hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen råd????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Noen råd????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  08:12:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har ei Sportsponni hoppe på 6 år (som er hest hun er 155cm i mankehøyde). Hun egner seg nok mest til dressur for hun er veldig stor og tung... Hun er veldig tung å ri og synes allt er kjempe tungt og kjedelig!!! Og hun henger seg sånn på tøylen.... Hun går heller ikke frem på tur....

joa hesten er overvektig, men er seriøst håpløs å slanke, verre enn Fjording!! Hun synes hinder er kjempe kjedelig og galopp er driiiit tungt, så det prøver jeg ikke engang med henne.. Det har hun ikke kondis til heller.. Akkurat nå er hun ikke i topp form, men hun har vært det og var likedann da!!!

Har løshoppet henne og hun gidder ikke løfte beine løper heller tvers igjennom hinderet så bommer flyr til alle kanter, så jeg er redd for beina hennes når hun gjør det!!!

Allt som er arbeid er slitsomt, det er tilogmeg slitsomt å gå ut og inn fra beite

Gå over bommer, hun snubler rett og slett i dem og går på trynet, og hun lærer ikke heller
Når man rir henne på tur snubler hun hele tiden og går på trynet!! Hun tråkket utfor en asfalt kant på 1cm engang og landet på knæra ned i grøfte, en annen hest hadde vel bare snublet

Hva skal jeg gjøre?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

jalla

Skrevet - 08/10/2004 :  12:04:14  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei!

Synes dette høres litt rart ut. Har en fjording selv som kan være litt tung, men ikke i nærheten av det du nevner...

Men er hesten helt frisk??... Både fysisk og psykisk?... Hva med beina til hesten, er de som de skal være? Er den skodd slik den skal? Riktig fòring til akkurat den hesten? Hvordan er pelsen på hesten? Vaksiner og markekurer, er de i orden?

Det er mange løse tråder å ta tak i her, og vi trenger litt mere hjelpetråder for og helpe deg her.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  14:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med jalla- er hesten frisk??
Overvekt er jo som kjent en god grunn for at hesten rett og slett ikke klarer å utføre diverse oppgaver, så det er også viktig å gjøre noe med. Dette er en ekstra belastning for hesten, som igjen kan gå utover både helse og psyke.

Du sier også at hesten var likedan da den var i bra form, dette høres jo litt merkelig ut..
Det kan da virke som jalla sier, mange faktorer som spiller inn i bildet her.
Kan tilføye noen spørsmål (for jeg klarer ikke helt å svare jeg heller!): får den variert trening? Er hesten sjekket av dyrlege i det siste? (Og er HELE hesten skjekket? Er det tatt blodprøver?). Er den nok ute? Får den jevn trening? Virker den "fornøyd"? Er apetitten god? Er avføring normal? Har det vært noen store forandringer i livet dens i det siste (som at en "bestevenn" har forsvunnet?) Hvordan har hesten vært før? Hvordan blir hesten trent? Hva blir gjort med den om dagene?

Hege Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  22:39:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Her kommer svar på deres spørsmål angående innlegget mitt:

Ja hesten er helt frisk. Har ikke fått noen dyrlege til å ta noen blod prøver av henne, for hun har vært sånn hele tiden. Hun er overvektig, men uansett hva jeg gjør går hun ikke ned... Kan jo ikke akkurat gi henne 3 strå høy om dagen heller....
Eneste som er med beina hennes er at hun er litt steil og padler med frambeina i trav, men skulle dette ha noe å si?? Vaksiner og markur har alltid vært i orden! Hun får minimalt med mat... Like lite som Norlandshesten min omtrent. Tenkte jeg skulle prøve soyaolje for å se om det vil hjelpe litt.
Ja hesten får variert trening, turridning, dressur, noe sprang, longering og tomkjøring (skal kjøre henne inn nå etterhvert).
Hun blir sluppet ut kl. 8 om morgen og fores kkl. 8 om kvelden så hun står ute nesten 12 timer om dagen, noen dager mer enn tolv timer.
Appetitten er på topp!!! ALLT er mat!!! Skikkelig matvrak!!! Innen de andre hestene har spist 3/4 av høyet sitt har hun spist halvparten... Avføringen hennes er oxo helt normal!!
Hun har nå stått hos oss i to år og alltid vært sånn, hun har vel ganske tung og treg hos de som hadde henne før oxo, hun hadde en bestevenninne der, men tror ikke hun tk det så hardt når hun dro, hun så henne igjen på et stevne her og det var tydelig at hun kjente henne igjen. Så hele hesten lyse opp!! Mulig det er det.... Men hun har jo fått ei ny venninne hun er veldig avhengig av, Araber hoppa mi...
Tror Araber hoppa mi har hatt en god inlytelse på henne får når de er sammen, herjer de og løper og bukker villt.... Merker hun har tatt en del etter Araberen på beite...

Akkurat nå om dagen blir hun nesten ikke brukt for det er mammas hest og hun rir ikke om dagen pga angina... Jeg red henne en del det første året for da ville mamma at jeg skulle lære henne å kjenne og vise henne rundt her... Men nå som jeg ikke bor hjemme lenger å har fått meg type har jeg mer enn nok med mine egne to hester!
så jeg har skikkelig dårlig samvittighet for hesten og skjønner jo at hun er sånn nå, men hun var jo sånn før oxo!! Da jeg red henne jevnlig... Jeg har aldri ridd henne noe hardt for hun lærer sent og er veldig sent utviklet i kroppen, hun vokser hele tiden... Nå som hun er fyllt 6 har hun endelig sluttet å vokse i høyden!!

