hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tror dere denne rasen blir populær i Norge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Tror dere denne rasen blir populær i Norge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

misstrivial

» VIP

Skrevet - 22/05/2005 :  20:52:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes higland ponnien er FLOTT, har selv en blandingsponni som kan minne om en higland ponni. Hun er litt spinklere da.

Jeg sjønner ikke hvorfor folk har imot Tinkere, jeg digger tinkere utrolig flotte hester. Jeg ønsker meg en tinker hoppe som skal hete marja.

Ang haflingere, veldig gild rase kan brukes til alt. Ikke like tung som tinkere og kaldblodstravere.

Må bare si, jeg ser kaldblodser daglig. Det er mange fine av de også, det er borka hester, røde med hvit man og hale, røde, svarte, brune, palomino fargette, og jeg har tilogmed sett en PINTO FARGET KALDBLODS. Kaldblodser kan også ha alle avtegn.

Døl, nabohesten er døl, veldig glad i å løpe, lett på sjenklene, men tung i munnen. Ellers en veldig sprek hest.

Nordlandshest fantastiske hester må bare si det. Ridd mange nordlandshester.

Fjording har bare såvitt ridd en, mykkla lord. Den var snill den lille strekkningen jeg red den. Men vet om mange som biter, er stae ol.

Kan dere fortelle meg hva de som har hester som er stae ol har gjort for noe, det er jeg veldig spent på å høre hva dere har å si til det. Så kan jeg se om eieren har gjort det dere sier. Vet om mange stae hester. Til og med min egen hest kan være sta. Gleder meg til å høre hva dere har å si.

Og ikke nevn ting som at de får mat fra hånden, får lov til å gjøre som de vil ol. for det stemmer ikke :)

Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  22:02:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Å åpne en nå tråd hadde kanskje vært en ide?
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  12:34:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg tror ABSOLUTT markedet er der for Higlandponnien! Selvfølgelig har vi mange raser i Norge som kan gjøre samme nytten men det er MANGE som vil ha noe"litt spesielt"og da gjerne i en"stilig"farge

Selv ville jeg GLADELIG slengt på 5-10.000,-for noe som ikke 2-3 av"naboene"har Er jo litt kjedelig om hele bygda skulle hatt tilnærmet like hester???

Selv har jeg både varmblods,kaldblods og en bl.av Tennessee Walker og Welsh. Resten av bygda har stort sett Islandshester og fjordinger(av de som driver med ridning) Selv har jeg NULL interesse for å ha det som"alle andre har"...Er likevell medlem av Fjordhestlaget og blir vel tatt imot på kurs og stevner med"mine"raser.Dette syns jeg er TOPP!

Dette var MIN mening,sikkert mange som er uenige

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 27/05/2005 :  13:34:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne godt tenkt meg sånn ponny selv, dvs til min datter når hun blir større. ser ut til å kunne brukes til det meste.
Godt at man vil ta vare på de norske rasene, men det må da være plass til denne også.
Jeg er personlig ikke noe stort fan av nordlandshest og fjording. Det mått nok blitt tungdølen om jeg skulle skaffet meg en norsk hest. Selv om det beklagelig er mye dårlige ben og små høver på tungdølen.. det er jo i seg selv ødeleggende å avle på..
Å sammenligne tinkeren med kaldblods blir vel litt søkt.. Tinkeren er da slett ingen traver!
Og synes ikke de er spes dyre heller jeg for min del. De står da annonsert for en 15 tusen som føll, og det synes jeg godt man kan betale om man skal ha. Så en annonse på 40 tusen for en 8 år gml innridd og innkjørt hoppe, og det er da slett ikke så galt. De har jo papirer også nå.
en annen ting er at man aner ikke hva som er bakover på mange av dem, en ulempe. Men det er det jo mange andre hester på markedet dette gjelder for..
Og at man har nordlandshest og fjording så man har ikke bruk for nye kalde raser... javel.
Ser ikke sammenhengen men men.
Godt at vi ikke mener det samme om alt.
Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  22:39:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
ang det med lett døl og tung døl. Jeg har en følelse av at let dølen er en kaldblods som ikke har klart seg på banen som er blitt en tur/hobby hest, jerk ble kalt lettdøl men han er på travsport og har gått som traver et par ganger. er det noen som vet mer om dette ?
sooove ja takk Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  22:52:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet ikke noe, men jeg har en mening. og det er at døl er døl og kaldblods er kaldblods, traver eller ikke.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  22:53:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
En lettdøl ER en kaldblodstraver.
En tungdøl er en norsk dølehest.

