hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dagens hest = villhesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dagens hest = villhesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Thea

» VIP

Skrevet - 28/02/2003 :  23:58:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
I hovedinnlegget sto det jo dette:
I debattene om belegg og barfot er det ofte trukket frem at dagens hest har den samme hardførheten (og slikt). Men er den det? Har noen meninger om dette?
Ikke at det er noe galt i å diskutere, jeg synes det er flott, men jeg synes det kanskje for en gangs skyld kunne debatteres om emnet i og med at det trekkes ut fra en annen debatt med et ønske om en konkret debatt. Behov, utegang, sko, dekken osv er jo diskutert tusen ganger. Jeg har lest side opp og side ned om barfot, Strasser osv osv. Kjempespennende!

Men det er jo interessant å se på hva vi mennesker gjør med utviklingen og "standaren" på hestene vi lager!?!

- Thea (ikke sinna på Brynja altså :) )
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  18:00:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
var og sjekka ut slekta til hesten min i stad. hun er en hollandsk varmblod. fant hester langt tilbake til 1800 tallet, og fant jeg utrolig nok er kaldblodshest. men den var skikkelig stygg. ikke noen bakpart og halsen som en, ja, jeg vet ikke hva..men i hvertfall, de brukte sko på dem da også, men ikke noe beinbelegg..

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  15:47:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja:
Jeg vil veldig gjerne vite hvilke behov DU mener! Du må kunne gi eksempel på hva du mener, slik osm jeg måtte(i en annen debatt).
Vil bare vite hva du mener er hestens biologiske behov!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  21:32:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hestens biologiske behov, ja.. her kommer noen viktige punkt;

Stadige temperaturendringer med myke overganger.
Mye bevegelse. (hele døgnet)
Leve i flokk.
ernæring; Rik variasjon med kontinuerlig inntak.
kroppsholdning; mest med hodet ned.
Kropsvekta forandrer seg gradvis og aktivt.
Daglig vanneksponering av høver.
Direkte bakkekontakt for høvene hele døgnet.

Si hva dere vil, men etter at hesten min fikk disse leveforholda, så ble det en helt ny hest - positivt altså!

DET ER DISSE BEHOVA JEG MENER VI IKKE KAN FORANDRE PÅ, MEN ØDELEGGE.

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 02/03/2003 :  23:46:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel litt feil å si at man kan ødelegge behov. Mer riktig er vel å ikke dekke behovene.

Behovene som Brynja nevner er jo helt klare levevilkår som villhesten hadde og som den ble skapt for å leve i. Og det er jo klart noe vi bør tilstrebe så godt vi kan. Men vi vet jo alle at dette er umulig å oppnå for alle (eller de fleste). Vi ser jo på stallforholdene her i landet, og det er jo ikke på en håndvending å endre alt til utegang osv. Ikke at det vil skje heller. Personlig ville jeg ikke ha hesten min på utegang om jeg hadde hatt samme rase til samme bruk som jeg har i dag. Men ute hele dagen skulle den ha fått gått altså!

Vi har endret mye på hesten gjennom vår avl på den i fangenskap, og vi greier å supplere deres behov på alternative måter i større eller mindre grad. Personlig synes jeg det blir litt for mye at man skal være sure og sinte på folk som ikke har hesten sin "optimalt" og mene at det kun er én måte å ha hest på. Det er mange hester som har det bra og trives sånn som de har det, selv om de ikke går ute 24 timer i døgnet. De aller fleste ønsker nok å tilrettelegge hverdagen så godt som mulig for hesten sin med de midlene de har. De aller fleste har en begrensning på en eller annen måte. Det er veldig positivt at det stadig blir fokusert på "alternative" måter å stalle opp hesten på, enn bare på et ridesenter i boksen sin. Fler og fler beveger seg stadig "back to nature" på mange måter, men gradvis. Synes det er viktigere å fokusere på hva man kan gjøre enn hva man MÅ gjøre liksom. Det er stort sett mye lettere for folk å forholde seg til og være postitive til... Det er svært få av oss som gidder om de må og noen står og "kjefter"!

- Thea
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  09:43:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Thea:

Hvorfor ville du ikke hatt hesten din på utegang?

