hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri for instruksjon/trene alene.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ri for instruksjon/trene alene.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christine71

Skrevet - 28/09/2004 :  20:51:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er selv interessert i dressur og rir innimellom for instruksjon.
Lurer på hva dere mener er viktig i valg av instruktør?
Hvor/hvordan finner man de gode?Hvordan skiller man på gode/dårlige?
Er det viktig at de er utdannet?
Hvordan fungerer samspillet med deg og din trener?Hvor ofte ri du for instruksjon?
En annen ting jeg lurer på er:
hvordan sjekker man seg selv at man gjør det riktig når man rir alene?
Hvorfor er noen så fast bestemt på å ri alene i et ridehus,og ikke vil dele time eller ha tilskuere?Jeg mener man kan lære mye av å se på andre,hva mener dere?

eligj

Skrevet - 28/09/2004 :  21:38:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden jeg er hobbyrytter (og ikke profesjonell, eller veldig seriøs konkurranserytter), betyr trivsel mye for meg når jeg rir. Derfor ønsker jeg å ri for instruktører som både er flinke til å instruere, og som er nogenlunde hyggelige. Videre betyr det mye at intstruktøren faktisk bryr seg om og interesserer seg for hvordan jeg og hesten utvikler oss, og viser litt entusiasme når det går bra.

Når det gjelder privatinstruksjon, synes jeg ikke utdanning behøver å bety så mye, men personen skal ha MYE erfaring med både den ridegrenen hun/han underviser, og med instruksjon. Men jeg er ikke særlig begeistret for ideen om at "selvlært er vellært". Jeg vil gjerne vite at den personen jeg lærer av, har lært av noen flinke selv. Dessuten skader det ikke med litt pedagogisk talent (det er gjerne noe man har eller ikke har).

Hvordan finne de gode trenerne, og hvordan skille ut de gode fra de dårlige? Vel, det tror jeg er ganske vanskelig. Det letteste er gjerne å svare på om man trives med en trener eller ikke. Hvis man trives, må man nesten tenke seg om i løpet av noen treningstimer og se om man har særlig fremgang. Man kan også høre med venner, gjerne venner som er flinkere enn en selv, hva de mener.

Jeg stiller gjerne en del spørsmål i løpet av en time, og da gjør jeg meg naturligvis opp en del tanker ut i fra hvordan treneren svarer. Hvis personen kommer med påstander uten å kunne begrunne dem, er det et dårlig tegn. Det er heller ikke et bra tegn om treneren ikke klarer å svare på spørsmål i det hele tatt. Til syvende og sist, er det noe som heter kjemi mellom trener og rytter, og trener og hest. Med noen trenere, er det kjemi naturlig, andre må man venne seg til.

Når det gjelder å ri alene, er jeg åpen for forslag :). Det er vanskelig.. Jeg er ikke særlig flink til å legge en plan før jeg rir, og så følge den planen. Kanskje det er lurt? Hva gjør dere: Følger en plan, eller tar det som det kommer?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  22:15:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg så betyr det mye at jeg kommer overens med instruktøren og at jeg LÆRER noe av hun/han. Derfor har det ikke så mye å si om hun har vært på landslaget, har lang utdannelse eller ikke! Har blant annet ridd for en tidligere landslagsrytter, men lærte egentlig ikke så mye. Mens jeg av andre uten verken utdannelse eller masse rutine (da mener jeg først og fremst innen konkurranser) har lært utrolig mye. Så jeg må prøve ut ulike instruktører før jeg kan "slå meg til ro" med en!
Selfølgelig er allmen kunnskap og en viss grad av pedagogik viktig, og bra kommunikasjon. Men dette kan jo selvfølgelig oppfattes veldig subjektivt.

Jeg liker å ri sammen med andre jeg (iallefall 1-2 stykker som kan noe!). Synes det er kjempe flott å få kommentarer, selv om det ikke er undervisning. Og samtidig kan må få tips av å se andre (og kanskje de gjør noe feil, som du da selv retter på!).
Rir jeg helt alene er det kjekt med speil i ridehuset..! Ellers har jeg punkter i hodet som jeg vet jeg må huske på (sitsmessig feks) og jeg går gjennom en huskeliste før jeg begynner å ri.

Når jeg rir alene har jeg som regel en plan for økten. Men oppstår det "problemer" underveis, retter jeg meg etter det. Hvis jeg feks har tenkt å hoppe bane, men hesten er sprek, øver jeg heller på lydighet og andre tekniske ting osv.
Jeg skriver dagbok, så jeg har alltid noen overordnede mål for hva jeg skal trene på!

