kan ramse opp meir men ser ikkje poenget i det.

Altså, eg er sjølvsagt ingen ekspert, det har eg heller ikkje sagt. Men Renegate du kan ikkje komme og fortelle meg att eg ikkje har peiling på å ri/jobbe ein hest på bana for det er tull.

Vil i tillegg nemne att eg har gått idrettslinje med tre år med treningslære der eg fekk toppkarakter så eg vil påstå att eg har litt peiling på kva trening dreier seg om.

Redigert av - Lucinda: den 15/11/2004 23:31:53 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  23:26:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med Destrier, rideskolehester vet jeg selv går hard trening. Har ridd på tur i 5 timer i strekk på samme hesten med 5 forskjellige grupper unger og DET regnes som en rolig "fridag" for skolehestene. Ellers er det sprang og dressur og nybegynner og voksen timer om hverandre i 5 timer på rad 6 dager i uka. Selvfølgelig blir ikke alle hestene brukt hver time hver dag men det hender. Og de har likevel energi nok til en sikkelig innsats den siste timen for dagen. *klapper i hendene for skolehestene* :)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/11/2004 :  00:33:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk Destrier

Du er inne på akkurat det eg meiner og som var poenget med diskusjonen.

Har blitt mykje diskusjon om dressurtrening ja. Kanskje eg må ta min del av skylda for det. Vil og påpeike att eg ikkje har noko imot dressurridning og trening på bana. Tvert imot. Eg trener mykje på bana sjølv, og er nok mest dressurmenneske sjølv. Men eg vil påpeike att eg berre brukte trening på banen og då dressur som eksempel. Eg er fullstendig klar over att det er forskjell på å ri på bana og ri på bana. Eg er også veldig klar over att det kjem an på alder, nivå etc. Men som ein generell "regel" meiner eg, som også Destrier er inne på att man ikkje kan kalle det hard trening, heller moderat/middels trening kanskje. Det skal faktisk noko til å trene hesten hardt.

Det var også grunnen til att eg begynte denne diskusjonen, for å sjå om mine oppfatninger av att mange trur dei trener hestene sine hardt stemmer. Og eg kan vel foreløpig sei att mine oppfatninger om att kanskje altfor mange trur dei trener hestane sine hardare enn dei gjere stemmer.

Siden Renegate spør om min bakgrunn for å ri på bakken får eg komme med litt info.

Eg har sjølv erfaring frå starter i dressur opp til LA:3, dette med fjording som eg rei opp frå kun tur som 4 åring til 55% i LA:3 som 5 åring. Ellers har eg ridd inn 4-5 fjordinger til ulike lette nivå i dressur. Eg har køyrt inn ein del unghester og tatt køyreprøver med dei på utstilling der eg har oppnådd 41, 42 og 45 poeng av 50 oppnåelige. Blir rekna som svært bra. Har også trent fjordhingster for bruksprøvetest og for utstilling. Eg har trent hopper for utstilling. Har jobba eit år på Norsk Fjordhestgard der vi trente mykje unghester til utstilling. Har gått eit år på Fjordane Folkehøgskule der eg rei to dressurtimer i veka for svært dyktig ridelærer utdanna i Nederland (rir på middelsnivå), hadde ein sprangtime i veka for dyktig spranglærer, ein køyretime i veka. I tillegg har eg som regel alltid (siden 94) hatt to eigne hester, der ein ofte har vore unghest som eg har trent opp sjølv. Har hatt alt sekretariatansvar under NM Fjordhest 2004 og NM Køyring 2002 og 2004, som krever litt innsikt i sporten. Kan ramse opp meir men ser ikkje poenget i det.

Altså, eg er sjølvsagt ingen ekspert, det har eg heller ikkje sagt. Men Renegate du kan ikkje komme og fortelle meg att eg ikkje har peiling på å ri/jobbe ein hest på bana for det er tull.

Vil i tillegg nemne att eg har gått idrettslinje med tre år med treningslære der eg fekk toppkarakter så eg vil påstå att eg har litt peiling på kva trening dreier seg om.

