hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innhenting av unghest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innhenting av unghest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  17:34:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
En unghest jeg kjenner ble plutselig helt forandret etter han beitekameraten hans ble avlivet. Unghesten er blitt helt spinnvill, og det er ingen som har fått tak i han siden i oktober. Det begynner å bli mye snø her og ganske kaldt, så han må snart inn. Hva burde jeg prøve for å fange ham inn? Han er veeldig matglad, og han går med grime. Håper på tips, for det begynner å haste litt. Er selvfølgelig litt eierne sin skyld, siden de ikke har prøvd før nå, men jeg er glad i hesten, og ønsker han det beste.
www.hestene.no

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  18:25:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om ingen har fått tak i hesten siden Oktober, ville jeg nesten kontaktet dyrevernet. Da har heller ikke hesten fått beskjært høvene, evt. fått vintersko, noe som igjen viser at hesten nå trolig har alt for lange sådane.

Det vi gjorde i sommer var å bruke et langt tau som tre personer holdt (en på hver side samt en i midten), deretter to på utsiden av gjerdet. Slik "gjetet" vi hesten inn i et hjørne som ble mindre og mindre. Ja - det stresser hesten, men du får i allefall tak i den.
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  18:39:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Har ikke mye erfaring med vanskelige unghester, men gamle hesten min var av typen som ikke likte å bli tatt inn. Han hadde et seriøst tillitsproblem til mennesker og syntes for det meste vi egnet oss best som matstasjon (for å sette det litt på spissen). Han var for mange vanskelig å hente inn. Men det er flere metoder som er brukt med suksess. Den kjedeligste for inntakeren er da jeg og en vennine tilbrakte 2-3 timer ute i innhegningen og bare var der. Sakte men sikkert tok han kontakt og dette skapte et tillitsbånd som hjalp senere. Men nå som vinteren er her frister det kanskje ikke så mye. Mat er alltid en god ting, men tolmodighet er det definitivt viktigste. Det dummeste man gjør er: 1. bli sint 2. gi opp. Gjør man en av de to så går man gode steg tilbake.
Som forrige skrev her er det å trenge hesten opp i et hjørne kanskje effektivt, men stressende og kan bli farlig.

Det viktigste med vanskelige hester er å lese når den vil snu og når den står stille, med trening ser man det på musklene. Prøv å gå mot hesten, rolig men bestemt. Følg med viker den unna, stopp og vent til hesten på ny slapper av. Med tolmodighet og en gulrot i hånda er dette en sikker metode, som også forebygger vanskelige episoder senere. Gamle hesten min ble på slutten lekende lett å ta inn. For meg. Mamma slet alltid enda hun red han flere dager i uken. Hun hadde ikke brukt alle de samme timene som meg.

Ønsker deg lykke til, og husk tolmodigheten! den er ditt sikreste redskap til sukksess:)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  18:43:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Og en ting til: husk at denne unghesten ikke bare er ung men også har opplevd noe traumatisk ved å miste en god venn. Den sliter kanskje med tilliten.

En utvei til som kan hjelpe er å ikke fore hesten. Det høres kanskje ut som dyremishandling, men så lenge hesten har vann klarer den seg fint i et døgn. Mange hester har så god appetitt at de snart vil gi opp når det står mellom utegang og mat. En ting jeg har hørt er at den beste veien til hestens hjerte går via magen. Noe jeg tror er veldig sant. Men ikke la hesten gå sulten lenge, det blir jo litt slemt (men så langt virker det som om du ville tenkt på egenhånd)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  18:57:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg støtter Formosissimas forslag. Det viktigste er å få hesten inn. Så kan man starte med tillitstrening og lederskap etterpå.
Villhester sulter heller ihjel enn å ta kontakt med mennesker...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  19:09:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg sa litt feil, hesten har vært inne siden oktober, men bare til vaksinering, helsesjekk og hovsjekk. Utenom det har den bare gått der, men jeg var bortom der nå, og til alles begeistring kom den bort til meg. Jeg hadde ansvaret for denne lille sjarmøren i sommer, og da gikk den sammen med sin avdøde kamerat, og jeg var mye sammen med dem. Jeg tror kanskje at den forbinder meg med trygghet og glede.
Noen andre venner av meg prøvde å ta den inn, men da rømte han til andre enden av paddocken... Skal fortest mulig prøve å finne en ny kamerat til han tror jeg.... Han går sammen med 4 andre hester, men han er ikke skikkelig venn med noen av dem... kanskje noe av problemet ligger her og?

