hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dagens hest = villhesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dagens hest = villhesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Thea

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  14:46:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja Brynja, du har mange gode poenger som jeg er helt enig i. MEN, siden det egentlig er snakk om avl her, så vil jeg påpeke noe. Når hester opp igjennom tiden har stått på boks og frimerker og deretter blitt avlet på etter våre ønsker (og snevre syn osv) så vil det prege individene. Vi gjør de skjørere.

F.eks. fullblodshoppa jeg rir har UTROLIG dårlige høver. Om hun hadde vært villehest ville hun aldri overlevd. De er flate, store og tåler lite. Dette er uten tvil et resultat av avl. Men hun klarer seg hun, ved at vi skor henne, passer på at hun ikke står på for mye fuktig underlag osv. For det TÅLER hun ikke! Så hva om jeg hadde puttet henne ut på utegang med eller uten sko (fuktig blir det uansett). Uten sko ville hun fått knusniger med en gang. Høvene ville blitt for myke, og skoene ville ha falt av osv. Det er rett og slett ikke forsvarlig å sette en slik hest på utegang. Kanskje du vil si at det ville ha gått med tilvenning, men jeg tviler. Hovkvaliteten er dårligere enn som så...

Hun går mye ute når forholdene gjør at hun kan, men hun er ikke på utegang. Er ikke dette en akseptabel vurdering? Jeg synes det er vanskelig å nekte for det. Det ER forskjell på raser vi har avlet på for å være robuste og hardføre, og raser vi har avlet på for fart, høye prestasjoner i sprang/dressur etc. Noen av de sistnevnte kan tilpasse seg forholdene som utegangshest, noen av de har vi ødelagt gjennom vårt kanskje snevre syn på avl og utvikling. Men disse individene har rett på et liv de og! Eller har de ikke?

- Thea
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  18:49:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Kan ikke en hest se ren og velstelt ut selv om den har lang vinterpels da?
Hvorfor kan ikke en stallhest ha vinterpels?
Å la hesten ha vinterpels er jo det samme som å barbere hesten og så ta på dekken, hesten er jo like varm uansett!
Dere mener jo det er best at en konkurransehest står inne, ikke sant?
Da gjør det vel ingenting om vinterpelsen ikke er vanntett...

For en stund siden skrev en som heter Knut Ove Bjerva en artikkel "Er utegang for hest forsvarlig i vinterhavlåret?"
Der står det VELDIG mye om pelsen til hestene, som iallefall jeg var veldig interesant!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  20:30:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Eligj: Når sorpa på hesten min har tørket, rister den det av seg. (hva? går det an? - JA for de som får muligheten!) Da ser den veldig ren og pen ut igjen. Jeg har ikke lagt merke til større problemer med å vaske min hest. (jeg vasker den sjelden) Den er trossalt UTE og får vind i pelsen som gjør at alt støv (sorpe, sand) forsvinner fra pelsen. (men det kommer stadig ny skit) Det regner også ute!! Hesten min er vanntett og går ute da også, da får den gratisdusj og blir ren. Den lukter ikke såpe, men det driter jeg i. (det tror jeg hesten gjør også)
Hvorfor må konkurransehestene lukte såpe og være blanke/klippte?
Jeg synest ikke det er viktig i det hele tatt. Det som er viktig, er at hesten ser komfortabel ut og trives; også på konkurranser sammen med rytter. Er klipping og dusjing et triks for å få hesten til å se mer "trivselsaktig" ut? Hvorfor gidde å bry seg om utsene? Det er vel ikke det som teller?

Hesten kan jo se litt klumpsen ut med all pelsen (det er sånn den er! Vi må jo akseptere det), men den forsvinner når været blir varmere.

Min hest er blid, selv om den "bader i sorpe" og går ute hele døgnet. Jeg tror (vet) at hesten ikke bryr seg om hvordan den ser ut i det hele tatt. Den er mer opptatt av andre ting som å løpe rundt på beitet og "leke" seg med vennene sine++.