Ikke bli så voldsomt hårsår da.....
Jeg SPURTE deg kun om hva slags bakgrunn du hadde ift det å jobbe en hest på banen, ikke hele livshistorien din :0)

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/11/2004 :  00:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes fortsatt dette er et håpløst emne å diskutere da "begrepet " hard trening er et altfor relativt begrep til å kunne diskuteres på en nyttig og saklig måte. Har selv for ca 15 år siden jobbet som guide på rideturer, hvorav noen hester faktisk gikk opptil 6 timer om dagen, noe av det første enkelte av dem gjorde var å bukke og leke seg så fort de kom ut på beitet etter dagens økt
Som det kommer frem av mitt eksempel så er det vanskelig å kategorisere harde økter, trening osv, det er altfor mange elementer som spiller inn på de enkelte øktene/treningene

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/11/2004 :  01:11:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Renegate:

Man må nødvendigvis i allefall ovenfor seg sjølv og hesten sette treningen i kategorier som lett, moderat, middels, hard, intensivt etc i forhold til treningsplaner, mål, dagbøker og foring for å nevne noen eksempler.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 16/11/2004 :  08:53:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Som nenvnt i innlegget ovenfor er det først og fremst i forbindelse med forplanlegging man bruker disse begrepene. Det finnes et PC-program for å beregne forplaner, og dette kategoriserer mellom lett, middels og hard trening. Kategoriene kommer i utgangspunktet fra det Amerikanske forskningsrådet, som var først ute med disse. Det har med økt forbrenning å gjøre, samt at hesten trenger mer 'muskel-vitaminer/mineraler'. Når man skal beregne forplan i dette programmet, må man svare på spørsmål vedrørende vekt (brystomfang), rase (tung/lett/ponni etc), samt hvordan den trenes (lett, middels, hardt).

Forprogrammer skiller ikke mellom sprang/dressur/trav etc, men kategoriserer på tvers melllom grenene. Det er nok først og fremst dette som skaper forvirring hos dem som ikke har satt seg inn i det, eller kansje ikke kjenner programmet - men kun har hørt snakk om 'lett, middels og hard' trening. Det er også disse som ofte tror hesten går i hardere trening enn den faktisk gjør (i forplansammenheng). Og det spiller egentlig ingen rolle, så lenge man ikke beregner forplan og eventuelt putter inn feil data. Om det skulle skje, d.v.s. at man putter inn feil data (d.v.s. sier at hesten er i hard trening når den ikke er det), vil man ganske fort finne ut at det er svært vanskelig å komponere en god forplan til en hest i hard trening.

Dette må ikke misforstås med at hester ikke bruker seg korrekt eller trenes effektivt, for det kan de utmerket godt gjøre selv om de 'bare' er i middels trening. Selv vil jeg mye heller ha en hest et sted mellom lett og middels trening, for det betyr at den sannsynligvis holder lenger enn om den trenes hardt. Spesielt dressurhester må holde lenge, da det tar lang tid å 'lage' dem.

Det å si at hesten er i 'hard trening' er m.a.o. ikke nødvendigvis bare positivt, om noen skulle tro det.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/11/2004 :  09:09:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renegate:

Man må nødvendigvis i allefall ovenfor seg sjølv og hesten sette treningen i kategorier som lett, moderat, middels, hard, intensivt etc i forhold til treningsplaner, mål, dagbøker og foring for å nevne noen eksempler.

Ja Lucinda, jeg er fullstendig enig med deg at man overfor seg selv og sin hest må sette treningen inn i en sammenheng. Men det var ikke det som var spørsmålet ditt i utgangspunktet, og er fortsatt usikker på om det var et spørsmål eller en konklusjon fra din side.
Helt ærlig synes jeg du viser litt liten vilje til å sette deg inn i det fakta at hester er forskjellige, og at det som er "hard trening" for en hest kan være "lett" for en annen. Man må kjenne sin egen hest og vite hvor "grensen" går hos den ift lengde, intensitet osv på en økt. Med andre ord dette blir en privatsak for den enkelte hest og rytter som vanskelig kan sammenliknes med andre.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/11/2004 :  21:14:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hører gjerne andre sin meining om dette med lett, middels og hard trening og kva som skal til for å kalle treningen for lett, middels, hard etc.

Kopi av melding:
Eg er fullstendig klar over att det er forskjell på å ri på bana og ri på bana. Eg er også veldig klar over att det kjem an på alder, nivå etc. Men som ein generell "regel" meiner eg, som også Destrier er inne på att man ikkje kan kalle det hard trening, heller moderat/middels trening kanskje. Det skal faktisk noko til å trene hesten hardt.

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.