hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tror dere denne rasen blir populær i Norge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Tror dere denne rasen blir populær i Norge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  17:21:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tror dere Highlandponnien blir en populær rase i Norge?? Finnes jo ikke noen av dem i Norge i dag som jeg vet...
Og det er kjipt for det er innmari fine ponnier!!!

Bare se på disse hestene: http://www.highlandponyenthusiasts.co.uk/ se på news!!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 15/02/2005 10:30:10

jalla

Skrevet - 08/10/2004 :  22:17:49  Vis profil  Svar med kopi av melding

Mange av dem var jo veldig tøffe å se på, men jeg hadde nok foretrukket en annen rase...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  23:02:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, de er kjempeskjønne, det er andre britiske raser som dartmoor, exmoor og new forest også, men de er tross alt ikke så spesielle utenom at de er søte ponnier. Man ser for eks ikke store mengder lyngshester i utlandet, men fjordinger, som ser litt spesielle ut, er det større interesse for.
Britiske/Irske Connemara ponnier og Welsh ponnier er gjerne populære i Norge fordi de er flinke sprang/sportsponnier i forskjellige kategorier, ellers blir det mest importert spesialavla sportsponnier fra Danmark/Tyskland/Holland her til lands. De er bedre sportslig enn våre raser og det finnes derfor behov for slike i Norge. Higlandponnier er mer robuste og hardføre, og både fjording og lyngshgest er hardføre robuste ponnier, så vi har liksom ikke behov for slike raser.

Gå til toppen av siden

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  17:54:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
håper mye mer at det kommer kjempemange kaldblodser til norge....hilsen lille meg!!!!

Elsker deg, Felex ! (L) <33 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 09/02/2005 :  14:40:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror de hadde blitt veldig populære hvis noen bare hadde prøvd.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/02/2005 :  21:06:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Lurer på om det ikke vil bli litt som med feks Welsh Cob (semi populær i Norge). Individene blir litt for dyre i forhold til "bruksområdet" iallfall når du kan få en kaldblods til en brøkdel av prisen (eller en fjording). Hvis du skal ha et godt individ å avle på (og det skal man jo helst) koster det en god del penger å få den inn til Norge, så skal man gjerne også ha den bedekt med en kåret hingst, osv. osv. Det tar tid å etablere en rase, og noen må jo som Mattå skriver prøve..men for at noen skal prøve tror jeg man må se et marked. Det tar tid å tjene penger på hesteavl også...

Tror slik det er i dag at vi på mange måter har "nok" forskjellige hesteraser for "hobby/allround" bruk, og at det derfor er vanskelig å for en ny rase å få innpass.

Nå skal ikke jeg uttale meg om hvor mange land det eksisterer Highlandponnier i, men mange av disse landene har kanskje ikke flust med fjordinger, kaldblods, Lyngshest, Gottlandsruss og Islandshester?? (ergo de har mer bruk for den rasen enn nordmenn har)

Guro
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  10:25:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke så fryktelig lenge siden Tinkeren kom til Norge... Og denne rasen ble da godt mottatt!! Vet det tok litt tid, men det hjalp veldig at flekkete hester ble populære!
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 10/02/2005 :  15:02:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Highlandponnien er jo i utseende (bygning) og bruksområde veldig lik fjordingen, bortsett fra at i St.b har man brukt dem mer seriøst så de hevder seg bedre og de har flere farger. Men vi har jo fjordinger her, så hvorfor sakl man ta inn dyre highlander?
Dette blir som tinkeren (som er en overpriset kaldblodshest...ærlig talt!) og welsh cob (som er av type som en liten kaldblods...), som begge varianter er dyre (prisene er ofte dobbelt av tilsvarende kaldblodser). Hvorfor betale 40.000 kr for en tinker når man får en kaldblods eller døl for halvparten? De fleste tinkere er tunge og nær ubrukelige som annet enn en tung turhest/kjørehest...

Nei, man bør slutte å betale overpris på visse raser....

sorry, ble litt OT, er bare så lei av disse "nye dillene" man har fått... Tinkere er tunge vognhester, som tinkere (sigøynere) brukte til å dra vognene sine... Hvorfor i all verden koster de 40.000 kr for unghester? De er ikke brukt i sprang, dressur eller noe...de er en brokete samling sigøynerhester...

