hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ledende tøyle
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ledende tøyle
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 06/11/2004 :  15:06:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm..rideintruktøren min sier at de som rir dressur på høyt nivå ofte holder ledende tøyle med hånden vend mot deg. Altså du leder ut med tøylen , men at de vrir hånde slik at man ser neglene. Dette fordi det får bitte ligge i en posisjon slik at hesten lettere bøyer seg. (noe sånt var hvertfall årsaken til at man gjorde det) Noen som har hørt om dette før?

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2004 :  22:48:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ledende tøyle, er vel kort forklart at man leder hesten. Jeg har lært at hvis man foreksempel skal bøye igjennom på en volte støtter man godt på utvendig tøyle og sjenkel, leder med innvendig tøyle altså "styrer den litt ut til siden" og bruker masse innvendig sjenkel. Hvis ikke hesten reagerer på ledingen har jeg lært at man skal "dra" litt i innvendig tøyle, for å få hesten til å bøye seg.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 07/11/2004 16:22:27 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/11/2004 :  07:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nefert...Så høyt nivå har jeg aldri ridd på før, så dette er ukjent for meg...
Jeg tror ikke dette er så mye annerledes enn her nede på nivået vi andre rir, du har nok bare feiltolket det litt..?

Har kun praktisert "vanlig" ledende tøyletak jeg å synes det går helt greit.

Slik gjør jeg:
Jeg tar et ledene tøyletak rett ut fra hesten, (ikke drar inn slik Roxira sier) og bruker kun underarmen/håndleddet og "åpner" hånden mer.
Og jeg "drar" aldri i tøylen jeg leder kun, (løst ut til siden med ettergift så fort jeg kjenner hesten "er der").

Roxira: Jeg må få "arrestere" ridelæreren din om han/hun har lært deg at du skal dra i tøylen inn mot deg...

Man skal aldri under noen omstendigheter dra i tøylen inn mot rytteren/maven, men derimot alltid lede rett ut til siden eller noe opp.
Bøyer man hesten på volta feks. leder man noe ut på tøylen inn mot volteretningen, og bøyer hesten på volta rundt sjenkelen.

Generelt ved ledende tøyletak:
Jo bredere tøyletak jo mer kontroll,man kan også lede ut med begge tøylene samtidig.
Å sitte å dra i tøylene inn mot seg kan du gjøre til du blir blå i ansiktet. Hesten vil til slutt ikke reagere.
Ta alltid å led tøylene rett ut til sidene, da får du mer kontroll og derfor lærer man også ledende tøyle hver for seg, som i vendinger og volter feks.Det er en rød tråd her...

Dette er som sagt å ri med "vanlig" ledende tøyletak slik jeg ihvertfall har lært og lærer andre det.

Redigert av - xxxx den 07/11/2004 08:13:36 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 07/11/2004 :  08:44:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan man vrir hånden i et ledene tøyletak kommer ann på hvilket bitt man vil skal innvirke når når man rir med kandar.Man gir plass på den tøylen man ikke skal innvirke med,man har jo i utgangspunktet krysset tøylene fra stanga og bridonbittet. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 07/11/2004 :  14:08:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
får spørre Gr8 ride da: Er det feil å" krysse tøylene" ?

Hvis hesten ikke bøyer seg på volta har jeg lært å "dra" litt i innvendig tøyle. legge innvendig tøyle over utvendig på en måte. Ikke dra egentlig, bare ta litt i den. Og med engang hesten bøyer seg rundt skjenkelen slipper jeg tøyla ut.

Hesten reagerer og lærer av det . Nå kan innvendig tøyle omså bare henge der mens heste går på volte, så lenge det er støtte på utvendig. Før måtte jeg lede mye mer, men ser ut som hesten har lært av det. nå trenger jeg bare å flytte vekta & bruke skjenkel.

Er det galt?

Therese
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/11/2004 :  23:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira: Den der var sleip...

Ser nå at du plutselig har fjernet og skrevet om innlegget ditt der jeg bla. skrev at det var feil å dra i tøylen inn mot seg osv., som du i utgangspunktet skrev at du hadde lært av ridelæreren din ...

Nå har du forandret det til; styrer den litt ut til siden, osv.,(som jeg skrev) i stedet for det du skrev først, nemlig å dra i tøylen inn mot deg.. Ordet "drar" har også plutselig kommet med anførselstegn, og du bruker ordet lede...pussig..

Du burde heller stått for det du skrev og lagt inn et nytt innlegg i stedet for å prøve å "bløffe" meg og andre.
Nå ble noe av utgangspunktet borte fra debatten, og det er veldig misvisende da mitt innlegg var ment til deg.

Det blir for dumt....*skuffet*
Prøvde å gi deg et godt tips/råd, da jeg skjønte du var feil-informert pga. måten du svarte på. Jeg bryr meg nok ikke om det neste gang...

