hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alle sammen som har peilng på for se hit!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Alle sammen som har peilng på for se hit!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

=/

» VIP

Skrevet - 08/10/2004 :  21:32:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hey!
Jeg hvet om ei som har en gammel varmblodstraver som hun har gjort om til Ridehest. Hun er elleve år og hesten er veldig stressa til vanling. Hesten er også tynn. Eieren vil ha hesten tykkere så hesten får betefor. Eieren mener at hesten blir bare sprekere av betefor,men ikke tykkere. I stallen vår er det sånn opplegg at alle hestene får betefor. Han som eier kjøper ikke inn noe annet til kun en hest. Eieren er som sagt bare elleve år og jeg mener at ei som er elleve år ikke klarer å legge opp et forprogram for hesten alene...!! VÆr så snill å svar! ps.Eieren skulle ikke fått låv til å ha hesten for hun hvet ingen ting om hestens beste. Hun sulter nesten hesten nå siden den ikke skal bli så sprek...

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  22:45:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mye blir hesten brukt? (Hvor hard trening går den?) Og hvor mye er den ute? Og hva er forplanen dens?

Det er ingen grunn til å "sulte" en hest fordi den er sprek!! At den er "sprek"/stresset kan komme av andre faktorer enn "for mye mat". Det kan blant annet være for lite/ugjevn trening, feil behandling generelt, for lite utegang, at hesten har vondt en plass, utstyr som ikke passer osv osv. Betfor skal hjelpe for tynne hester, og jeg har aldri hørt at det gjør hesten sprek! Men en hest skal også få godt med grovfor og andre typer kraftfor (blant annet få dekket vitaminbehovet sitt).

Snakk med noen voksne på feks stallen om dette, en 11 åring er som du sier, som regel ikke erfaren nok til å legge opp forplan osv for en hest... Hun griper tydelig ann problemet på en helt feil måte, og behøver hjelp fra en erfaren og voksen person!

Hege Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/10/2004 :  00:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom en annen hest trenger for spesielt til den så må den få det! Da får eier av hesten sørge for å kjøpe inn dette selv, og ikke la stalleier få bestemme hva hestene skal spise!

Betfor har aldri jeg opplevd at hestene har blitt sprekere av. Vi har brukt det på ehster som er litt tynne. Sammen med olje. Bygg er også bra for å fete opp. For å kunne si hvordan hesten skal fores må man nok se hesten selv og vite mye om hva slags trening den får osv. Men noen tips om akkuratt hvilke type for som kan hjelpe går det ann jo å få Går ehsten bare på havre og kanskje litt komplett for av en eller annen type så kan man som regel bytte ut, og få en litt roligere hest, samt en som klarer å legge på seg.

Hvor mye høv får den? Og hvilken kvalitet er det av? Å gi nok høy er viktig.

Generelt kan jeg si at mange travere er veldig stressa og hissige, og dette trenger ikke ha noe med foringen å gjøre. Nok utegang og riktig trening er viktig når man har travhest, og x-travhest. De er ikke alltid lette å ha med å gjøre under trening.

Har hesten fått alle makkekurer, er den frisk, passer utstyret? Er alt det i orden så kan en begynne å se nærmere på foringen også.

Til slutt vil jeg be deg om å få tak i noen vokse folk som kan hjelpe til her. Blir hesten sultet for å få den roligere hadde jeg kanskje kontaktet Dyrebeskyttelsen, slik at noen kan gjøre eier oppmerksom på hva som er i ferd med å skje- tynn og syk hest.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/10/2004 :  08:18:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Betfor består av ca. 35% melasse og 65% tørka betesnitter i naturlig form.Dette gir et sukkerinnhold på ca.25%, hvilket da vil si at det bla.brukes som en ekstra energi-kilde til hester som trenger det.

Betfor er et energirikt basisfor med lavt protein innhold.
Betfor gis for å øke forrasjonens energiinnhold, og det er bra for fordøyelsen.

Betfor tilfører hesten energi uten å tilføre stivelse som feks. havre kan gjøre....For mye stivelse som feks. i havre, medfører bla. forstyrret tarmflora,proteinoverskudd og forsuret mageinnhold.

