hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pelletert fór= ikke bra????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Pelletert fór= ikke bra????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 22/10/2004 :  09:23:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal "kjøre" hesten min over på et pelletert fór fra Spillers i håp om at hun legger på seg litt samt at hun har hatt kolikk/forstoppelse problemer og jeg håper å få bukt med dette også. Nå har jeg møtt mange som jeg anser som oppegående hestefolk som er HELT i mot pelletert fór.
Er dette en fordom som henger igjen fra "gamle dager" for jeg vil jo tro at det har skjedd litt på fronten hestefór de siste 20-30 åra?

Argumentene var at det var helt unødvendig å betale 22 kr pr kg for fór som du "lager" selv ved å gi havre, soya, bet og green et eller annet....Dessuten var ikke konsistensen bra for hester... Nå har jeg ikke brukt dette fóret så lenge at jeg kan konkludere med verken det ene eller det andre, men jeg har jo uansett vanskelig for å tro at noe man blander sammen på kammerset skal bli noe BEDRE enn det eksperter har brukt år på å utvikle/teste... Jeg er jo rimelig sikker på at ved å gi dette fóret får hesten min i seg alle nødvendige næringsstoffer og i et riktig forhold...

Ser jo at pelletert fór i ulike varianter/fra ulike leverandører brukes av både topp galopp-/travtrenere og som det har vært nevnt i en debatt her tidligere så er enklere å ha et, kanskje to fórslag enn å mixe og blande 4-5 forskjellige...

Dyrt, JA, men jeg antar jo at det er korrekt at foret er konsentrert og at man kan gi mindre doser (dette funker på pusemat uten sammeligning forøvrig...dyr og ånkli pusemat er bedre for pus enn dagligvarepusemat - og jeg har prøvd begge deler..) Alle næringsbehov dekkes slik at man slipper å gi vitamin, mineral og andre tilskudd.

Er pelletsen bedre enn sitt rykte?

Destrier

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  09:51:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Importert for er unødig dyrt, p.g.a. avgiftene som kommer oppå. Fordelen med pelletert for et at man er sikker på at balansen er rett, spesielt gjelder dette Norskprodusert pellets (forutsatt at man forer etter anbefalt mengde, eventuelt gir tilskudd om nødvendig). Grovforanalyse er viktig om man skal være sikker på å få forplanen rett, sammen med å vite hvor mye hesten veier, og hvordan den blir brukt.

Om du vil ha en enkel og funskjonell forplan, gir du pelletert som er beregnet på å gi i små mengder og som da dekker behovet for de ulike nærings-stoffene. Om grovforet er av dårlig kvalitet, må du regne med å gi mer pellets for å kompensere for dette. I tillegg, må du sannsynligvis gi fortyper som inneholder mye energi, for at hesten skal legge på seg. Bygg, mais, olje er velegnet for å få hesten til å legge på seg, eventuelt sammen med luserne. Like mendger (i volum) pellets, bygg og luserne kan være et sted å starte. Det beste er selvsagt å beregne en korrekt forplan ved hjelp av et PC-program, som f.eks. 'Forplan'. Husk da å legge til den ekstra vekten som du vil at hesten skal legge på seg. Se an hold, og juster om nødvendig.

Fordelen med pelletert for et at du får 'alt på en gang', og slipper å blande selv. Ok, du må nok regne med å gi noe i tillegg, men da klarer du deg med få forsorter. Det krever mye kunnskap å blande sammen for selv. Det er nok de færreste rundt om som innehar denne kunnskapen. Det at hesten ser fin og blank ut på utsiden, betyr ikke at den er i orden innvendig. Feil kalsium-fosfor balanse gir f.eks. en veldig blank hest...

Uansett hva du velger, så husk at Norskprodusert kraftfor er tilpasset Norsk jordsmonn, og våre grovforkvaliteter, som kan variere sterkt fra utenlanske forhold. Andre land har også en lenger beitesesong, og i England f.eks. kan hester gå ute på gress mesteparten av året.

Uansett. lykke til.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/10/2004 :  14:27:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pelleterte krafftforblandinger er et stort tema og meningene er mange og forskjellige.

Skepsisen ligger i produksjonen/utvinningen av det.
Mange mener at under blandingsprossessen blir næringsinnholdet i de forskjellige fortypene, svekket pga. at det fremstilles ved koketemperatur.
Noen mener også at det blir et mer melete innhold pga. dette.

Ikke vet jeg, men store deler av hesteforet i dag er jo i pelletert og konsentrert form så det kan da ikke være så galt...
I tilegg er land som feks. England (som har imp. mye for hit lenge), langt fremme i forskning og bruk av for lenge før vi begynte med produsering av dette selv.

Ellers er jeg enig med Destrier at ferdigblandet krafftfor er enklere i bruk, (og lettere å regne ut i Fe.)

Musli-blandinger (fiberrike,naturlige og lettfordøyelige forblandinger)som vi ikke produserte selv før for omlag 3-4 år siden, er velbrukt og utprøvd i utlandet for leeenge siden.Så kanskje vi har litt igjen å lære?