Vi har jo fantastiske norske varianter av denne hesten, dølahesten og kaldblodsen...som har mye bedre bruksvennlighet enn tinkeren... de er oftest smidigere, lettere og har bedre anlegg for sprang og dressur...og de koster halvparten

Sorry....

Men highlandponnier er vakre de, ingen tvil....synes bare ikke den er en ny type liksom...den fyller ikke noe tomrom i utvalget vi allerede har.

Cessa
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 10/02/2005 :  18:52:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes og at man heller da skal ta vare på de norske rasene i stedefor og ta inn utenlandske raser med samme bruksområde som de "gode gamle" norske.. Jeg er og enig med at tinkere er overpriset! De er pene og se på, men bruksområdene blir vel stort sett det samme som på de norske rasene. Gå til toppen av siden

SuperJumJum

Skrevet - 14/02/2005 :  21:21:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du sa det jeg tenkte cessa. Dølahesten er i ferd med å bli uttryddet og truet av innavl, hvis man først skal ha en sånn tung type hest - hvorfor ikke slå et slag for å bevare den vi har? Dersom det er pga at tinkeren er flekkete, så vil jeg bare si at en god hest har ingen farge. Samme gjelder fjording og lyngshest. Avogtil lurer jeg på om folk lar seg lure av at det er en rase fra et annet land, og derfor innbiller seg at den er mer eksklusiv og anvendelig enn de vi har selv? Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  10:46:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har over lengre tid vært nysgjerrig på denne rasen. Norlandshest har jeg selv. Søsteren min har Fjording og hun driver litt med avel... Så man kan ikke akkurat si at vi ikke støtter de Norske rasene.

Det jeg synes er dumt med Norlandshesten er at den enten er veldig spinkel eller veldig liten... Min måler kun 128cm i mankehøyde!! Nå har de jo begynt å avle så de er rundt 140cm høye og dette er veldig bra!!

Highlandponnien er kjent for å kunne bære tyngre lass overe lengre distanser... Noe jeg liker godt siden jeg ikke er noen lett fjær selv!! Jeg vet at de norske hesterasene også kan bare tunge ryttere, men det står ikke skrevet som rasestandar på de!
Den er også kjent for å være utrolig tålmodig og snill med barn.

Fjordinger er ofte veldig rampete, trege og stae!! Skal man ha en skikkelig Fjording må man gjerne lete litt!! Om man ikke er heldig å finner en med en gang!! Vet søsteren min hadde flaks!!
Dølahesten har jeg ikke noe særlig kjennskap til... Var en som sto på vidregående skolen der jeg gikk som jeg syntes var fin, men hun var også temmelig sær... Man kunne ikke trene henne da det var dårlig vær, da klikket hun helt!! Selvfølgelig går jo dette an å trene bort, men det var noe jeg ikke gadd rett og slett å begynne med siden dette var en skolehest som kun skulle stå der en kort periode... Hadde jo to hester hjemme selv som ikke fikk så mye oppmerksomhet som de fortjener siden jeg hadde så lange dager på skolen, pluss å sitte en time på buss hjem!

Regner med at om økonomien og plassen er der kommer jeg til å ta inn noen Highlandponnier iallefall til meg selv!! Og om noen er interessert kan jeg jo avle litt!!

Men tenkte faktisk på Haflingeren, det blir vel noe av det samme som den?? Har aldri vært borti en Haflinger faktisk så den rasen kjenner jeg ikke noe til. Vet de er veldig lekre å se på da!! Disse er jo også en kaldblodshest som våre egne raser, men den ble vel godt tatt i mot i Norge?

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 15/02/2005 :  15:26:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dølahesten har jeg ikke noe særlig kjennskap til... Var en som sto på vidregående skolen der jeg gikk som jeg syntes var fin, men hun var også temmelig sær... Man kunne ikke trene henne da det var dårlig vær, da klikket hun helt!!

Slik kan jo en hvilken som helst hest være! Det har ikke noe med rase å gjøre. Har selv dølahest, og er kjempefornøyd!
Om hesten liker å bli ridd i regn eller ikke, eller andre lignende ting, har jo ingenting med rase og gjøre!!

