hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor syns alle at bitt er nødvendig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvorfor syns alle at bitt er nødvendig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  00:07:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle bittløse kan knekke nesebenet til hesten, fordi de ligger rett over der og det er hovedskalig der presset kommer. Unntaket er kanskje Bitless der presset kommer på sidene av haka, men også her kommer et visst trykk på nesa. Mer om Bitless kan du lese på: http://bitlessbridle.com/

Noen bittløse Er sterkere enn andre, f.eks. lang hack, Sidepull med kun ett tau som nesedel. Men i teorien kan alle knekke nesebenet på hesten. Men da skal du nok ha dratt rimelig mye.

Jeg er ikke helt enig med at Bitless skal være verre enn en Sidepull, for de fleste så er det omvendt. Samme hva, det er press på siden av hestens hode som forteller den at den skal vende. Og dette må man trene på uansett. Forskjellen er nok mer at med en Sidepull så kommer presset med nede ved hestens kjeve, mens på Bitless så kommer det som sagt lenger oppe ved hestens hake. Det blir også ert mye jevnere trykk med Bitless, og trykket er fordel over en større flate noe som nok gjør det lettere for hesten å kjenne trykket og forstå hvordan den skal bevege seg i forhold til det.

Fordelen med Sidepull er kanskje da at om du har en hest som er vandt til å gå med trinse, så er ikke forskjellen like stor kanskje. Da trykket som kommer når du rir med trinse også kommer nede ved kjeven. Men det er uansett et annerledes trykk som MÅ øves inn om man skal ri med bittløst.

Med Sidepull, og trinse, vil så presset som kommer nede ved kjeven kanskje føre til at hesten vender hodet skjevt, kjeven vendes mer en resten av hodet om dere skjønner. Når du ber om at hesten skal vende. Med Bitless må den snu hele hodet, holde det beint og vri det, fremfor kun å vri kjeven skjevt. Med Sidepull kan du få en hest som ikke bøyer seg skikkelig, men kun vrir rundt på kjeven fremfor hele hodet. Det er litt anskelig å forklare, håper dere klarer å tenke dere frem til det. Prøv å se det for dere i hodet hvordan det HVOR prsset kommer vil vike inn på måten hesten vender hodet på.

Dere kan jo prøve, ta tak kun i nesa og dra til den ene siden, da skjer det at hesten kun legger hodet på skakke og følge med kun med nesa. Men om du derimot legger trykket på kinnet (blir det vel), så kan ikke hesten bare følge med i nesa, men den må vende hele hodet. Prøv litt med det og se hvordan reaksjonen er. Det er ikke alle hester som kun vendre kjeven etter når du presser der, men det har lettere for å bli slik når presset kun kommer på nesa.

Mitt førstevalg er uten tvil Bitless, da det virker mye bedre i og med at trykket er mer konkret og det derfor sannsynligvis også vil være lettere å få bøyd hesten skikkelig.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/04/2003 :  08:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes argumentet med bøyning ikke er et særlig godt argument. Bøyning kommer først og fremst fra sete og sjenkel. Tøylen hjelper til ved at vi leder hestens hals og hode ut til siden. Utvendig tøyle kontrollerer bøyningen, og dersom vi har støtte på den, vil hesten stort sett holde hodet rett. Enkelte hester har den uvanen (jeg vil kalle det for en uvane) å skakke på hodet. Det kommer i så fall av av hesten er skjev i kroppen, eller at den støtter ulikt på tøylene (disse to tingene henger gjerne sammen). I så fall har man et annet problem å rette opp. Er ikke overbevist om at bitless fungerer noe bedre her.

Jeg tviler ikke på at bitless kan fungere veldig godt når man først har *lært* hesten (og rytteren!) hvordan det virker, men jeg mener nå uansett at bitt også kan fungere godt dersom det brukes riktig. Det gjelder jo stort sett alt utstyr vi har. Veldig mange ting kan plage eller skade hesten hvis man bruker det feil, og det gjelder også de bittløse hodelagene. (Hack er jo et glimrende eksempel på dette, stygg bruk av kraftige hacker er noe av det verste jeg har sett i alle fall.)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  15:27:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man skal bøye hesten riktig så krever det en viss stilling i halsen-hodet, som man oppnår ved å lede med tøylen. Dette får man bedre til om man har hodelag som legger press på siden av hestens hode, derfor er hack mindre egnet, dess bedre trykk på siden av hode, dess lettere å oppnå korrekt stilling og derfor korrekt bøyning. Og som sagt BB vil lettere få hesten til å stille seg korrekt fremfor å kun vri på nesa fordi trykket blir fordelt over en mye større flate.

Sef. fungere bitt bra også.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 29/04/2003 :  12:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fin side du hadde funnet framm Irriducibili!
Utfra det jeg klarte å forstå av tegning og forklaring, har de glemt å tegne inn piler på trykket som kommer langt nede på nesa.
Men jeg likte ideen. Det er absolutt viktig for en hest som blir ridd mye med bitt å få pauser fra bittet i ny og ne, det hjelper på å få de mer oppmerksom når de får bittet på plass igjenn og munnen blir mykere, da det danner seg muskler og hardere hud i munnvikene på en hest som går med bitt.
Det var grunnen til at jeg i perioder red hesten min med grime og leietau. Det er desuten mye å lære for oss ryttere, ved å variere litt.. Men jeg tror at et slikt bittløst hodelag også kan være nokså brutalt for hesten, dersom man ikke er forsiktig...
Så man må nok være like forsiktig med denne typen, som når man rir med bitt.-tror jeg da...
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.