hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - noen sp.mål!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 noen sp.mål!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

charmen*
» VIP

Skrevet - 23/10/2004 :  11:17:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Hvor ofte skal en hest ha ormekur? ca når på året?
hvor ofte bør hesten min bli sjekket av veterinær?
hesten skal skos hver 8uke?!

vet at dette er litt dumme spørsmål, men!!!
klmzy

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2004 :  13:55:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er vanlig å gi hester ormekur to ganger i året. Før og etter beitesesongen. For unghester som ikke er like resistente gis ormekur oftere i beitesesongen. Det er viktig å gi ormekur til alle hestene på stallen til omtrent samme tid.

Hesten bør sjekkes av veterinær hvis du har mistanker om at noe kan være galt, eller noe er galt. I tillegg bør du ha regelmessige kontroller i forbindelse med vaksinering og tannrasp.

Hesten skos hver 6-8 uke. Hvor lenge det er i tiden mellom er individuelt fra hest til hest. Både med tanke på slitasje av sko, og hvor raskt hoven vokser. Det hender også at hesten slår av seg en sko, så om dette du lurer på er en plan for å beregne hvor mye skoin koster, bør du nok regne med skoing oftere enn hver 8. uke.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 23/10/2004 :  17:28:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir mine ormekur,Banminth to ganger i året,jeg gir de i tillegg Zoolac et par dager etter ormekur.
Tannrasp tar jeg også 2 ganger i året.
Sko gjør jeg ca hver 5-6 uke,hvis ikke noe spesielt som at sko faller av e.l.
Ellers sjekkes de av veterinær ved behov.

Redigert av - Nickeline den 23/10/2004 18:16:20 Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 25/10/2004 :  12:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er Zoolac?? Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/01/2005 :  01:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi gir hestene våre ormekur tre ganger i året, før og etter beitesesong + i desember. Hestene går jo i luftegårder ol, så de kan få i seg uansett årstid. Og hvor mye er en hundrelapp og to ekstra på et helt år??? Dyrlegen hos oss har bedt oss om å ikke bruke samme merket hver gang, da de forskjellige merkene (panacure, ivomec, banminth) tar litt forskjellige ormer.

Veterinærsjekk? Årlig vaksine er en selvfølge, og gjerne en tannrasp en gang i året (det ser du hvordan hestens helse er og hvordan den er å ri. Travere blir raspet oftere enn ridehester tror jeg). Ellers får du se hesten an.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  18:19:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Gir ormekur 3 ganger i året (eller etter behov..).
Tidlig sommer: Når hesten "forlater" stallen, for å gå ute på jordet. (Banminth)
Høsten: Når hun blir flyttet fra gjordet til luftegården(e) og stallen. (Banminth)
Mellom jul og nyttår: Ivomec.

Tidlig sommer og høst: Jeg pleier å variere type annenhvert år etter oftere, så ikke parasittene blir imune noe et middel.

Har forresten hørt at man skal gi ormekur hver gang hesten bytter beite/jorde

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/02/2005 :  19:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest bør strengt tatt skos oftere enn hver 6-8 uke. 2mnd før man skifter sko er iallefall alt for lenge! Hoven vokser ca. 1cm i måneden, da sier det seg egentlig selv at skoen vil bli ganske trang. Mange lar skoene sitte på til de begynner å løsne selv... veldig uklokt. Helst bør skoen skiftes 1 gang i måneden. Men så har du jo dette med at man bør unngå for mye ømhull, og unngå å skifte sko for ofte også. Så det avhenger helt av hovens kvalitet og også hvem som skor. Beste vil uansett være å sko oftere enn det som til vanlig blir sett på som 'normalt'.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  21:34:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Irriducibili: grunnet ulike omstendigheter, som feks dårlig/treg hovvekst, må man sko utifra det, og dermed sier man at man bør sko ca hver 6-8 uke. En gang i måneden bli vel litt for ofte, mens over 2 måneder blir litt for lenge igjen. Men som sagt- ut fra omstendighetene:)
Hege Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/02/2005 :  22:24:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det stemmer det Hege, men de fleste hester har en normal hovvekst på rundt 1cm i måneden. Det er ikke alle hester som har dårlig hovvekst, og da blir det ofte for lang tid mellom skoingen, skoen begynner gjerne å trykke før det har gått 6 uker. Alt for mange hester sliter med innsnevrede høver.