Hadde en fjording på ridesenteret som var 150 og Kraftig, så det er ikke alle som er små.

Men for all del, vil du ha Higland ponni skal ikke jeg stoppe deg;o)
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  16:47:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:
Hei!

Dette blir som tinkeren (som er en overpriset kaldblodshest...ærlig talt!) og welsh cob (som er av type som en liten kaldblods...), som begge varianter er dyre (prisene er ofte dobbelt av tilsvarende kaldblodser). Hvorfor betale 40.000 kr for en tinker når man får en kaldblods eller døl for halvparten? De fleste tinkere er tunge og nær ubrukelige som annet enn en tung turhest/kjørehest...

Originally posted by Cessa

Har heller ikke forstått greia med at tinkere er så mye dyrere enn en kladblods.. Jeg hadde ikke giddet å betale 30.000,- ekstra for en fin fargekombinasjon!

Nå skal det sies at tunge raser HAR andre bruksområder enn det du nevner. Greit nok at de fleste tyngre rasene ikke vil nå opp i de høyere sprangklassene, noe som kanskje er likegreit. For å sette det litt på spissen: Det blir en utrolig vekt på frambeina dersom en shire skulle drevet med sprang.
Tunge raser er fabelaktig allsidige.
Hva med kaldblodsen Simen som gjør det sterkt i feltritt?

Akter å påstå at (middels) tunge raser er mye mer allsidige enn varm- og fullblodsene.

Highlandponnien håper jeg gjør sitt inntog i Norge snart.
Bare ikke all oppmerksomheten blir rettet som importerte raser, slik at vi glemmer våre egne..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  16:54:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:

Det jeg synes er dumt med Norlandshesten er at den enten er veldig spinkel eller veldig liten... Min måler kun 128cm i mankehøyde!! Nå har de jo begynt å avle så de er rundt 140cm høye og dette er veldig bra!!

...

Fjordinger er ofte veldig rampete, trege og stae!! Skal man ha en skikkelig Fjording må man gjerne lete litt!! Om man ikke er heldig å finner en med en gang!! Vet søsteren min hadde flaks!!
Originally posted by Roxira

Bare de ikke "ødelegger" Nordlandshesten som rase og type.
Vet at de driver og forbedrer Fjordingen også; for å få frem en lettere Fjording som egner seg mer som ridehest. Helt greit, bare de ikke ødelegger rasen slik at den etterhvert blir en blakk varmblods..

Angående om fjordinger er rampete, trege og stae, så vil jeg bare si at hesten blir hva man gjør den til.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

<<ida>>

Skrevet - 17/02/2005 :  12:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Jeg håper at denne rasen kommer på markede og at den kanbli en vanelig heståse på privat staller og på ofentlige staller... jeg veit ikke noe om det er noespess avelsprogram highlandponnien her i Norge.. Om det blir en del av dene rasen her i Norge så hadde det jo vert spennende å i allefall prøvd en, kansje kjøpt.
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 17/02/2005 :  13:21:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Nå skal det sies at tunge raser HAR andre bruksområder enn det du nevner. Greit nok at de fleste tyngre rasene ikke vil nå opp i de høyere sprangklassene, noe som kanskje er likegreit. For å sette det litt på spissen: Det blir en utrolig vekt på frambeina dersom en shire skulle drevet med sprang.
Tunge raser er fabelaktig allsidige.
Hva med kaldblodsen Simen som gjør det sterkt i feltritt?

Akter å påstå at (middels) tunge raser er mye mer allsidige enn varm- og fullblodsene.

Jeg har da ikke sagt at de kalde rasene har dårlige bruksegenskaper...? jeg sa at Tinkere ofte er tunge og lite atletiske (noe som er sant!).
Jeg skriver videre i mitt innlegg at kaldblodsen og dølen er atletiske og smidige med anlegg for sprang og dressur... Har selv hatt kaldblods, og vil ha døl eller kaldblods neste gang, så jeg er veldig entusiastisk for disse rasene.

Skjønner ikke helt hva du mener...?

Cessa
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.