Eikdokka:
Regner med at det du mener er å "krysse tøylene" over manken, ikke innvendig tøyle over utvendig tøyle som du skriver?

I utgangspunktet skal man ikke "krysse tøylene over manken", og i stevne-sammenheng,(dressur) trekkes det ned på.
Det er alikevel nokså "vanlig" under trening at man må foreta visse korrigeringer og forsterke/overdrive hjelperne som bla. dette for at hesten lettere skal forstå.

Redigert av - xxxx den 08/11/2004 04:21:41 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 08/11/2004 :  08:58:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikedokka.
Vet ikke om du spurte Gr8ride om det er feil å krysse tøylene på bakgrunn av det innlegget jeg skrev.Men for å forklare mer hva jeg mente,jeg mente ikke å krysse tøylene over manken på hesten,men at man har de krysset midt på halsen.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2004 :  14:06:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønte ikke helt den jeg heller... Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 08/11/2004 :  16:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da må jeg forklare meg bedre :)
Når du rir med kandar rir man med 2 tøyler,man krysser gjerne tøylene for å få stangtøylen mellom langfinger og ringfinger,det for å kunne ha bridontøylen på vanlig plass.
Ved ledene tøyletak kan man vri hånden ettersom hvilket bitt man vil skal innvirke på hesten,og hvilket du skal gi mer plass,jeg regner med at det var det ridelæreren til Nefertiti mente,når hun snakket om å vri hånden ved ledene tøyle.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2004 :  17:42:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var hva Eikdokka spurte om jeg ikke forsto helt... Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 08/11/2004 :  18:21:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Gjør alle forvirra jeg! :p
Det var slik Gr8 ride trodde ! mente krysse tøylene over manken! kom bare til å tenke på det nå roxira (på sitt opprinnelige innlegg) skrev noe om å dra i innvendig tøyle..!
Jeg vet hva en kandar er & skjønte innlegget ditt oslojente.. bare jeg som er dårlig å forklare!

Litt sleipt gjort Roxira! helt enig Gr8 ride.. !

Så med andre ord : krysse tøylene over manken funker som trening/korrigering?

Therese
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 10/11/2004 :  08:34:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så med andre ord : krysse tøylene over manken funker som trening/korrigering?
Opprinnelig postet av Eikdokka*

Jeg har aldri fått beskjed om å krysse tøylen over manken som del av noen korrigering, heller aldri sett dyktige ryttere gjøre dette når de korrigerer. Kan ikke helt se hvordan det skal hjelpe hesten til noe som helst, utenom å miste balansen. (Skal ikke si at jeg aldri har gjort det selv, men jeg prøver å la være ;) ) Inn til manken kanskje, men ikke over.

Oppdater meg gjerne hvis jeg tar feil! Men helst med en god forklaring, så det ikke er så lett å misforstå.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 10/11/2004 :  11:33:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka har blitt bedre.. og er blitt lettere å "styre" på skjenkel & sete etter litt korrigering med den metoden. Støtter på utvendig og tar innvendig over manen. Slik at begge hendene mine er over manen, den innvendige litt lenger frem. Men veldig lett å ta for mye & vippe ut av ballanse. men når an har lært seg å kjenne hesten & hva som skal til funker det fint..
Therese
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/11/2004 :  17:51:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
eligj:
Det er som Eikedokka beskriver jeg mente. I ordets rette forstand "krysser" man ikke tøylene over manken, men legger tøyletaket over,(altså overdriver ved å lede med beggge tøylene til en side).

Er litt forundret at du ikke har sett/gjort dette før, (70-80% gjør jo det og har det som en nokså "typisk" uvane).
Høres ikke "ikke legg/kryss hånden/tøylene over manken" kjent ut..?

Under trening osv. gjøres det ofte ubevisst for det er lettere å "forklare" hesten hva du vil, selv om det kan være dumt da man blir trukket for det i stevnesammenheng om man ikke klarer å få hendene tilbake der de skal være.

(Det Oslojente beskriver er ikke samme problemstilling.)

Ja,ja bare en kommentar til innlegget ditt, dette har ikke noe med ledene tøyletak å gjøre i den sammenheng forfatter tok opp.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 10/11/2004 :  19:06:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gr8ride.
Det er jo faktisk det forfatteren spør om.
At man tar å vrir hånden med neglene ut ved ledene tøyletak når man rir på høyt nivå.
Og jeg svarer at man ofte gjør det når man rir med kandar for å frigjøre det ene bittet.Det med å krysse over manken har jo kommet langt ned.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 10/11/2004 :  20:35:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der var vi tilbake til det jeg lurte på ja Hun rideintruktøren ba meg gjøre det på vanlig dressurridning, altså uten kandar og gjøre det til en vane når jeg red bøyinger. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.