hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - regler for stall!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 regler for stall!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  20:25:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hei. Stallen jeg står på har fått nye regler. Jeg personlig er imot dem. Det jeg lurer på er hva dere synes.
Ok..
Nr 1: Man må ha leietau og grime når man henter hesten.
Nr 2: Hesten må være bundet til all tid i stallen.
Nr 3: Det er ikke lov å ri barbakk på tur. I det hele tatt.
Nr 4: Det er ikke lov å ri barbakk i ridehuset uten at en voksen er tilstede.
Nr 5: De vurderer å vedta regelen om at det er ikke lov å ri på tur alene..
Håper noen svarer!!!

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  22:02:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
hmmz. dette kommer egentlig veldig ann på hvor gamle folka på stallen er ogsånt da.. er selv i mot og ha skrevene regler i stallen men.. men nr 1 syns jeg er grei.. nr 2 kan jo være grei, men er selv uenig i det, men vet jo ikke om dere har spilt, bokser eller hva dere har.. hvis det er spilt er det jo greit.. nr 3,4 og 5 er jeg sånn halveis i mot.. som sagt, hvis alle er veldig unge ogsånt forstår jeg det.. men hvis dere er erfarene folk syns jeg det er no tull.. er jo greit og ha noen tilstede når du rir barbakk, men alikevell.. ri alene på tur? syns det er teit å ha en regel mot det.. dette kommer jo ann på hesten og rytteren..
men det er jo vanskelig og si noe om dette uten og hvite hvor mange dere er, gamle, erfarene+++ på stallen?

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  23:08:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Ehm.. Har du egen hest og må godta disse reglene???
Den med at d ikke er lov å ri barbakk på tur og ikke lov å ri alene gjelder vel ikke hvis d er din egen hest?? hvis d er sånn så er d helt korka...

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  08:33:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
I stallen er det nesten bare privat hester. DE som har egenhest synes jo jeg at skal få ha litt frihet. Det er jo tross alt våre dyr. Det er vi som kjenner dem best. Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  22:35:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
huff, hvis dere har privat hester er de siste i hvertfall helt korka! dere burde snakke med de som sitterog bestemmer disse reglene!

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  15:53:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Disse regla er vel laget for en god sikkerhet. Hvor korka dem er kommer nok annpå hvor gammel rytterne er og om det har vært mye uhell på stallen. De første er hvertfall helt grei,de andre kommer nok annpå alderen og erfaringen til dem som bruker hesten. Har man drevet med hest en stund og eier sin egen hest,så virker det jo sykt at man ikke kan dra på tur aleine med hesten ja.

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  17:29:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg vet det er korka. vi prøver å få fjernet dem. Det er mage som driter i reglene. De sier bare at det ikke er lov, og blir sure. Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  17:32:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Foresten er det en ting til. Hvis du ikke har erfaring nok synes jeg ikke du burde ha egen hest... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  20:07:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes man børr ta sikkerhet alvorlig. Jeg synes rett og slett dette var noen fornuftige regler!

En stall som har rykte på seg for å ta sikkerhet meget seriøst er en bra stall. Driter du i sikkerhet, og synes det er teit er du først og fremst teit selv. Men du må jo ikke stå i denne stallen..

Å komme i forkjøpet med sikkerhet før ulykken er ute er viktig!

Ta forøvrig en titt på debatten: "Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?". Der sier iallfall jeg hva jeg mener om bl.a. barbakkridning.

En ting er om du selv driter i og du og din hest utsetter hverandre for farlige situasjoner. Men dere kan utsette andre for farlige situasjoner også.. For mange år siden tråkket "verdens snilleste hest" ned en unge på en av nabostallene jeg da holdt til på. Ungen døde. Stallen fikk rykte på seg for å være slutntrete osv. At denne gutten døde var jo ikke hans skyld (han var i krabbealder). Riktignok fikk foreldrene hans svi, men kunne like gjerne vært noen andre enn hans foreldre som var uforsiktige. Dø gutt, er uannsett dø gutt, og utrolig tragisk. Selv bare en alvorlig ulykke er ille nok! Slike ulykker vil ikke jeg at skal skje meg, noen jeg kjenner eller noen jeg ikke kjenner for den saks skyld.. Og for all del ikke på min stall heller! Slike regler er knallbra!

PS: I denne situasjonen med "verdens snilleste hest" var det erfarne voksene personer (guttens foreldre) som ikke tok sikkerheten seriøst nok. De stolte trolignok alt for mye på hesten, som var en utrolig snill og barnevennlig hest. Men hesten mente heller ikke noe vondt.. Men tok et skritt tilbake hvor det var en unge.. Ulykker kan altså skje med verdens snilleste hest, uannsett alder på den som er uforsiktig.. Og det trenger ikke bare være din hest og deg det går utover!

--
spoff

Redigert av spoff den 28/02/2003 20:51:08
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  20:15:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Ja man skal ta sikkerthet seriøst.. men når d er regler på at man må ha med seg en til når man rir synes jeg man skal bestemme selv.. litt kjipt å alltid være avhengi av en når man skal ut å ri!!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  20:49:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å planlegge en tur sammen med en annen koster deg bare å tenke litt lengre frem i tid. Fastslår du at du skal ri på tur i morgen, så hører du med noen andre om de også skal ri på tur i morgen, og spørr om dere kan ri sammen. Det krever bare litt mer planlegging. Å ha 2-3 faste turdager i uka er det da heller ingen ting i veien med.

