hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dagens hest = villhesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dagens hest = villhesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Thea

» VIP

Skrevet - 28/02/2003 :  11:12:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg helt oppdatert på hva dere to har diskutert før, men det er vel en repetisjon her...

Selvfølgelig kan vi ikke endre hesters naturlige behov eller instinkter sånn psykisk hos dem. Men for en hest som hele sitt liv har levd i fangenskap, så vil ikke disse instinktene være like sterke som hos en villhest.

Selvfølgelig kan vi ikke forandre biologiske behov som behov for mat, drikke, omsorg osv osv osv. Det er ingen her som er så dumme at de tror det! Og vi avler heller ikke bort øyne, ører, høver eller noe sånt.

Men et eksempel med avl, er at vi avler på individer som vi liker og som vi mener egner seg. Om disse individene da har dårlige høver, men som likevel er brukbare om vi hjelper dem med beskjæring, sko osv (for å få rett benstilling etc), så avler vi selvfølgelig videre på dem. I naturen, som villhest, ville sansyneligvis disse hestene med dårlige høver etc dø ut, og man ville ikke ha fått et slikt problem.

Skjønner du Brynja, at vi har en stor innflytelse på hvordan hestene våre er. For det blir ikke naturlig siden vi bestemmer hvem som skal pares med hvem og hvordan hestene skal leve og hva de skal spise!?!

- Thea
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  11:38:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er dette jeg også har prøvd å få frem, men jeg har kanskje ikke vært helt klar(?). veit ikke jeg... Men jeg er fult enig meg deg Thea!!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 28/02/2003 :  11:49:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har forstått deg jeg, Troultey, men Brynja ser ikke ut til å ha forstått det ennå. Jeg har "erfaring" med folk som har blitt helt barfot og dekkenløs fra tidligere, og det er ikke lett for dem å skjønne at det er faktisk er forskjell på villhest og tamhest. Nå vet jeg ikke hvor "ekstrem" Brynja er da, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg greier fremdeles å se at hester har øyne, ører, ben og hale selv om jeg samtidig forstår at det er forskjell på den ville Mustangen og fullblodsen som vi har avlet på i mange hundre år...
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  11:51:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ikkesant!? Lite svar, men ;) (fra min side altså!!)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  12:04:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Sukk igjen

Vi kan ødelegge hestens biologiske behov, men ikke forandre dem.
ja,ja.. Jeg tror ikke vi snakker om det samme her.
Har jeg forstått rett, så tenker dere mer på sånne ting som å få frem egenskaper på hesten. Det tenker ikke jeg på (i denne debatten). Jeg tenker på behova den har... (OK?)

Selfølgelig kan vi få frem egenskaper ved avlen!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  12:25:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: hvilke behov er det du tenker på??

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  13:31:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unnskyld meg Brynja, men rir du hesten din?? For det er jo like unaturlig for hesten som dekken, sko og belegg!!

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 28/02/2003 :  13:37:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bingo Einstein! :o) Hesten lever ikke noe naturlig hesteliv så lenge vi har den i fangenskap. Vi kan og bør jo selvfølgelig gjøre det hele så optimalt som mulig, men samtidig så må jo vi som mennesker ha noen krav vi også - vi har jo hesten for vår skyld, ikke for hestens skyld...

Om vi skal dekke hestens biologiske behov og alt det der, ja da får vi slippe de løs og la de bli villhester. Men det går nok dårlig for å si det sånn... (1000 hester løse på E6 osv)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  22:53:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, jeg rir hesten min. Nei, det er ikke naturlig.. sukk..
Om du vet hva biologisk betyr, ja da kan du jo "tenke ut" behova selv, kan du ikke?
Her er det snakk om å drive hestehold på en mest naturlig måte. (i følge meg i hvertfall) Slipper en ut hesten, ja da driver en ikke med hestehold. (dere gjør det vanskelig..)

