hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tror dere denne rasen blir populær i Norge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Tror dere denne rasen blir populær i Norge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

marcello

» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  23:19:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er klasser for Engelske ponnier.NPA sine utstillinger har avogtil det.Hadde vært moro om flere hadde stilt opp.
De har leadline for de minste og rideklasser i forskjellige alderstrinn.For de eldre er det rideklasser for senior.Kjøreklasser ,tømkjøring og agilityog terrengritt.
På sentralutstillingen i fjor var det 40 som starta.
Man trenger ikke grønt kort.
Gå til toppen av siden

emmyklebost

Skrevet - 14/03/2006 :  09:38:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes og at man heller da skal ta vare på de norske rasene i stedefor og ta inn utenlandske raser med samme bruksområde som de "gode gamle" norske.. Jeg er og enig med at tinkere er overpriset! De er pene og se på, men bruksområdene blir vel stort sett det samme som på de norske rasene.

Opprinnelig postet av Anita&Svarten

når du sier at man heller burde ta vare på hestene fra norge lurer jeg på om du har sett deg rundt uten om byene og hvor det ikke bor sosser

PS. hvilken rase har du
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  11:35:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sosser er det alle som bor i by eller dem som ikke kjøper seg norske hesteraser??? Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  16:27:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så forrsten en Tinker på sprang stevne her om dagen, dette var en veldig liten, kort tinker. Den gjorde det veldig bra!! Kjempe artig å se den kraftige ponnien (i dette tilfelle) være så rask!!

Opprinnelig postet av Roxira

Sån var min tinker. Sån passe kraftig, rett under hestegrensa, og mega flink på sprangbanen. Hun hoppet jo 1,10m med uten problemer. De er allroundhester, så derfor kan jeg ikke si meg enig i dette:

Kopi av melding:
De fleste tinkere er tunge og nær ubrukelige som annet enn en tung turhest/kjørehest...

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 09/04/2006 :  20:46:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må si meg enig me dem som holder en knapp på våre norske raser..hvorfor importere ponnier som har så mange likhetstrekk med våre egne raser, i tillegg til at de blir mye dyrere?
Og ang dyre tinkere..jeg kan overhodet ikke fatte og begripe at noen engang vil vurdere å betale 40 000 for en slik..jeg har personlig ikke sett en eneste med det jeg vil kalle et tilfredsstillende eksteriør, men det er kanskje ikke så rart når den er avlet ved å trekke hoppene til andres hingster midt på natta i ly av mørket slik man skulle slippe å betale for bedekkingen, og det eneste som var viktig med det kommende føllet var at det skulle bli sterkt nok til å trekke de tunge sigøynervognene...
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  21:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og ang dyre tinkere..jeg kan overhodet ikke fatte og begripe at noen engang vil vurdere å betale 40 000 for en slik..jeg har personlig ikke sett en eneste med det jeg vil kalle et tilfredsstillende eksteriør, men det er kanskje ikke så rart når den er avlet ved å trekke hoppene til andres hingster midt på natta i ly av mørket slik man skulle slippe å betale for bedekkingen, og det eneste som var viktig med det kommende føllet var at det skulle bli sterkt nok til å trekke de tunge sigøynervognene...

Opprinnelig postet av Henriette444

Det virker ikke som du vet så mye om tinkere spør du meg.. trist at noen har sånn holdning til flotte dyr.
Om noen vil betale 10-40 eller 100.000 for en hest er vel opp til kjøperen.. Hva du synes, betyr vel egentlig ikke så mye.

Gå til toppen av siden

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  21:55:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding
Regner med å få mange mot-meldinger nå, men denna rsen her virket mye mer intresant enn islandshesten, og for den del alle de andre som er nevnt. Man finner ikke like fine hardføre ponnier. Altså fjordhest og nordlandshest er å se bort ifra, dette er tross alt norske raser. Men har lest litt om highland-rsen og den er utrolig allsidig. Men tror vel de flester er ute etter edlere ponnier å konkurrere med i sprang og dressur. Og den blir nok for dyr å kjøpe inn som turhest.

Lykke til om du vil gå hele veien ut med avl av denne rasen.
Tror jeg ville gjort en grundig markeds-sjekk, men jeg syntes rasen har potensiale,men blir mulig for dyr.

Utrolig fin å se på ihvertfall:)

Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  22:05:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel,i forhold til Islandshesten,så tølter den himla dårlig da...
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  22:12:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kurre

Jeg synes denne rasen var fin, men islandshesten er likevel flott da. Ikke sant, Kurre?

