hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tror dere denne rasen blir populær i Norge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Tror dere denne rasen blir populær i Norge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Ullsokken

Norway

Skrevet - 19/02/2005 :  00:00:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:
Hei!
De fleste tinkere er tunge og nær ubrukelige som annet enn en tung turhest/kjørehest...

Nei, man bør slutte å betale overpris på visse raser....

Cessa

Originally posted by Cessa

Det var det dèr jeg reagerte så fryktelig på. Hehe.. Jeg tok litt på vei kanskje?

Når det gjelder overprising av raser så vil jeg legge til at diverse raser at lettere type også er meget overpriset..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

zakina

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  09:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil bare si til dere som klager over "overprisede" hester, har dere tenkt over hva det koster bare å få frem ett føll?? Skal man få ett bra føll bør man bruke gode forreldre men det eksteriøret/gemyttet som rasen skal ha og med gode bruksegenskaper. Bare bedekningen kommer på 5000+++ for de fleste raser. så kommer vetrinærutgifter på noen 1000. så skal hoppen ha ekstra for av GOD kvalitet. Føllet skal ha for, så kommer utgifter til smed (ett føll BØR verkes for å ungå slitasje skader i voksen alder). man skal ha ormekurer, vaksiner o.l Og bare tenk på hvis man skulle ha times betalt for alle timene med trening som ligger bak ett harmonisk føll som kan håndteres på en fornuftig måte!!

Tenk på at når dere kjøper ett føll så sitter oppdretter igjen med minus på kontoen, han har faktisk gitt dere føllet for selvkost.... Syns dere ikke att oppdretter fortjener noe igjen for hesten??

Tenk å på at hvis største parten av alle som syns det hadde vært "gøy" å få ett føll etter hesten sin virkelig hadde unndersøkt om hesten virkelig er noe å avle på så hadde vi fått langt bedre kvalitet på hestene!! Tenk bare på alle utrangerte travere som blir solgt som ridehester som får føll, hadde hesten vært god nokk så ville mest sannsynlig hesten gått i avl og ikke bli solgt som ridehest... Det er ikke alltid nokk med kjente forreldre på papiret!

Tenk på at når dere skal kjøpe ett føll/voksen hest at koster hesten 10000/15000 så er den neppe seriøst avlet og kan ha betydelige feil/mangeler som du ikke ser.

Det rare er at hvis noen skal kjøpe seg en bil så legger de så mye som mulig i den for at den skal vare så lenge som mulig men skal man kjøpe hest skal vi helst ha den gratis... Og en ting er bra sikkert, hest er ikke billig værken å kjøpe eller holde! men man kan spare bra mange 1000 på å kjøpe en litt dyrere hest som ikke er full av skader..
Men vet blir vel glad...
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 02/05/2005 :  11:20:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Det er markedet som bestemmer prisen så når en kaldblods eller fjording er billig så er det fordi det er for mange på markedet, og for liten etterspørsel, motsatt med "overprisede hester" .
Tenk litt på kostnadene med import av disse hestene også. Dessuten så er det en fordel å kjenne til rasen før man uttaler seg om den, en Tinker feks. er absolutt ingen vanlig kaldblodshest, enten når det gjelder farge eller bygning.
Man kan så absolutt ikke sammenligne den med dølahest eller kaldblods, man kan heller ikke sammenligne en kaldblods med en døl. Dette viser kun hvor lite dere vet om våre egne raser og om tinkeren.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  16:31:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er markedet som bestemmer prisen så når en kaldblods eller fjording er billig så er det fordi det er for mange på markedet, og for liten etterspørsel, motsatt med "overprisede hester" .
Tenk litt på kostnadene med import av disse hestene også. Dessuten så er det en fordel å kjenne til rasen før man uttaler seg om den, en Tinker feks. er absolutt ingen vanlig kaldblodshest, enten når det gjelder farge eller bygning.
Man kan så absolutt ikke sammenligne den med dølahest eller kaldblods, man kan heller ikke sammenligne en kaldblods med en døl. Dette viser kun hvor lite dere vet om våre egne raser og om tinkeren.