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  17:05:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at hvis man har en hest man bruker hardt om vinteren, og den svetter mye, er det veldig greit å ha den oppstallet, i stedet for å ha den på utegang. Det er mer praktisk med tanke på pels, lungebetennelse osv. Men hvis man har en hest som man rir litt forsiktig på (skritt, trav og litt galopp) og hesten ikke blir svett av det, er det jo like freit at den står på utegang. Men det er jo opp til hver enkelt hesteeier, om de vil ha den ute eller inne. Det er jo tross alt ikke det passer for å ha hesten ute, både hest og eier/rytter! Jeg kunne godt hatt dølen min på utegang, hadde det ikke vært for at jeg har en fullblods i tillegg til dølen. Da må både han stå ute aleine, og fullblodsen stå inne aleine. Da velger jeg heller å ha dølen inne om natta, enn å fullblodsen ute om natta! Det er absolutt ikke aktuelt å ha fullblodsen ute om natta om vinteren! No way! Og dølen tar absolutt ikke skade av å stå inne om natta

En ting til. Det er ikke alle hester som klarer å sove godt ute om natta (etter min erfaring!!). Det som skjer da er at når hesten ikke får nok søvn, blir den irritabel, og det er jo ikke ok i det hele tatt!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 03/03/2003 :  17:49:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke hatt hesten min på utegang fordi det er fullblods løpshest det er snakk om. For det første så bruker hesten mye energi på å sette pels og på å felle pels, noe som ville ha gått utover løpsresultater/trening. Dessuten så ønsker jeg ikke å ha løpshest med mye pels, og det er ikke alle som setter så mye pels at de klarer seg dekkenløse osv (det som for mange tydeligvis er et must nå for tiden).

Samtidig så har jeg mye bedre kontroll over fôrinntak etc når den får mat inne. Løpshester kan noen ganger "gå av" fôret, og dette er viktig å få med seg.

Dessuten er det ingen staller i området som tilbyr løsdrift, så det er et problem i seg selv.

Det er mange andre faktorer som gjør at jeg ikke vil ha løpshest på løsdrift, men dette var noen av hovedtrekkene.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  19:02:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg jeg, Thea!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  12:20:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Dere snakker som om ALLE hester i det moderne samfunnet er konkurransehester.....det vil ikke jeg si er helt sant, jeg har 6 hester på garden hest som er hobbyhester, er ikke de like konkurransehestene da???
De er jo i det samme århundre, de er utviklet seg like mye som konkurransehestene har, men likevel kan de stå ute å "fryse",
de er noen late dyr som kun stikker fra farer, eller beveger seg fordi vi tvinger dem, de er ikke så forskjellige fra urhesten, det er vi som gjør dem forskjellige fra dem.
Er det dem som springer til butikken for å kjøpe et dekken eller to, er det dem som sier at de skal stå inne i den varme, tørre stallen istedenfor å stå ute å "fryse"?

Jeg synes mennesken gjør litt for mye ut av det å ha en hest.
ALLE hester retter seg etter klimaet!!!

Det med barbering for eksempel: Greit nok å barbere en hardkjørt konkurranse hest, men å barbere en hest som står på en stall, og blir ridd ca 1 time til dagen.....hva er vitsen???

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  18:31:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo akkurat det jeg IKKE sa i et tidligere innlegg her! Det jeg sa var at man må se på hva som passer best for hesten! Ikke at alle hester i Norge er konkuranssehester!! Jeg har aldri sagt det! Men det er jo ikke alle hester/ryttere det passer for å ha lang pels!! Er du enig sweety89??
Det er litt overdrevet å si at vi snakker som om alle hester er konkuranssehester...

Min mening er uansett at man må se på bruken av hesten, rase/hardførhet, osv... Man kan liksom ikke skjære alle over en kam og si sånner det! Det går liksom ikke...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  00:22:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Troultey:

Hvorfor mener du at ikke alle hester passer å ha lang pels?
Har du erfart det å ha en "langpelsede" hest som konkurransehest?

Det eneste jeg ser i det med å klippe hesten, er å få den til å se "finere" og "renere" (mer skinnende og blank) ut og ikke noe annet. (ps: hesten er vanntett. Det går an å vaske den!) Det er liksom blitt en "vanesak" å klippe konkurransehester. Finnes det ingen langhårede konkurransehester?