I tilegg bruker noen Betfor som smakstilsetning på mat-leie hester, og/eller de som drikker lite.

OBS! (Speedi Beet er ikke det samme som dette da 95% av det er sukkerfritt.Det gis forøvrig også til hester som har problemer med forfangenhet)

Altså betfor anbefales ikke som fete-for, men heller når hesten trenger litt ekstra energi.

Skal en hest fetes opp anbefaler jeg å øke høymengden slik at hesten får i seg proteiner, samt soyamel/olje.
Bygg inneholder like mye energi som havre så det anbefaler jeg i utgangspunktet ikke. I tilegg inneholder det mye stivelse også da, som aldri er noen fordel med tanke på førdøyelse osv.

Redigert av - xxxx den 09/10/2004 09:00:09 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/10/2004 :  19:55:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor soyamel? Inneholder ikke det veldig mye protein? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/10/2004 :  07:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, nettopp derfor....

Redigert av - xxxx den 10/10/2004 07:37:32 Gå til toppen av siden

=/

» VIP

Skrevet - 10/10/2004 :  19:21:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten blir ridd hver dag.. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/10/2004 :  20:22:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gr8 rideGrunnen til at jeg spør er fordi jeg har lært at man skal være litt forsiktig med å bruke proteiner. Som oppbygging er det jo bra, men det er lett også å gi for mye. Enkelte hester reagerer på det også og får utslett. Hesten trenger litt mer en høy og soyamel samt olje , men det er jo fin tilleggfor.

Selv vil jeg heller fore med noe som inneholder mye fiber, gi mer høy, samt betfor og lucerne. Hele grunnen til at jeg bruker for som inneholder mye fiber er pga at energien frigjøres ikke like raskt som den gjør ved bruk av for som inneholder mye stivelse(slik som havre). En mer utholdene energi er bedre for hester som er hissige slik som denne hesten er.

Samme med bygg, grunnen til å bruke bygg som for fremfor havre når man skal fete opp hester, er at med bygg tar det litt lenger tid å fordøye- igjen, ikke så rask frigjort energi=roligere hest. Bygg vs. havre er blitt diskutert endel, og tror ingen ville bli enig der. Som regel brukes bygg for å fete opp pga senere frigjort energi, mens havre brukes til vanlig.

Fett(olje) og fiber(grovfor, betfor) passer bedre for hest å fore med enn korn som havre og bygg som inneholder mye stivelse. Men om man skal bruke korn så ville jeg brukt bygg så lenge det er snakk om å fete opp hesten. Så heller gått over til havre når hesten har kommet seg litt.

Hesten blir ridd hver dag sier du, men hvor hardt? En travhest er vandt til ganske store mengder trening. Det er mange som blir overrakset over hvor mye trening de får. Som eksempel kan jeg fortelle at jeg trener mine travere 1 -1,5 mil nesten hver dag. Har hesten blitt brukt som ridehest lenge? Det kan være at nedtrappingen ikke har gått gradvis nok, og hesten blir stresset fordi den ikke får den treningen den trenger.

Men det er uansett vanselig å si noe om foring så lenge vi ikke får vite noe om hvor mye den får hver dag, samt hvor mye den trenes
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/10/2004 :  21:39:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet veldig godt at man ikke skal gi for mye proteiner, har ikke skrevet hvor store mengder, jeg anbefalte kun å øke tilføring på proteiner...Ikke dermed sagt at hesta får utslett og allergi for det....
Har heller ikke anbefalt å kun gi høy og soyamel.Hvor har du det fra?

Jeg har heller ikke forslått noen ferdig sammensatt forplan, jeg har kun oppklart påstander om hvilke type kraftfor som var energigivende og hvem som var fetende uten å tilføre for mye energi/stivelse som er meget viktig å ta hensyn til.

De fleste bruker ikke bygg i dag til feting av hest, (det var derimot mye brukt før) men heller soyamel/olje da det reduserer faren for fordøyelsesproblemer og for mye stivelse som nevnt.
I tilegg brukes ofte pelletert for som feks. Komplett og/eller Løpshest osv.Noen bruker også havre,musliblandinger i tilegg til soyaen i perioder.