Hege Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 29/09/2004 :  16:04:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vanligivs ridd alene, men har i det siste følt at jeg gjør så mye feil og ikke kommer noen vei. Har fått tak i en privat intruktør og skal begynne å ri for henne på søndager. Bare håper hun ikke er av den kjeftesmelletypen :) Har hatt sånne intruktører før og da føler jeg hvertfall at jeg ikke får til noenting.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/09/2004 :  21:54:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg foretrekker absolutt å ri for instruksjon alene. Det er fordi jeg får absolutt mest ut av det når jeg har trenerens fulle oppmerksomhet hele tiden. Hvis jeg trenger en skrittepause, finnes det alltids noe jeg kan spørre om så lenge. Det gjør meg ikke noe om folk ser på når jeg rir. Hvis de har gode tips, tar jeg gjerne i mot. Hva de ellers mener om min ridning, og om de slenger kommentarer seg imellom når jeg ikke hører, driter jeg egentlig i. Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 29/09/2004 :  23:09:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at hva slags instruktør/trener som er best,kommer helt ann på eleven selv.
Jeg tror at en instruktør med utdannelse kan være bra for barn og nybegynnere,for der er pedagogikken viktig.

Men personlig synes jeg om en trener har vært på Starum eller ikke er helt uvesentlig.
Det viktigste for meg er at treneren kan se,en annen viktig ting er ryttfølelse.
For meg så fungerer det best med en trener som ser mest mulig og sier minst mulig :) Et lite: 5 cm lenger inn høyre bak,pipa 10 cm foran lodd,litt lite gjennom i venstre bakkode,i hoven,20 cm over hoven o.l, Det verste jeg vet er trenere som prater om uvesentlige ting.Noe av de viktigste hjelpemidler vi har som ryttere er å høre etter hvil i steget,hestens pust o.l hvordan i all verden skal vi klare det med en trener som prater seg gjennom timene? Det er også min grunn til at jeg vil ha ridehuset alene,kun meg og treneren og evt en tilskuer (er det fler blir det prating og bråk)
Rytterfølse er også viktig hos en trener,for da kan han/hun sette seg opp å føle hva problemet er og da kan man lettere finne en løsning i fellesskap.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/09/2004 :  08:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men personlig synes jeg om en trener har vært på Starum eller ikke er helt uvesentlig.

...

Rytterfølse er også viktig hos en trener,for da kan han/hun sette seg opp å føle hva problemet er og da kan man lettere finne en løsning i fellesskap.
Opprinnelig postet av Oslojente

Jeg har ridd for diverse trenere/instruktører, og de av dem som har vært på starum, har vært flinke. Derfor ser jeg på det som et kvalitetsstempel hvis folk har vært på starum, i alle fall hvis de har med seg trinn 2, eller helst trinn 3. Jeg har også ridd for folk som ikke har "skoleutdannelse", men som selv har mye erfaring, og som har ridd for flinke trenere. Noen av dem er også veldig flinke. Men når det gjelder rideskoleinstruksjon, er Starum glimrende (også trinn 1), fordi de lærer mye som er spesielt relevant for rideskoleundervisning.

Også enig i at treneren bør ha rytterfølelse, helst mulighet til å sette seg opp på hesten hvis det trengs. Har selv opplevd at min trener har ridd hesten i 20 minutter, det var en annen hest etterpå, og vi som trente hesten i det daglige, greide å holde effekten etterpå.

Redigert av - eligj den 30/09/2004 08:10:00 Gå til toppen av siden

LokiPoki

» VIP

Skrevet - 09/10/2004 :  21:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
jeg har en instruktør som jge er veldig fornøgd med.
Jeg mener at personen ikke trenger noen utdanning, men at det viktigste er at vedkommende vet hva hun\han snakker om. Treneren min, Hilde, er kjempesnill, men blir sint og streng med en gang jeg ikke yter mitt beste. Hilde krever ikke emr en at jeg gjør mitt beste, og hun tar seg tid til og bli kjent med elevene sine og lærer dem og kjenne. Det er viktig synes jeg, og at du stoler hundre prosent på treneren. Mange av trenerene jeg har hatt er gode venenr av meg, og det hjelper, så lenge de klarer og ta på sge trener hatta når de står og instruerer!
Julie

Hester er som mennesker, de vet ikke mer en det andre forteller dem!
Øvelse, kjærlighet og en god latter, sånt blir det ekte hestefolk av!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.