hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gjørmete bein!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Gjørmete bein!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 03/11/2004 :  23:55:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er den tida her igjen...
Gjørme opp til knærne på hesten hver gang den har vært i luftegården.

Har ikke vaskeboks her hos oss.

Lurer på hva dere andre gjør med dette problemet?

Er det så bra å vaske av beina hver gang hesten kommer inn fra luftegården eller burde man vente til det er tørket også børste?

Kan jo tilføye at det her er snakk om en kaldblods hest (med ganske mye hovskjegg)

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  00:39:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Det aller beste er vel å vente til det har tørket å børste det vekk.

Men på mine hester vasker jeg beina med rent vann, og tørker med et håndkle etterpå...

Og har jeg det travelt en dag, vasker jeg bare, for flisa tørker en del opp den også...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  03:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å spyle/vakse vekk leire fordi den fjernes best da. Dessuten trekker leiern fuktigheten ut av hovene.
Hege Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/11/2004 :  09:17:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres kjent ut dette med gjørme ja...

Har ikke fungerende vaskeboks på stallen der min hest står heller men har en slange som vi kan dra ut og spyle av det verste. Har jeg ingen til å holde hesten så jeg får spyla tar jeg bøtte og svamp og drar av det verste for så å tørke med håndkle. Ofte ligger det er tykt lag gjørme spesielt på høvene og dette er bortimot umulig å få bort med børste..

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  12:24:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
pleier å børste vekk når det er tørket.. ikke noe problem så lenge man har en hest som ikke er plaget med mugg..
Therese
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/11/2004 :  14:12:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spyler alle beina, (da er det også lettere å se evt. sår,hevelser og skader).
Om det sitter igjen litt på høvene bryr jeg meg ikke så mye om da leire ikke er skadelig på de.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  14:38:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vi har vaskespilt, men ponnien min går ikke din der, så vi spyler utenfor stallen med hageslage, han står fint så det er ikke noe problem, det er mer problematisk å se hvor man spyler når det har blitt mørkt ute :P.

Bruker lunka vann og får vekk gjørma rundt kodene, ettersom jeg er redd han skal få mugg igjen(hadde mugg infeksjon i fjor). Er det bare litt våt sand eller litt gjørme, venter jeg heller til det har tørket og børster av.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  02:27:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Pleier å spyle av beina når han tas inn om kvelden. Er det antydninger til mugg smører jeg på fet salve før han slippes ut for å hindre lortvatnet å trenge inn Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  13:19:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Jeg mener det beste vil være å spyle hestens ben med en gang den kommer inn. Spesielt på hester med følsom hud, eller som har mugg. Vi gjør alltid det, spyler om nødvendig når hestene blir tatt inn. Og om man har tid, er det fint å tørke dem litt også. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  13:27:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Dere burde kanskje gjøre noe med luftegårdene? Gjørme er ikke bra for verken høver eller hud. Kanskje det går ann å skrape av den verste gjørma med traktor og ev. legge grus? Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  16:49:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har dere mulighet til å få lagt sand/grus i luftegården ville det hjulpet en del.
Selv om det ser stygt ut,så ville jeg klippet vekk det meste av hovskjegget for å hindre muggangrep. (hovskjegget vokser jo ut igjen:)
Ville latt gjørma tørke ordetnlig for så å børste av leira. Man skal ikke børste av mens leira enda er våt..dette vil irritere huden veldig.
Og synes heller ikke man bør spyle av beina hver gang hesten har stått ute eller blitt ridd i "gjørma".
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  16:58:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Gjøremte hesteben hører dessverre til våte tider. Men spyling av ben er ikke så dumt, det som er viktig er å spyle med kaldt vann. Spyler man med varmt vann åpnes porene i huden og bakterier og skitt trenger lettere inn i huden på hesten. Noe som igjen kan ende i eksem, betennelser eller mugg. Det er også fint å tørke hestebena med håndkle, men pass på at det gjøres med en forsiktig og myk hånd. Eller risikerer man å irritere huden (som det tipset en anne ga her om børsting).
Det er heller ikke nødvendig, eller bra, og spyle bena til hesten både før og etter tur. Bruker du ikke noe beskyttelses utstyr kan man spyle når hestene er tilbake fra rue, på den måten får du også kjølt ned bena på hesten. Men om man bruker noe som helst avbeskyttelses utstyr på bena SKAL man spyle først. San og leire melleom hud og gummi(bandasjer er drømmemåten å få mugg på. Så alt i alt tenker jeg egentlig at det er best å spyle før man rir ut, da får man også sjekket om hesten har fått sår.. men det blir opp til den enkelte å velge.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 18/12/2004 :  00:10:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har heller ikke vaskeboks men jeg pleier å sette bena i ei bötte vann og så få av det verste med en svamp. Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 13/01/2005 :  11:02:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også veldig grømete beite akkurat nå( blir sånn når de står opå et gjorde som pløyse hver vår, og det er mye våt nedbør).
Lyngen spyler jeg neste aldri bena til. Han er kaldblods, en del hovskjegg. Det sier seg selv at du ikke får tørket pelsen ordentlig, med mindre du står med hårføner. Og da er det lettere å få mugg.
Mens gjørma legger seg heller som et lag som beskytter huden(spes når hesten har hovskjegg)
Jeg er nok den på stallen som er "sløvest" når det gjelder gjørme på bena. Jeg børster over det jeg kan før jeg rir ut, og børster litt mer når vi er ferdige. Mens andre spyler og styrer hver dag. Men hesten min er også den på stallen som ikke har hatt mugg noen gang.

Men tror det er veldig forskjellig fra hest til hest.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  14:20:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg stresser heller ikkje med å spyle beina på hestane mine sjølv om dei er full i gjørme. Spyler av før trening av hesten dersom eg skal ha på beskyttere på beina (ved longering og sprang) ellers lar eg det være. Har heller ikkje hatt hester med mugg. Andre på stallen spyler og spyler, og mugg blir det.

Ikkje lurt å bruke varmt vatn i allefall, men ikkje alle som vil høyre på det da.

Gå til toppen av siden

Micki

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  20:13:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMicki  Svar med kopi av melding
Hei, mine hester går i en forholdsvis stor innhegning, så jeg har ikke så mye erfaring med gjørmete bein ;) Men det er ihvertfall viktig å spyle med kaldt til lunkent vann hvis du skal spyle av gjørma... for varmt vann åpner porene i huden og gjør at skitten trenger inn og kan skape infeksjon..

Også har jeg hørt et tips, vet ikke om det virker, har ikke prøvd det selv :
Spray med Showshine på beina, da skal gjørma prelle av, nesten som vannavstøtende...
Det kan imidlertid være at enkelte hester reagerer på middelet på beina, særlig hvis den allerede har mugg/raspe, da kan det irritere den fra før såre huden.....

Ellers så har jeg ikke noe mer å tilføye enn det som allerede er sagt :)

Smil til verden, og verden smiler til deg! Lev livet, for livet er hester! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.