Å ligge igjen i skogen forlatt og skadet, mens hesten din har løpt hjem og ingen andre aner hvor du rei henn er kanskje ikke så bra vel..

Å ri alene på tur kan være drømmen, men av sikkerhetsmessige grunner synes jeg man helst bør ri sammen. Den dagen ulykken skjer er det godt at en annen vet hvor du ligger henn..

--
spoff
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  21:40:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i noe av det ja.. men når jeg rir alene har jeg alltid mobilen med meg og forteller alltid noen hvor jeg drar... D er jo også koselig og "trygt" å ha med seg noen men synes fortsatt ikke man skal ha noe regler for å ha med seg en på tur når d er deres egen hest... men men...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/02/2003 :  22:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange her som sier at regler ikke burde gjelde for de som har egen hest. Hva har det med saken å gjøre? Man er ikke automatisk beskyttet mot noe bare fordi man rir en hest man tilfeldigvis eier.

Jeg synes regel 1, 2 og 3 er helt greit. Jeg ville forvente at folk bruker leietau og grime når man henter hester, og jeg ville også forvente at hester bindes når de ikke er inne i boksen. (Gjelder denne regelen også når hesten håndteres inne boksen?) Regel 4 kan også være ok. "en voksen er tilstede" kunne kanskje erstattes med "under oppsyn av en voksen". Dette tillater at den voksne ikke er tilstede hele tiden, men holder et øye med hva som foregår. Regel 5 er kanskje litt streng. Man burde kanskje tillate korte skritteturer, for eksempel når man skritter opp til trening og så videre. Men når man rir langt, er det tryggest å ri sammen med andre.

Å være "i mot" å ha skrevne regler i en stall, er for meg helt idiotisk. Jeg synes det er veldig bra at stallen fokuserer på sikkerhet. Det kan være greit for alle om det finnes noen grunnregler som alle skal forholde seg til, og som settes på papiret slik at det ikke er rom for misforståelser. Som spoff påpeker: Man utsetter ikke bare seg selv og sin hest for fare hvis noe skjer, men også sine omgivelser (andre ryttere, andre hester, personer utenfor stallmiljøet).
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  00:16:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
er enig i mye av det dere sier om sikkerhet, men er jo kjempe koselig og ri aleine da, men jeg har seff altid med meg mobil og folk vet hvor jeg er.. jeg har nå ridd alene i 1 og ett halvt år, ikke altid alene da, men nesten og dette går veldig fint for meg.. men det kommer jo ann på hesten og rytteren oxo da..
det at jeg er i "mot" skrevende stallregler er fordi jeg har selv erfaringer med at det bare blir krangel ut av det.. da er det bedere og avtale at en altid sier i fra hvor en er og har med mobilen hvis det skal skje noe...
Selvfølgelig er sikkerhet altid viktig og tenke på, men må ikke bli for fiksert på hva som kan skje.. greit og ta noen forholdsregler og sånt men syns det blir litt for overdrevent og ikke få lov til og ri barbakk i det hele tatt eller alene på tur... bedere og heller ha en regel på at du har med mobil og\eller sier i fra hvor du skal ri hvis du skal ri alene..

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  18:18:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Ok.. Jeg er ikke akkurat enige med dere. Jeg er opptatt av sikkerhet og bla bla bla, men det er ikke alle som er komfertable med slike regler. Jeg er MYE tryggere når jeg rir alene.
"Uansett hvor snill hesten er kan den skade noen". Ja selvfølgelig vet jeg det, men man bør da kanskje ikke la en liten gutt i krabbe alderen gå/krabbe bak en hest. I de fleste staller står det at all ferdsel i stallen er på eget ansvar. Det betyr faktisk noe..
En som er 12 kan like fint ringe til en ambulanse som en voksen. Det har derfor ikke noe å si om det er en voksen eller en på 12 i stallen når du rir barbakk i ridehus. De som eier stallen skal jo liksom ikke si oss hvordan vi skal ri og trene hestene våre. Det er ikke deres jobb...
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  20:03:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hvis jeg hadde hatt egen hest som jeg kjente, så hadde jeg ikke godtatt dem, men hestepasserne bør nok følge dem (ihvertfall noen)

regel 1: den er helt grei
regel 2: MEST TÅPELIGSTE JEG HAR HØRT! jeg er i mot at hesten skal stå på spilt eller noe,gjør det mest naturlig for dem. synes det er mye bedre om de får gå løs i en stor og romslig boks!
regel 3: selv så rir jeg aldri barbak da det ikke er bra for hesten, men for de som gjør det så kan vel de gjøre som de selv vil. men det hadde jo vært en fordel og de red minst to sammen.
regel 4: hvorfor kan de ikke ri barbak på tur, men ri barbak i ridehus?? det er jo tryggere å ri barbak i ridehuset enn på tur! synes regel 3 og 4 burde vært byttet!
regel 5: synes det er deilig å rå på turer alene jeg, men det er seff tryggest om det er flere i tilfelle det skjer noe..

er det mange voksne på stallen? hva synes de om regelen? på stallen min er det bare voksne, og de hadde i hvertfall ikke godtatt reglene (Unntatt nr.1)

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.