Opprinnelig postet av Brum

Så forrsten en Tinker på sprang stevne her om dagen, dette var en veldig liten, kort tinker. Den gjorde det veldig bra!! Kjempe artig å se den kraftige ponnien (i dette tilfelle) være så rask!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  21:49:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg syns vel dølehester og fjordinger er like flotte som highlandponniene, og er for avl på de norske rasene fremfor import av disse ponniene....

Kopi av melding:
Angående om fjordinger er rampete, trege og stae, så vil jeg bare si at hesten blir hva man gjør den til.

Helt enig

Helle

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 03/05/2005 20:18:34 Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  13:10:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Er enig i at der kanskje hadde vært lurt å tatt vare på, og avla frem de rasene vi allerede har i landet! Fremfor å drive å importere alle slags andre raser inn i landet, fordi de er fine å se på!

Vil legge til at selv om det ikke står i rasebeskrivelsen på fjording og døl at de kan bære tungt, så er du jo smart nok til å vite at kraftige hester, tåler tyngre personer!
Vi hadde en kraftig kar på 150 kg, på ryggen til fjordingen hjemme, dette klarte hun utmerket!! (nå er hun jo av den gammeldagse fjording-"stilen"), middels høy, og temmelig kraftig! Hun er skikkelig flott!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/05/2005 :  14:02:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vil bare si til dere som klager over "overprisede" hester, har dere tenkt over hva det koster bare å få frem ett føll?? Skal man få ett bra føll bør man bruke gode forreldre men det eksteriøret/gemyttet som rasen skal ha og med gode bruksegenskaper. Bare bedekningen kommer på 5000+++ for de fleste raser. så kommer vetrinærutgifter på noen 1000. så skal hoppen ha ekstra for av GOD kvalitet. Føllet skal ha for, så kommer utgifter til smed (ett føll BØR verkes for å ungå slitasje skader i voksen alder). man skal ha ormekurer, vaksiner o.l Og bare tenk på hvis man skulle ha times betalt for alle timene med trening som ligger bak ett harmonisk føll som kan håndteres på en fornuftig måte!!

(..)

Tenk å på at hvis største parten av alle som syns det hadde vært "gøy" å få ett føll etter hesten sin virkelig hadde unndersøkt om hesten virkelig er noe å avle på så hadde vi fått langt bedre kvalitet på hestene!! Tenk bare på alle utrangerte travere som blir solgt som ridehester som får føll, hadde hesten vært god nokk så ville mest sannsynlig hesten gått i avl og ikke bli solgt som ridehest... Det er ikke alltid nokk med kjente forreldre på papiret!

Tenk på at når dere skal kjøpe ett føll/voksen hest at koster hesten 10000/15000 så er den neppe seriøst avlet og kan ha betydelige feil/mangeler som du ikke ser.

Opprinnelig postet av zakina

Ja, her var det jo krass kritikk av litt av hvert gitt..Det jeg tror folk skriver om i denne tråden, er nettopp det at Tinkere svært ofte eksisterer med manglende stamtavle, og uten særlig masse papirer, og at det virker som mange får seg en flekkete hest og da er det en Tinker, hvor pappaen "høyst sannsynlig er Shire (men ingen vet om det ikke like godt kan være en Kladblods). Disse hestene føler ikke jeg at man bør kjøpe for veldig mange tusen, fordi det rett og slett gir grobunn for enda mer dårlig avl. Hvis man kan vise til noen generasjoner med "Irish Cob" stamtavle skal jeg ikke klage.

En annen ting: Du skriver at man betaler masse for bil som skal holde så og så lenge osv. Dette vil jeg selv gjøre også, og det samme gjelder for hesten jeg håper å få skaffet meg en gang i framtiden. Men om jeg kan få meg en helt ok kaldblods som ikke er travtrent til 10 000 kr når den ikke er så gammel (feks), så kjøper jeg heller det enn en Highlandponni fra Storbritannia, fordi jeg har ikke noen genuin interesse for selve rasen.
Dette gjelder for bil også, jeg kjøper heller en Toyota som holder en evighet enn en Audi som holder like lenge men er himla mye dyrere...