Kaldblodstraveren er en "fremkrysset sportsvariant" av Dølen.
Lettdøl er ingen rasebetegnelse.Det heter kaldblodstraver.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  23:04:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Ja det var noe sånt jeg regnet med!!
Jeg må virkleig si at det som er så synd med disse store tunge hestene er at mens de er i form og blri trent og holdt igang er de kjempe flotte hester, ivrige, raske og smidige. Men mange av disse tunge hestene er så vanvittig overvektige at når du sitter oppå er det som å ri en tung tønne. det er super viktig å holde disse tunge hestene i form og slanke og fine, også for kroppens beste ( knær osv) Jeg har sett kjempe mange tungdøler som egentlig er slanke , høye og deilige hester og ri, men de er jo så tjukke at de kan ikke ligge en gang :(

sooove ja takk Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  23:04:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En lettdøl ER en kaldblodstraver.
En tungdøl er en norsk dølehest.

Kaldblodstraveren er en "fremkrysset sportsvariant" av Dølen.
Lettdøl er ingen rasebetegnelse.Det heter kaldblodstraver.

Opprinnelig postet av Kurre

var liksom det jeg prøvde å si da

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  23:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er'ke så lett når vi sitter og skriver på likt da...men du slo meg.Trykket send ett minutt før jeg gjorde.
Jammen er du en kjapping gitt!

lucky june

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  23:18:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp, jeg er alltid et minutt før:)
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  23:23:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lille lynet!

marcello

» VIP

Skrevet - 12/03/2006 :  00:39:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bare flere og flere som kjøper engelske ponnier,så hvorfor ikke en Highlender.Det har nok litt med den engelske stilen å gjøre også.Akkurat som med foreks.barock eller western.

Har både døl og cob og fnyser litt når jeg leser at cob er mer som en kaldblodshest,da har man ikke særlig kjennskap til rasen.

Dessuten er det ikke rart at de utenlandske rasene koster litt mer,om alle papirene er i orden så koster det en hel liten formue å ta dem inn til landet.

Før trodde alle at det var mye billigere å kjøpe hester i utlandet, men om dere sjekker opp raser fra kvalitets stutterier så får men ikke rase hester til lopppemarked priser.

Har sett meg så lei av blandings cobber og appaloosa flekkede dritt ponnier at fysj,og dette er det noe å være stolte av ,not
Alt skal være så billig som mulig,og helst hjemmestrikka.

Helte kanskje bensin på bålet, men det får så være.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  09:01:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Næmmen Linda da!
Skal si du tenner til. Så moro at man får fyret opp deg litt.Antar det ikke er lett å sitte som seriøs oppdretter med fokus på å gjøre forbedre den rasen man driver med og ikke bare skulle ha noe "som ligner" og føle seg "forbigått" av "liksom cobber" og "leke Appaloosaer".

Stå på du mor!

LisaFi

Skrevet - 13/03/2006 :  11:09:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Kanskje litt OT, men hvis vi hadde hatt flere "konkurranse" og show- grener i Norge, som de for eksempel har i England (Fill me in, someone, please!) så hadde vel mange av de mer allsidige rasene fått en oppsving, tenker jeg!

Highlandponnien er flott, den, i likhet med mange andre av liknende typer. Fell, for eksempel....?

Ellers er jo gode, gamle norske kaldblodshester/ ponnier typer som faller inn under mye det samme bruksområdet, synes jeg. Herlige hester for oss som kanskje ikke har noe ønske eller mål om å bli "best" i noen spesialgren.

Men dette er kanskje en annen debatt?
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.