hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - regler for stall!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 regler for stall!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Pride3

Skrevet - 02/03/2003 :  01:04:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nr1. Helt grei regel syntes jeg.
Nr2. Greit at hesten er bundet i stallgangen ol. men i boksen bør det være en hver eiers eget valg om hesten skal være bundet eller ikke. Er ikke hesten snill på boks så er det jo også naturlig å binde den der når man steller den osv.
Nr3. Litt for og litt imot. Kommer helt ann på hvordan hesten er på tur og rytterens erfaring. Men skjønner at et ridesenter må sette en regel som gjelder alle...
Nr4. Her burde regelen kunne tøyes litt, men er ikke for at barn "raser" rundt barbak på ponniene sine. Er hesten grei å ri på og rytteren har kontroll på hesten så er det vel ingen grunn til å nekte dem å ri barbak i et ridehus??
Nr5. IKKE RI PÅ TUR ALENE??? Hadde ridesenteret jeg hadde stått på satt opp en sånn regel så hadde jeg flyttet på DAGEN!!!
Det er gøy å ri på tur sammen, men noen ganger er det som balsam for sjelen å komme seg ut i naturen ALENE med hesten og bare nyte det.
Litt frihet må man da ha.
Skjønner noen argumenter når det gjelder sikkerhet osv. men hadde de tatt fra meg turene alene, nei da hadde jeg flytta.
Ikke rart mange ridehester ikke kommer seg på tur hvist ridesenterene setter opp sånne regler.
Det er ikke sikkert man finner noen å ri sammen med når man vil ri ut, hva gjør man da??
Nei, tullete regel spørr du meg.. (så får dere heller henge meg dere som mener motsatt...)
Mvh. Pride3 =0)
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  22:03:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
DE SKAL IKKE VEDTA DEN REGELEN. JEG MENER NR 5.

Gå til toppen av siden

Pride3

Skrevet - 06/03/2003 :  12:51:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Josefine: Det var bra for dere!! Ble litt irritert på deres vegne der... =0) Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 12/03/2003 :  16:01:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei.
Vet jo hvor det stedet er, så vet litt om trafikken der, og sånt.

Regel nummer 1: Kjempe fin! Det kommer biler der ganske ofte, så denne var VELDIG bra!
Regel nummer 2: Kjempe fin. Siden hestene står på spilt, og det går folk i stallen hele tida, er denne bra for sikkerheten.
Regel nummer 3: Den var litt dum. Jeg har ridd mye barbakk når jeg har vært der. Men hensyn til veien er den egentlig fin.
Regel nummer 4: Den er bra siden det er veldig mange små på Hjørgunn.
Regel nummer 5: Her burde det heller komme en aldersgrense. Opptil 14år må ri sammen en voksen f.eks...

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Baeza

» VIP

Skrevet - 13/03/2003 :  12:40:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min mening ang. stallreglene du har gått Josefine:

1) Grime og leietau skal alltid benyttes når man henter/leier hesten sin.
2) Tull, på boksen er det eiers ansvar, Men mener at hesten skal stå bundet hvis det står på stallgangen.
3) Man må se an rytter og hest. Men jeg er litt enig med stalleier her. Har sett mange ulykker som følge av barbakkridning.
4)Barn bør ikke få ri barbakk i ridehuset. Men aldersgrensen bør være 16 år. Eller er det helt greit mener jeg.
5) Barn under 16 år bør ikke ri på tur alene. Ellers det kan ikke stalleier bestemme.

Lykke til
Gå til toppen av siden

Bonnie

Skrevet - 13/03/2003 :  12:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke funnet meg i alle disse reglene tror jeg!
Skulle ikke sagt hvis dette var en rideskole med skolen sine hester, men dette er da private hester! Regel 1 og 2 er helt ok, men de andre synes jeg ikke er fullt så ok. Synes det er dumt for dere som leier hvis dere må følge disse reglene. Jeg for min del liker veldig godt å ri på tur alene, synes det er avslappende og jeg får bedre kontakt med hesten min... kan ri i eget tempo også.. Håper det ordner seg med reglene!
Mvh. Bonnie:-)
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2003 :  23:27:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Når dere mener at barn under 16 ikke skal få lov til å ri barbakk, mener dere da at jeg ikk skal få lov?? Jeg blir 16 til sommeren, og jeg har ridd i 9 år. Er det noen som tror at jeg får bedre balanse på de månedene??

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 16/03/2003 :  23:55:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville i hvertfall ikke leid stallplass der!!! Nr. 1 og 2 er grei, delvis også nr. 3. Men 4 og 5?? Hallo?

Kopi av melding:

Å planlegge en tur sammen med en annen koster deg bare å tenke litt lengre frem i tid. Fastslår du at du skal ri på tur i morgen, så hører du med noen andre om de også skal ri på tur i morgen, og spørr om dere kan ri sammen. Det krever bare litt mer planlegging. Å ha 2-3 faste turdager i uka er det da heller ingen ting i veien med.

Å ligge igjen i skogen forlatt og skadet, mens hesten din har løpt hjem og ingen andre aner hvor du rei henn er kanskje ikke så bra vel..

