hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dagens hest = villhesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dagens hest = villhesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  10:19:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
I debattene om belegg og barfot er det ofte trukket frem at dagens hest har den samme hardførheten (og slikt). Men er den det? Hat noen meninger om dette?
Det virket i alle fall sånn på de to andre debattene.

Syntes det var en god idè å lage en debatt på dette, slik at man kan bruke de andre debattene til det de er til...

TrOuLtEy

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:10:47

Thea

» VIP

Skrevet - 27/02/2003 :  12:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil nå si det er både og... Vi har de "gamle" hesterasene som vi ikke har endret mye på eksteriørmessig, og så har vi raser vi har avlet frem etc for vårt eget bruk og ønsker.

Raser vi har avlet frem, er ofte avlet på individer som vi liker og mener er gode. Men ofte så har man sett bort fra enkelte "feil og mangler" ved disse individene, og vi har avlet frem ting som ikke gjør de like harføre etc.

Det er mange ridehester som har en kropp som er 100-200 kg for tung til bena sine - altså bena er for edle i forhold til kroppen. Selvfølgelig vil det kunne gi skader som slitasje etc. Slike individer ville ha dødd bort i naturen, for i naturen er Darwins lov enkel: "The survival of the fittest" - det naturlige utvalg. Men i eksempelvis husdyrforedlingen så er det jo kjent at nye raser med konstante (like) avkom kan frembringes med avl = kunstig utvalg. I naturen må de enkelte rasene forandre seg og videreutvikle seg når det blir for mange av dem, slik at de kan overleve på forskjellige måter (av forskjellig mat, i forskjellige klimaer osv).

Så når vi avler frem diverse halvblods/varmblods hester eksempelvis, så skaper vi jo individene på våre premisser. Om vi i 50 år avler frem individer som blir skodd, går med dekken osv, vil vi skape en rase som ikke har like hardføre høver som den ville mustangen og som ikke har samme hudtykkelse osv til å klare seg i tøfft vær. Selvfølgelig kan vi venne dem til det igjen, men det er lettere å "ta fra" individer egenskaper som dette enn å "gi det tilbake".

Så ja, min mening er at villhester og tamhester er både like og forskjellige. Det kommer helt an på rasen og hvor i verden du har den. En hest du tar med deg fra Afrika vil i begynnelsen få problemer med å bo en vinter i Norge. Men med litt hjelp vil den nok greie seg...

- Thea
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  12:32:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott!
Det er jo sant dette!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  15:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lenge tenkt på å starte en debatt om dette. Dagens ridehest er ikke som villhestene for to millioner år siden... Da gikk hestene rundt og gresset på myke sletter, og sprang kun fra fare. Hesten er av natur lat. Nå blir den ridd på grus, baner av forskjellig kvalitet, asfalt og videre, hopper hindre og gjør sjenkelvikninger. Mye av dette er ikke naturlig for en hest, så derfor syns jeg at sko, belegg o.l. er viktig. Ikke alle hester trenger dette selvfølgelig, og da er jo det det beste!! Syns det er litt feil å alltid sammenligne dagens konkurransehester med villhestene, at de ikke bør ha sko o.l., men da bør man jo ikke ri dem heller!! Det er jo heller ikke naturlig for en hest!! Så dagens hester blir avlet til dette, ikke tatt inn fra steppene!!!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  17:30:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
De biologiske behova er der fortsatt. Instinkta også..

Den har fortsatt fire bein, to ører, en mule, en hale, to øyne, ++
,...
.,..
..

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  17:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, har ikke duu også to ører, en munn, to øyne, en nese osv, slik som dine forfedre fra urtiden? Bare lurer, for hvis du ikke har det er det jo greit, men jeg kan tenke meg at du har det. Jeg kan også tenke meg at du ikke lever som huleboere, men som et moderne og urbant menneske i den moderne tid! Alt utvikler seg.
Men det er jo som med hester som med mennesker, noen kan leve mer hardfør!
Noen som er enig?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  18:18:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg, Troultey! Synes egentlig holdningen om at hesten skal helst staa ute hele aaret og helst ikke ha dekken eller bekyttere har gaatt litt vel langt. Det blir litt teit naar folk sier at hestene er ikke skapt til aa ha paa seg masse dekken og beskyttere, men er f.eks. fullblodshesten skapt til aa vaere i nordiske og kalde stroek? Og er hesten skapt for at vi egentlig skal bruke de til aa ri paa? Man maa bruke ting paa hesten som den trenger for aa holde seg frisk og unngaa saar. Stryker hesten din mye tar du paa den beskyttere, blir hesten din fort forkjoelet og taaler ikke saa godt kulde tar du paa den et ekstra dekken osv...