Når hesten blir svett, tar det lengre tid for svetten å "komme ut" av pelsen til hesten når hesten står i ro på en innelukket boks med dekken på seg. Får den gå ut og bevege seg uten dekken, tar det mindre tid. (dette avhengig av at hesten har disse varmeregulerende mekanismer)
Så hvorfor klippe hesten? Blir den for varm, ja da har den jo mekanismer i pelsen som gjør at håra reiser seg og får kjølt seg ned. (og blodkara kommer opp under huden, har dere sett det? rekner med det..)

Sikkert mange protester nå, men det er slik det skal være: uenighet! (ellers ville verden vært kjedelig!!=)

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/03/2003 :  11:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke ha langpelset konkurransehest: I prinsippet går dette sikkert an. Men hvis man starter i konkurranser vil man gjerne at hesten skal se ren og velstelt ut. Hvis hesten har vært ute i gjørma med sauepels, så tar det timer å få den til å se ren ut. Ja, man kan vaske hesten, men det er i hvert fall ikke bra for en utegangshest? Da ødelegger man jo fettstoffene i pelsen til hesten, og pelsen blir mindre motstandsdyktig mot regn, vind og kulde.

Hvorfor klippe hesten? I dette tilfelle besvarer du spørsmålet selv Brynja. Du sier: "Når hesten blir svett,tar det lengre tid for svetten å "komme ut" av pelsen til hesten når hesten står i ro på en innelukket boks med dekken på seg. Får den gå ut og bevege seg uten dekken, tar det mindre tid." Hvis man har valgt å ha hesten inne på stall og ikke på utegang, kan det være best å begrense pelsen til hesten, alt ettersom hvordan forholdene er i stallen.

Alt i alt koker det ned til dette: Hvis hesteeieren mener at det er mest praktisk å ha hesten på stall, og å klippe hesten eller bruke dekken på den slik at den ikke får en tjukk vinterpels, så bør hesteeieren få lov til dette. Hesteeiere skal ta hensyn til sine egne behov også. De aller fleste hester trives godt selv om de bare går ute noen timer om dagen, og selv om de har dekken på seg.

Brynja: Mener du å si at alle hester som lever på typisk "moderne" vis (står på stall, bruker dekken om vinteren, går med sko og liknende) egentlig mistrives? Mener du at dette er dårligere hestehold enn utegang og barfot? Kan du svare enkelt og greit "ja" eller "nei" på disse to spørsmålene?
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  13:53:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Eligj: Mistrives er nok ikke det rette ordet å bruke. Men jeg vil si at en "tjener" mye på å ha hesten på utegang og barfot (det med barfot er ikke alltid tilfelle; en må kunne gi hesten de naturligste leveforhold). Tenk på hvor kjedelig det er å stå og stå inne i en stall i en boks. (i stedet for å være ute "å leke") Noen hester har vel "vendt seg til" kjedsomheten, og folk tror derfor at hesten liker det bedre en å være ute. Må hesten gå alene ute; selfølgelig vil den inn om alle de andre står inne!!! Hvis hesten står i et trangt sand-frimerke uten mat/vann - selfølgelig vil den inn å ha mat/vann.
Men hva om den kunne velge?

Så; JEG liker ikke at hestene må stå inne på en boks nesten hele dagen for å bli ridd 1-2timer eller stå på et frimerke i noen timer.
Mine hester ville mistrivest med det, fordi at de vet å ha det bedre.
Jeg skiter en lang i om jeg finner de ute med sorpe på ryggen fordi at de har rullet seg; dette er bare et tegn på trivsel.
Hverken jeg eller hesten er slike fin-fin knusedokker som må polerest og pakkes inn i bommuld for ikke å knuse. Vi har bygget oss opp for å tåle det harde liv..

Bare se på "innefolk" og "utefolk". De som er ute daglig og jobber med f.eks. hendene og gaffler i siloen, og har trent opp hendene har ingen problem med dette. Men hva med innegrisene som nesten ikke har rørt noe med en finger annet en fjernkontrollen og bestikket? De får store blemmer osv.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  14:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Brynja! Mange gode poenger som flere burde tenke litt over!!

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.