Kan gjenta meg selv:
Kopi av melding:
Så det avhenger helt av hovens kvalitet

De fleste mener at det er anbefal å sko hver 6-8 uke, etter min erfaring er det for lenge. Jeg vil heller si mellom 4-6 uker. 8 uker er alt for lenge for de fleste hester.
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 01/02/2005 :  22:35:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har pleid å gi fire ganger årlig. Vår, sommer, høst og vinter. Benytter alle tre merker (Banminth, Panacur og Ivomec).

Har veterinær "ofte" da vi benytter to forskjellige til vaksinasjon/ "vanlig" arbeid og en annen til tannrasp. Blir vel to vaksinasjoner årlig (og da undersøkelse) samt at vi rasper tenner i mai og desember.

Hesten min har hatt ujevn hovvekst. Av og til er den lang etter 4 uker, av og til kan den gå 8. Skor etter behov. Vi har hovslageren innom ukentlig, så det er ikke noe problem da han tar litt "på sparket".
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  23:16:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De fleste mener at det er anbefal å sko hver 6-8 uke, etter min erfaring er det for lenge. Jeg vil heller si mellom 4-6 uker. 8 uker er alt for lenge for de fleste hester.
Igjen går 6-8uker fint for hesten jeg har; den har ikke hatt problemer med høvene og sliter ikke stort på skoene. Som du sier er det ikke bra å sko for ofte heller; blir masse sømmehull. Er ikke skoene slitt, kan man jo også bruke dem om igjen etter hovskjærer har beskjært hovene, det skal jeg gjøre i denne omgang.

Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 03/02/2005 :  15:20:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ormekurer: 1dose før beiteslipp, en midt i ,og en dobbel dose ca sept.(banminth)
I november er det viktig å gi en dose ivomec som dreper larver på vandring.
Vetrinæren kommer fast 2ganger i året for å raspe tenner og en gang for å gi vaksine. Ellers hvis det skulle være noe spesielt.
Sko skifter jeg når det trengs rett og slett.. forskjellig fra hest til hest, men i utgangsp.ca 6-8 uker.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/02/2005 :  20:40:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Makkur bruker eg å gi ved beiteslipp(ca april/mai), kanskje midt i beitetiden vist behov (ca august), etter beiteinntak (ca oktober) og eventuelt ivomec i januar/februar.

Dyrlege, 1 til 2 ganger i året for vaksinasjon, 1 til 2 ganger for tannrasp (anna dyrlege/tannrasper) tar ikkje noko anna sjekk på hesten vist det ikkje er noko uforutsett, har ikkje hatt dyrlege for anna ein attester før stevner etc i dei 11 årene eg har hatt hest.

Skoing: eg skor sjølv så det skjer ved behov, men ca 6 til 8 veker mellom, helst ikkje meir enn 6 veker. Legger skoen vidt så har aldri problemer med att skoen blir for trang om hesten går 8 veker, men da blir jo tåa litt lang da så hesten snubler.

Gå til toppen av siden

<<ida>>

Skrevet - 16/02/2005 :  14:45:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei,
jeg har spurt en del hovslagere oppigjennom tiden, de sierat hver 6-8 uke.. jeg gir hesta mine ormekur ca 3 gangeriåret...
det er ikke dumespørrsmål
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 16/02/2005 :  22:05:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg gir banminth eller panacur (annenhvert år..) hver 6. uke i beitesesongen, og ivomec før jul. Men nå har jeg stort sett hatt unghester da...
Skoing kommer litt ann på hesten og hovveksten, synes jeg. Noen hester må skos oftere enn andre. Men det sies vel hver 6.-8. uke..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 24/02/2005 :  22:14:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Vi gir ormekur 3 ganger i året, og bytter på de forskjellige produktene(=
Skoing kommer ann på skoens/hovens tilstand da. mellom 4-6 uker. (hos oss)
før hadde vi hovslager litt oftere da vi hadde unghest som var veldig nervøs, men som har roet seg betraktelig etterhvert.

Tannrasp 2 ganger i året.

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.