hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tror dere denne rasen blir populær i Norge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Tror dere denne rasen blir populær i Norge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

mar1=)
» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  11:30:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!

Highlandponnien er jo i utseende (bygning) og bruksområde veldig lik fjordingen, bortsett fra at i St.b har man brukt dem mer seriøst så de hevder seg bedre og de har flere farger. Men vi har jo fjordinger her, så hvorfor sakl man ta inn dyre highlander?
Dette blir som tinkeren (som er en overpriset kaldblodshest...ærlig talt!) og welsh cob (som er av type som en liten kaldblods...), som begge varianter er dyre (prisene er ofte dobbelt av tilsvarende kaldblodser). Hvorfor betale 40.000 kr for en tinker når man får en kaldblods eller døl for halvparten? De fleste tinkere er tunge og nær ubrukelige som annet enn en tung turhest/kjørehest...

Nei, man bør slutte å betale overpris på visse raser....

sorry, ble litt OT, er bare så lei av disse "nye dillene" man har fått... Tinkere er tunge vognhester, som tinkere (sigøynere) brukte til å dra vognene sine... Hvorfor i all verden koster de 40.000 kr for unghester? De er ikke brukt i sprang, dressur eller noe...de er en brokete samling sigøynerhester...

Vi har jo fantastiske norske varianter av denne hesten, dølahesten og kaldblodsen...som har mye bedre bruksvennlighet enn tinkeren... de er oftest smidigere, lettere og har bedre anlegg for sprang og dressur...og de koster halvparten

Sorry....

Men highlandponnier er vakre de, ingen tvil....synes bare ikke den er en ny type liksom...den fyller ikke noe tomrom i utvalget vi allerede har.

Cessa

Opprinnelig postet av Cessa

Hvis vi bare skal holde oss til kaldblodser og de andre norske rasene kommer vi til å bli en "gamp" nasjon! hvem vil? ikke je.. trur det hadde vært sunt for det norske hestemiiljøet og fått inn higlandere! de er jo noen supre små kraftbunter! Og det er btw umulig å sammenligne welsh og kaldblods! har sjøl en welsh sec D hingst som er helt rå! går IKKE an å smmenligne han med en kaldblods! de kan ikke bli ridehester!! de er bygd for fart! mange kaldblodser som går 1 m i sprang og de lave dressurklassene,men de har ikke schwumgen eller spensten til å bli GODE ridehester! sorry,men liker virkelig ikke kaldblodser...:P men noen av dem er faktisk fine! men ridbarheten er heller dårlig..

Detta ble et lite "kjefte" innlegg,men måtte bare få d ut! alle har jo en egen mening!:)

Maren og Cameo
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  12:22:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
de kan ikke bli ridehester

Akkurat det tror jeg mange vil være sterkt uenig med deg i.
Gidder man å engasjere seg og bruke litt tid kan man få gode ridehester ut av det meste

Kopi av melding:
sorry,men liker virkelig ikke kaldblodser...:P

Det var da en voldsomt lite objektiv kommentar..

Kopi av melding:
men de har ikke schwumgen eller spensten til å bli GODE ridehester!

Og dette skriver du på bakgrunn av hvilken erfaring?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  12:31:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Syns kaldblodsen og welshen har mange likhetsrekk jeg!! Nesten bare steget som skiller.
Vet det er mye hummer og kanari blant kaldblodsen, MEN du skal vite at det finnes absolutt flere ridbare eksemplarer!
Søk etter Norne her på mixen. Dette er en hest som attpåtil går løp.

Ellers vil jeg bare si at highlandponnien var kjempefin, og selv om jeg har kaldblods selv, syns jeg det er plass til flere hesteraser her i Norge.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 24/04/2006 :  14:55:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mange av dem var jo veldig tøffe å se på, men jeg hadde nok foretrukket en annen rase...

Opprinnelig postet av jalla

Kjenner du til rasen siden du sier det? Hadde vært interessant å høre hvorfor.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 24/04/2006 :  15:14:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Norge har få hesteraser og vi har aldri gjort det særlig stort innen ryttersport internationalt. Jeg synes det er spennende at vi kan få inn flere hesteraser til landet, vi begynner å få litt andre hester enn fjording, døl, norlandshest og lyng.