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  20:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig troultey!! Mange av hestens ville instinkter er avlet bort, uansett hva du måtte mene Brynja!!

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 27/02/2003 :  22:06:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
I og med at vi "skaper" hestene vi bruker, må vi også ta ansvar for hva vi skaper. Dermed er det uforsvarlig å dra av sko og dekken på en hest som har brukt dette hele livet og deretter sette den på et jorde fordi det er naturlig.

Jeg har sett fullblods som tidligere gikk både med sko, stryksokker, dekken osv senere i livet tusle fornøyde rundt på et jorde barfot og på løsdrift. Men det er ikke noe som er gjort over natten. Om man vil ha en tidligere skohest barfot, ja da må man være forsiktig og venne den til det. Og vil man at den skal gå uten dekken, ja da blir det også tilvenning.

MEN: Det finnes hester vi har avlet frem som har feil benstilling, er lett mottagelige for sykdom (forkjølelse etc, SELV OM det forsøkes å tilvenne den det) osv. Disse hestene må vi selvfølgelig hjelpe med dekken/sko etc. Men det er mye overdriving...

Til slutt vil jeg legge til at selv om hesten kan gå uten dekken og sko, så kan det være at det ikke passer til vår bruk av hesten. En konkurransehest bør vel ikke ha 10 cm pels om vinteren... Da slenger man selvfølgelig på et dekken.

Men det bør være vårt ønske, som hesteeiere, å gjøre hestens liv så naturlig som mulig, samtidig som det er tilrettelagt våre ønsker vedrørende bruken av hesten samtidig som man ser på hva hesten tåler.

- Thea
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  22:23:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Thea; Hesten kan regulere varmen! (hesten blir varmere når den ikke får regulere varmen) Ved bruk av dekken, ødelegger vi disse mekanismene.

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 27/02/2003 :  22:29:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: Ja, det vet jeg. Så derfor mener jeg at de fleste hester kan tilvennes å gå uten dekken selv i streng kulde. Men det forutsetter jo at hesten får brukt tid til å få pels nok osv, og samtidig har en almenntilstand som er bra nok til at den tåler det så den ikke blir syk. Eksempelvis en hest med kroniske luftveisinfeksjoner etc som ikke tåler for mye kulde, bør nok gå med dekken/holdes inne når det er veldig kaldt. Eller en hest som er gammel og blir stiv i kroppen og får vondt i ryggen...

Vel, jeg er ikke helt sikker på hva du siktet til egentlig, men svarte litt for det...
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  22:34:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Du mente at en konkurransehest ikke burde ha 10 cm (den var vel litt drøy?) lang vinterpels.
Hvorfor ikke, når den kan regulere varmen selv? Den kan jo ikke regulere varmen når den ikke har de spesielle mekanismene?

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 27/02/2003 :  23:04:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da skjønner jeg hva du sikter til.

Vel, selv om hesten greier å regulere temperaturen selv (det gjør den jo ved svetting etc), så passer det kanskje ikke alltid vår bruk av hesten. Det er jo den store forskjellen mellom villhest og brukshest. Det er mange former for brukshester, men en villhest ville aldri ha tatt seg helt ut på å hoppe 1.40 i et ridehus midt på vinteren, for så å skritte rundt etterpå.

En hest som er i mye trening hele året, vil ofte ha tynnere pels enn en hest som blir brukt mindre (dette kommer jo av varmereguleringen). Om man har en fullblods som er aktiv året rundt, så er det ikke bare bare å sette den ut "naken". Det har jeg prøvd selv... Vond rygg i flere uker. Men selvfølgelig er det individuelle forskjeller...

Jeg skjønner og er enig i tankegangen din, men i praksis er det mange hesteeiere som ikke ønsker langhårede hester, enten pga bruken, eiers allergi (mindre hår i røyteperioder) eller andre grunner.

- Thea
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:24:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
jaja, men da er det menneskene som velger at hesten må gå med dekken. Det er ikke hesten sin feil, liksom.

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:30:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Så Brynja, da mener du heller at hesten skal stå ute og fryse da istedenfor å legge på dem et dekken?? Det er faktisk ikke alle hesteraser som setter nok pels til å stå ute i 20 kuldegrader uten dekken!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:37:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Nå snakket vi om 10 cm lang vinterpels...

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.