hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skumming
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Skumming
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 05/11/2004 :  13:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten skummer masse når jeg rir dressur, betyr det at jeg rir riktig og hesten vil jobbe, eller kan den begynne å skumme uavhengig av hva rytteren gjør?

xxxx

Skrevet - 05/11/2004 :  14:05:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Skummer" den svette eller mener du i forbindelse med bittet?

Om det er sistnevnte har det med salvia-produksjonen i munnen å gjøre.
Hvor mye salvia som produseres avhenger av hva slags materiale bittet består av og enkelte hester har mer spytt-produksjon enn andre.
Kobber og Sweet Iron gjør at salvia-produksjonen øker, rytters innvirkning betyr lite i den sammeng.

Om det er førstnevnte er umulig å si da jeg ikke har sett hvordan du rir og hesten jobber og hvor er den evt. er svett...
Alle hester kan skumme uavhengig hvor riktig hesten jobbes...

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  14:16:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
i forbingelse med bittet..
Eikdokka skummer hvis hun jobber/prøver å jobbe.. Og hvis hun er fornøyd! Uavhengi av hvordan bitt jeg bruker! Hun skummer til og med når jeg rir med side-pull!

Gr8 ride:

Kan ikke det at hesten(e) skummer i forbindelse med bitte (eller kanskje til og med uten bitt) ha noe med at den koser seg,jobber, rytteren gjør riktig e.l ? tenker selfølgelig på skumming i munnvikene.

Therese
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 05/11/2004 :  14:17:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den tygger på bittet og det er masse skum rundt og i munnen på den. S
Er ikke det fordi den søker kontakt med bittet?
Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 05/11/2004 :  16:52:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er riktig det Når hesten er løsgjort, ettergivende og villig til å drives fremover er den avslappet i ryggen. Alt dette gjør at den får "anledning" til å tygge på bittet. Ved å ha oppnådd avslappet halsmusklatur åpnes spyttkjertlene som lager spyttsekret (i forbindelse med hestens tygge- og synkereflekser) dette sees som skum rundt munnen
god helg
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/11/2004 :  19:33:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel ingen hest som direkte "koser" seg når den blir jobbet, men spytt-produksjonen kommer og går uavhengig av ridning.
Noen ganger mer,andre ganger mindre og det varierer fra hest til hest og mer kan produseres om man også har bitt som stimulerer til det.
De skummer på samme måte når de spiser kraftfor også i mange tilfeller.

En travhest/galoppør feks. skummer også voldsomt under løp, halsmusklaturen er vel ikke akkurat avslappet da,så dette har en enkel forklaring, og det er vanlig spytt-produksjon.

Redigert av - xxxx den 05/11/2004 19:35:40 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/11/2004 :  21:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest skal vel ikke tygge på bittet, heller suge.

Jeg tror heller ikke at det akkuratt har noe med om hesten er avslappet i halsen. Som det ble nevnt med travere, de skummer de også, grunnen er at de er på bittet. De går jo ikke samlet eller noe , men de går på bittet og kjøres med kontakt. Derav ekstra skumming om de også jobber godt.

Men det er forskjellige fra hest til hest, og enkelte bitt øker også spyttproduksjonen. Jeg tar det alltid som et godt tegn om hesten skummer, det pleier å vise at den trives med bittet.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  21:45:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig me gr8 ride on at skumming trenger ikke å bety at hesten koser seg og blir ridd rett. Noen hester skummer hele tiden når de blir ridd, andre skummer nesten aldri. Gir du sukker til hesten før du rir, skummer den ofte mer, og som nevnt skummer også noen hester når de spiser. Men, selvfølgelig, noen hester skummer bare når den jobber godt på tøylen, det ser du selv :)
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 05/11/2004 :  22:08:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har ikke skummet med meg før nemlig, har hatt han en god stund, men etter at jeg begynte å forbedre ridningen min, med privat intruktør [på en annen hest], lest masse bøker osv så har han blitt mye flinkere til å gjøre det jeg ber han om. Antakeligvis fordi han mer skjønner hva jeg mener Derfor siden han skummet så masse i dag noe han ikke har pleid å gjøre, så kanskje fordi jeg har blitt flinkere håper jeg på da
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  23:22:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Ikaros skummer når han er ivrig og samtidig myk og fin i munnen. Hvis han er oppgira og stri, eller bare går og dilter, gjør han det ikke. Så i vårt tilfelle tror jeg ikke det har bare med bittets materiale å gjøre Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  23:53:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg lurer også litt på om det stemmer at det "bare" er bittets materiale som avgjør dette, siden jeg sjeldent har sett en hest som blir ridd som skummer, om hesten ikke arbeider (altså bare dilter rundt). Derimot ser jeg det tydlig på en hest som blir arbeidet og går fint. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/11/2004 :  07:01:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er ikke kun bittets materiale, men det kan hjelpe som nevnt tidligere.

Som også nevnt før har ikke rytters innvirkning mest å si i dette tilfelle, men rett og slett hvordan spytt-produksjonen er hos den enkelte hest.

Altså; man kan ikke stole på at hesten ris rett når den skummer...
De skummer i så mange situasjoner...

Redigert av - xxxx den 06/11/2004 07:03:03 Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 06/11/2004 :  09:55:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er klart hester kan skumme i andre sammenhenger og av andre grunner....(eple spising..) MEN dette var jo i sammenheng med dressur ridning, og det jeg skrev er jeg ganske sikker på stemmer ( og Jytte Lemkov - internasjonal dressurdommer, sier det samme...)
Ha en knallfin lørdag
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 06/11/2004 :  15:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Står også i boka mi: Schooling your horse, at hesten skummer når den søker kontakt med bittet. Og det må jo være noe jeg gjør som får den til å ville det eller? Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/11/2004 :  15:34:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Som sagt, Eikdokka skummer når jeg rir med side-pull !
Så tror kanskje det at hun jobber har litt å si, men selfølgeli kan ett bitt so mhun liker ekstra få henne til å skumme mer...!

Therese
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 11/12/2004 :  01:02:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest kan vel gå på tøylen uten at den skummer? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.