Tinker, paint, frieser etc er alle spennende raser som er blitt populære de senere årene, og samtlige av de er ypperlige ridehester. Highlander er den største av de engelske ponniene og er en eldgammel rase som fortsatt blir brukt til hard jobbing i Skottland. Den egner seg bra til de fleste grener, og i tillegg er det en hest som foretrekker å stå ute hele året uansett vær. Ypperlig for våre værforhold, og utegang blir det jo mer og mer av.

Kommer det først en, ja da kommer det fler. Hadde jeg hatt god råd skulle jeg gjerne ha importert en for moro skyld, og det er mange spennede raser å ta inn i dette landet.

Det er jo typisk norsk å holde seg til kjøttkaker i brun saus. Gud så kjedelig, men tygt og godt
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 24/04/2006 :  21:23:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
en liten kommentar bare...? Ang internasjonal konkurranse er det vel neppe raser som highlandpony, tinker, pinto etc som kommer til å ta Norge til nye høyder vil jeg tro. Disse er vel mer egnet til litt andre formål og bruk. Sånn som våre egne fjordinger og kaldblodshester.... Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 24/04/2006 :  21:23:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
en liten kommentar bare...? Ang internasjonal konkurranse er det vel neppe raser som highlandpony, tinker, pinto etc som kommer til å ta Norge til nye høyder vil jeg tro. Disse er vel mer egnet til litt andre formål og bruk. Sånn som våre egne fjordinger og kaldblodshester.... Gå til toppen av siden

Accipiter
» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  16:18:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk ridd renraset Highlander i England og det er en super ponnirase! Å sammenligne med Highlander med nordlandhest eller fjording blir helt feil - det er...en Highlander - på godt og vondt En ting er sikkert: De gjør et uutslettelig inntrykk.

Det samme gjelder også Welsh Cob - de kan ikke jamføres med kaldblodsen - det er ikke rettferdig mot hverken den ene eller den andre rasen. Hvis en sammenligner dem utifra det vil jeg tro at vedkommende kun har svært liten eller ingen erfaring med dem. Men jeg skal være enig i at ved første øyekast så kan kaldblodsen og welsh coben ligne på hverandre.

Jeg har selv welsh cob og kaldblods og føler jeg har litt erfaringsgrunnlag til å uttale meg
Ellers har jeg også døl, så for meg så er det også viktig å bevare de norske rasene siden tungdølen er en rase som man på verdensbasis regner for sjelden.

Selv håper jeg virkelig Highlanderen får en mulighet til å etablere seg i Norge. De er utrolig versatile og kan brukes av både barn og svært godt voksne. Sterke, rolige, nøysomme, hardføre, og med plenty futt i når den blir bedt om det og den føler at rytteren er kompetent nok til det!

Hurra for Highlanderen!!

Hilsen Inger Liv
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  19:18:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også hatt welsh cob, og vil på ingen måte kunne sammenligne denne rasen med kaldblods. Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 12/05/2006 :  21:43:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Norge har få hesteraser og vi har aldri gjort det særlig stort innen ryttersport internationalt. Jeg synes det er spennende at vi kan få inn flere hesteraser til landet, vi begynner å få litt andre hester enn fjording, døl, norlandshest og lyng.
Opprinnelig postet av Birre

Nordlandshest og lyngshest er samme rase, til og med

Men jeg personlig liker highland ponnien, og har gjort det lenge. Har ingen som helst erfaring med den, så liker den rett og slett på utseendet!

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  22:56:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
går IKKE an å smmenligne han med en kaldblods! de kan ikke bli ridehester!! de er bygd for fart!
Opprinnelig postet av mar1=)

*SpY*.. Gudameg!
Når og hvor har du erfaringen din fra, da?

Har ikke du hørt om welshen som ikke kunne hoppe 50 cm, så kom det en kaldblods å hoppa 130 cm? HØ?!
Blir sur av å lese sånn ''uindividiserte'' innlegg! =S

EDIT: Og spesielt blir jeg sur når jeg selv rir en x-kaldbl over 120 hindre, flink som f og hele pakka!