Dette er det som er grunnlaget for meg i forhol dtil hva jeg velger av hest. Jeg har selv lyst på en flekkete halvblods/varmblods når den dagen kommer, men jeg vet at de per dtiden er poppis, og dermed dyrere, uten at de av noen grunn skal holde lenger, eller være bedre helsemessig osv. enn andre hester, og da vil jeg nok sannsynligvis velge en billigere versjon (kanskje en brun eller rød).

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 05/05/2005 :  17:21:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke takket nei til en så pen ponni:) Likte at den var kraftig og kompakt!
Nesten som fjordingen, og det er jo positivt!

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Shayna

» VIP

Skrevet - 08/05/2005 :  13:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lykke til med Higlandponnien .. en flott ponni .

Litt ris til dere som diskuterer Tinkeren . En overpriset tung kjørehest I noen tillifeller skal jeg være enig , der hvor det er useriøse selgere som overpriser hester som aldig skulle ha brukt rasenavnet Tinker . Det finnes desverre spekulanter som skor seg på popularitet .

Men det finnes mange seriøse som jobber for at Tinkeren skal bli en bærekraftig sunn rase her .

Tinkeren finnes i flere modeller , og forskjellige bruksområder. Det er Tinkere som eier seg best som kjørehest , det Tinkere som egner seg godt til forskjellige typer ridning.

Og sammenligne en Rasetypisk Tinker med kaldblods , synes jeg er dårlig , kaldblodsen er avlet frem som travhest. Tinker er avlet frem for en god kjørehest , som samtidig skulle være ridedyr for sigøynerene.

ett sukk fra ei som prøver å ivareta Tinkeren som rase i Norge.
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 13/05/2005 :  09:56:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei
datt inn hær å så....

koffor e de flæste imot tinkere? de er pene ja, men ikke alle er tonge, det fins faktisk flere typer tinker hvis noen av dere(som æ har læst) som mener tinkeren bare er en ubrukeli tong kaldblods() så tar dere jo skammeli feil. sett mange fine tinkere, de ska også være snille å rolie enn de fleste kaldblodsene. selv har æ ikke æ tinker, men syns noen av dere e litt rasist mot dæm... highlandponnien er flott! ønska mæ en sånn før
ja, de flæste fjordingan e sta å alt sånt, fordi dæm såm eier dæm jør dæm til et æsel. fordi? d må du spørre dæm om.... men d fins da mange andre som er kjempebra! og blir behandla bra.

hmmm, tror nokk sikkert ikke at mange e så enie me mæ om min mening.... menmen
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  12:38:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
d r schpaa az....

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  15:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeij har hørt at de finnes 2 typer tinkere! 1 tung og 1 lett... (slik som døle, lett og tung-døl!..) er det sant eller er det bare oppdiktet?

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  17:28:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeij har hørt at de finnes 2 typer tinkere! 1 tung og 1 lett... (slik som døle, lett og tung-døl!..) er det sant eller er det bare oppdiktet?

Opprinnelig postet av krastine

Er jo som regel sånn med de fleste tunge raser tror jeg... I gamle dager avlet de gjerne hestene mindre og kraftigere virker det som (er ihvertfall sånn med Fjording og Norlandshest)

Norlandshesten og Lyngshesten er jo i og for seg samme rase, men det var lenge store diskusjoner på hva rasen skulle hete og de var forskjellige, husker ikke i farta hvem som var hvem... Tror det var sånn at Norlandshesten var liten og kraftig mens Lynghesten var høyere og spinklere...

Så virker som det er sånn med de fleste raser...

Er jo sånn med Oldenburgere også... Ride og Kjøre Oldenburgere

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  22:58:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Nå som dere er inne på prt om fjordhester ville jeg bare si at det finnes de som er store, kraftige og samtidig har gode kjøre og ride egenskaper. Bare se på siljegutten feks, bra ride og kjørehest (jeg kjørte han inn og påbegynte innridninga), har kjempebra lynne og er bare en topp hest på alle områder. Det er sånn de vil utvikle nordlandshestene i rene fremover. Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  00:05:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Herregud, nordlandshester mener jeg Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.