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  21:53:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang mye pels på hester, så vil jeg bare si en ting til... Jeg har opplevd opp til flere ganger at hester har blitt såre i huden f.eks. under albuene pga mye svette og lang pels. Selv om de er børstet godt osv. En grunn til å slenge på dekken?

Dessuten når det gjelder eksempelvis galopphester, så saltes banen på Øvrevoll om vinteren. Det sier jo seg selv at det ikke er bra å ha salt i pelsen (det spruter jo). Kort pels og vask forhindrer at hesten tar skade av dette. Travbaner saltes jo også, og det spruter vel der og? Jeg vet at banene er forskjellige... Men er det noen som driver med travhester her som vet noe om det?

Og Brynja, jeg hadde satt pris på en kommentar fra deg på det forrige innlegget mitt (om høver og sånt). Ikke for å henge deg ut eller noe, men for å høre hva du mener om det, siden du har en mening om det meste andre her ;o)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  22:30:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Thea; da må jeg spør; Hva er dårlige høver på en hest?
Hvordan er en hov som tåler lite? Hva er å tåle lite?
Hvorfor skal ikke hoven (i ditt tilfelle) være i kontakt med "for mye" fuktighet? Hva er "for mye" fuktighet.

Er denne hesten født med dårlig hovkvalitet eller har det oppstått nå i senere tid/etter at hesten ble tatt i bruk?

Husk at dårlige leveforhold fra den er liten av kan være årsaken til dårlige høver. Dette fortsetter helt til den får de leveforholda den trenger. (det tar selfølgelig lang tid før høvene blir sterke nok igjen, men det er verdt det!)

Redigert av Brynja den 05/03/2003 22:37:56
Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  22:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten er født med dårlige høver (vet hvor hun er født og oppvokst osv, har hatt henne hele hennes aktive liv). Feil vinklet, hun er flat, med store høver som bare "flyter" utover. Vanskelig å sko for de som ikke har prøvd noen ganger. Vet om mange andre hester som har lignende problemer (særlig fullblods).

På våren f.eks. når det er gjørmete og fuktig på beitet (selv om hun får gå på det tørreste), blir høvene "myke" og skoene triller av når hun går ute. Hun får knusninger, river av deler av høvene osv... Det resulterer i at hun blir halt og ute av drift i lengre perioder, noe jeg regner som mer psykisk problematisk for hesten enn om den får gå i en tørrere gruspaddock på dagtid.

Pga dårlig stimulans på høvene til avlshester over lengre tid, og "pakke inn i bomull" behandling, kombinert med uhensiktsmessig avl, i dette tilfelle når det gjelder høver, så får man individer som ikke er like robuste som fortidens villhester.

Det er annerledes med eksempelvis islandshestene. Her blir det stadig tatt inn hester som lever vilt på Island, og dermed får bedre opprettholdelse av artens styrker når det gjelder høver, pelsproduksjon etc. Fullblods og flere andre ridehesttyper er ikke opprinnelig villhestraser, og har dermed ikke kommet til verden med en lang bakgrunn av "the survival of the fittest". Det er jo klart at vi da avler bort en del styrker som hesten ikke ville ha overlevd uten i naturen som villhest.

- Thea
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  23:27:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående pels, barbering og salting..

Jeg barberer aldri hestene mine, og jeg har aldri opplevd sår hud e.l. som Thea beskriver. Hestene mine får heller aldri spes. lang pels (se på bildene på min presentasjon- welsh`en har stått på utegang fra des. til mars!) om vinteren selvom de går ute uten dekken uansett vær (det er uhyre sjelden jeg bruker dekken). Jeg ser ingen problemer med å trene de som vanlig - de blir IKKE spes. svette! (Men det er jo, som alle sikkert har skjønt, smak og behag om en vil klippe hesten eller ikke! Det er et valg som er opp til hver og en hesteeier å ta, husk at også hestene, som oss, er forskjellige! Det beste for de aller, aller fleste hester er imidlertid, mener ihvertfall jeg, å la den regulere pelsmengden sin selv.)