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 12/05/2006 22:58:19 Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  00:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
[/quote]Hvis vi bare skal holde oss til kaldblodser og de andre norske rasene kommer vi til å bli en "gamp" nasjon! hvem vil? ikke je.. trur det hadde vært sunt for det norske hestemiiljøet og fått inn higlandere! de er jo noen supre små kraftbunter! Og det er btw umulig å sammenligne welsh og kaldblods! har sjøl en welsh sec D hingst som er helt rå! går IKKE an å smmenligne han med en kaldblods! de kan ikke bli ridehester!! de er bygd for fart! mange kaldblodser som går 1 m i sprang og de lave dressurklassene,men de har ikke schwumgen eller spensten til å bli GODE ridehester! sorry,men liker virkelig ikke kaldblodser...:P men noen av dem er faktisk fine! men ridbarheten er heller dårlig..

Detta ble et lite "kjefte" innlegg,men måtte bare få d ut! alle har jo en egen mening!:)

Maren og Cameo

Opprinnelig postet av mar1=)

[/quote]

Blir egentlig så utrolig forbanna av slike innlegg... Nå skal sant siest at ikke alle kaldblodser har steg for å gå Grand Prix eller St George, men vis meg hvor mange ridehester i Norge som kan hevde seg i utlandet i disse klassene... Selv om en hest kan gå øvelsene/programmet helt opp til Grand Prix vill dette ikke si at hesten har gode nok gangarter til å nå helt til topps! LANGT ifra!

De fleste kaldblodser er meget ridbare hvis de blir trent rett. Finnes enkelte kaldblodser som kan gå høyt i dressur selv om det kanskje er få av dem sammenlignet med hvor mange som finnes... Og mange av dem er supre allroundhester som kan brukes til alt! Ikke drit ned kaldblodser da fordet om du kanskje ikke liker dem!

Redigert for å fjerne skrivefeil!

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10
Redigert av - sPikE den 13/05/2006 00:52:01 Gå til toppen av siden

Accipiter
» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  16:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men de har ikke schwumgen eller spensten til å bli GODE ridehester

Dette blir nok en noe feil påstand eller begrepsmisforståelse. Kaldblodser har absolutt schwung = ryggsving hvis den blir ridd og trent riktig. Schwung er bakbenets evne til å gripe fremad istedet for å skyve, altså bærekraft, og ryggens evne til å "svinge" - det vil si ekte bæring hvor ryggmuskulaturen er selve bæresteinen under rytterens vekt.

I den sammenheng har faktisk kaldblodsen min desidert best bæring i forhold til mine cob'er - men nå er ikke de innridd enda og fremdeles ganske unge.

Men at kaldblodshester ikke har den samme "showete" stegsmønsteret som andre hester - feks welsh - det skal jeg være enig i, men det burde i en ideell verden ikke være grunnlag for å trekke ned på dommerens vurdering av hesten...

Hilsen
Inger Liv
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/05/2006 :  09:47:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg så et show på TV for en tid tilbake hvor det ble bevist at man kan klare å få de tyngste hestene til å ga høyt i dressur. Nå husker jeg ikke rasen, men det var en hest på str med en svær gamp fra land som Belgia. Stor, tung arbeidsgamp som de aller fleste ikke anser som egnet for ridehest.

Det er noe av det flotteste jeg har sett, og det bare beviser at har man kunnskap og er dyktig nok kan man få ridehest ut av enhver hest - uansett rase.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  00:50:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen har vi en skikkelig diger tungdøl, kølane svart og med høver som middagstallerkener. Han er et syn i dressur! Går nydelig i holdning, med lekre bevegelser og et glimt i øyet som sjarmerer fullstendig. (Tydelig at døl har frieser i seg fra tidligere tider. Kan være mye å spare på å skaffe seg en skikkelig kølsvart tungdøl istedetfor en nokså dyr fireser.)

Så også for noen år siden en kjempesvær shirehest i dressur, og ble meget imponert. Han var kattemyk i bevegelsene og det gikk så det dundret i vantene - ja, "problemet" var at ridehuset var for lite.... Shire er jo kjent under kallenavnet "The gentle giant".

Har også hørt, men ikke sett, at både percheron, ardenner og jysk hest godt kan læres opp til å gå dressur. - Men da har du MYE HEST å holde styr på!

Hvis jeg hadde vært frisk og rask, skulle jeg gjerne prøveridd det svarte "skautrollet" vi har i stallen. Mææn, jeg holder meg til min søte, lille nl-hoppe på 22 år.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.