hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stemmer det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 stemmer det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  19:15:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!
hører rykter om en ny dyrevernslov...at det lenger ikke er lov å ha en stående alene, noen som vet hvor man kan lese om den i tilfelle?
hadde int å vite om det er sant....og hva som står....

Ullsokken

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  19:44:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke hørt noe om det, men så er jeg heller ikke så oppdatert på nye dyrevernslover.

Syns det høres rart ut egentlig. Det er ikke alle som har mulighet til å flere hester - selv om man "bare" skal ha en selvskapsponni/hest så krever den jo mye stell og trening den også..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  19:55:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke hørt om den nei...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  20:02:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Nei det har eg ikkje høyrt noko om. Tviler....
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 29/11/2004 :  21:52:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta kontakt med dyrevernsnemda i hjemkommunen din, de vet helt sikkert. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  23:50:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Uten å ha gått noe nærmere inn på det slo jeg opp på lovdata.no og kom over dette:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19741220-073.html&dep=alle&titt=dyrevern&
Iflg. den skulle man jo tro det finnes en dyrevernlov ;)
Du får lese igjennom å se om du finner det du lurer på. Jeg må legge meg nå :P
Gå til toppen av siden

rawdy

» VIP

Skrevet - 07/12/2004 :  03:45:16  Vis profil  Svar med kopi av melding

Har ikke hørt om det før.
Men prøv å gå inn på lovdata.no der ligger dyrevernsloven.Der kan du lese mye om dyr og dyrehold.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

rawdy

» VIP

Skrevet - 07/12/2004 :  03:45:47  Vis profil  Svar med kopi av melding

Har ikke hørt om det før.
Men prøv å gå inn på lovdata.no der ligger dyrevernsloven.Der kan du lese mye om dyr og dyrehold.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  10:46:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke hørt noe om denne loven, men nå er ikke jeg av de som følger best med her i verden....

Men det hadde vært fint om det kom en sånn lov, for jeg synes synd på hester som må stå alene!! Det strider jo mot hestens natur! De er jo tross allt flokk dyr.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  12:15:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg har sitti å lest gjennom dyrevernsloven (som jeg har lagt ut link til tidligere her) nå, og der står det mye om hvordan man skal behandle dyr. Skriver ned noen ting som jeg merker meg:
§ 4 - Dyr skal ha et tilholdsrom.
§ 5 a - Hva man skal sørge for som eier; Godt fôr, tilsyn og stell, gjerder som ikke skader dyret m.m.
§ 8 - Det er forbudt å slå og sparke dyr, bruke pisk som fremdriftsmiddel i trav og galoppløp og dressere et dyr på en måte at det vil lide.
§ 11 - Forbudt å drive dyr for hardt.
§ 16 - Dyrepensjonat må ha løyve fra Mattilsynet, men ikke steder der trav og galopphester blir satt.
§ 29 - Gjerder skal være til å liten som mulig skademulighet. Piggtråd er ulovlig.

Vil egentlig anbefale å se på hele kapittel 1. Det er nok det som er mest relevant.
Det står ingenting om at hester (eller andre dyr) må stå sammen (som jeg har funnet), så dette er nok ikke et krav.
Håper dette er til hjelp :)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  14:49:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
takk Ragnhild....skal se på loven...skumleste det faktisk en tid tilbake
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  18:11:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:
det hadde vært fint om det kom en sånn lov, for jeg synes synd på hester som må stå alene!! Det strider jo mot hestens natur! De er jo tross allt flokk dyr.

Originally posted by Roxira

Det strider også mot hestens natur: å bli ridd/kjørt med, så og si all kontakt med mennesker, kraftfòr, staller, dekken og andre hjelpe- og pleiemidler, å bli gjerdet inn.. og så videre.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  18:34:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
I danmark kommer det nå en slik lov. Har sett den er debattert på enkelte newsgroups. Ingen der var negative til lovendringen, da det virker ganske vanlig å ha en shettis el.l. som selskap til stor hest dersom man har den hjemme og ikke oppstallet borte. Shettiser uten papirer etc. går jo for 2-3.000.- der nede og ikke 10-15.000.- som her i Norge.

Det er jo ikke umulig at det på sikt også vil komme en lignende lov her hjemme, men foreløpig har jeg ikke hørt om noe slikt lovforslag.

Det er nesten fristende å si at vi BURDE hatt en slik lov, da vi jo vet hvor mye selskap betyr for flokkdyret hesten. Hester kan nok tåle å stå alene i mere eller mindre grad, men du verden hvor pris den setter på å ha en flokk eller en kompis å gå sammen med. Men det er jo klart at dette vil kunne øke kostnadene for den enkeltes hestehold dersom man har hesten alene på en gård eller lignende. En selskapshest eller selskapsponni trenger jo like mye tilsyn og stell som alle andre hester, og vaksine, ormkur og hovslager koster jo penger uansett bruksområde eller verdi.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  21:11:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kanskje litt off-topic, men når vi er inne på lover..

Fant disse reglene om hestehold på ridesentre på Australias landbrukdepartement sine sider:
http://www.agric.nsw.gov.au/reader/aw-codes-welfare/aw-code-3.htm

De dekker mye av det som vi diskuterer, kanskje det burde vært en mal for hvordan Norge burde sette opp regler til hestehold. Australia er jo im ye større grad enn Norge et hesteland, så de har gjerne kommet litt "lengre" enn oss sånt sett.

F.eks
vdr utegang/trening: 4.2.7 Continuously stabled horses should be exercised at least once a day. This may be done by riding, lunging or releasing them into a large yard for at least one hour a day. Horses that are stabled long term should be spelled outside at least once a year.
(ps: spelled er et australsk uttrykk for en periode med fri)

vdr dekken-bruk: 4.2.15 In cold weather, horses that are aged, in poor condition or have not grown a long coat should be rugged with a waterproof rug.

Fant ikke noe der om at hester må stå sammen med andre hester, derimot.

Syntes egentlig ikke det burde være en lov hvor hester må alltid stå med andre hester. Tenk f.eks på at det finnes ennå småbruk o.l., som det nevnes, som gjerne har en haug med sauer/kuer/geiter og en hest. Blir litt dumt å måtte kjøpe og holde en hest til når det finnes så mye annet selskap, selv hvis det gjerne bare er en sau.

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  20:27:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
sant nok at hester er flokkdyr....men det er jo ikke alle som har tid ellr råd til å ha to hester....men en sau koster ikke mye i for som regel =)
er jo hester som ikke trenger selskapav en ellr annnen grunn....men det orker jeg ikke diskutere =) blir alltid mye krangling ut av mine innlegg

Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  16:25:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke at folk vil ha en hest stående aleina en gang! Blir jo kjedeli å ri hvær dag aleina, gå i stalln aleina... næj hoff!
Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.