Ang. salting av travbaner: Mange travbaner saltes, og hestene får selvfølgelig salt i pelsen når den går løp. Men man spyler jo hesten etter løpet der den er gjørmete og våt, og saltet forsvinner selvfølgelig da, så det er ikke noe problem. Av de jeg kjenner som driver med travhest så kjenner jeg ingen som barberer hestene sine, og få av dem bruker noe særlig med dekken, annet enn når hesten er svett/spylt etter trening/løp.

Noen ganger er barbering nødvendig, men svært sjelden. Det er muligens nødvendig på 10-20% av de hestene som i realiteten barberes, da pga. svært hard trening/konkurranse.
Barbering av hesten har blitt nærmest en trend i mange miljøer, ofte er det kun for utseendet sin skyld. Det er voldsomt overdrevet når man skal barbere hester som blir brukt til gjennomsnittlig norsk bruk, det er i alle fall ikke hesten som har behov for det!!

Dette har ikke særlig mye med villhest/tamhest-egenskaper/likheter å gjøre, derimot har det endel med våre menneskelige behov å gjøre! Vi skal overføre vår "mote/trend-greie" også på hesten, og bruker alle slags unnskyldninger for å forsvare det!
(Det gjelder jo selvsagt ikke alle - men ganske mange!)

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  23:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
En kommentar til Hestene mine ble barbert, men ikke barbert for syns skyld, jeg synes de ble stygge rett og slett... ;o) Men det var praktisk og funksjonelt for vårt bruk av dem. (Hard trening, stort sett svette hver dag).

Vi har jo ikke hesten for hestens skyld, vi har den for vår. Det bør da være akseptabelt å ta på den ett dekken eller barbere den fordi vi ønsker det, og hesten ikke lider noen nød av det.

Om jeg skulle være skikkelig sær, kunne jeg jo kjeftet villt på de som har de på utegang også. Får de stor nok plass? Neppe, de kan jo ikke gå akkurat hvor de vil osv. Vi kan jo hakke på hverandre i det uendelige!

Og, jeg spyler ingen fullblodshest av sand og salt i flere kuldegrader. Nei, da takker jeg meg til børsten, og får ut grus og salt av den tynne pelsen dens.

- Thea
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  08:25:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hvor får du det med at utegangshestenen ikke han nok plass???
Skulle gjerne gidd deg adressen min så kunne du kommet her og sett på all den plassen hestene min har.
Det der var en fryktelig dårlig komentar.
Jeg regner med at du bor i byen.....de fleste utegangshestene står på landet, og de fleste folka som bor på landet har stor nok plass til å ha utegangshester!
Jeg bor i en bygd med ca 300 innbyggere, og det er ca 30 hester i denne bygda.
Ingen av hestene har liten plass, de har alle store beiter som de kan springe rundt å kose seg på!
Hvis du mener at en utegangshest har for liten plass, så hva har en hest som står på stall da?

Jeg har 6 hester her på garden, som trives utrolig godt!
Hvis jeg skal ta meg tid til å gå rundt hele beite ville det tatt over en time, og slik er de fleste andre utegangsbeitene jeg vet om også!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  08:48:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Thea:
Høver tilpasser seg det underlaget de går på. En hest som oppstalles mykt (på flis), og går på myke beiter, får aldri høver som duger for harde og eller skarpe underlag. Så enkelt er det.

Jeg har hørt om både varmblods og fullblods hester som fungerer utmerket som barfothester. Men det finnes sikkert hester som har så dårlige høver at de ikke blir brukbare som barfothester. Det er bare det at jeg ikke har erfart det enda.