(Selv bruker jeg kun en fiber-musliblanding med urter,(Spillers High Fiber Herbal Mix) og jeg gir mye høy. Skal hun gå hardt en periode eller hun begynner å tape seg litt, tar jeg vekk noe av Herbal Mixen og supplerer med Condition Showing Mix i stedet.) Sistenvnte inneholder mer proteiner og er da et flott supplement.)
Hesten min er ikke tynn, men dette var for å vise at det er vanlig at det gis mer proteiner enn energi-for til en tynn hest...

Du får begynne å lese innleggene mer nøye. Jeg har også skrevet at et fiberrikt forslag er bra for både fordøyelse og nyttegjøring av forplanen generelt, det sier det seg selv at kun høy og soya ikke er en ferdig sammensatt forplan...

Synes egentlig du bare gjentar i ditt siste innlegg, det meste jeg skrev i mitt forrige,( Om bla. energi/stivelse og konsekvenser)
Så hva vil du frem til egentlig????? At det er farlig å gi for mye proteiner???? Det vet vel de fleste......... Det er noe som kalles en mellomting, ikke vits å sette alt så på spissen vel.

Redigert av - xxxx den 10/10/2004 22:32:09 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  01:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gr8 ride: Jeg skrev ikke hele innlegget til deg da, bare første delen. Selv synes jeg det er greit å få et litt utfyllende svar når man spør Proteiner bruker jeg til hester som er i vekst, og til å bygge muskler, jeg kjenner ikke så godt til å bruke proteiner til å øke vekta med.

Så skrev jeg litt om hvorfor jeg ville brukt bygg og betfor, siden det så ut til å være litt uklart akkuratt det. Og selv om jeg ikke er helt enig med deg i hvorfor man skal bruke bygg og betfor osv. så er det bare det, trenger ikke gå lenger med det. Folk finner ut selv hva man foretrekker å fore med, det finnes så mye forskjellig på markedet nå

Så, egentlig ikke noe sak dette, men tenkte jeg bare skulle oppklare litt siden du tydeligvis trodde hele innlegget var til deg. Utenom det så har jeg fått sagt mitt.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/10/2004 :  09:28:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeps, synes folk skal få fore slik de mener er riktig, derfor satt jeg heller ikke opp noen konkret forplan-eksempel.
Mitt innlegg i utgangspunktet var kun basert på å klargjøre hva betfor var...
Gå til toppen av siden

Anniken_S

» VIP

Skrevet - 13/10/2004 :  13:52:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo

Kansje hesten har magesår siden den ikke legger på seg??
Hester so har magesår blir ofte litt mer gira..(d ble en passhest som jeg hadde ivrtfall)
Og det blir IKKE noe bedre av å gi hesten mindre fòr!! Hestene produserer magesyre hele døgnet..
Du burdvigdis rostad*
e kansje få sjekket hesten!!

Mvh Anniken
Gå til toppen av siden

Anniken_S

» VIP

Skrevet - 13/10/2004 :  14:05:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Obs....

ble litt feil i innlegget mitt.. du/eiern burde kansje få sjekket d??
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  19:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Doffen har dævva: Skal en hest fetes opp anbefaler jeg å øke høymengden slik at hesten får i seg proteiner, samt soyamel/olje.

HVor får man kjøpt soyamel?? De har ikke det på Felleskjøpet...
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 24/11/2004 :  09:54:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler solsikkeolje, 3 dl i døgnet fordelt på 2-3 måltider. Har sett utrolige resultater på varmblodstravere tidligere. I tillegg ville jeg gitt hesten fri tilgang på høy. Jeg ville fått sjekket høykveliteten gjennom en grovforanalyse. Jeg er tilhenger av bygg i stedet for havre for slike hester, men pass på at hesten ikke reagerer på byggen i form av fyllinger i bena eller utslett som noen nevnte i et tidligere innlegg. Ellers er det vanskelig å si noe om mengder, da jeg ikke vet noe om hva hesten får i dag, trening, utegang osv. som de fleste nevner i sine innlegg. mvh Kjersti
Hæ? Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2004 :  10:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjerstikur: kan jeg spør hva som er bra med solsikkeolje i forhold til soyaolje eller soyamel??
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.