hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hard i munnen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hard i munnen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christine71

Skrevet - 06/11/2004 :  19:16:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har blitt så hard i munnen,men bare på den ene siden.Hvis jeg skal stille den i den retningen,bare biter den seg fast og drar.
Den vil liksom ikke gi etter på den ene siden.
Noen som har noen tips om hva dette kommer av,og hva jeg skal gjøre for å løse det?
Veterinær har sjekket den og funnet den helt i orden.Tennene er blir også raspet 2 ganger i året,og de er raspet for 4 uker siden,så de er i orden.

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 06/11/2004 :  19:56:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det samme har jeg vært borti. Hvis jeg f.eks skal stille inn hesten i bøyinger, så bare drar den hodet i motsatt retning. Har fortsatt det problemet
Redigert av - Nefertiti den 06/11/2004 20:01:15 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/11/2004 :  20:45:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis dette plutselig har skjedd, ville jeg lure på om hesten kanskje har vondt noe sted. Har den kanskje fått en strekk i en muskel? I så fall er det kanskje vondt for den å bære på den siden. Sikker på at salen passer?

Hvis jeg har problemer med å bøye den ene veien, bruker jeg ledende tøyletak. Jeg prøver å ikke dra tøylen tilbake, men kun å lede med hånden innover i banen. Samtidig gjøre halvparader på utvendig tøyle. Når hesten gir etter, må man være ettergivende i tøylen også. Man må naturligvis passe på å ikke bli hard og seig i hånden, for da blir problemet bare verre. Jeg gjør mye bøyeøvelser og sideførende øvelser i skritt. Jeg prøver også å huske å skifte hånd ofte, så jeg ikke glemmer meg bort og rir i evigheter på den vanskelige hånden. Å bytte hånd er i seg selv løsgjørende.

En annen øvelse som er gymnastiserende, er å stille hesten litt ut noen steg, deretter litt innover. Dette kan gjøres på firkantspor eller store volter. Sete og sjenkel sier "fortsett på volten", mens tøylen leder nesa innover eller utover.

Vanskelig å vite hva du egentlig sliter med, men dette er i alle fall hvordan jeg prøver å holde hesten løsgjort og bøyelig.
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 06/11/2004 :  21:13:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eligj.
ja,jeg skjønner hvordan man holder hesten løsgjord.Men hvordan skal man løse et problem med små ledende tøyletak når man møter en "vegg" og det er ikke snakk om å få kontakt,klarer ikke stille den så mye som en millimeter,har mer enn nok med å rakstille den.
Jeg trodde også det var noe galt,men veterinær og kiropraktor finner ingen ting. Og salen er spesialsydd til hesten,og ligger perfekt.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/11/2004 :  21:41:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis "vanlig" løsgjørende arbeid ikke fører noe sted, ville jeg søke hjelp hos en profesjonell rytter/trener. Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 07/11/2004 :  08:54:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ri hesten frem,om den ikke vil gi etter og bare løper,ri den mer frem,prøv å dra litt gjennom på den vanskelige siden,ved å "nappe"den av når den fjerer inn(tøyletak omtrent ved kneet ditt,ikke opp for det er det hesten ønsker,da vil den stikke nesa i været og tenke JEG VANT)).Trykk den ut med innvendig sjenkel og hold den godt fremme med yttre.Når hesten gir etter (i hele halsen) og ikke går spendt,dvs kulen midt på nakken på den vanskelige siden blir borte og ikke står spendt ut,kan du dra gjennom hesten skikkelig.Etter å ha dratt den gjennom,ri mye volter,versader/traverser langs langsiden stilt den vanskelige veien:Du kan også ri versadene lett,for å få hesten til å balansere seg selv,men husk å sitt på feil diagonal. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/11/2004 :  09:40:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oslojente: Jeg skjønte ikke helt hva du mente at man skulle gjøre "nappe den av når den fjerer inn" !? Er inn den vanskelige siden?? Er fjærer bøyer!?

Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/11/2004 :  09:43:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting: Hvis hesten henger på den ene tøylen, la oss si høyre, så kommer det jo gjerne av at den av en eller annen grunn ikke vil bære med det høyre bakbeinet. Hester gjør jo ikke disse tingene bare for å være ekle mot rytteren. I så fall kan det hjelpe å gi hesten litt ekstra tid på oppvarmingen. Min hest trenger en del oppvarming. Hans tidligere eier har foreslått å klatre litt forsiktig før jeg begynner å ri, for å få igang motoren bakfra. Når jeg bruker god tid på oppvarmingen, og holder ham løsgjort fra dag til dag, så oppstår ikke hengeproblemet foran. Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 07/11/2004 :  18:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro og Eligj.

Først Guro,med å fjære inn mener jeg:Tenk på neseryggen til hesten,når den naturlig fjærer i hvert steg "napper" man den av når nesa naturlig fjærer bakover.Gjør man dette når nesa er på vei frem,oppnår du ikke annet enn å bremse gjeldene bakben.Og gjør man det for ofte ender man opp med en tøylehalt hest.
Dette gjelder ikke bare når man skal korrigere men alle tøyletak,ta aldri når nesa er på vei ut.

Så Eligj.
Du har rett i at det ofte kommer av at den ikke vil bære seg og bruke motoren riktig,det er derfor jeg sier;ri frem,selv om hesten vil løpe,ri frem.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/11/2004 :  09:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags bitt bruker du, hvor gammel er hesten, og hva har den gjort før du fikk den?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 08/11/2004 :  16:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den går på trinse til vanlig og kandar på stevner.Hesten er 13 år,hesten har gått dressur i hele sitt liv. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 08/11/2004 :  18:29:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor trinse til vanlig og kandar på stevner?? Er det ikke bedre for hesten at den har sitt "vanlige og daglige" utstyr på stevner?

Bare lurer jeg...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/11/2004 :  18:38:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
jalla: I de høyere klassene er det påbudt med kandar, vet du. (Og noe sier meg at Christine71 rir "litt" høyere nivå enn gud og hvermann, jmf. div uttalelser). Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 08/11/2004 :  18:54:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet da det, men det stod ikke her hvilket nivå dette dreide seg om. Men uansett hvilket nivå eller ikke, det beste for hesten er å brukte det samme utstyret på stevne som til vanlig.

Litt utenfor dette her, men som sagt, bare lurte jeg
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/11/2004 :  20:33:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jalla: De fleste dressurryttere rir vel på trinse til vanlig og kandar når de drar på stevne. Så jeg tror ikke det skal ha noe å si.

Oslojente: Tusen takk for svar Da forsto jeg hva du mente!!

Guro
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 11/11/2004 :  12:05:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaster meg inn i debatten litt på slutten her. Har samme problem med min dressurhest som deg Christine71. Han vil plutselig ikke bøye av for venstre sjenkel, og kan på det værste bli fir-taktig i galoppen på venstre hånd. Dette skyldes for hans del at han har tendens til å få låsninger i bekkenet på høyre side, samt i krysset på venstre side. Jeg vil anbefale deg å få en kiropraktor eller kanskje an akupunktør/massør til å se på hesten din. Det kan ha satt seg noe i hesten som gjør det meget ubehagelig for den å jobbe korrekt, som eligj var inne på tidligere. Dette er problemer som veterinæren nødvendigvis ikke greier å oppdage. Disse låsningene kan komme av mye som f.eks lek i paddoc, at den har sklidd i gjørme el.l. Min hest blir som en annen etter disse behandlingene, og jeg vil anbefale det på det sterkeste.
Hæ? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.