Ang. bygg,mais og olje, som Destrier anbefalte.
Bygg og mais inneholder mye energi og stivelse, derfor er et proteinfor et bedre alternativ til vektøkning og muskelsetting for å sikre at hesten tar det opp riktig og ikke kun får mer energi.
I Usa feks. gis mais til aktive travhester som en ren energikilde som vi bruker havre.(Havre, bygg, kli og melasse er karbohydrat-kraftfor med mye stivelse og lite proteiner, derfor ikke best egnet til feting)

Soya er derimot mer anbefalt og andre produkter som feks. gresstilskudd der det er hovedtyngde på proteiner og ikke energi/stivelse.
Green Power og lucerne er da fine gress/protein-tilskudd å bruke i perioder når hesten må opp i vekt og volum.

Opal: Om du er skeptisk til pellets, så er Cond. and showing mixen et fint alternativ da den er mer i musli-form og like,(faktisk noe mer) rik på proteiner som Cc.
Men dette vet jo Tonje alt om og kan sikkert svare deg bedre.(Og blander du litt High fiber herbal mix sammen med den, for den optimal fordøyelse også..)

Kun de 2 forslagene og masse høy, så triller den nok snart ut av stalldøra skal du se.

Redigert av - xxxx den 22/10/2004 14:41:02 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/10/2004 :  14:57:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Føler meg litt sånn meg mot verden når man støter på folk som er helt anti anti på alt som lukter av pellets.
Blir mest sannsynlig å sette hesten min i trening en mnd tid hos ei jeg anser som veldig dyktig og som har gått i en god skole. Der ble det fóra med de slagene jeg nevnte innledningsvis. Nå vil jo bruken av hesten min denne mnd bli mere intens og anderledes enn den har vært så langt (tur-tur-tur). Vil det da holde at hun bare får CC eller bør jeg gi cond. & showing mix også i forhold til bruk? Dette vil jo bli en helt annen verden for det stakkars dyret som har løpt rundt med hodet i været i snart 4 år og aldri "jobbet" på denne måten...Hun ble tømmekjørt/longert i går (i meeega gjørme) og viste tendenser til å søke ned og samle seg i galoppen så jeg aner håp!

Koster Cond & showing mixen det samme som CC? Betaler 236 for 20 kg der jeg kjøper det. 4 liter om dagen tilsvarer 3 kg = kr 35..
Til å leve med...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/10/2004 :  15:07:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, mener prisen er omtrent det samme.
Men jeg mente ikke at du skulle kombinere den med Cc, men heller erstatte den om du ville unngå pellets. Så kan du feks. gi Herbal Mix ved siden av for fordøyelsen og som et vanlig standard-for i tilegg Cond. and Showing mixen.
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 04/11/2004 :  10:58:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei...jeg bruker for fra Spillers. Condisjons cubes. Gir 3 l, som skal tilsvare 2 kg. Så 4 l kan ikke bli 3 kg?! ellers så må jeg si at jeg er meget fornøyd med dette foret. Skal over på response serien, når kondisjon og styrke er kommet.

Jeg har prøvd masse typer for opp igjenom årene, men dette er det som kommer best ut:) Og behandlingen av foret før det kommer i sekk er god, så det at pelletert for ikke er bra, vil jeg ikke være helt enig i. Men det er forskjell. Foret fra felleskjøpet inneholder mye stivelse, og har gjort løpshester unødvendig heite. Stresser i oppvarming, og har da ikke den ultimale energi når løpet skal gå.

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/11/2004 :  12:00:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
I følge leverandøren er vekta på 1 liter Conditioning Cubes 750 gram så 4 liter blir 3 kilo. (0,750*4 = 3). .... Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 04/11/2004 :  20:22:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm...jeg har fått beskjed av Tonje selv at 2 kg er 3 l.
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 04/11/2004 :  21:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelp...

-Legger meg flat og beklager....

1 liter Conditioning Cubes veier rett i overkant av 700g. For enkelhetsskyld blir derfor 2kg=3 liter i stedet for 2,85 liter... Om man har et "avvik" på +- ca 100-150g vil altså ikke det utgjøre den helt store forskjellen, i forhold til til at folk ville tro at jeg var temmelig "gal" om jeg bad dem fôre feks 0,95 liter pr måltid...

Beklager "juksingen" ;-)

Tonje
Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 14/11/2004 :  18:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opal : Jeg hang meg litt opp i " kolikk / forstoppelses problematikken" til hesten din....snakker av erfaring da jeg sier at jeg hadde ikke tatt sjangsen på å "finne ut av" det selv med bare å regulere fôret, heller ikke med råd fra dyrlegen alene! Det kan like gjerne være tarmfloraen som er i "ubalanse" evt andre feil... - hadde kontaktet f.eks en equvieterapaut i tillegg var jeg deg.... (magen på hesten er ikke spesiellt godt konstruert vet du...)
PS! Meget gode råd du har fått med tanke på fôring
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  02:21:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ang. Pelletert fòr: Lurer på om det er noe i byggen som blir toxisk når det blir varmet opp i prosessen til pellets.(Gjelder vel bare byggpellets tror jeg) Husker ikke hvilke stoffer dette var, men bruker selv knust bygg om det må brukes. Skyr Komplett som pesten. Tenker på alle hestene der ute med fòrallergi som spiser den dritten

Veldig fint at feks. Komplett er "balansert", men har selv fòret med det, og rører det ikke igjen. Hesten min ble kjempesyk av det. Ikke at hun fikk bløt avføring eller kolikk, men hun slet med å ta på vekt, ble motvillig og hadde tydelig vondt. sur ble hun også.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.