hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dagens hest = villhesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dagens hest = villhesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:41:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Men du sier at "det er menneskene som velger at hester må gå med dekkener". Det virker da som at du snakker om "alle" hester. For du er tydelig imot dekken!?

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 27/02/2003 :  23:45:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svært å kverulerende da Brynja
Selvfølgelig er det vi mennesker som bestemmer. Hesten har jo ikke valgt sitt liv i fangenskap! Det er jo ikke "araberen med kronisk lungebetennelse" (bare et ekstremt eksempel her altså) som bestemte at den ville flytte opp hit til Norge og bo i snøen i stedet for å ha det godt og varmt i ørkenen!

Det er heller ingen hest sin feil at vi har avlet hester med tynnere hud og mindre pels og ikke minst at vi også har de her i Norge hvor det er kaldt! Dersom hesten ikke er skapt for å bo her sånn som den er, så må vi hjelpe dersom den ikke greier å tilpasse seg det.

Samtidig så vil en hesteeier med allergi heller legge på hesten sin et dekken om vinteren for å slippe så mye røyting om våren. Hesteeier får dekket sitt hestebehov (vi har jo hestene for VÅR skyld) samtidig som hesten ikke lider noen stor nød. Det synes jeg er ok. Vi sitter tross alt og betaler en masse penger for å holde på med dette, og når det ikke er vanskjøtsel å ha hest med dekken så ser jeg ikke noe galt i det. Men om en "bærte" på et ridesenter prakker på hesten sin to dundyner, tre ulldekken og to bobledekken samtidig, så skjønner jo de fleste at det er noe galt (med eier altså).

- Thea
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:46:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke dekken, nei. Hesten min legger tykk pels, og er ute hele døgnet.

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 27/02/2003 :  23:48:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
og forresten så var 10 cm lang pels bare en overdrivelse for å vise hva jeg mente. Beklager om det virket som om jeg mente det bokstavelig. Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:49:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg var inne på en rideskole for en stund siden. Der gikk hestene INNE i varme rom (jeg var varm, og jeg gikk i bukse/genser) med TO "vinterdekken" på seg. Hvooorfor det?
Det er en viss forskjell på "heng seg og spreng seg" her..

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:50:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Thea; jeg forstod at det var en overdrivelse=)

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 27/02/2003 :  23:59:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men, la oss ta dekkendiskusjonen et annet sted, om noen gidder mer. Rimelig oppbrukt diskusjonstema. Har ikke folk skjønt det nå (hva man bør, ikke bør, skal, skal ikke osv når det gjelder dekken), eller har de ikke blitt enige, så ikke gidd å lag noen stor sak av det her

Selvfølgelig kommer dekkenbruk inn under avl også, i og med at vi avler brukshester osv som vi også har i områder hvor den ikke "klarer seg" alene. Men alle vet jo at man ikke finner en villhest med dekken ;o)
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  00:09:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo slik at hesten vi har i dag(ridehesten, løpshesten, og de varmblodige) er avlet slik vi vil ha dem. Da har vi ikke tatt hensyn til om hesten tåler -30, og supervind, og andre harde påkjenninger som dette. Nei, vi har tatt hensyn til om hestene vi avler på er gode i f.eks. sprang. Om den er rask. Selvfølgelig ser vi på negative arvelige gener! Men vi tar liksom ikke hensyn til om hesten har en flott og god egenskap til å sette god og varm vinterpels! Det er jo enkelt og greit fordi den ikke er ønskelig, når vi har hester som skal brukes til hardt arbeid, også når det er kaldt. Og i stedet for å barbere hesten, og velge hester som har denne gode egenskapen til å sette en svær vinterpels, velger vi hester som heller er gode i annet. Nå gjentok jeg kanskje megselv, men jeg får kanskje frem hva poenget mitt er. Veit ikke om det er forståelig, men jeg håper dere skjønner mitt poeng!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  00:36:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det som er naturlig for hesten å ha, er noe hesten har stort behov for. Det den har, har den fordi at det er det den trenger for å kunne være hest og leve et liv. Hesten trenger føttene sine, begge øynene, pelsen for å regulere varmen, ørene for å høre, nesen for å kunne puste(lungene), hjertet, tarmene+++.. Den trenger det den har for å kunne fungere. Har den ikke det, vil den ikke fungere. Vi kan ikke forandre hesten!!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  08:54:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Igjen drar du frem dette med ører og øyne. At hesten trenger dette for å leve et naturlig hesteliv. Selvfølgelig!!! Men det gjør jo vi også!
Men la meg ta et slags eksempel...
Hvis du deler inn de forskjellige egenskapene og kroppsdelene til en hest, inn i "viktige" og "mindre viktige". Da kan man legge ører, tarmer øyne +++ inn under "viktige". Men så har du sånn som pelslegging. Det kan legges inn under "mindre viktig". Hvis du skjønner mitt poeng her!? Det jeg mener er at noe av hestens kropp(ja!) og hestens egenskaper og kroppsfunksjoner som faktisk kan fjærnes uten at hesten fungerer dårligere, eller trives mindre!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  08:56:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, hesten trenger ører og øyne nå også; det har ikke blitt forandret på!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  09:03:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er jo faktisk det jeg sier i mitt forgje innlegg her da!!!
Skjønner liksom ikke poenget med å skrive at de trenger det en gang til når du har skrevet det mange ganger før! Og at jeg har skrevet et var for å forklare det jeg har ment!!!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  09:06:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
sukk..

Altså; Jeg mener det jeg har sakt før; vi kan ikke forandre hesten. En hest er en hest (det er jo forskjellige raser og bygninger, da)

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  09:09:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig kan vi det! Det er jo derfor vi avler, og velger en hoppe og en hingst som mest sannsynelig vil lage et føll slik vi vil ha det(føllet)!!
Det blir helt feil å si at vi ikke kan forandre på hesten!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  09:11:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
forandre de biologiske behova!!

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.