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 10/12/2004 :  19:19:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Ok, skal jeg si min personlige mening kommer den her:

Ærlig talt, dette er en tamhest, og to måneder uten stell er på grensen (om ikke over grensen) til ansvarsløst! Og problemet er jo ikke all verden! Kan dere ikke få inn en hest bør dere kanskje vurdere å ikke ha hest, spesielt unghest? Sett der inn i prinsippene i NH, og dere vil lett og greit få ham inn på max noen timer, stressfritt! Det å hente hest i luftegård er lett med rett måte, tro meg, har gjort det flere ganger!

Blir skikkelig oppgitt når jeg ser slikt.... ofte roper jeg bare NH! NH! NH!, så ordner det seg

jaja, sorry om det er krasst det jeg skriver, men jeg mener at det å få inn en hest fra luftegården uten å måtte tvangsfange den burde være basiskunnskaper alle som driver med hest burde kunne...

Du kan jo selvfølgelig bruke tvangsmetoden, men du utsetter bare problemet.

Mvh Cecilie

Edit: siste svar kom mens jeg skrev dette, sorry. Bra den har fått stell

Redigert av - Cessa den 10/12/2004 19:21:10 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  19:26:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner hav du mener, men når det ikke er jeg som EIER hesten, blir ting litt vanskelig når de tror de vet alt....!!! dette frustrerer meg veldig, og jeg har prøvd å hjelpe dem veldig lenge nå.... Men, nå ser det faktisk ut som det kanskje kan ordne seg i løpet av helgen.... Jeg ønsker jo bare at denne lille hingsten skal få ha det bra, samtidig som jeg ikke gidder å krangle med eierne (som er to jenter på 16 år).
Takk for alle tipsene, tar imot alle råd med takk jeg vet dere! og kanskje jeg burde nevne for foreldrene til disse jentene at de ikke burde ha hest når de behandler han slik...??? Hva synes dere jeg bør gjøre???

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  23:40:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kontakt dyrevernet. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  00:23:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ring foreldrene FØR du kontakter dyrevernet. Er ikke sikkert jentene til hesten forteller foreldrene hva som forgår, så de må få beskjed før du blander inn en tredjepart, det er bare rettferdig, det er jo tross alt foreldrenes hest når eierene er mindreårige.
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2004 :  23:48:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Jeg sier bare som MissEv vent med dyrevernet... slik jeg leser ut av det du skriver er hesten (heldigvis) langt unna dyremishandling enda. Men hvis du får den inn uten problemer (iallefall ikke store) hva er da problemet? Om de andre som skal ta den ikke får det til blir de nødt til å ta den samme lange tillitsvei som du har (ellers refererer jeg til tidl. innlegg)

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  14:07:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk alle sammen. i dag har jeg hentet en gammel, rolig valakk til beitet der unghesten står. Nå var jeg bortom der en tur igjen, og vis vi fanger inn valakken først, ja da kommer unghesten helt uten problemer etter.
Har hatt en alvorsprat med foreldrene, og de gikk utrolig nok med på at hesten skal settes bort til den lokale rideskolen, fordi jentene har mistet interessen... Jeg håper at han kommer til å få det bedre der, og at han kommer til å trives!

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  20:54:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Så utrolig bra at ting ordnet seg :)
får bare håpe denne hestevennen din faller til ro og glede i sitt nye hjem:)

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.