Hesten er et sterkt dyr (til og med de små shetlandsponniene). Hesten må trene opp musklene sine, men før det, er den ikke ridbar/kjørbar.
Hesten har ikke behov for at noen sitter på den, nei netopp! Hadde hesten hatt behov for det, ville det være unaturig at ingen satt på den.. (forstår dere min tankegang?)

Vi får hesten "til å tro" at vi er lederne (selv om vi de er byttedyr og vi rovdyr). Det er jo naturlig for en hest å ha en leder.

hesten har behov for en hesteflokk med en leder! Det har den nå også, men vi ødelegger det behovet ved å stenge de inne i bokser og la de gå hver for seg i innhengningen. Noen plasser står hesten alene sammen med et annet dyr.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/02/2003 :  23:11:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer også på hvilke biologiske behov det er snakk om her. Med biologiske behov mener jeg for eksempel:

- Behov for å spise.
- Behov for å formere seg.
- Behov for søvn.
- Behov for samvær med andre hester.
- Behov for å ha rom til å bevege seg.

Så vidt jeg kan se er det ingen som har påstått at vi avler bort disse egenskapene. Det virker som om alle er enige om at disse punktene bør tilfredsstilles i alle fall i en viss grad (i alle fall om vi ser bort i fra formeringspunktet).

Ting jeg mener _ikke_ er bilogiske behov:

- Behov for å gå med eller uten sko.
- Behov for å sette tjukk vinterpels.

Dette er behov som bestemmes av miljøet hesten lever i. I naturen vil hester som lever i forskjellige miljøer ha forskjellige slike behov. En araber som lever i nord-afrika vil ikke ha behov for å sette vinterpels uansett hvor vill eller tam den er, og derfor vil denne egenskapen ikke være tilstede for slike hester. Hvorfor skal en hest som lever i et område hvor temperaturen ikke blir lavere enn .. la oss si + 5 grader, kunne sette vinterpels? Noen må forklare meg det. Hvis egenskapen ikke er nødvendig for overlevelse, vil den bli erstattet av egenskaper som er nødvendige for overlevelse.

Jeg kan ikke skjønne hvordan sko/ikke sko, pels/ikke pels kan ha noe med biologiske behov å gjøre. Noen må nok forklar meg det også.

Når det gjelder avl: Som jeg har sagt tidligere: Vi kan avle frem eller bort nesten hva det skal være av egenskaper. Vi kan også til en viss grad avle bort instinkter. Det finnes faktisk raser som har et svakere fluktinstinkt. Jeg husker ikke navnet, men det var en rase som ble presentert i et svensk program om "allergivennlige" hesteraser. Det var ikke curlyen, men en annen rase. Denne rasen forsøker ikke umiddelbart flukt når den oppdager noe ukjent. Jeg tror ikke denne egenskapen er avlet frem av mennesker, den har utviklet seg naturlig.

Et annet eksempel på arter som forandrer seg, er en katterase som lever et sted i afrika (madagaskar tror jeg) som ikke har hale. Dette har naturen fikset helt av seg selv. Avl på bestemte egenskaper er basert på at naturen produserer individer som har forskjellige egenskaper. I naturen overlever kun de individene som har egenskaper som gjør dem egnet til å overleve. Vi kan velge annerledes da vi uansett kan holde liv i hester som ikke er i stand til å overleve selv.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  23:32:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Les www.barfothest.com - les på HORSESHOES

Da (i følge dene nettsiden) vil dere få et litt mer syn på hva hoven (uten sko) egentlig betyr for hesten.
Kanskje dere vil ta det til dere, kanskje deler av det, eller ingenting.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  23:32:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Veldig enig i det eligj sier.

Litt utenfor "hestetemaet", men litt apropo arv og egenskaper som føres videre og ikke.

