hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ledende tøyle
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ledende tøyle
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxx

Skrevet - 10/11/2004 :  23:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente:
Nei, det er ikke det samme som jeg siktet til ihvertfall..Forfatter mente vel ikke begge tøylene men kun den ene...Altså det jeg svarte i første innlegg om ledende tøyletak ut til siden med kun en hånd.
(Hun har også skrevet at det var slik jeg trodde hun mente og ikke det du omtalte med kandaren osv.)

Det siste innlegget mitt var ikke rettet mot det ,men var en kommentar til eligj om det å "krysse begge tøylene over manken".

Jeg gjør som jeg skrev i mitt første innlegg,(altså leder rett ut med den ene tøylen og legger til sjenkel på samme side og bøyer hesten rundt den.)

Om andre bruker "kryssende tøyletak" med begge hender over manken for være opp til dem, for det var ikke det jeg svarte på i utgangspunktet. (Kryssende tøyletak har kommet senere i debatten, og det har jeg bla. kommentert som en "rytter-uvane" man blir trukket poeng for ved stevne.)

Ikke gjør dette mer forvirrende en det er nå da...hjeeelp!

Redigert av - xxxx den 11/11/2004 00:14:31 Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 11/11/2004 :  00:04:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hihi.. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 11/11/2004 :  10:14:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det Nefertiti beskriver, er et stillende tøyletak - ikke et ledende. Når man stiller hesten i nakken, holdes hånden nær manken (ikke over), og man vrir hånden 'mot motsatt skulder', d.v.s. slik at neglene vender opp. Håper dere forstår forklaringen. Denne tøylehjelpen får hesten over på utvendig skulder, og flytter denne litt ut, slik at hestens innvendig hofte kan komme inn. Hesten forlegger også litt vekt til utvendig frambein om dette gjøres rett.

I et ledende tøyletak, føres hånden ut til siden - for å vise veg. Dette tøyletaket får hestens vekt over på innvendig framben (d.v.s. til den siden man leder). Det er naturlig for hesten å gå dit nesen peker, og dette forsterkes enda mer med vekten i den samme retningen. I motsetning til det stillende tøyletaket, går bakparten til venstre når man leder til høyre - hvilket er effektivt om hensikten er å skrifte retning, eller å hesten inn på rett linje.

Begge tøyletak krever rett bruk av utvendig tøyle, som er noe forskjellig når det gjelder disse to tøyletakene.

Å beskrive dette i detalj er nokså omfattende, og nok utenfor rammene til dette forum. Men sånn i grove trekk så skiller man mellom stillende og ledende tøyletak. For alle tøyletak gjelder 'regelen' at man aldri skal føre hånden over manken. Man kan føre hånden inn til, men ikke over. Tøyeltakene er de samme enten man rir på kandar eller trinse. Men når man har kommet så langt at man rir hesten på kandar, bør hesten være såpass utdannet at man ikke trenger det ledende tøyletaket lenger.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/11/2004 :  16:49:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
eligj:
Det er som Eikedokka beskriver jeg mente. I ordets rette forstand "krysser" man ikke tøylene over manken, men legger tøyletaket over,(altså overdriver ved å lede med beggge tøylene til en side).

Er litt forundret at du ikke har sett/gjort dette før, (70-80% gjør jo det og har det som en nokså "typisk" uvane).
Høres ikke "ikke legg/kryss hånden/tøylene over manken" kjent ut..?
Opprinnelig postet av Gr8 ride

Jeg sa ikke at jeg "ikke har sett/gjort dette før", men at jeg aldri har fått beskjed om å gjøre det, ei eller sett dyktige ryttere gjøre det for å korrigere hesten. Kan jo legge til "i alle fall ikke med vilje" :). Har sikkert gjort det selv også, og har definitivt sett andre gjøre det, men har aldri oppfattet det som noen god måte å korrigere på, heller en uvane fra rytterens side.

Er fremdeles ikke overbevist over at dette er noen god måte å korrigere noe som helst på. Jeg synes nå at hånden alltid skal være i "normal" posisjon over manken, eller lede inn til siden, ok kommer til å fortsette å ri slik inntil jeg opplever et tilfelle som overbeviser meg om det motsatte :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/11/2004 :  17:18:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eligj: Helt enig,jeg har heller ikke verken sansen for det selv eller blitt bedt om å gjøre det under trening på skolerte hester, faktisk tvert i mot som jeg har skrevet før....

Jeg gjørsom Destrier skriver, leder ut med en hånd.
"Kryssende tøyletak" over manken som beskrevet tidligere, er egentlig en uvane ryttere har generelt og som jeg også har skrevet før.

Har dog gjort det ved innridning av hester for å gjøre ting tydeligere, (utvendig tøyle presser da inntil hestens hals,mens innvendige leder inn)men det er jo kun helt i starten og det er nokså vanlig.

Redigert av - xxxx den 11/11/2004 17:20:00 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 11/11/2004 :  22:51:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ponnimamma, det er riktig at jeg sender ut heftene. Det kommer nye hefter til uken, da får jeg sendt ut til de som venter. Av og til må det trykkes opp nye, og da kan det bli litt venting. :)

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.