hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alle sammen som har peilng på for se hit!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Alle sammen som har peilng på for se hit!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 26/11/2004 :  14:16:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kreset: Det er i hvertfall en ENORM forskjell på soyamel og soyaolje (protein og fett). Hva angår hvilken olje som er best er det veldig delte meninger. soyaoljen er vel kanskje mest brukt fordi den er billig Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 27/11/2004 :  13:30:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
kreset: jeg kan nok ikke forklare forskjellen på oljene, har bare sett en enorm forskjell i virkningen på de to oljene på hester som har slitt med å legge på seg og prøvd begge deler. Med soyaoljen har det vært liten eller ingen virkning, mens etter noen uker med solsikkeolje har hesten allerede begynt å legge på seg. Så kan ikke forklare det annerledes, du må nok bare stole på meg...;-)
Hæ? Gå til toppen av siden

Pitchie-Pelene

» VIP

Skrevet - 28/11/2004 :  00:00:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei!
Vil bare komme med en liten kommentar, ut fra egen erfaring.

Jeg eide en sv halvbl. hoppe som ble syk, og som slet med fordøyelsen over et halvt års tid. Det som er viktig i forhold til foring, mener jeg at dette må tilpasses individuelt, altså avhengig av hva hesten tåler, og hva den har blitt foret på tidligere. Hvis man vet dette, fra evt tidligere eiere, kan man ta utganspunkt i det som hesten har vært vant med(eller fordøyelsen).Hoppa mi tålte ikke bygg, og siden hun etter fordøyelses-problemer var rimelig tynn, måtte jeg finne andre metoder for å få henne til å legge på seg uten tilskudd av bygg. (er derav også en liten motstander av bygg). Mener ikke ar bygg nødvendigvis er et dårlig alternativ, men det finnes andre måter å "hjelpe" på.
Det første må man tenke på hva som er naturlig for hesten å fordøye! Det er jo noe alle bør vite, når man eier en hest. Fòrer man hesten med utgangspunkt i hva som er naturlig, er jo det en god start. Høy (fiber), inneholder det meste en hest trenger, så lenge den har tilgang på dette, tilstrekkelig til å dekke vedlikehold og lett aktivitetsnivå, er alt annet bare tilskuddsfor til å gi hesten optimalt av hva den trenger ved optimal ytelse. I tillegg må man supplere med vitaminer/mineraler og salt. Masse og lett tilgang på store mengder vann (tenker på minst ei 30 l bøtte hver natt), ikke alle hester får slik tilgang på vann idag. (Hestene drikker ikke på en sånn måte som er tilpasset de selvregulerende "skålene" i boksene.
For å komme til poenget så brukte jeg solsikkeolje, i en blanding med masse annet. Men dette var tilpasset hesten min etter kjennskap til tidligere foringer, og ut fra de reaksjonene hun fikk (ved bruk av bygg bl a) på ting som ikke fungerte like bra. Sånne ting kan man ta konklusjoner ut fra oppførsel/energinivå, og tilpasse ut fra det. Jeg støtter Irriducibilli i forhold til bruk av solsikkeolje.
Masse av dette vet vel de fleste, ble bare litt ivrig Håper ingen ble fornærmet på min "avhandling"

Kunne sikkert skrevet masse mer, men tror det holder nå, he he
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  00:07:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for tips! Da kan jeg kanskje prøve solsikkeolje. Noen som har prøvd solsikkefrø da? Har det noe av samme nytten, eller er det ikke bra å gi kanskje?? Gå til toppen av siden

Pitchie-Pelene

» VIP

Skrevet - 28/11/2004 :  18:29:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Solsikkeoljen blir tatt opp mye bedre enn om du gir solsikke i frø-form, du må dessuten gi større mengder frø for å kompensere for oljen. Jeg anbefaler mellom 2 og 4 dl olje pr dag, fordelt på morgen og kveldsforing. Etter dette skal man kunne se endringer på hesten på den 3 uka. Vær forsiktig med å gi for mye olje, da dette kan gi diare. Gradvis økning er å anbefale (som med alt annet). Om dette ikke skal være tilstrekkelig, er komplett et godt alternativ hvis en skal øke vekten. Husk å vurdere mengden fòr etter treningsmengde/tyngde. Ps, Spillers har også gode fortyper tilpasset for enkelt tilfeller, el plager.
Mvh Carina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.