Det virker som hun nå er litt mer livat enn tidligere, virker som hun nyter oppmerksomheten jeg gir henne når jeg har tid.... Synes skikkelig synd på henne, men det er jo ikke bare min hest..... Så jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt... Er fler esom reagerer på det, og det skjønner jeg veldig godt!! Hun nyter oppmerksomheten, men når man kommer med salen stikker hun av.... Gjemmer seg i boksen sin, og steller seg så hun tror vi ikke klarer å legge på henne salen... Men så snart den er på er det greit og da vil hun ut.... Når man steller henne og går ut av boksen står hun å maser med beina/graver for at det skal skje noe...
Stygt å si det men det virker som hun synes ting er mer artig nå som hun står masse enn når hun ble brukt jevnlig, jeg skjønner det jo.. Men alikevel.. Hva skjer når hun blir brukt jevnlig igjen?????

Red henne igjen i dag en liten skritte tur, for jeg hadde så dårlig samvittighet for henne... Lot begge mine få fri og brukte bare tid på henne.. Så er derfor jeg kan fortelle litt mer åssen hun oppfører seg per i dag....

Håper dette hjalp noe mer!!! Får jeg trenger seriøst hjelp!!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  22:52:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Glemtew å skrive at pelsen hennes er veldig blank... Og om sommeren har hun masse trivsels flekker!!!
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  22:55:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, jeg synes det er er en meget spesiell situasjon, for det virker jo som du har peiling på hva du driver med!
Du kan jo for sikkerhets skyld få en dyrlege til å sjekke hele heste, ta blodprøver osv, bare for å utelukke at det ikke er noe. Du kan da også rådføre deg med dyrlegen om foring/slanke opplegg. Men for at hesten skal gå ned i vekt, må den jo bli brukt jevnlig.. En annen ting du kan gjøre, er å sjekke om alt utsyr passer. Anngående sojaolje, skal det være fetende.

Det at hun stikker av når du kommer med salen, kan være et "hint", men jeg synes personlig det er vansklig å "analysere" dette når jeg ikke har sett hesten!

Tror nesten du må prøve å få noen til å hjelpe deg hjemme, som en dyrlege, trener el.l. Er veldig vanskelig når det ser ut til at du "gjør alt rett", og jeg ikke ser hesten osv!
Men det kan jo være noen andre her på forumet har et mer "klokt" svar!

Hege Gå til toppen av siden

LokiPoki

» VIP

Skrevet - 09/10/2004 :  21:41:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg har vert borti noe lignende med hesten til en jeg kjenner. Jeg vet ikke om grunnen er den samme, men for meg virker det som om det er noenlunde likt!

Det som var med hesten til vennina mi (Krissy) var at hun hadde en skade på øynene. Jeg husker ikke hva den heter, men det er en skade som ligger så langt inne på øyet at den ikke kan sees med vanlige undersøkelser. Problemet der var at hesten rett og slett ikke ser hva hun holder på med, og dermed ikke tør og gjøre det, og stresser fælt fordi hun må konsentrere seg. Krissy var veldig ung og ble operert. Noen tilfeller kan opereres noen ikke, ifølge dyrlegen. Jeg har ikke sett hesten, og hvordan den opfører seg, så jeg kan ikke svare ærlig, men mitt tips er at dersom dette virker som aktuelt så ville jeg fåt det undersøkt!
Julie - Lykke til

Hester er som mennesker, de vet ikke mer en det andre forteller dem!
Øvelse, kjærlighet og en god latter, sånt blir det ekte hestefolk av!
Gå til toppen av siden

Micki

Norway

Skrevet - 10/10/2004 :  20:05:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMicki  Svar med kopi av melding
Ja, kanskje det er noe med synet? At hun er uvillig til å sette opp farten og snubler ille kan være tegn på at hun ser dårlig og ikke tør å gå fram?
Nå vet ikke jeg hvordan hun reagerer på omgivelsene, men kanskje det kan være aktuelt?
Som LokiPoki skriver....

Hilsen meg

Smil til verden, og verden smiler til deg! Lev livet, for livet er hester! Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2004 :  20:10:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å trene opp kondisen hennes kunne du jo gå masse klatreturer og da må hun jo løfte beina å ikkesant?? Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  09:36:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Höres ut som en vanskelig situasjon.
Hvis det er synet som er dårlig og ikke skyldes en öyesykdom så hjelper det å gi vitamin D.
Har du prövd å gi hesten halm ? Halm innholder lite näring og mye vomfyll så det er en fin måte å slanke hester på for da går de ikke sultne. Ammoniak behandlet halm smaker bedre enn vanlig törket men inneholder også noe mer näring.
Hvis du gir halm må hesten få vitaminer i tillegg til halm.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  10:52:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Har ikke noe godt forhold til halm, for Norlandshesten min ble foret på halm under oppveksten og han er veldig liten, og har skikkelig dårlig mage, han sliter med både diare og kolikk... Og når vi snakker om kolikk, så er det ikke sånn kolikk som gir seg etter en times leie tur, men har på det værste vart i 3 dager med høy feber så hesten ikke orker stå eller gå, og da var det rett inn på veterinærhøyskolen og stå der i 3 dager!

Så jeg må nok si at å gi halm til unghester i steden for høy... Nei takk!! Tørr rett og slett ikke!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.