hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Radio i stallen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Radio i stallen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

jalla

Skrevet - 16/10/2004 :  23:14:32  Vis profil  Svar med kopi av melding

Har dere radio i stallen?
Hvorfor eller hvorfor ikke?
Liker hestene det, og ser på det som "selskap", eller bare bråk?

Hittil har vi ikke hatt det, men det er ikke før nå vi har tatt stallen i bruk før vinteren. De står ute fra tidlig om morgen til klokken 9 på kvelden ennå, så vi har ikke vurdert noen radio før nå.

Vil gjerne høre deres erfaringer med radio i stallen.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  23:31:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vi har radio i stallen, har faktisk vært radio i alle stallene jeg har vært i tror jeg. Den står ikke på hele tiden, bare når det er noen i stallen eller hvis det bare er en hest igjen i stallen og den er litt urolig. Tror radion virker litt beroligende på hestene. Hestene reagerer ikke når radioen blir skrudd på, eller når musikken forandres, så de er vant til lydene. Det er også positivt at hesten blir vant med forskjellige lyder, så skvetter de gjerne ikke så lett hvis f.eks. en mobil ringer eller bil med full musikk suser forbi.
Hadde radioen stått på hele tiden full guffe er det bare støy, men litt sånn av og til tror jeg bare er en fin avveksling. Noen staller og fjør har klassisk musikk på fordi det visstnok øker velværet til dyrene.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2004 :  12:04:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er litt både og med å ha radio i stallen. I en rolig stall kan det være koselig for både dyr og mennesker (opp til et visst lyfnivå), men er det mye som skjer der fra før, trenger hestene hvile og ro mens de kan! Selvfølgelig fint å venne på hestene musikk til stevner o.l, men jeg tror ikke det er noe man bør ha på hele tiden:)
Hege Gå til toppen av siden

jökull
» VIP

Skrevet - 18/10/2004 :  12:37:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hester skal ikke ha vedvarende støynivå over 65 desibel. en vanlig samtale på en meters avstand er 60 desibel. smertegrensa er på ca 160-180 desibel.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/10/2004 :  13:40:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har alltid på radio,n i stallen såpass høyt at jeg faktisk hører den..ellers er liksom mye av poenget borte.

Nå har jeg ikke så svak hørsel (enda...) at det må stå så høyt at det skader hesten.
Trivelig med radio i stallen, virker som det er gjensidig.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 18/10/2004 :  14:24:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke for å kverulere men smertegrensen er IKKE 160 dB (Gud forby!!).
Smertegrensen er ca 120 dB...og da er trommehinnene i fare..
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2004 :  14:46:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Vi har radio i stallen, har den på av og til, på lavt volum. Hestene ser ut til å trives med litt musikk:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2004 :  17:15:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
smerteterskelen er på 160 dBA, en økning av dBA med 10 enheter oppfattes som en dobling!!!
det står i normer for stall, som stod i julenummeret av "våre hester " i 2002!
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 21/10/2004 :  12:08:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dey er faktisk bevist at kuer melker opptil 15% mer hvis de får hörre klassisk musikk minst 3 timer hver dag.
Tror ikke hestene er så annerledes at de mistrives med musikk.
Radioen hos meg står på når jeg er i stallen, og jeg tror hestene trives med det.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 21/10/2004 :  13:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hester høyere smerteterskel for lyd enn oss tobeinte dah? Trodde de hørte bedre enn oss?

http://www.sykavhuset.no/lyd.htm

For innmari spesielt interesserte:

http://fag.grm.hia.no/fagstoff/perhh/htm/fag/fysikk/ff0300/f/k21/011.htm

dB skalaen er logaritmisk slik at en økning fra 70dB til 80dB svarer til en ti dobling av støyen. Min smertegrense er 120 dB .

Gå til toppen av siden

Martine:o)

Skrevet - 13/11/2004 :  19:50:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har radio i stallen, men står kun på når noen er der eller en av hestene står alene inne. Er veldig redd for at det skal ta fyr i den hvis den står på hele tiden (ikke av de nyeste modellene). Hesten syns det er behagelig med musikk og folk som snakker. Spesiellt den ene hesten vår MÅ ga radio på når den spiser lunsj eller så slapper den ikke av.. merkelig.. men radio i stallen er mest hyggelig! spesiellt når du er alene:) Gå til toppen av siden

~*Solrun*~

» VIP

Skrevet - 14/11/2004 :  22:10:02  Vis profil  Svar med kopi av melding

i våres stall har vi radio... mn vi har dein sellføllgeli bare på når d e nån i stalln å dæm vill høre på æ synns at d e greijt m radio førr i våres stalln e d ganske skummel når mainn e aleina så da bruke vi å høre på musikk når vi måkke, årdne høy, stelle hæstan, årdne kraftfor O.S.V.!! så æ syns d e bare fint m radoi!!
Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  09:21:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gikk en kort periode på jorbruksskole her i Bergen. Der hadde jeg A.K Milde i hest. Hun fortalte at det er forsket på dette med hest og musikk. Og det er ikke bra for hester med vanlig "moderne" musikk. De takler ikke den rytmiske "dunkingen". I de fleste sangene så går takten om og om igjen og feiler ikke. Dette var vistnok ikke bra for hestene. Mens klassisk musikk derimot der musikerne kan feile på takten og ikke er helt perfekt er bra. Det skal øke prestasjonsevnen, og virke avslappende, tvert imot modrene musikk.
Jeg er vedlig i mot musikk i stallen. Gjerne klasisk, men ikke det andre...

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 16/11/2004 :  12:02:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Eg syns det er veldig behgelig å ha radioen på når eg møkkar. (då er jo alle hestane ute) For det kan lett bli litt einsformig og kjedelig å møkka stallen kvar dag(då eg jobba i stall,og møkka heile kvar morgon), men med radioen på, tenkte eg heller på kva dei snakker om der og møkkinga gjekk av seg sjølv...

Ellers så er min erfaring at hestane ikkje bryr seg om eg har radioen på når dei er inne...
Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  13:13:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
vi har radio i stallen. Hestene ser ikke ut til å bry seg, jeg tror de liker det egentlig. Men det er jo mest for at vi ryttere skal ha noe å høre på ;) Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2004 :  21:08:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi har radio i stallen.. det virker som om hestene roer seg hvis det er en rolig sang der men sjøl om det er en rask sang blir de ikke oppstemt eller noe..=))

hestene bare liker det de og med musikk blir stallarbeidet oxo mye morsommere=)))

Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.