Å ri alene på tur kan være drømmen, men av sikkerhetsmessige grunner synes jeg man helst bør ri sammen. Den dagen ulykken skjer er det godt at en annen vet hvor du ligger henn..

--
spoff

Kremt! Det krever litt mer enn "bare litt mer planlegging" å ri flere på tur!! Hva om en er i stallen på tider av døgnet da andre kanskje er på jobb, skole etc.?? F.eks. Meg selv: Jeg har mamma-permisjon og har derfor fri også mens andre har arbeid. Jeg har barn, og er derfor avhengig av barnevakt når jeg er i stallen, dessuten tar jeg innimellom noen kveldsvakter. Når skulle jeg fått ridd jeg da, med sånne stallregler?? Helt korka overdrevent spør du meg, det får være grenser for overbeskyttende sikkerhet! Sikkerhet er riktignok vel og bra - men det finnes grenser!!

Det er sikkert flere i stallen som er i mot de reglene der, Josefine, hva om dere truer med å bytte stall? Da kanskje de jekker seg litt ned i hvertfall..

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/03/2003 :  21:51:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går riktignok an å ri i ridehuset og trene seriøst hver gang man er aleine, og derfor ikke "får lov" å ri på tur, men makan til frihetsberøvelse!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2003 :  22:50:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man har helger. Da er det mange i stallen på dagtid. Nå er jeg for å ikke bare ri på tur i helgene, men kanskje litt oftere. Men å komme her å si at alle i stallen er 8-16 kontorrotter får du meg ikke til å tro. Og om de er det.. Ja da kan du ri på tur kl 1700 den ene dagen. Eller ri litt tidligere den dagen "Lille Pia" slutter tidlig på skolen. Med "litt mer planlegging" bør det absolutt være mulig.

Sånn apropo noe helt annet.. Dere burde se sikkerhetsvideoen i forbindelse med Grøntkortordningen. Her påpekes dette ned sikkerhet med hest. Veldig bra video forøvrig! Faktisk så mange viktige momenter som påpekes, at jeg synes iallfall sikkerhetsdelen av grøntkort burde være obligatorisk for å færdes i trafikken. I tillegg til en viss erfaring med riding i praktisk. Men her kommer vi mer inn på det som omtales i debatten: "Burde ryttere ha sertifikat for å ri i trafikken? ", og det er jo en annen debatt..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/03/2003 :  23:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
De stallreglene der hadde i hvertfall ikke funka for mitt vedkommende. Det er ikke så enkelt å planlegge med unge skjønner du, det finner du nok ut når/om du selv får barn.. Da eksisterer det ikke lenger noe fritid!
Jeg har måttet selge èn hest, og sette en annen bort på fòr nettopp på grunn av dette, og jeg ser faktisk på det som et privilegium å kunne ha den ene hesten jeg har igjen i det hele tatt! Hadde ikke greid det hvis det ikke hadde vært for alle som stiller opp som barnevakt+++ for meg!

Å ha sånne hemmende/begrensende stallregler som det er snakk om her, hadde i hvertfall satt en stopper for mitt hestehold!

Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2003 :  13:53:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Frik! Uansett så mener jeg at det ikke er spes farlig å ri aleine på tur. Det er deilig å ri i fred å ro i blandt. Rir stort sett alltid aleine på tur da det ikke er så mange å ri med midt på dagen når jeg har fri fra jobb.

Gå til toppen av siden

Baeza

» VIP

Skrevet - 19/03/2003 :  08:43:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser at det er mange her som henger seg opp i dette med at de ikke får lov å ri barbakk alene på tur ol.
Er dere klar over at det faktisk ikke er så veldig bra for hesten å bli ridd barbakk? I utgangspunktet gjør vi noe som ikke er naturlig for den og det er å ri med sal. Her streber vi etter å ikke bli sittende å ri på ryggraden til hesten. Hva tror dere skjer når man rir barbakk? Jo, man sitter å rir på ryggraden til hesten.
Mange tror det at når hesten har fått vondt i ryggen av salen så blir den bedre hvis man rir litt barbakk på den. Feil, det kan faktisk forverre det kraftig.

Jeg synes heller dere burde tenke mer på sikkerhet før dere henger dere opp i dette med barbakk ridning. Hvis dere ikke vil tenke på sikkerhet for dere selv så tenk i alle fall på det for andre som ferdes ute i naturen, barn og ungdom som leker, andre rytter i ridehuset osv. Også bør dere tenke litt på dem som eier den stallen der. Hvis de ikke har en optimal sikkerhet kan det gå ut over rykte til stallen. Det kan resultere i at stallen faktisk blir stengt! Og da har dere ikke noe stallplass. Vær heller litt smidig og jobb sammen med eierne enn i mot dem.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/03/2003 :  22:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo gitt!!
Her gikk det litt rundt for meg!
Går det an å slette meldinger??

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2003 :  22:18:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til frik
Logg inn som frik. Finn meldingen du vil slette. I meldingene dine vil du ha noen ikoner sammen med datoen på meldingen(helt øverst i din melding). På dine meldinger vises det flere ikoner enn for andres meldinger. Ikonet med søppelbøtte på betyr at du kan slette. Klikk på det ikonet, så går innlegget i søpla.

Du kan også endre et innlegg du tidligere har skrevet ved å klikke på ikonet med penn og papir.

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.