Haren i Norge er kjent for å være brun om sommeren og hvit om vinteren. Det betyr ikke at alle harer er sånn. Det betyr at harer uten disse egenskapene blir lette byttedyr, og derfor ikke får ført sine egenskaper videre (de dør tidlig første vinter). Ved naturlig utvalg har den norske haren blitt slik (det fødes fortsatt harer som er brune på vinterstid, men det er flest av de som blir hvite om vintern, og de fører disse egenskapene videre. Denne egenskapen er jo til en viss grad arvelig). Hvis landets klima endrer seg slik at vi ikke lengre får hvite vintere, så vil garantert haren bli brun året rundt, ganske kjapt.

Tilsvarende tilpasninger for dyr har en mange eksempler på. F.eks. var "alle" målere (insekt, svermer) i England hvite før industritida kom i 1950. Etter 1950 ble byene skittene, og det var mer hensiktsmessig for målerne å være grå (så de hvite døde ut, mens de grå plutselig fikk gode egenskaper de ikke har hatt før).

En annen morsom observasjon er gjort blandt skilpadder av samme sort på noen øyer i Sør-Amerika. Med tiden har skilpaddene på den ene øya utviklet seg slik at de har høy bue ved halsen på skilpasseskallet, mens skilpadder på en annen øy ikke har utviklet dette. Dette fordi skilpassene på den ene øya måtte spise mer høytvoksende planter, mens skilpaddene på den andre øya ikke måtte det.

Dagens tamhest er ikke skapt for å være villhest heller.. De har avlet vekk de viktige villhest egenskapene. Å sette dagens villhest tilbake i naturen ville på mange måter være katastrofalt. Selvfølgelig er noen raser tilpasset dette bedre enn andre. F.eks. kunne det nok gått ganske bra å sette islandshesten inn i Norsk natur. Men å sette en araberflokk på Hardandervidda, og håpe at de kan utvikle en villhestbestand, eller plassere shettiser og islandshester i ørkenen? Tror neppe det er så innmari lurt..

Akuratt som at det ville være katastrofalt å flytte den norske harebestanden til et land uten snø, eller bytte om skilpaddene på de to Sør-Amerikanske øyene.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 28/02/2003 :  23:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ah, takk eligj!

Jeg tror at mye av misforståelsene her har vært at selv så har jeg i hvert fall diskutert forskjellen på villhest/tamhest og deres utviklig. Brynja har pratet om grunnleggende biologiske behov, noe som ligger både hos tamhesten og villhesten. Det blir liksom feil når man legger vekt på det som er forskjellig. Spørsmålet var vel forskjellen på villhest og tamhest, ikke biologiske behov...

Det er jo en grunn til at de rasene vi har nå er forskjellige og. Den rolige kaldblodsen og den fyrrige araberen. Grunnleggende så er jo ikke noe vi har ordnet, vi mennesker. Årsakene kan være farene når det gjelder dyr som vil angripe dem etc i det miljøet de har levd og utviklet seg i.

Man kan diskutere i det vide og det brede om hester trenger sko, dekken, mye utegang osv. Men saken er at vi som mennesker greier å holde disse dyrene i live, selv om de står innestengt på boks 24-7! Og vi beskytter dem mot farer, for det er få hester som må flukte fra rovdyr etc når de lever i fangenskap.

Vi avler dyrene slik VI vil ha dem, og putter vi på dem dekken så mister de etterhvert evnen til å lage tykk pels selv. Jeg tviler på at hesten persoling vil ha noe for eller imot det selv. En tamhest som aldri har levd villt vil heller ikke stå på boksen sin og drømme om eviggrønne marker hvor den kan løpe fritt med flokken sin. Den vet ikke hva det er... Så allerede her så har vi jo svekket noe som for lang tid tilbake var normalt for alle hester - frihet!

- Thea
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/02/2003 :  23:43:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn apropos harene som spoff snakker om. Edvin Thorson på Langedrag fortalte at han for mange år siden satte ut en del kaniner på langedrag. Det vara hvite, sorte, brune, masse forskjellige farger. I løpet av et år eller to hadde rasen stabilisert seg, det var kun brungrå kaniner igjen. Tilfeldig? Neppe :). Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  23:45:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har nok misforstått.. Men det går da under emnet fordet om...?

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.