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 09/04/2006 :  22:14:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det virker ikke som du vet så mye om tinkere spør du meg.. trist at noen har sånn holdning til flotte dyr.

Tja, jeg vet jo at veldig mange av tinkerne ikke har papirer, og at de som betaler for dem derfor ikke har noen idé om hvilken kryssning hesten faktisk er...Og mener du at dette faktisk ikke var måten sigøynerne opprinnelig avlet hester på? Kanskje er det du som ikke vet allverden..?
Jeg har dessuten ikke hevdet at alle tinkere ser slik eller sånn ut, men sagt at de tinkere jeg personlig har sett, ikke har et tilfredsstillende eksteriør..og det står jeg fullt og fast ved! Og jeg syns heller ikke at en tinker er verdt 40 000.

Dersom dette kvalifiserer meg til en "viss holdning", tror jeg det er du som er litt hårsår...
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  22:33:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Jeg synes denne rasen var fin, men islandshesten er likevel flott da. Ikke sant, Kurre?

Opprinnelig postet av Mari^_^

Kurre glad i Mari!

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  00:52:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding
Ja skal man ha en hest som tølter kjøper man islandshest.
Skal man ha en hest som ikke tølter kjøper man noe annet. Feks Higlandponnien.
Eller?
Skal ikke uttale meg så mye om islandshest,men den er for spesiellt intresserte, den kan oxo være en god brukshest, men ser da større potensialle i en highlandponni.
Det er min mening:)

Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  08:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja skal man ha en hest som tølter kjøper man islandshest.
Skal man ha en hest som ikke tølter kjøper man noe annet. Feks Higlandponnien.
Eller?
Skal ikke uttale meg så mye om islandshest,men den er for spesiellt intresserte, den kan oxo være en god brukshest, men ser da større potensialle i en highlandponni.
Det er min mening:)

Opprinnelig postet av Røkaas

Var nettopp det som var poenget mitt.
Blir for dumt å skulle sammenligne to raser såpass langt fra hverandre i "nedslagsfelt",når det er så mange som ligger den nærmere.

Kjøper man Islandshest er det sjelden kun fordi den er hardfør,tåler litt vekt eller er en kjekk turhest.Det er jo fordi den har de ekstra gangartene og da å si at man ser Highlandponnien som et mer "interessant" alternativ,skjønner jeg ikke.

Alt til sitt bruk eller?

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  14:51:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Var nettopp det som var poenget mitt.
Blir for dumt å skulle sammenligne to raser såpass langt fra hverandre i "nedslagsfelt",når det er så mange som ligger den nærmere.

Kjøper man Islandshest er det sjelden kun fordi den er hardfør,tåler litt vekt eller er en kjekk turhest.Det er jo fordi den har de ekstra gangartene og da å si at man ser Highlandponnien som et mer "interessant" alternativ,skjønner jeg ikke.

Alt til sitt bruk eller?

Enig. Mange som ikke har noe forhold til islendinger, komenterer ofte prisen; prisen på islandshester er mye høyere enn prisen på tilsvarende ponnier med samme størrelse, kroppsbyggning, nøysomhet osv (les: f.eks nordlandshesten), men det er jo nettopp gangartene som finnes kun hos islendingene som gjør dem så dyre. På grunn av gangartene kan ikke islandshesten sammenlignes verken med highland-ponnien eller nordlandshesten.

Når det er sagt syns jeg highlandponnien var veldig flott å se på, og jeg personlig syns det er mye penere med en kraftig hest i dressur, enn en av den lettere typen. Skulle gjerne sett at flere satset på de litt tyngre rasene i konkuranser.
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  12:24:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Når jeg var liten ønsket jeg meg en highlandponni.. Ikke fordi den var utenlandsk og dyr, men fordi den var liten, kraftig og rolig.. Og ikke minst nydelig! (I allefall den som var avbildet i en penny bok som jeg fikk for 10år siden ca.) En perfekt barneponni mente no jeg.. Men istedefor fikk jeg meg en kaldblods som det ble sikkert 100 ganger mer knall og fall med, men man må jo støtte den norske rasen vet du;)

Litt ironi i det der, men skjønner ikke problemet med at en kjøper hestene etter sitt bruk og sine ønsker.. Så vidt jeg vet finnes det mer enn nok av fjordinger..

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.