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 06/03/2003 :  13:17:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
sweety89: He he... Hadde ventet meg denne hårsåre reaksjonen fra en eller annen ja, selv om jeg ikke mente å provosere. Det jeg mener, er at en hest i fangenskap ALDRI får nok plass. Om du har mange mål som hesten din står på, så ville den ha beveget seg på større områder om den hadde vært vill. Det var mitt poeng. Hestene dine har det sikkert supert! Tviler ikke!

Og nei, jeg bor ikke i byen. Her er det masse bondegårder og skog med endeløse stier.

Brynja: Høver tilpasser seg underlag ja, og denne hesten kom fra et liv med variert underlag og fuktighet i det. Og den snublet og haltet en stund før vi fikk beskjært og ordnet rett vinkel på alt.

Ja, jeg har sett barfot fullblods og varmblods, men i enkelte tilfeller kan jeg med hånden på hjertet si at ikke alle individer ville ha fungert som det. Er det så vanskelig å svelge? Vi har da mennesker som må gå med støtteskinner etc pga feil med dem, det må jo være forstålig at hester også kan ha problemer som ikke rettes opp naturlig!

- Thea
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  14:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tviler på at hesten din er født med dårlige og stygge hover. De er nok blitt slik pga feil behandling når hesten var føll.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  15:04:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
BRYNJA!
Ja, jeg har faktisk erfart det å ha en langpelsed hest til konkuranssebruk!! Jeg har en! Men jeg er avhening av dekken når han er svett!!! Da er det jo like greit å bruke dekken, slik at den IKKE får lang pels! Eller barbere. Nå er ikke jeg noen fan av barbering, men det er sikkert bra for de som liker det!! JEg foretrekker slik at man forebygger lang pels!!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/03/2003 :  23:46:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av Thea`s melding:
"Vi har jo ikke hesten for hestens skyld, vi har den for vår. Det bør da være akseptabelt å ta på den ett dekken eller barbere den fordi vi ønsker det, og hesten ikke lider noen nød av det."

Jeg håper ikke alle hesteeiere tenker som deg Thea! Når man anskaffer seg en hest, bør man som hesteeier gjøre det man kan for å gjøre hestens liv best mulig -og mest mulig i samsvar med dens grunnleggende behov! Å ha hest bør dreie seg om å yte mest mulig for å tilfredsstille hestens behov -IKKE ens egne behov!!!

Helt greit å bruke dekken på hesten, jeg tviler på at noen hesteeiere bruker dekken på hesten sin med den hensikt å plage den, men hvis vi bruker dekken bare "fordi vi ønsker det, og hesten ikke lider noen nød av det", synes jeg vi bør revurdere vårt hestehold! Selv om en ting ikke "skader" hesten så er ikke det synonymt med at det er bra for den!

(Til alle: Prøv å skrive en liste der du setter hestens behov på den ene siden og dine egne på den andre siden - se hvilken av listene som blir lengst, og kryss deretter ut hvilke behov du prioriterer først, og hvilke du nedprioriterer. Tipper det er enkelte her som får både ganske lang, og ganske utkryssa liste på egne behov (- men hva med hestens??)

Håper de fleste her får mange kryss på "hestens liste"...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  08:44:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kom til å tenke på en ting.. Sånn apropo noe av det enkelte her mener. "Hesten skal behandles mest mulig likt som slik en villhest ville levd". Jeg lurer da på hva slags syn dere har på bruk av noe så unaturlig som f.eks. fôring med kraftfôr, bruk av ormkur, bruk av medisiner generelt (f.eks. bruk av antibiotika hvis hesten har fått et sår på beinet som følge av at den har tråkket seg på beite uten belegg på), regelmessig tannrasping og vaksinering?

Sett med mine øyne er dette livsviktige ting. Men så hadde jeg satt på beinbelegg fremfor å gå for den antibiotikakuren også da.. Hvis hesten har lett for å tråkke seg vel og merke. Dessuten er jeg kjempe "dullete" for hesten min ville jo hatt både sko og dekken, og stått på stall på natta.

--
spoff

Redigert av spoff den 11/03/2003 08:46:14
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.